انواع پرده مناسب پنجره UPVC

پرده مناسب پنجره UPVC

اگر به دنبال ایجاد یک خانه گرم و بی سر و صدا باشید احتمالا نام پنجره UPVC را شنیده‌اید. UPVC به ماده‌ای گفته می‌شود که قاب پنجره‌های دوجداره از آن ساخته شده‌اند. ماده‌ای بر پایه پودر پلاستیک که حرارت داده شده و به داخل قالب تزریق می‌شود تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد. امروزه بسیاری از پنجره‌های دوجداره از جنس UPVC یا پلی وینیل کلرید غیرپلاستیک شده ساخته شده‌اند. آیا می‌دانید پرده پنجره UPVC باید چگونه انتخاب شود؟

پنجره UPVC چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، پنجره UPVC به پنجره‌های دوجداره‌ای گفته می‌شود که از ماده مقاومی به نام unplasticised polyvinyl chloride یا پلی وینیل کلرید غیرپلاستیک شده ساخته می‌شود.

UPVC از سال 1935 بعنوان ماده‌ای با کاربرد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از 50 سال با ارتقا آن و مقاوم شدن در برابر اشعه UV و مواد شیمیایی، به یک ماده محبوب برای ساخت و ساز، بخصوص ساخت پنجره‌های دوجداره تبدیل شد.

پنجره UPVC چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ | گروه پرده وراتی

در حقیقت پنجره‌های UPVC را پنجره‌های مدرنی می‌شناسند که قابلیت‌های منحصر به فردی دارند از جمله:

عایق بودن

وقتی صحبت از پنجره‌های خانه می‌شود، عایق بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها خواهد بود. پنجره‌های دوجداره نیز به منظور ایجاد گرما در خانه و هدر نرفتن انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماده UPVC نیز قاب این پنجره‌ها را به قدری مستحکم می‌سازد که اجازه خروج گرما از خانه یا ورود آن به داخل خانه در روزهای گرم تابستان را نمی‌دهد. علاوه بر اینها تا حد زیادی می‌تواند جلوی سر و صدای بیرون خانه را نیز بگیرد. بنابراین خاصیت عایق صدا و انرژی بودن می‌تواند مهم‌ترین ویژگی پنجره UPVC باشد.

امنیت بالا

بخش مهمی از امنیت خانه به پنجره‌های آن بستگی دارد. پنجره‌های uPVC در عین سبک بودن استحکام بالایی دارند و با قفل‌های مختلفی همراه هستند. شیشه‌های مستحکم دوجداره به کار رفته در این پنجره‌ها نیز مانع ورود دزد از طریق شکستن پنجره می‌شوند بنابراین امنیت بیشتری برای خانه بوجود خواهد آمد.

مقاومت و یکپارچگی

مواد تشکیل دهنده این نوع پنجره بسیار مستحکم و مقاوم هستند و می‌توانند در شرایط آب و هوایی مختلف دوام بیاورند.

این مساله، پنجره‌های UPVC را برای خانه‌هایی که در نزدیکی دریا هستند و شرایط آب و هوا ممکن است منجر به زنگ زدگی و خوردگی پنجره‌ها شود، مناسب می‌سازد چرا که این پنجره‌ها زنگ نمیزنند و در اثر شدت نور آفتاب نیز آسیبی نخواهند دید.

مطلب مرتبط  پرده مناسب پنجره لوور چیست؟

پنجره UPVC چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ | گروه پرده وراتی

تنوع رنگ و فرم

برخلاف بسیاری از پنجره‌ها که فقط به یک شکل و یک رنگ ثابت قابل اجرا بودند، پنجره UPVC در رنگبندی متنوع و اشکال متفاوتی عرضه می‌شود. این یعنی شما می‌توانید برای خانه خود پنجره‌ای با شکلی متفاوت و رنگ مورد نظرتان انتخاب کنید.

سازگار با محیط زیست

توجه به محیط زیست امروزه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و در ساخت و سازها سعی می‌شود تا حد ممکن از اقلام سازگار با محیط زیست استفاده شود.

خوشبختانه پنجره‌های UPVC نیز چنین شرایطی را دارا هستند چرا که متوسط عمر این نوع پنجره‌ها بین 40 تا 80 سال است و اگر در طی این سالها آسیبی ببینند نیز با توجه به اینکه از مواد قابل بازیافت ساخته شده‌اند، آسیبی به محیط زیست وارد نخواهند کرد. بنابراین حتی با تعویض پنجره‌ای که از این جنس ساخته شده، می‌توانید مطمئن باشید که به چرخه‌ی تولید بازگشته و بازیافت خواهد شد.

انواع پرده پنجره UPVC

پنجره‌های دوجداره UPVC با توجه به مقاومت بالایی که دارند اغلب بزرگ طراحی می‌شوند. علاوه بر اینها باید توجه داشته باشید باز و بسته شدن پنجره به چه شکل خواهد بود تا بتوانید پرده مناسب این پنجره را انتخاب کنید.

اگرچه همانند هر پنجره دیگری اگر پنجره UPVC شما نیز ساده باشد و تمایلی به نمایش قاب آن نداشته باشید می‌توانید هر نوع پرده‌ای را، از جمله پرده‌های حریر و پرده‌های پارچه‌ای، برای آن انتخاب کنید. اما به طور کلی برخی از پرده‌هایی که بیشتر برای این نوع پنجره استفاده می‌شوند شامل موارد زیر می‌شوند:

انواع پرده شید

به طور کلی پرده‌های شید با قرار گرفتن روی قاب پنجره می‌توانند به خوبی جلوی شدت نور خورشید را بگیرند و فضای داخل خانه را متعادل‌تر بسازند. شیدها در حقیقت نورگیر هستند و از جمله انتخاب‌های مناسب برای دکوراسیون‌های مینیمال به شمار می‌روند چرا که می‌توانند دکوری ساده و شیک برای خانه ایجاد کنند.

انواع پرده شید | گروه وراتی

پرده شید پلیسه

یکی از انواع پرده شید که بسیار مناسب پنجره‌های UPVC هستند پرده‌های شید پلیسه هستند که دقیقا روی شیشه‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین قاب پنجره دیده می‌شود که در صورتیکه قابی از رنگ خاص انتخاب کرده باشید می‌توانید آن را به بخشی از دکوراسیون داخلی خانه خود تبدیل کنید و به زیبایی پنجره‌ها بیفزایید.

مطلب مرتبط  راهنمای ست پرده و مبلمان اداری 2024

علاوه بر اینها، پرده پلیسه در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی وجود دارد که می‌تواند زیبایی بیشتری به فضای خانه یا محیط کارتان ببخشد.

پرده پلیسه یکی از بهترین گزینه‌ها برای پنجره UPVC در ادارات است چرا که جدیت و رسمیت بیشتری به محیط اداره می‌بخشد و همچنین امکان باز و بسته کردن پنجره نیز بدون هیچ دردسری وجود دارد. فرقی نمی‌کند پنجره به سمت بالا باز شود یا به کنار، با توجه به قرار گرفتن پرده پلیسه به روی شیشه‌ها، باز و بسته کردن پنجره به سهولت انجام می‌گیرد.

پرده شید زبرا

پرده های زبرا نیز از جمله پرده‌های شیدی هستند که می‌توانند فقط روی شیشه نصب شوند و به نوعی وظیفه اصلی آن‌ها ایجاد حریم خصوصی و جلوگیری از ورود نور خواهد بود.

با این تفاوت که این نوع پرده‌ها به شکل راه راه‌های افقی طراحی شده‌اند که یک ردیف آن‌ها اجازه عبور نور را داده و ردیف بعدی جلوی عبور نور را می‌گیرد. با این حالت می‌تواند نور طبیعی که به محیط وارد می‌شود را کنترل کند.

پرده‌های زبرا می‌توانند انتخاب مناسبی برای پرده پنجره UPVC محیط‌های اداری، آشپزخانه و هر اتاقی که نیاز به تاریکی مطلق ندارد خواهد بود.

پرده شید زبرا پنجره UPVC | گروه پرده وراتی

پرده شید سیلوئت

یکی دیگر از انواع پرده پنجره UPVC که این روزها محبوبیت بالایی کسب کرده است پرده سیلوئت است که آن را می‌توان ترکیبی از پرده شید زبرا و پرده کرکره دانست. این نوع پرده را با نام پرده سه بعدی نیز می‌شناسند.

پرده شید سیلوئت همانند یک پرده کرکره قابلیت باز و بسته شدن و تنظیم نور دارد. هم می‌تواند کاملا بسته شده و جلوی عبور نور را بگیرد هم می‌تواند کاملا باز باشد و اجازه ورود نور را بدهد. علاوه بر اینها، این پرده می‌تواند همانند سایر پرده‌های شید رو به بالا کاملا باز شده و رو به پایین بسته شود.

پرده شید سیلوئت یکی از پرده‌های مدرن و پرکاربرد در دنیای مدرن امروز است چرا که همزمان چند کاربرد متفاوت داشته و زیبایی خاصی نیز به فضای خانه می‌بخشد. از این پرده می‌توانید در اتاق خواب یا اتاق پذیرایی و هر جایی که تمایل دارید امکان تنظیم نور آن را داشته باشید استفاده کنید.

پرده شید سیلوئت برای پنجره UPVC | گروه پرده وراتی

پرده‌های حصیری یا بامبو

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارید در راستای حفاظت از محیط زیست گام بردارید، انتخاب پنجره UPVC می‌تواند اولین قدم باشد و انتخاب پرده بامبو یا حصیری  آن را تکمیل خواهد کرد چرا که این نوع پرده‌ها نیز همانند شیدها می‌توانند جلوی نور خورشید را گرفته و در عین حال سازگار با محیط زیست هستند.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده آشپزخانه مدرن | مدلهای 2024

پرده بامبو یا حصیری برای پنجره UPVC | گروه پرده وراتی

انواع پرده پارچه‌ای

همانند هر پنجره‌ای، امکان نصب انواع پرده پارچه ای به روی پنجره UPVC نیز وجود دارد به شرطی که تداخلی با نحوه باز و بسته شدن پنجره ایجاد نکند. پرده پارچه‌ای باید طوری باشد که حتما بتوانید به سمتی که پنجره باز می‌شود آن را کنار بکشید.

در بیشتر مواقع این کار ممکن است در زیبایی خانه و دکوراسیونی که با پرده ساخته‌اید تداخل ایجاد کند، به همین جهت است که اغلب پرده‌های شید را بعنوان پرده پنجره UPVC انتخاب می‌کنند چرا که اجازه نمایش قاب پنجره را نیز می‌دهد.

انواع پرده پارچه‌ای | گروه پرده وراتی

آیا می‌توان قاب UPVC را دریل کرد؟

حال که درباره نصب پرده روی قاب پنجره یا روی شیشه آن صحبت کردیم لازم است اطلاعاتی درباره نحوه نصب پرده به روی پنجره UPVC کسب کنیم. با توجه به نوع پنجره و پرده‌ای که انتخاب می‌کنید شاید لازم باشد قاب پنجره را دریل کنید.

آیا این کار ممکن است؟ در حالیکه دریل کردن قاب UPVC کار دشواری نیست اما این کار معمولا این پنجره‌ها را از گارانتی خارج می‌کند بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که نصب پرده پنجره UPVC به آن آسیبی نخواهد زد. می‌توانید از میله پرده در بالای قاب پنجره استفاده کنید یا از افراد متخصص جهت نصب پرده UPVC کمک بگیرید تا بدون مشکل، پرده مورد نظرتان را به روی آن نصب کنند.

سخن پایانی

پنجره‌های UPVC یا دوجداره این روزها بسیار پرکاربرد هستند چرا که می‌توانند به خوبی فضای داخل خانه را امن و متعادل نگه دارند. همانند هر پنجره دیگری این نوع پنجره‌ها نیز نیاز به پرده خواهند داشت.

اگرچه تقریبا هر نوع پرده‌ای را می‌توان به روی پنجره UPVC نصب کرد، معمولا انواع پرده‌ شید و نورگیرها را انتخاب بهتری بعنوان پرده پنجره UPVC می‌شناسند چرا که هم اجازه نمایش قاب پنجره را می‌دهند هم با نصب روی شیشه‌ها، تداخلی در باز و بسته کردن پنجره ایجاد نمی‌کنند و در عین حال با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی که دارند می‌توانند در دکوراسیون خانه یا محیط اداری نیز نقشی ایفا کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *