نحوه تمیز کردن و شستشوی پرده شید

شستشوی پرده شید | گروه پرده وراتی

در کنار تمامی مزایا و ویژگی هایی که پرده شید را به یک انتخاب برای افراد تبدیل می کند، یک مشکل وجود دارد که ممکن است موجب شود برخی از افراد نسبت به خرید پرده شید مردد شوند، آن هم نحوه تمیز کردن و شستشوی پرده شید است.

اما نگران نباشید چرا که این کار اصلا دشوار نیست و با دانستن چند نکته می توانید به طور مرتب این نوع پرده را تمیز کردن و از زیبایی آن در منزلتان لذت ببرید.

راهکارهای تمیز کردن انواع پرده شید

به طور معمول در اغلب مواقع پرده های خانه را با شستن در لباسشویی یا با سپردن به خشکشویی تمیز می کنیم. اما نکته ای که وجود دارد این است که پرده شید باید به طور مداوم تمیز شود بنابراین نمی توان تمیز کردن یا شستشوی پرده شید را به چند بار در سال سپرد بلکه بهتر است طی تمیزکاری هفتگی خانه یا محیط کار، نسبت به تمیز کردن پرده شید نیز اقدام کرد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که پرده های شید با توجه به انواع مختلف و جنس های متنوعی دارند به طرق مختلفی نیز تمیز می شوند. بنابراین لازم است نحوه تمیز کردن هر نوع پرده شید را به طول مجزا بدانیم.

راهکارهای تمیز کردن انواع پرده شید | گروه وراتی

نحوه تمیز کردن پرده شید غلطکی یا معمولی

پرده های شید معمولی که سطحی کاملا صاف و جنس ساده ای دارند به راحتی تمیز می شوند. هرچند این مساله بستگی دارد که این مدل پرده در چه محیطی قرار گرفته باشد و آیا با یک گردگیری ساده قابل تمیز شدن است یا خیر. ما اینطور در نظر می گیریم که پرده شید شما در یک فضای کم تردد، بدون وجود آلودگی های چربی و لکه های مختلف، قرار گرفته باشد.

در این صورت حین نظافت هفتگی می توانید پرده شید را با جاروبرقی کشیدن تمیز کنید. این کار در واقع گرد و غباری که روی این مدل پرده می نشیند را می گیرد اما نسبت به برطرف کردن هرنوع کثیفی یا لکه هیچ کار نمی تواند انجام دهد. در چنین حالتی باید با دستمال و محلول آب و صابون، نسبت به شستشوی پرده شید اقدام کنید.

نحوه تمیز کردن پرده شید غلطکی یا معمولی | گروه وراتی

نحوه شستشوی پرده شید پلیسه

پرده شید پلیسه به نسبت سایر پرده ها آلودگی بیشتری به خود می گیرد آن هم به دلیل وجود پلیسه های آن است و گرد و غبار لا به لای این پلیسه ها قرار می گیرد. برای تمیز کردن پرده شید پلیسه مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا پرده را از پنجره جدا کنید و روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید.
  • به آرامی با جاروبرقی گرد و غبار آن را بگیرید. در نظر داشته باشید لازم نیست جاروبرقی را به پرده شید بچسبانید چرا که همین ممکن است موجب کثیف شدن آن شود. بلکه با یک فاصله متناسب از پرده قرار دهید تا فقط غبار را از وی آن بگیرید.
  • پس از اینکه هر دو طرف پرده شید را جاروبرقی کشیدید، در صورتیکه لکه ای روی پرده وجود داشت آن را با یک دستمال تمیزی و محلول پاک کننده، نظیر اسپری چند منظوره یا محلول آب و صابون، به خوبی تمیز کنید. البته نباید در این مرحله فشار زیادی به روی سطح پرده وارد کنید بلکه این نوع پرده اغلب به دلیل جنسی که دارد به راحتی با این روش پاک می شود.
  • با توجه به اینکه جنس پرده شید پلیسه شما چیست ممکن است کمی آب جذب آن شود. برای از بین بردن آب اضافی داخل پرده با یک اسفنج تمیز و خشک یا یک دستمال خشک و تمیز روی آن بکشید تا آب اضافی آن خارج شود.
  • پرده را سر جایش نصب کنید تا کاملا خشک شود. بهتر است طی مرحله خشک شدن پرده، پنجره را باز نکنید تا گرد و غبار روی آن ننشیند چرا که در صورت مرطوب بودن ممکن است لک روی آن باقی بماند.
  • برای تمیز کردن پرده شید نیازی نیست این مراحل رو هر هفته طی کنید بلکه با توجه به جایی که پرده نصب است و میزان آلودگی آن شاید ماهی یکبار این کار کافی باشد. اما لازم است هر هفته هر دو طرف پرده را جاروبرقی کنید تا گرد و غبار آن پاک شود.
  • خشکشویی پرده شید پلیسه توصیه نمی شود.
مطلب مرتبط  چگونگی مراقبت و شستشو پرده زبرا در منزل

نحوه شستشوی پرده شید پلیسه | گروه وراتی

نحوه تمیز کردن پرده شید سلولی یا لانه زنبوری

پرده های شید از چند لایه تشکیل شده اند که در میان آن ها سلول های لانه زنبوری شکل می گیرد. همین موجب شده نام پرده شید لانه زنبوری نیز برای این مدل پرده انتخاب شود.

این فضای سلولی ایجاد شده هوای سرد یا گرم را در خود نگه می دارد و موجب تنظیم دمای داخل خانه می شود که این پرده یا یک پرده انرژی کارآمد می سازد. اما از طرفی این سلول ها فضایی برای جمع شدن گرد و غبار ایجاد می کنند که اگر تمیز نشوند به مرور زمان زرد و رنگ پریده می شوند.

بنابراین همانند سایر پرده های شید، تمیزکردن مداوم پرده شید سلولی نیز از جمله مواردیست که باید رعایت شود. برای شستشوی پرده شید سلولی موارد زیر را انجام دهید:

  • به دلیل ساختار خاص این نوع پرده شید باید خیلی آرام نسبت به جدا کردن آن از پنجره و تمیزکردنش اقدام کنید. چرا که فشار وارد کردن به این مدل پرده موجب از بین رفتن شکل آن خواهد شد.
  • برای تمیز کردن روزمره این مدل پرده شید از یک برس نرم استفاده کنید. گردگیری روزانه را می توانید با برس های دستی انجام دهید و اگر به طور هفتگی نسبت به تمیزکردن پرده شید سلولی اقدام می کنید از نرم ترین برس جاروبرقی استفاده کنید و فشار مکش جاروبرقی را روی کمترین حالت خود قرار دهید.
  • برای از بین بردن گرد و غبار نشسته در این لانه های سلولی می توانید از سشوار نیز استفاده کنید. اما باید آن را در کمترین درجه و در دمای سرد قرار دهید.
  • برای از بین بردن لکه های روی پرده شید سلولی یک دستمال تمیز و بدون کرک را کمی مرطوب کنید و روی لکه به آرامی بکشید.
مطلب مرتبط  روش های تمیز کردن و شستشوی پرده حصیری یا بامبو

نحوه تمیز کردن پرده شید سلولی یا لانه زنبوری | گروه وراتی

نحوه تمیز کردن پرده شید سولار

پرده های شید داخلی و خارجی سولار یکی از مقاوم تین پرده های شید هستند. کار این نوع پرده ها محافظت از فضای داخلی خانه یا محیط کار شما در برابر مضرات اشعه UV است.

به همین جهت بسیاری از این نوع پرده ها برای اینکه زود دچار رنگ پریدگی نشوند از جنس PVC تهیه می‎شوند. بنابراین معمولا در برابر رطوبت و آلودگی ها مقاومت بیشتری دارند و راحت تر تمیز می شوند. راهکار تمیز کردن پرده شید سولار به شکل زیر است:

  • برای گردگیری ساده از یک گردگیر دستی که از جنس پر است استفاده کنید یا برای جارو برقی زدن حتما از سری برسی شکل جارو استفاده کنید.
  • اگر لکه ای روی این پرده بود یک دستمال تمیز و بدون کرک را به مقداری محلول آب و صابون آغشته کنید و روی لکه بکشید. پس از آن یک دستمال نمناک را روی آن بکشید و بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود.
  • اگر فکر می‎ کنید برای شستشوی پرده شید سولار به محلول قوی تری نسبت به آب و صابون دارید، حتما قبل از اینکه بخواهید آن را روی پرده شید بکشید، به روی قسمتی از پرده که خیلی در چشم نیست آن را امتحان کنید چرا که ممکن است محلولی که استفاده می کنید خودش به پرده آسیب زده و موجب تغییر رنگ آن شود.

نحوه تمیز کردن پرده شید سولار | گروه وراتی

تمیز کردن پرده شید بامبو

اولین نکته ای که باید در ارتباط با تمیز کردن پرده شید بامبو بدانید این است که هیچوقت پرده شید بامبو یا هر نوع پرده ای که از مواد چوبی ساخته شده را با آب تمیز نکنید. از آنجایی که این مدل پرده ها از مواد طبیعی ساخته شده اند، در صورت استفاده از آب، ضعیف شده و در هم می شکنند. بنابراین هرگز این نوع پرده را خیس نکنید.

  • به طور هفتگی پرده شید بامبو را با یک گردگیر دستی گردگیری کنید. برای از بین بردن گرد و غبار روی این مدل پرده می توانید از یک دستمال خشک، نرم و بدون پرز نیز استفاده کنید.
  • برای جارو برقی کشیدن این مدل پرده لازم است از سری برس شکل جاروبرقی استفاده کنید.
مطلب مرتبط  راهنمای ست کردن پرده اداری در فضای کار

تمیز کردن پرده شید بامبو | گروه وراتی

شستشوی پرده شید پارچه ای

نحوه تمیز کردن هر نوع پرده شیدی که از جنس پارچه است، نظیر پرده شید رومی، پیش از هر چیزی به جنس پارچه آن بستگی دارد. چرا که نحوه مراقبت این مدل پرده باید طبق دستورالعمل تعیین شده برای شستشوی پارچه انجام شود.

بنابراین هر نوع ماده شوینده ای که بخواهد برای این کار استفاده شود باید بر اساس نوع پارچه باشد. اما به طور کلی تمیز کردن پرده شید پارچه ای به شکل زیر انجام می شود:

  • ابتدا سرتاسر پرده را با جاروبرقی به خوبی جارو بکشید.
  • معمولا پارچه ای ساده را می توانید با بخارشور به خوبی تمیز کنید. بنابراین در صورتی که پرده شید پارچه ای شما از جنس حریر و یا جنس خاصی نیست می توانید به راحتی با بخارشوی آن را بشویید.
  • اگر در قسمتی از پرده لکه ای دیده شد می توانید با دستمال و پودر لباسشویی یا صابون آن را تمیز کنید. اما فقط روی لکه را دستمال بکشید تا موجب پخش شدن آن نشوید.

شستشوی پرده شید پارچه ای | گروه وراتی

سخن پایانی

پرده شید یکی از بهترین انتخاب ها برای محیط های مختلف از جمله مسکونی و اداری به شمار می رود. نگرانی نسبت به نحوه شستشوی پرده شید گاهی موجب می شود تردیدی نسبت به انتخاب آن صورت بگیرد چرا که اغلب تصور می کنند تمیز کردن پرده شید دشوار است.

اگرچه تعداد دفعات تمیز کردن و گردگیری انواع پرده شید به نسبت سایر پرده ها بیشتر خواهد بود اما مراحل تمیز کردن بسیار ساده است. اگر به طور مکرر هر هفته این مدل پرده را گردگیری کنید می توانید تا حد زیادی از لک شدن و کثیف شدن این پرده جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *