راهنمای قدم به قدم در نصب پرده شید

نحوه نصب پرده شید| گروه پرده وراتی

برای جلوگیری از ورود نور و گرمای خورشید به داخل خانه، پرده شید یکی از پرکاربردترین انتخاب ها محسوب می شود. اما آیا نصب این پرده آسان است؟ با توجه به تفاوت هایی که بین این نوع پرده و سایر انواع پرده مدرن وجود دارد، از نصب آن گرفته تا نگهداری و تمیز کردن پرده شید، متفاوت خواهد بود. در این مقاله به مراحل نصب پرده شید خواهیم پرداخت و ملزوماتی که برای این کار لازم است را معرفی خواهیم کرد.

شناخت نحوه اندازه گیری و سفارش پرده شید

برای اندازه گیری پنجره برای انتخاب پرده شید ابتدا باید تصمیم بگیرید که چطور می خواهید آن را نصب کنید. عموما دو روش ساده برای این کار وجود دارد: پایه داخلی و پایه بیرونی.

پایه داخلی شامل مراحل کامل تری می شود. برای اندازه گیری این روش نصب پرده شید، ابتدا عرض پرده را با احتساب دو پایه کناری در نظر بگیرید. یعنی پرده باید در بین این دو پایه قرار بگیرد. اندازه های بالا، پایین و وسط پنجره را بگیرید و از کوچک ترین اندازه ها استفاده کنید.

برای طول پرده، اندازه را از پایین گیره تا فاصله اندکی از پایین ترین نقطه پنجره در نظر بگیرید. این ارتفاع را در دو طرف و در وسط پنجره بگیرید و باز هم از کمترین عدد استفاده کنید.

این اندازه ها را یادداشت کنید و وقتی نسبت به آن مطمئن شدید برای خرید پرده شید اقدام کنید. در نظر داشته باشید این مدل پرده دقیقا با توجه به اندازه های شما برش زده می شوند پس این اندازه ‎ها خیلی مهم هستند.

مراحل نصب پرده شید

این مراحل مربوط به نصب پرده شید به روشی است که در آن پایه نگه دارنده پرده در داخل قاب پنجره قرار می گیرد. برای شروع به ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

  • پیچ گوشتی
  • متر
  • چاقوی کاتر
  • دریل و مته 16/1 اینچی
  • سوراخ کن

محل نصب براکت یا قلاب پرده را مشخص کنید

اگر در حال حاضر پرده ای نصب است آن را بهمراه میل پرده ای که دارد جدا کنید تا همه چیز برای نصب پرده شید کاملا خالی بماند. هنگام خرید پرده شید ابزاری نظیر پیچ گوشتی و قلاب پرده همراه کالا ارائه می شود. آن ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که تعداد درستی ارائه شده است.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده آماده مدل 2024

حالا نوبت به مشخص کردن محل نصب قلاب پرده در دو طرف پنجره است. به کمک یک متر دستی از هر طرف قاب پنجره دو سانتیمتر فاصله مشخص کنید. این فاصله محل قرار گرفتن قلاب پرده را مشخص می کند.

محل نصب براکت یا قلاب پرده را مشخص کنید | گروه وراتی

محل قرار گیری سوراخ پیچ ها را مشخص کنید

قلاب فلزی که همراه پرده شید ارائه شده را در جایی که مشخص کردید رو به بالا قرار دهید. در نظر داشته باشید که قلاب باید دقیقا به موازات محل مشخص شده قرار بگیرد نه روی آن. پس عرض قلاب را به روی خطی که در مرحله قبل برای محل قرار گرفتن قلاب کشیده اید قرار دهید.

پس از اینکه به  درستی قلاب را در جای مناسب خود قرار دادید باید محل پیچ شدن آن را نیز مشخص کنید. در حالیکه قلاب را محکم به روی دیواره چسبانده اید به کمک سوراخ کن نقاطی که باید پیچ شود را مشخص کنید. این کار را در دو طرف قاب پنجره انجام دهید.

نقاط مشخص شده را با دریل سوراخ کنید

در این مرحله لازم است از ابزار قوی تری استفاده کنید. بنابراین به سراغ دریل بروید و یک مته به قطر 1/16 اینچ را در آن قرار دهید و به آرامی شروع به سوراخ کردن نقاط مشخص شده برای پیچ کنید.

در نظر داشته باشید چالشی که در این مرحله ممکن است با آن همراه باشید نحوه درست نگه داشتن دریل و فشار دادن مته در جای خود است. چرا که باید دقیقا عمود باشد تا سوراخ درست و متناسبی ایجاد شود.

اگر جایی که دریل می کنید خیلی سخت بود، نظیر سنگ یا بتن، باید از مته مخصوص بتنی به قطر ¼ اینچی استفاده کنید تا بتوانید بدون فشار زیاد به راحتی سوراخ ایجاد کنید. پس از اینکه هر سوراخ ایجاد شد حتما داخل آن را از گرده های ایجاد شده در اثر دریل شدن پاک کنید.

مطلب مرتبط  پرده شید افقی یا سقفی چیست و چه مزایایی دارد؟

نقاط مشخص شده را با دریل سوراخ کنید | گروه وراتی

قلاب نصب پرده شید را سر جایش پیچ کنید

قلاب را در جای خود قرار دهید و نقاطی که باید پیچ شوند را به روی سوراخ های ایجاد شده تنظیم کنید. با کمک یک پیچ گوشتی، پیچ های مشخص شده برای هر قلاب را در جای خود پیچ کنید.

بدون شک این مرحله، ساده ترین مرحله نصب پرده شید است چرا که فقط لازم است پیچ ها را سر جایشان نصب کنید.

قلاب نصب پرده شید را سر جایش پیچ کنید | گروه وراتی

هم سطح بودن دو قلاب نصب شده در طرفین را چک کنید

از آنجایی که پرده شید کاملا صاف است، هرگونه ناهموار بودن و کج بودن آن به راحتی مشخص می شود. بنابراین پیش از نصب پرده شید اول بررسی کنید که دو قلاب در دو طرف پنجره کاملا هم سطح هم باشند.

از یک تکه چوب صاف و سطح سنج یا لول متر استفاده کنید. در نظر داشته باشید سطح سنجی که انتخاب می کنید باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند عرض پنجره را در بر بگیرد تا بتوانید سطح دو طرف را ارزیابی کنید.

اگر متوجه شدید که قلاب ها هم سطح نیستند برای اینکه سطح سمتی که بالاتر است به سطح طرف دیگر برسانید می توانید از یک لبه چوبی که قطر کمی دارد، برای اینکه قلاب را چند میلیمتر پایین تر بکشید، استفاده کنید.

هم سطح بودن دو قلاب نصب شده در طرفین را چک کنید | گروه وراتی

پرده شید را در قلاب آن کلیپ کنید

کار نصب پرده شید در اینجا به اتمام رسیده فقط کافیست پرده را در قلاب های نصب شده قرار دهید. به این کار اصطلاحا کلیپ کردن پرده گفته می شود. پرده شید باید در قلابی که رو به پایین قرار گرفته چفت شود.

برای این کار نیز در بالای پرده یک ریل وجود دارد که در این قلاب قرار می گیرد. کافیست به آرامی این ریل و قلاب را به هم برسانید تا در هم قفل شده و پرده در جای خود قرار بگیرد. این مرحله ساده به نظر می رسد اما دقت بالایی لازم دارد چرا که ممکن است پارچه پرده شید در براکت یا همان قلاب گیر کند.

مطلب مرتبط  روش های تمیز کردن و شستشوی پرده حصیری یا بامبو

پرده شید را در قلاب آن کلیپ کنید | گروه وراتی

باز و بسته شدن پرده شید را چک کنید

وقتی دو طرف پرده شید را در قلاب قفل کردید، برای اطمینان از استحکام آن چند بار پرده را باز بسته کنید. این کار را یکبار با دست انجام دهید، وسط پرده شید را بگیرید و به آرامی به پایین بکشید تا بسته شود.

با این کار می توانید از میزان لق بودن پرده نیز مطلع شوید و در صورت نیاز پیچ های قلاب آن را سفت تر کنید. حالا یکبار دیگر در حالیکه وسط پرده شید را گرفته اید، آن را به آرامی به کمک سیمی که دارد به بالا بکشید.

در این مرحله هم می توانید ببینید پرده حین باز شدن مشکلی دارد یا خیر. در صورتیکه مطمئن شدید پرده با استحکام و قدرت کافی در جایش قرار گرفته، مراحل نصب پرده شید به اتمام رسیده است.

باز و بسته شدن پرده شید را چک کنید | گروه وراتی

سخن پایانی

نصب پرده شید بسیار آسان است و نیاز به تخصص یا ابزار خیلی حرفه ای ندارد. با بسیاری از ابزار ساده خانگی می توانید این پرده را بدون هیچ دردسری نصب کنید. اگر مراحل نصب پرده شید را به درستی و بدون هیچ مشکلی طی کنید معمولا نصب آن بیش از یک ساعت طول نمی کشد.

اما لازم است اندازه گیری های دقیق را انجام دهید و در نظر داشته باشید آویزان ماندن سیم باز و بسته کردن انواع پرده شید برای افرادی که فرزند کم سن دارند ممکن است کمی خطرناک باشد چرا که کودک ممکن است با آن مشغول بازی شده و با کشیدن آن پرده را پایین بیندازد. بنابراین اگر کودک کم سن دارید حتما نسبت به این اهرم ها دقیق کنید و تا جای ممکن آن را از دسترس فرزندتان دور نگه دارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *