5 نوع پرده پنجره بالای شوفاژ که دوام و ماندگاری بالا دارند!

۵ نوع پرده پنجره بالای شوفاژ که دوام و ماندگاری بالا دارند! | گروه پرده وراتی

اگر به دنبال بهترین پرده پنجره بالای شوفاژ هستید این مطلب برای شما کارآمد خواهد بود.

این روزها بیش‌تر جمعیت شهرها در آپارتمان‌ها چندطبقه زندگی می‌کنند. جمعیت در شهرهای باعث شده تا آپارتمان‌ها رواج بیش‌تری داشته باشند. یکی از معضلات رایج برای کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند این است که در برخی موارد شوفاژها زیر پنجره نصب شده‌اند. اگر در چنین شرایطی قرار دارید احتمالاً شما هم با معضل و چالش انتخاب پرده پنجره بالای شوفاژ روبرو شده‌اید.

نمی‌توان این موضوع را نقطه‌ضعف یا نقص نقشه ساخت آپارتمان دانست؛ چرا که در برخی شرایط مهندسان مجبور هستند چنین طرح‌هایی را اجرا کنند. حال سؤال اینجاست که شما به‌عنوان کسی که در آن آپارتمان زندگی می‌کند چگونه باید پرده پنجره بالای رادیاتور را انتخاب کنید که بهترین و بیش‌ترین کارایی را داشته باشد.

آیا گرمای شوفاژ می‌تواند به پرده آسیب بزند؟

گرمای شوفاژ یکی از روش‌هایی است که برای گرم‌کردن فضاهای داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در این روش هوای گرم به کمک یک سیستم نه‌چندان پیچیده به محیط داخلی آپارتمان منتقل می‌شود و باعث افزایش دمای آن می‌شود. اما سؤال اینجاست که آیا استفاده از گرمای شوفاژ به پرده‌ها آسیب می‌رساند؟

پرده‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر تزئینی در دکوراسیون داخلی هستند و برای حفظ حریم خصوصی و کنترل نور و حرارت وارد فضاهای داخلی می‌شوند. از طرفی گرمای شوفاژ نیز برای افزایش دمای فضاهای داخلی استفاده می‌شود. باتوجه‌به این دو عامل احتمال وجود تداخل بین آنها وجود دارد.

در واقع استفاده از گرمای شوفاژ ممکن است به پرده‌ها آسیب برساند. اگر پرده‌ها بسیار نزدیک به سیستم گرمایی قرار گیرند ممکن است به دلیل حرارت زیاد سوختگی و خشک‌شدن پارچه پرده‌ها ایجاد شود. در یک برداشت کلی می‌توان گفت که اگر پرده فاصله کمی با شوفاژ داشته باشد احتمالاً طول عمر کوتاه‌تری خواهد داشت.

البته که برای مقابله با این مشکل می‌توان از راه‌حل‌هایی کمک گرفت. در ادامه چند مورد از این راهکارها را مشاهده می‌کنید:

  • پرده‌ها نباید به رادیاتور نزدیک باشند و همواره باید فاصله ایمنی میان این دو در نظر گرفت.
  • انتخاب پرده‌های مناسب بادوام و مقاومت بالا می‌تواند به جلوگیری از آسیب به پرده‌ها کمک کند.
مطلب مرتبط  چه زمان از پنجره بدون پرده استفاده کنیم؟

چه نوع پرده‌هایی برای بالای شوفاژ مناسب هستند؟

کافی است تصمیم بگیرید که می‌خواهید پرده برای آپارتمان خود خریداری کنید و شاهد خواهید بود که چقدر تنوع این محصول در بازار زیاد است؛ بنابراین انتخاب پرده نباید کار چندان دشواری باشد. همه اینها برای شرایط معمولی است اما در این مقاله ما شرایطی را بررسی می‌کنیم که شما باید پرده پنجره بالای شوفاژ را انتخاب کنید. این موضوع کمی متفاوت است و چالش‌های خاص خود را دارد.

با درنظرگرفتن این موضوع در ادامه می‌خواهیم چند نوع پرده را به شما معرفی کنیم که برای پنجره بالای رادیاتور مناسب هستند.

  • پرده حریر برای بالای شوفاژ

کسانی که به دنبال ظرافت و درعین‌حال کارایی هستند می‌توانند از پرده حریر برای بالای رادیاتور آپارتمان استفاده کنند. این نوع پرده بر خلاف ظاهر ظریفی که دارد مقاومت و دوام بسیار خوبی خواهد داشت. استفاده از پرده حریر به‌عنوان پرده پنجره بالای شوفاژ عموماً برای آپارتمان‌هایی رواج دارد که دکوراسیون ساده و مینیمال دارند هرچند که برای دکوراسیون‌های کلاسیک هم از این نوع پرده زیاد استفاده می‌شود.

به‌کاربردن این نوع پرده برای آپارتمان بر خلاف بسیاری از انواع پرده اجازه ورود نور کنترل شده‌ای را می‌دهد که در طول روز بسیار جذاب خواهد بود. تنها نکته مهم برای استفاده از این پرده برای بالای رادیاتور این است که باید فاصله ایمنی میان این دو در نظر بگیرید.

  • پرده شید برای بالای شوفاژ

یکی دیگر از انتخاب‌های جذاب برای پرده پنجره بالای رادیاتور پرده شید خواهد بود. این پرده همان‌طور که از نامش پیداست برای ایجاد سایه در محیط داخلی آپارتمان طراحی شده است. خوشبختانه پرده شید طرح‌ها و انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید از آن برای هر نوع دکوراسیون داخلی که دوست دارید استفاده کنید.

این پرده‌ها عموماً از جنس پنبه کتان یا پلی‌استر تولید می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید این مواد ممکن است خاصیت اشتعال‌پذیری بالایی از خود نشان دهند اما جای نگرانی نیست. به این دلیل می‌گوییم جای نگرانی نیست که پرده شید مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به نسبت دیگر انواع پرده‌ها برای بالای شوفاژ می‌تواند مناسب‌تر باشد.

مطلب مرتبط  روش نصب پرده پانچ به ساده ترین زبان

پرده شید مناسب پنجره بالای شوفاژ | گروه پرده وراتی

  • پرده رومی برای بالای شوفاژ

عموماً پرده‌های رومی از جنس‌های ضخیم تولید می‌شوند که بسیار کم‌تر از پرده شید اجازه ورود نور را می‌دهند. دلیل این که پرده رومی به‌عنوان پرده پنجره بالای شوفاژ مورداستفاده قرار می‌گیرد این است که پرده رومی به‌صورت عمودی باز و بسته می‌شود. به‌این‌ترتیب پرده در هنگام بالارفتن بسیار کم‌تر باحرارت شوفاژ در تماس خواهد بود. همین موضوع به نظر بی‌اهمیت باعث می‌شود تا این نوع پرده برای مدت طولانی‌تری در پنجره بالای رادیاتور قابل‌استفاده باشد.

باتوجه‌به مشخصات ظاهری پرده رومی عموماً در دکوراسیون‌های کلاسیک یا سنتی از آن استفاده می‌شود. البته طرح‌هایی از این پرده هستند که به‌خوبی با دکوراسیون‌های مدرن و امروزی هم سازگاری دارند.

  • پرده کرکره‌ای چوبی

یکی از بهترین انواع گرده پنجره بالای شوفاژ پرده‌های کرکره‌ای هستند که از جنس چوب تولید شده باشند. دقت کنید که بزرگ‌ترین معضل برای نصب پرده در این شرایط تماس پرده باحرارت و فرسودگی آن است و پرده‌های چوبی به‌طورکلی با این موضوع مشکلی ندارند. استفاده از این نوع پرده برای انواع دکوراسیون‌ها امکان‌پذیر است و باید اشاره کنیم که این پرده به طور کامل جلوی ورود نور را نخواهد گرفت.

  • پرده‌های پارچه‌ای بلند

یکی از محدودیت‌ها در زمان انتخاب پرده پارچه‌ای بلند برای پنجره بالای شوفاژ این است که باید از ضخامت نسبتاً بالایی برخوردار باشد. این پرده‌ها برای انواع دکوراسیون مدرن کلاسیک یا حتی سنتی قابل‌استفاده هستند و از این لحاظ هیچ محدودیتی وجود ندارد. بااین‌همه در زمان نصب این پرده‌ها باید دقت کنید که هیچ‌گونه تماس مستقیمی با رادیاتور نداشته باشند.

میل پرده را به شکلی نصب کنید که باعث شود پرده در فاصله ۵ سانتی‌متری یا حتی بیش‌تر از شوفاژ قرار گیرد. به‌این‌ترتیب می‌توان برای مدت طولانی‌تری از دوام پرده اطمینان حاصل کرد.

نصب پرده بلند برای پنجره بالای شوفاژ | گروه پرده وراتی

پرده بالای شوفاژ باید چه ابعادی داشته باشد؟

انتخاب ابعاد پرده پنجره بالای شوفاژ به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در نظر گرفته شوند. به‌طورکلی برای انتخاب صحیح ابعاد پرده بالای شوفاژ ابتدا باید اندازه دقیق شوفاژ را بدانیم. سپس باید عواملی مانند سبک دکوراسیون داخلی ارتفاع سقف عرض و طول اتاق و نور طبیعی را در نظر گرفت.

مطلب مرتبط  مضرات نور خورشید و تاثیر آن بر سلامتی انسان

عموماً زمانی که شوفاژ زیر پنجره قرار می‌گیرد ابعاد هم اندازه با آن دارد. البته در همه شرایط به این صورت نیست و در هر موقعیت باید از پرده با ابعاد متفاوتی استفاده کنید.

  • برای شرایطی که شوفاژ هم اندازه عرض پنجره باشد شما می‌توانید از پرده‌ای با همین ابعاد عرض استفاده کنید. برای به‌دست‌آوردن ارتفاع پرده هم باید به بلند یا کوتاه‌بودن سقف دقت کنید. اگر سقف آپارتمان شما بلند باشد می‌توانید از پرده‌هایی با ارتفاع بیش‌تر استفاده کنید. اما در نقطه مقابل اگر سقف آپارتمان کوتاه باشد باید از پرده‌هایی با ارتفاع نسبتاً کوتاه استفاده کنید
  • در موقعیت‌هایی که شوفاژ عرض کم‌تری از پنجره دارد شما باید عرض پرده را به‌اندازه عرض پنجره انتخاب کنید. با این کار ممکن است شوفاژ کوچک‌تر به نظر برسد اما فراموش نکنید که هدف اصلی از نصب پرده کنترل نور ورودی به محیط است. در این شرایط برای انتخاب ارتفاع پرده پنجره بالای شوفاژ باید به ارتفاع سقف توجه کنید. فراموش نکنید که پرده‌های بلند برای محیط‌های کوچک مناسب نیستند؛ چرا که باعث به کوچک‌تر نشان‌دادن آن محیط می‌شوند.

ابعاد مناسب پرده پنجره بالای شوفاژ | گروه پرده وراتی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا همه نکات ضروری و مهم برای انتخاب بهترین پرده پنجره بالای شوفاژ را بررسی کنیم و امیدوار هستیم که این اطلاعات در عمل هم برای شما کاربردی باشند. برای شرایطی که شوفاژ زیر پنجره نباشد شما می‌توانید از پرده‌های بسیار متنوع‌تری هم استفاده کنید اما فراموش نکنید که با قرارگرفتن شوفاژ زیر پنجره کمی چالش و دردسر انتخاب پرده بیش‌تر خواهد شد.

در واقع این موضوع باعث ایجاد محدودیت در انتخاب برای شما می‌شود و لازم است که تنها از میان برخی از انواع پرده‌ها یکی را به‌عنوان پرده پنجره بالای شوفاژ انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *