معرفی انواع لوازم جانبی پرده

پمعرفی انواع لوازم جانبی پرده | گروه پرده وراتی

پرده‌ها به خودی خود کارایی بسیاری دارند، از گرفتن شدت نور و گرما گرفته تا ایجاد زیبایی در محیط خانه. اما آنچه می‌تواند این زیبایی را بیشتر کرده و حتی به پرده‌های ساده، شخصیتی متفاوت ببخشد، لوازم جانبی پرده است. اقلامی که اگرچه کوچک هستند اما می‌توانند تاثیر بسزایی هم به روی زیبایی هم به روی کارایی پرده داشته باشند. با ملزومات پرده آشنا شوید.

لوازم جانبی پرده چیست و چه کابردی دارد؟

همانطور که به آن اشاره کردیم، لوازم جانبی پرده اقلام کوچکی هستند که در عین کاربردی بودن جنبه تزیینی نیز دارند. در حقیقت هر چیزی که به تکمیل شدن کارایی یک پرده کمک می‌کند بعنوان لوازم جانبی پرده شناخته شده است.

بعنوان مثال اگر یک پرده ساده و تک رنگ داشته باشید، انتخاب یک پرده جمع کن زیبا و چشمگیر می‌تواند تحول بسیاری در دکوراسیون خانه ایجاد کند. برای خرید ملزومات پرده گزینه‌های متفاوتی پیش رو خواهید داشت.

از این اقلام می‌توانید یک یا چند وسیله را انتخاب کنید و در تزیین کردن پرده از آن‌ها استفاده کنید. اصلی‌ترین لوازم جانبی پرده شامل موارد زیر می‌شود.

  • َچوب پرده دکوراتیو

بدون شک چوب پرده یکی از اصلی‌ترین ملزومات پرده است که نمی‌توان آن را کنار گذاشت. در هر حال برای نصب پرده به یک میله پرده نیاز است. اما می‌توان در انتخاب این وسیله جانبی نیز با خلاقیت بیشتری عمل کرد.

امروزه انواع مختلف میله پرده وجود دارد که هرکدام از جنس و طرح متفاوتی هستند و می‌توانند در چشمگیرتر شدن پرده کمک کنند. چوب پرده‌های دکوراتیو حالت تزیینی بیشتری دارند

برخلاف چوب پرده‌های ساده که گاهی پشت پرده پنهان می‌شوند، چوب پرده‌های دکوراتیو جنبه تزیینی داشته و همانطور که از نامشان پیداست در دکوراسیون تاثیرگذار هستند.  این نوع چوب پرده اغلب ظاهری چوبی، برنزی و طلایی دارند که با توجه به نوع دکوراسیون انتخاب می‌شوند.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده آماده مدل 2024

چوب پرده دکوراتیو از انواع لوازم جانبی پرده | گروه پرده وراتی

  • پرده جمع کن

یکی دیگر از لوازم جانبی پرده که نقش تزیینی بسیاری در دکوراسیون دارد، پرده جمع کن است. این محصول همانطور که از نامش پیداست برای کنار نگه داشتن پرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اینکار را با افزودن حالتی متفاوت به پرده انجام می‌دهد.

اغلب در مواقعی که پرده‌ها به صورت دولایه انتخاب می‌شوند لایه رویی که پرده‌ای ضخیم‌تر و لوکس‌تر است را کنار می‌زنند تا جنبه تزیینی پیدا کرده و در عین حال کمی نور نیز به داخل خانه وارد شود. برای این کار از پرده جمع کن استفاده می‌شود تا زیبایی پرده کنار زده شده بیشتر شود.

پرده جمع کن‌ها نیز انواع مختلفی دارند، می‌توانند طوری باشند که پرده را به دور خود جمع کند یا آن را به یک سمت کشانده و به لوازم جانبی دیگری که به دیوار نصب می‌شود متصل کند.

همچنین پرده جمع کن‌ها ممکن است از جنس پرده و پارچه‌ای باشند یا فلزی باشند و رنگی متفاوت از پرده داشته باشند. بنابراین در انتخاب این لوازم جانبی پرده گزینه‌های بسیاری پیش رو خواهید داشت.

 پرده جمع کن | گروه پرده وراتی

  •  والان پرده

آنچه با نام والان پرده شناخته شده است در حقیقت پارچه پرده‌ای کوتاهی است که فقط قسمت بالای پنجره را می‌پوشاند. از والان هم به طور مجزا هم به روی پرده استفاده می‌شود و در کنار جنبه تزیینی داشتن برای پوشاندن میله پرده استفاده می‌شوند.

بنابراین مشخص است که والان برای مواقعی بعنوان لوازم جانبی پرده استفاده می‌شود که یک میله پرده ساده دارید و نمی‌خواهید هنگام نگاه کردن به پرده، دیده شود. اما اگر میله پرده دکوراتیو و تزیینی داشته باشید استفاده از والان در کنار آن توصیه نمی‌شود.

مطلب مرتبط  موتور پرده برقی چیست و چه کابردی دارد؟

علاوه بر اینها، برخلاف میله پرده که یک لوازم جانبی ضروری است، والان یک گزینه انتخابی برای بهبود زیبایی پرده به شمار می‌رود.

همانند سایر ملزومات پرده، والان پرده نیز انواع مختلفی دارند که معمولا به نوع دوخت و اندازه آن بستگی خواهد داشت و اغلب در دکوراسیون‌های لوکس به چشم می‌خورد.

والان پرده از انواع لوازم جانبی پرده | گروه پرده وراتی

  • گلدسته

گلدسته در حقیقت یکی از لوازم جانبی پرده پانچ است که برای تزیین میله پرده استفاده می‌شود. گلدسته‌ها اقلامی مجزا از میله پرده هستند که شما می‌توانید آن‌ها را جداگانه تهیه کرده و فقط برای تزیین دو سر انتهایی میله پرده از آن‌ها کمک بگیرید.

هرچند در هر حال سایز و رنگ گلدسته باید با میله پرده هماهنگی داشته باشد و همچنین معمولا از این ملزومات پرده برای میله پرده‌های پانچ استفاده می‌شود بنابراین اگر میله پرده شما از نوع گیره‌ای باشد شاید نتوانید گلدسته مناسبی که هماهنگ با آن باشد بیابید.

گلدسته‌ها علاوه بر زیبایی، نقش نگهدارنده پرده را نیز ایفا می‌کنند. در پرده‌های پانچ یا حلقه‌ای اگر انتهای میله پرده باز باشد امکان خارج شدن حلقه یا پنج پرده از میله پرده وجود دارد بنابراین با استفاده از گلدسته از جدا شدن پرده نیز جلوگیری خواهید کرد.

گلدسته پرده | گروه پرده وراتی

  • گیره پرده

بدون شک همان اندازه که میله پرده بعنوان یک ملزومات پرده ضروری است، پرده بدون گیره یا حلقه پرده نیز قابل استفاده نخواهد بود. گیره پرده نقش متصل کننده پرده به چوب پرده را دارد و با توجه به نوع دوخت پرده، نوع میله پرده و سبک دکوراسیون انتخاب می‌شود.

ساده‌ترین نوع گیره پرده انواعی است که پشت پرده قرار گرفته و به صورت ریلی داخل میله پرده قرار گرفته و حرکت می‌کند. این گیره‌ها دیده نمی‌شوند و فقط با توجه به کارایی و مقاومتشان انتخاب می‌شوند چرا که باید در عقب جلو کردن پرده تاثیرگذار باشند بنابراین با توجه به سنگینی یا سبکی پرده باید از جنسی انتخاب شوند که بتوانند این تحرک را انجام داده و از جا کنده نشوند.

مطلب مرتبط  آموزش نصب کتیبه چوبی و اندازه گیری آن به ساده‌ترین زبان

نوع دیگر گیره‌ها، گیره‌های حلقه‌ای هستند که بر خلاف گیره‌های ریلی، قابل رویت هستند و در حالیکه پرده را به میله پرده متصل می‌کنند اما آن را با فاصله اندکی از میله پرده نگه می‌دارند.

با توجه به نمایان بودن حلقه پرده‌ها، در کنار جنس و مقاومتی که دارند، زیبایی، رنگ و ظاهری که دارند اهمیت پیدا می‌کند چرا که هر چیزی که در کنار پرده دیده می‌شود در دکوراسیون خانه تاثیرگذار خواهد بود.

گیره پرده | گروه پرده وراتی

آیا خرید لوازم جانبی پرده واجب است؟

لوازم جانبی پرده علاوه بر بهبود کارایی پرده نقش زینتی دارند. الزامی در خرید تمامی این اقلام وجود ندارد اما نمی‌توان برخی از آن‌ها را نادیده گرفت.

همچنین اگر بخواهید به زیبایی پرده کمک کنید، استفاده از این ملزومات پرده می‌تواند این کار را با هزینه کم برایتان میسر کند.

با توجه به انواع مختلفی که از هر اقلام معرفی شده در بازار وجود دارد، بدون شک می‌توانید از پرده با خلاقیت بیشتری در دکوراسیون خانه کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله انواع لوازم جانبی پرده را بررسی کردیم. اما لازم است بدانید هنگام انتخاب و خرید هر یک از این اقلام باید به جنس پرده، وزن آن، رنگ پرده و سبک دکوراسیون دقت داشته باشید تا بتوانید در انتخاب پرده موفق باشید. تا  هم طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند هم بتوانند در تزیین خانه نیز نقش ایفا کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *