تعریف پرده سیلوئت، کاربرد و معایب و مزایا آن

تعریف پرده سیلوئت، کاربرد و معایب و مزایا آن

پرده‌های مدرن امروزی با ویژگی‌های متنوعی ارائه می‌شوند که در عین کاربردی بودن، ظاهری خاص و متفاوت نیز دارند. از جمله این پرده‌ها می‌توان به پرده سیلوئت اشاره کرد. شاید این نام برایتان آشنا نباشد، بنابراین برای اینکه بیشتر درباره اینکه پرده سیلوئت چیست و چه مزایا و معایبی دارد بدانید این مقاله را دنبال کنید.

پرده سیلوئت چیست؟

پرده سیلوئت، که با نام پرده سه بعدی یا پرده سیلوئت سه بعدی نیز شناخته شده است، از جمله پرده‌های زیرمجموعه شیدها و انواع پرده کرکره است. در نگاه اول شاید فقط زیبایی و ظاهر متفاوت آن شما را جذب کند اما این پرده بیش از یک ظاهر زیباست.

پرده سیلوئت طوری طراحی شده است که حتی در صورت بسته بودن نیز هنوز امکان تنظیم نور را دارد. از ویژگی‌های پرده سیلوئت که آن را نسبت به سایر پرده‌های شید متمایز می‌کند می‌توان به ترکیب منحصر به فرد پارچه‌ای شفاف و پرده کرکره اشاره کرد.

همین موجب شده آن را تلفیقی از پرده شید زبرا و پرده کرکره فلزی بدانند چرا که کرکره‌ها و پارچه شفاف در کنار هم خطوط راه راه افقی ایجاد می‌کنند که یکی در میان اجازه عبور نور را می‌دهند.

پرده سیلوئت چیست؟ | گروه پرده وراتی

اما مهم‌ترین ویژگی متمایزکننده پرده سیلوئت به نسبت سایر انواع شیدها، مکانیزم باز و بسته شدن آن است که برخلاف سایر شیدها که دو حالت باز و بسته بودن دارند، پرده‌های سیلوئت سه حرکت را اجرا می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. حالت کاملا باز که همانند تمامی شیدها و پرده‌ها کرکره پرده به بالا جمع شده و نور فیلتر نشده خورشید وارد فضای خانه می‌شود.
  2. حالت کاملا بسته آن که همانند یک کرکره کاملا بسته شده اجازه ورود نور را نمی‌دهد.
  3. حالت تنظیم نور زمانیست که پرده کاملا بسته است اما با چرخاندن زنجیر پرده کرکره‌ها باز شده و نور عبور می‌کند. در این حالت پرده سیلوئت شبیه به یک کرکره باز و یک شید بسته است چرا که با وجود باز کردن کرکره‌ها، هنوز پارچه شفاف شید برای فیلترکردن نور وجود دارد. در این حالت پرده سیلوئت شباهت ظاهری بسیاری با پرده زبرا خواهد داشت.

کاربرد پرده سیلوئت چیست؟

حال که با مکانیزم حرکتی و وجه تمایز پرده سیلوئت سه بعدی آشنا شدیم، زمان آن رسیده تا نگاهی به کاربردهای این نوع پرده بیندازیم.

مطلب مرتبط  بورس پرده اداری کجاست؟

کاربرد پرده سیلوئت چیست؟ | گروه پرده وراتی

مزایای پرده شید

با برخی مزایای پرده سیلوئت سه بعدی آشنا شوید:

امکان عبور نورخورشید به صورت فیلتر شده

بسیاری از ما دوست داریم خانه‌مان با نور طبیعی روشن شود اما دوست نداریم نور به صورت مستقیم و گرما با شدت به داخل خانه وارد شود. یکی از مزایای پرده سیلوئت این است که در صورت وجود نور می‌توانید پرده را ببندید اما کرکره‌های آن را باز کنید.

لایه شفاف این مدل پرده طوری طراحی شده است که اجازه عبور نور را می‌دهد اما آن را فیلتر می‌کند یعنی اشعه UV خورشید که گرما دارد و برای وسایل آسیب زا است از این لایه عبور نمی‌کند و فقط نور را در خانه خواهید داشت.

این مدل پرده تا 88% جلوی اشعه مضر خورشید را می‌گیرد که این میزان برای خنک‌تر ماندن فضای داخلی خانه بسیار مفید است.

حفظ حریم خصوصی در عین عبور نور

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرده سیلوئت سه بعدی این است که در عین حال که حریم خصوصی را حفظ می‌کند امکان عبور نور را نیز دارد.

این در حالیست که نیاز به باز کردن کاملا پرده برای لذت بردن از نور خورشید نخواهید داشت بلکه پرده در حالت بسته نیز می‌تواند نور کافی را به داخل بتاباند ولی در عین حال بسته بوده و از دیده شدن فضای داخلی خانه جلوگیری می‌کند.

حفظ کامل حریم خصوصی در صورت نیاز

یکی از معایب بسیاری از شیدها این بود که با تاریک شدن هوا و نبود نور، حریم خصوصی از بین رفته و دیگه فضای داخل خانه از بیرون قابل دیدن بود.

این در حالیست که حالا با تلفیق کرکره‌ها می‌توانید هر زمان که خواستید پرده را همانند یک کرکره کاملا ببندید تا فضای داخل خانه شما به هیچ عنوان قابل رویت نباشد.

هر وقت خواستید با چرخاندن اهرم کنترلی، کرکره‌ها را کمی بازتر کنید و از عبور نور لذت ببرید.

تنوع جنس و رنگ

ممکن است فکر کنید پرده سیلوئت سه بعدی نمی‌تواند تنوع خاصی برای دکوراسیون خانه شما داشته باشد. این در حالیست که این نوع پرده نه تنها در رنگبندی بلکه در طرح‌های متنوعی ارائه می‌شود و در برخی مواقع لایه شید شفاف آن نیز از جنس‌های مختلفی انتخاب می‌شود.

مطلب مرتبط  راهنمای کامل خرید پرده زبرا

بنابراین نگرانی بابت تنوع آن وجود نخواهد داشت. همچنین با وجود کرکره‌ها و قابلیت چرخشی که آن‌ها پشت یک لایه شید دارند، ظاهر پرده سیلوئت به نسبت سایر شیدها متفاوت است و همین موجب شده با نام پرده سه بعدی شناخته شود.

معایب پرده شید

شاید به نظر نرسد پرده‌ای با چنین قابلیت‌هایی، معایبتی نیز داشته باشد. اما چند نکته کوچک وجود دارد که می‌تواند نقاط منفی این مدل پرده باشد:

قیمت گران

یکی از معایب اصلی پرده سیلوئت قیمت نسبتا گران آن به نسبت سایر شیدها و حتی پرده‌های کرکره است. هرچند با توجه به کاربردها و مزایایی که دارد این قیمت برای آن عجیب نخواهد بود اما ممکن است برای هر بودجه‌ای مناسب نباشد.

جلوگیری نکردن از سر و صدا

اگر عایق صدا بودن برایتان اولویت دارد یا به دنبال یک پرده هستید که در صورت بسته بودن تاریکی کامل در خانه ایجاد کند، پرده سیلوئت گزینه شما نخواهد بود.

با وجود فیلتر کردن نور و جلوگیری کردن از عبور آن، پرد سیلوئت یک پرده بهینه محسوب نمی‌شود چرا که در صورت کامل بسته بودن هم هنوز همانند پرده‌های بلک اوت تاریکی مطلق در خانه ایجاد نمی‌کند و همچنین طوری طراحی نشده که بتواند خیلی عایق صدا باشد و بتواند از سر و صدای بیرون بکاهد.

تمیزکردن

شستشو و تمیزکردن پرده یک امر مهم است که نمی‌توان از آن گذشت. پرده‌های سیلوئت قابل شستشو در ماشین لباسشویی نیستند که همین امر موجب شده مساله تمیزکردن آن برای برخی از افراد به یک چالش تبدیل شود.

هرچند تمیزکردن آن کار دشواری نیست اما برای افرادی که فرصت شستشوی دستی پرده را ندارند ممکن است یک مساله مهم باشد.

انواع پرده سیلوئت

انواع پرده سیلوئت | گروه پرده وراتی

همانطور که اشاره شد پرده سیلوئت هم می‌تواند ساده باشد هم طرح دار، تعریفی کوتاه از این دو نوع پرده سه بعدی خواهیم داشت:

پرده سیلوئت ساده

این نوع پرده سیلوئت طرحی ساده و تک رنگ دارد اما می‌توانید آن را در رنگبندی متنوع بیابید. هرچند در کنار این رنگبندی ساده می‌توانید طرح‌های ساده نظیر طرح چوب یا طرح کبریتی نیز بیابید.

پرده سیلوئت چاپی

پرده سیلوئت چاپی با طرح‌های متفاوتی عرضه می‌شود. اغلب این طرح‌ها مناظر، حیوانات و طبیعت هستند. در حقیقت طرح چاپی به روی لایه شید این پرده ارائه می‌شود که در صورت باز بودن کامل پرده قابل رویت است.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع انتخاب و خرید پرده دفتر کار 2024

نحوه مراقبت و شستشو پرده سیلوئت

نحوه مراقبت و شستشو پرده سیلوئت | گروه پرده وراتی

در حالیکه ممکن است شستشو پرده سیلوئت در خانه کار دشواری به نظر برسد، مراقبت آن با دانستن نکات زیر می‌تواند بسیار ساده و بدون دردسر قابل انجام باشد:

گردگیری هفتگی

در نظر داشته باشید پرده سیلوئت یک لایه کرکره و یک لایه شید است بنابراین برای تمیز کردن آن باید گردگیری هفتگی را هم به روی لایه شید که کاملا باز است انجام دهید هم تیغه‌های کرکره را گردگیری کنید. در صورت انجام این کار نیازی به شستشوی مداوم پرده سیلوئت نخواهید داشت.

استفاده از جاروبرقی

در صورتیکه گردگیری دستی برایتان دشوار است یا می‌خواهید گرد و غبار روی پرده را با دقت بیشتری از بین ببرید از جاروبرقی استفاده کنید. برس نرم جاروبرقی را به روی آن نصب کنید و یکبار به روی تیغه‌های کرکره و یک بار روی پرده سیلوئت که کاملا باز است بکشید. دقت داشته باشید که برس جاروبرقی کاملا تمیز باشد و از چسباندن آن به روی پرده خودداری کنید.

استفاده از بخارشوی

تمیز کردن پرده سیلوئت بسیار شبیه به شستشو پرده‌ شید است. می‌توانید از بخارشوی نیز استفاده کنید و یکبار در ماه شستشوی پرده سیلوئت را با بخارشوی انجام دهید. اما به حرارت بخارشوی و موادی که داخل آن می‌ریزید دقت کنید.

اگر می‌خواهید تمیزکردن با دقت بیشتری انجام شود می‌توانید کمی شوینده فرش در آب آن اضافه کنید اما نباید به قدری باشد که بخواهد کف کرده یا موجب آسیب به دستگاه بخارشوی شود.

سخن پایانی

پرده سیلوئت سه بعدی یکی از انواع پرده های مدرن و پرکاربرد است که با طرح‌ها و رنگبندی متنوعی که دارد می‌تواند به راحتی به یک انتخاب زیبا برای خانه‌ها تبدیل شود. با دانستن اینکه پرده سیلوئت چیست و چطور عملکردی دارد، پرده سه بعدی یا سیلوئت به صدر جدول انتخاب و خرید پرده برای بسیاری از خانه‌ها تبدیل می‌شود. هرچند شاید مناسب هر بودجه‌ای نباشد اما با توجه به کاربرد و تنوعی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی در بین پرده‌های گرانقیمت بازار باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.me - Debug: cached@1713534217 -->