کتیبه پرده چیست و چه انواعی دارد؟

کتیبه پرده چیست و چه انواعی دارد؟

حتما شما هم به دنبال ایجاد تغییراتی در خانه خود هستید و می خواهید بدانید آیا کتیبه پرده گزینه خوبی برای تزیین کردن پنجره های خانه است یا خیر. برای این کار لازم است گزینه های مختلفی که برای تزیین پنجره ها دارید از نوع پرده گرفته تا انواع میله پرده و والان پرده را در نظر بگیرید و مهم تر از آن بدانید کتیبه پرده چیست و چه زمانی گزینه بهتری برای شماست.

کتیبه پرده چیست؟

کتیبه پرده نوعی قاب است که در بالای پنجره قرار می گیرد و بعنوان ابزاری برای تزیین و دکور کردن پنجره به کار می رود. این قاب معمولا چوبی، فوم یا هر جنس سخت دیگری هستند که روی آن رنگ شده، کاغذ دیواری می شود یا با پارچه ای شبیه به پارچه پرده پوشیده می شود.

در سایر مواقع کتیبه ها یا قاب پرده ها خودشان حکاکی و تزیین می شوند که شکلی سلطنتی و مجلل به قاب پنجره و دکوراسیون خانه می بخشند. کتیبه ها همانند تاجی بر سر قاب پنجره ها قرار می گیرند و گاها به آن ها شخصیتی متفاوت تعریف می کنند.

کتیبه پرده چیست؟ | گروه وراتی

تفاوت کتبیه پرده و والان پرده چیست؟

شاید در نگاه اول کتیبه پرده و والان پرده به یک نیت استفاده شوند و یکسان به نظر برسند. هر دو در بالای پنجره قرار گرفته و بعنوان یک تزیین برای تکمیل دکوراسیون استفاده می شوند.

اما در واقعیت این دو با هم تفاوت هایی دارند. مهم ترین تفاوت آن ها در این است که کتیبه همانند یک قاب سخت در بالای پنجره قرار می گیرد اما والان جنس کتیبه نیست و برخلاف آن از جنس نرم تری ساخته شده است.

همین مساله موجب می شود والان ها حالت آویزان داشته و مدلی متفاوت به پرده بدهند اما کتیبه در جای خود قرار می گیرد و گاهی ممکن است به نظر برسد بخشی از دیوار است.

انواع کتیبه پرده

اگرچه کتیبه ها اغلب یک شکل ثابت دارند اما در طرح های متفاوتی ارائه می شوند که موجب می شوند انتخاب بیشتری برای خرید داشته باشید. وجود انواع مختلف قاب پرده موجب می شود برای هر نوع دکوراسیونی بتوانید از آن استفاده کنید. انواع کتیبه پرده از نظر جنس در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

مطلب مرتبط  با انواع میله پرده آشنا شوید

کتیبه جنس سخت

که از چوب یا مواد چوب مصنوعی ساخته شده اند. روی این نوع قاب ها معمولا پارچه قرار نمی دهند ولی می توانند با توجه به نوع دکوراسیون خانه در رنگ های مختلفی ارائه شوند.

کتیبه پرده جنس سخت | گروه وراتی

کتیبه جنس نرم

که قابی سبک است که با پارچه پوشانده شده و به طور مجزا و بدون پارچه جذابیت خاصی برای پنجره و دکوراسیون خانه ندارد.

علاوه بر جنس، طرح ها و مدل های قاب پنجره نیز متفاوت هستند که همین موجب شده طرفداران بیشتری نیز داشته باشند. برخی از انواع قاب پرده شامل موارد زیر می شود:

  • طرح ساده
  • کتیبه طاق دار
  • کتیبه نیمه طاق
  • کتیبه منبت کاری شده
  • کتیبه حکاکی شده
  • طرح خمیده

کتیبه جنس نرم | گروه وراتی

چه زمانی به کتیبه پرده نیاز داریم؟

  • در ابتدا لازم است بدانید کتیبه پرده ها زمانی که یک اتاق از نظر معماری ظاهر جذابی ندارد می تواند رنگ و روی متفاوت تری به فضای اتاق ببخشد. بعنوان مثال اگر پنجره ها خیلی ساده هستند یا قاب جذابی برایشان انتخاب نشده، کتیبه می تواند با جذب نظرات به سمت خودش این کمبود را برطرف کند. بنابراین هنگام انتخاب قاب پرده به این فکر کنید که آیا می خواهید پنجره خودش را نمایان کند یا می خواهید ایرادی از پنجره را پنهان کنید.
  • نکته دیگری که یکی از مزایای کتیبه پرده محسوب می شود این است که قاب پنجره، حتی اگر در ساده ترین طرح و مدل هم انتخاب شده باشد، خیلی سریع نگاه ها را به سمت بالا می برد و همین موجب می شود اتاق کمی بزرگتر به نظر برسد.
  • زمانیکه خانه شما ظاهری مدرن و مینیمال دارد انتخاب کتیبه پرده گزینه بهتری برایتان خواهد بود.
  • کتیبه ها نه تنها بعنوان یک المان دکوراتیو در اتاق مورد استفاده قرار می گیرند بلکه فضایی برای پنهان کردن ایرادات پنجره یا میله پرده نیز بوجود می آورد. بعنوان مثال اگر میله پرده کج نصب شده باشد، کتیبه آن را پوشش می دهد و موجب می شود تعادل بیشتری در موازی بودن همه چیز در فضای اتاق بوجود بیاید.
  • کتیبه ها محلی برای پنهان کردن دستگاه موتور پرده های هوشمند هستند. اگرچه این موتورها معمولا به چشم نمی آیند و دیده نمی شوند اما اگر بخواهید کمی محتاط تر باشید و کاملا آن را بپوشانید می توانید از قاب پرده کمک بگیرید.
  • اگر از پرده ساده و تک رنگ استفاده می کنید، انتخاب کتیبه در یک طرح و رنگ متفاوت می تواند پرده را از سادگی خارج کرده و تنوعی در فضای اتاق ایجاد کند. بنابراین اگر نمی خواهید پرده خیلی گرانقیمت بخرید می توانید از کتیبه پرده برای زیباتر و مجلل تر شدن دکوراسیون خانه خود کمک بگیرید.
  • کتیبه پرده یک شخصیت جدی و خاص به فضای خانه می بخشد. بنابراین اگر می خواهید دکوراسیون خانه شما جدی و رسمی تر دیده شود انتخاب قاب پنجره ساده می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد اما اگر دکوراسیون و وسایل خانه شما همگی مجلل و چشمگیر هستند شاید بهتر باشد برای کتیبه پرده نیز به فکر یک مدل چوبی کار شده باشید. هرچند مدل آن به سلیقه و نوع چیدمان دکوراسیون شما بستگی دارد.
مطلب مرتبط  اصول ست کردن پرده در منزل 2024

چند ایده برای استفاده از کتیبه پرده در دکوراسیون مدرن

ساده و ترکیبی

یک قاب ساده پوشیده شده از یک پارچه طرح دار و یک تکه پرده تک رنگ که روی آن آویخته شده است می تواند یک نقطه کانونی خاص و چشمگیر در خانه ایجاد کند. این ایده ساده و مدرن با پارچه های لینن و طرح های هندسی، تحولی در دکوراسیون اتاق شما ایجاد خواهد کرد.

کتیبه پرده ساده و ترکیبی | گروه وراتی

طرح کتیبه دو لایه

برای پنجره هایی نظیر پنجره آشپزخانه که در فصل تابستان نور و گرما به آن ها وارد می شود می توانند از این طرح پیروی کنید. این کتیبه ها کمی بزرگتر هستند و به نوعی قرار است جلوی نور زیاد را بگیرند.

در عین حال زیر آن را اغلب کرکره یا شید انتخاب می کنند که بتوانند آن را به راحتی باز و بسته کنند. در این حالت کتیبه تا حدی جلوی نور و گرما را می گیرد اما در عین حال کرکره باز می ماند و نور طبیعی وارد فضای خانه می شود.

طرح کتیبه دو لایه | گروه وراتی

کتیبه لبه دار برای تشریفات

اتاق هایی که فضای رسمی تری دارند، یا حداقل شما می خواهید این حالت رسمی را در آن تداعی کنید، با کتیبه های پرده که لبه دار هستند جذابیت بیشتری می گیرند.

بخصوص اگر پنجره اتاق بزرگ باشد و به سقف نزدیک باشد کتیبه می تواند کمی بالاتر قرار گرفته و نزدیک سقف بچسبد و جذابیت بصری بیشتری به این اتاق رسمی بدهد و شکل رسمی تری به آن ببخشد.

این کار در کنار پرده هایی که از جنس لوکس هستند نظیر پرده های مخملی می توانند شکوه و جلوه بیشتری به فضای اتاق بدهد.

مطلب مرتبط  کاربرد پرده ریموت دار یا برقی در دکوراسیون اداری

کتیبه لبه دار برای تشریفات | گروه وراتی

آیا کتیبه پرده گزینه مناسبی برای شماست؟

حال که فهمیدیم کتیبه پرده چیست و دقیقا چه کارایی در خانه دارد، تصمیم گیری برای انتخاب کردن یا کنار گذاشتن آن کمی ساده تر می شود. از خودتان بپرسید آیا می خواهید توجه به پرده و پنجره اتاق باشد؟ می خواهید سقف بلندتر و اتاق بزرگتر دیده شود؟ پرده ساده ای دارید که نگران دیده نشدن آن هستید؟

از شید یا کرکره استفاده می کنید که مکانیزم باز و بسته شدن آن در بالای پنجره منظره ای شلوغ  نامناسب برای اتاقتان ایجاد کرده؟ با پاسخ به این سئوالات، در نظر گرفتن دکوراسیون خانه و بودجه ای که در دست دارید می توانید با انتخاب یک قاب پرده زیبا و شیک، تحولی در دکوراسیون خانه خود ایجاد کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *