راهنمای گام به گام اندازه گیری پنجره برای پرده

راهنمای گام به گام اندازه گیری پنجره برای پرده

از میان تمام وسایل تزئینی موجود در خانه، پرده ها می توانند یکی از مهم ترین اجزا باشند. اندازه گیری پرده پیش از نصب آن اهمیت زیادی دارد، زیرا این وسیله تزئینی در خانه مانند قاب عکسی است که نمای بیرونی را به نمایش می گذارد.

قطعا سبک پرده ها اهمیت دارد، اما کاربرد آن ها بسیار مهم تر است. پرده ها علاوه بر کنترل میزان ورود نور طبیعی به اتاقتان، به تنظیم دما و جریان هوا نیز کمک می کنند.

اگر قرار است پرده ها باعث شوند اتاق جلوه خوبی داشته باشد و عملکرد خود را نیز به درستی انجام دهند، باید با اندازه پنجره و اتاق متناسب باشند. به همین دلیل باید همیشه پیش از خرید پرده، پنجره های خود را اندازه گیری کنید.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید، چون این مطلب را به یک راهنمای اندازه گیری پنجره برای پرده و همچنین ابزارهای مورد نیاز برای اندازه گیری پرده، اختصاص دادیم.

وسایل موردنیاز برای اندازه گیری پنجره برای پرده

پیش از اندازه گیری پنجره، از وجود ابزارهای مورد نیاز برای آن مطمئن شوید تا این کار برایتان ساده تر شود. وجود ابزار و وسایل مناسب باعث می شود اندازه گیری هایتان دقیق تر باشند و پرده اتاق شما به بهترین شکل ممکن نصب شود.

موارد ذکر شده در لیست زیر، ابزاری هستند که باید هنگام اندازه گیری پرده برای پنجره در دسترس داشته باشید:

  • متر برای اندازه گیری
  • چهار پایه (و کسی که مراقب شما باشد تا نیافتید)
  • مداد
  • پاک کن
  • چسب کاغذی

مرحله اول: نصب و اندازه گیری میله پرده

اولین مرحله از راهنمای اندازه گیری پرده، این است که باید تصمیم بگیرید میله پرده یا همان چوب پرده را کجا نصب کنید و همچنین ابزار نصب آن را در اختیار داشته باشید.

چوب های پرده با براکت هایی بالا نگه داشته می ‎شوند که می توانند آنقدر ساده باشند که در نهایت پنهان شوند. همچنین می توانند تزئینی و لوکس باشند.

مطلب مرتبط  معرفی ۳ آلبوم و مجموعه پرده پارچه ای متفاوت و جذاب

اکثر مجموعه های میله و براکت چوب پرده با دستورالعمل و راهنمای دقیق به فروش می رسند. دقت کنید که آن ها را به صورت تصادفی دور نریزید.

اگر براکت ها به درستی نصب نشوند، می توانند تحت فشار زیاد پنجره ها و پرده های سنگین، از دیوار جدا شوند و پس از آن برای نصب دوباره به ابزارهای دیگری مانند رول  پلاک نیاز پیدا خواهید کرد.

سبک پرده های منتخب شما، نشان می دهد که انواع میله پرده را باید در چه ارتفاعی نصب کرد. برای مثال، والان پرده ها و پرده های ساده و پانچی را معمولا حداقل 20 سانتی متر بالاتر از لبه بالایی قاب پنجره آویزان می کنند. درحالی که چوب  پرده های عادی را می توان در فاصله 10 سانتی متری نیز نصب کرد.

توجه کنید که اگر می خواهید سقف اتاق بلندتر نشان داده شود، چوب پرده خود را درست در محل تلاقی سقف و دیوار نصب کنید.

نصب و اندازه گیری میله پرده | گروه وراتی

نحوه اندازه گیری دقیق پنجره

از متر و یک مداد برای علامت گذاری محل نصب براکت ها استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید مستقیما روی دیوار ننویسید، از یک تکه چسب نواری کاغذی استفاده کنید.

چوب پرده خود را صاف روی دیوار نگه دارید و پیش از سوراخ کردن دیوار خود از سطحی استفاده کنید تا از صاف بودن میله پرده مطمئن شوید. در صورت امکان، پس از آویزان کردن پرده نیز از آن سطح برای بررسی مجدد صافی استفاده کنید.

پس از نصب براکت ها، عرض چوب پرده را به طوری تنظیم کنید که از کناره های پنجره امتداد پیدا کند تا پرده ها هنگام بازشدن فضایی برای جمع شدن داشته باشند. برای پرده های سبک و ساده مانند حریر حداقل 15 سانتی متر و برای پرده های سنگین و شلوغ حداقل 30 سانتی متر فضا در نظر بگیرید.

مطلب مرتبط  راهنمای قدم به قدم در نصب پرده شید

اندازه گیری دقیق پنجره | گروه وراتی

مرحله دوم: تخمین زدن پهنای پرده

مرحله دوم راهنمای اندازه گیری پرده ما به این موضوع اختصاص دارد که پس از آویزان کردن چوب پرده، باید آن را از دو طرف با متر دستی فلزی اندازه بگیرید. اگر چوب پرده در هر دو انتها، قطعات تزئینی دارد، آن ها را در اندازه  گیری لحاظ نکنید.

سپس عدد حاصل را در دو ضرب کنید. از آن جایی که پرده ها جمع می شوند، به پرده هایی نیاز خواهید داشت که حداقل دو برابر عرض پنجره شما باشند.

اگر پرده های اتاقتان نازک یا شفاف هستند یا می خواهید ظاهری پرتر و زیباتر داشته باشند، اندازه به دست  آمده را در سه ضرب کنید.

پنل های پرده معمولا به صورت تکی فروخته می شوند، نه جفت. بنابراین پیش از خرید بررسی کنید آیا پرده های منتخب شما دوتایی هستند یا باید چندین پنل برای پوشاندن پنجره خود بخرید؟

اکثر پنل های آماده پرده در سه عرض 111 سانتی متری، 168 سانتی متری و 230 سانتی متری عرضه می شوند و برای سایزهای دیگر باید آن ها را سفارش دهید تا اندازه گیری پرده شما طبق پنجره باشد.

مرحله سوم: اندازه گیری طول پرده

پس از اندازه گیری پرده برای پنجره و محاسبه عرض آن، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید پرده های اتاق شما روی طاقچه، روی زمین یا جایی میان این دو قرار گیرند.

نقطه مورد نظر خود را با مداد یا چسب نواری کاغذی مشخص کنید. سپس فاصله چوب پرده تا علامت تعیین شده را اندازه بگیرید.

پرده های آماده معمولا در سه طول تولید می شوند. این سه طول شامل 213 سانتی متری، 244 سانتی متری و 274 سانتی متری هستند.

سعی کنید پرده هایی را خریداری کنید که طولشان مقداری بیشتر از طول دلخواه شما است و سپس طول اضافی آن ها را با سنجاق قفلی، لایی چسب یا چرخ  خیاطی کوتاه کنید.

مطلب مرتبط  معرفی انواع کتیبه پرده و هر آنچه باید راجع به قاب پرده بدانید

اندازه گیری طول پرده | گروه وراتی

نکات مهم در انتخاب پرده

سعی کنید برای اتاق های آفتاب گیر، پارچه با کیفیتی تهیه کرده تا از پوسیدگی سریع آن با نور آفتاب جلوگیری کنید. پارچه های ابریشم مصنوعی، پلی استری و کتان از مستحکم ترین پارچه ها برای پرده هستند.

بهتر است از انتخاب پرده های شلوغ خودداری کنید، زیرا طرح روی آن ها به  مرور زمان با نور خورشید کم رنگ می شود. برای انتخاب رنگ پرده، به فضای اتاق، رنگ ها و سبکی که در معماری خانه به کار گرفته شده است، توجه کنید.

برای ظاهری مدرن تر، طولی بلندتر انتخاب کنید که روی زمین بیافتد. همچنین از استفاده از پرده های ضخیم در اتاق های کوچک خودداری کنید.

نصب پرده در زیبایی خانه و اتاق تاثیر بسیار زیادی می گذارد. از این رو باید به انتخاب اندازه مناسب و همچنین طرح، رنگ و جنس خوب توجه کنید.

در نهایت قبل از اقدام به خرید پرده نگاهی به راهنمای انتخاب پرده بیندازید که انتخابی مناسب و درست داشته باشد.

نکات مهم در انتخاب پرده | گروه وراتی

سخن نهایی

همان طور که در بالا توضیح دادیم، اندازه گیری پرده برای پنجره به ابزار بسیار محدودی نیاز دارد و به راحتی انجام می شود. کافی است متر و چهار پایه خود را بردارید و پس از نصب چوب پرده مورد نظر، ابعاد را بنویسید.

سپس این اعداد را با توجه به مکان پنجره یا ارتفاع دلخواه و همچنین جنس پرده محاسبه کنید تا اندازه دقیق طول و عرض پرده مشخص شود. بعد از این کار می توانید از پرده های آماده موجود در بازار خریداری کنید یا اندازه دلخواه خود را از یک فروشگاه آنلاین پرده سفارش دهید و از ظاهر زیبای اتاق خود لذت ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *