انتخاب روش های موثر برای تاریک کردن اتاق

انتخاب روش های موثر برای تاریک کردن اتاق | گروه پرده وراتی

اگرچه بهره گرفتن از نور طبیعی خورشید بسیار لذتبخش است اما شرایطی وجود دارد که نیاز است فضای یک اتاق بیش از پیش تاریک شود. بخصوص بسیاری از افراد دوست دارند اتاق خوابشان تاریک باشد تا آن‌ها بتوانند خواب لذتبخش‌تری داشته باشند. همین مساله موجب شده تاریک کردن اتاق بخصوص اتاق خواب به یکی از مسائل مهم و مورد توجه تبدیل شود.

هرچند این موضوع فقط مختص اتاق خواب نیست و تحت شرایط مختلفی ممکن است نیاز باشد سایر اتاق‌ها نیز در تاریکی بیشتری فرو بروند. آیا با روش‌های تاریک کردن اتاق آشنا هستید و می‌دانید چه فوایدی دارد؟

فواید تاریک کردن اتاق چیست؟

شاید برایتان این سوال بوجود بیاید که چرا برخی از افراد نسبت به تاریک کردن اتاق خود مصمم هستند؟ شاید دلایل زیر بتواند انگیزه آن‌ها از این کار را بهتر مشخص کند:

خواب بهتر

بدون شک اولین نکته‌ای که می‌تواند موجب شود نسبت به تاریک کردن اتاق اقدام کنید، خواب است. بسیاری از افراد تمایل دارند در تاریکی مطلق بخوابند. این یعنی هیچگونه نوری از بیرون اتاق به داخل نتابد و فضایی آرام و تاریک برای خواب ایجاد شود.

تاریکی می‌تواند کمک کند خواب عمیق‌تری داشته باشید و زودتر به خواب بروید. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند هنگام خواب هر چیزی که نوری از خود ساتع می‌کند، همانند گوشی موبایل، را از خودتان دور کنید. تاریکی موجب می‌شود مغز ملاتونین بیشتری تولید کند و هر چه این ماده در بدن بیشتر باشد، خواب عمیق‌تر و بهتری خواهید داشت.

بنابراین اگر اتاق خواب شما به سمت کوچه یا خیابانی است که شب‌ها در آن چراغی روشن است، با استفاده از روش‌هایی که در ادامه توصیه می‌شود، نسبت به تاریک کردن اتاق خود اقدام کنید تا تاثیر آن را در خواب و سلامت روح و جسمتان مشاهده کنید.

حفظ حریم خصوصی

یکی دیگر از فواید تاریک کردن اتاق، حفظ حریم خصوصی، بخصوص در طول شب است. در حالیکه در طول روز شاید بتوان با نصب یک پرده یا شید ساده از دیده شدن فضای داخلی خانه جلوگیری کرد، در اغلب مواقع هنگام شب، فضای داخلی خانه دید بیشتری خواهد داشت.

در این صورت لازم است از راهکارهای دیگر برای حفظ حریم خصوصی استفاده کرد که یکی از آن‌ها می‌تواند راهکارهای تاریک کردن اتاق باشد.

صرفه جویی در انرژی

پنجره‌ها در طول تابستان یکی از عوامل گرم شدن اتاق هستند چرا که به راحتی نور و گرمای آن را به داخل وارد می‌کنند. بنابراین با بستن این راه می‌توان تا حد زیادی به متعادل شدن هوای داخل خانه کمک کرد و به موجب آن در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد چرا که دائم نیاز به کم و زیاد کردن کولر نخواهید داشت.

مطلب مرتبط  با انواع میله پرده آشنا شوید

این مساله با روش‌های مختلف تاریک کردن خانه که به بسته شدن راه ورود نور به داخل منتهی می‌شود قابل حل است.

صرفه جویی در انرژی | گروه پرده وراتی

جلوگیری از آسیب‌های نور خورشید

نور خورشید دارای اشعه‌هایی است که نه تنها منجر به گرما بلکه منجر به رنگ پریدگی یا آسیب به لوازم می‌شود. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که شدت نور خورشید زیاد است باید برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، از جمله کدر شدن رنگ فرش یا کفپوش، آسیب دیدن مبلمان و رنگ پریدگی هر وسیله‌ای که در معرض نور قرار می‌گیرد، باید نسبت به جلوگیری از ورود اشعه UV به داخل خانه اقدام کنید.

این موضوع نیز از جمله مواردیست که با روش‌های مختلف تاریک کردن اتاق برطرف می‌شود.

روش‌های تاریک کردن اتاق

در نظر داشته باشید که تاریک کردن اتاق می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد. ممکن است بخواهید تاریکی مطلق داشته باشید یا فقط از ورود نور خورشید جلوگیری کنید اما تاریکی ایجاد شده 100 درصد نباشد.

شاید هم فقط برای جلوگیری از گرما یا آسیب‌های نور خورشید بخواهید نسبت به تاریک شدن خانه اقدام کنید. هر یک از روش‌های زیر می‌تواند یکی از مشکلات وجود نور خورشید را برطرف کند. بنابراین می‌توانید با توجه به شرایطی که دارید یکی از راهکارهای زیر را امتحان کنید.

پوشاندن شیشه‌ها با برچسب

در نظر داشته باشید که این روش به طور کلی موجب تاریک شدن فضای داخلی اتاق نمی‌شود بلکه فقط روشی است که به کمک آن هم بتوانید حریم خصوصی خانه را حفظ کنید هم جلوی نور خورشید را بگیرید.

برچسب‌ها در طرح‌های متنوعی وجود دارند و اغلب در مواقعی استفاده می‌شوند که تمایل به پوشاندن پنجره با پرده ندارید و در عین حال دوست ندارید فضای داخل خانه شما از بیرون مشخص باشد. اما با این کار چشم انداز خودتان به بیرون خانه نیز بسته می‌شود و تاریکی صد در صد در شب نیز نخواهید داشت.

پوشاندن شیشه‌ها با برچسب | گروه پرده وراتی

نصب سایه‌بان

سایه بان از جمله روش‌هایی است که می‌تواند تا حد زیادی جلوی گرما و آفتاب را بگیرد اما موجب تاریک شدن خانه نخواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید در طول روز از شدت نور آفتاب کم کنید و هوای نسبتا متعادلی در خانه داشته باشید، سایه‌بان را با توجه به اندازه پنجره، از بیرون پنجره نصب کنید.

مطلب مرتبط  آموزش نصب پرده برقی در منزل

هرچند این روش در اغلب مواقع برای خانه‌های آپارتمانی و شهری کارساز نخواهد بود چرا که با وجود باد و باران ممکن است به سایه بان آسیب وارد شده یا از جا کنده شود.

نصب پرده بلک اوت

از جمله راهکارهایی که می‌تواند تمامی موارد بالا را در بر بگیرد، نصب پرده بلک اوت است. پرده‌های بلک اوت از دو لایه تشکیل شده که لایه رویی آن نقش تزیینی دارد، بنابراین می‌تواند در هر رنگ یا طرحی باشد و لایه زیرین آن بسیار مستحکم و فاقد هر منفذی است و از ورود نور و گرما جلوگیری می‌کند.

پرده بلک اوت همانطور که از نامش پیداست برای تاریک کردن اتاق طراحی شده بنابراین وقتی کاملا بسته باشد، حتی در طول روز، اتاق تاریک خواهد بود و هیچ نوری به داخل وارد نخواهد شد. در عین حال اگر تمایل داشتید از نور طبیعی خورشید لذت ببرید با باز کردن پرده می‌توانید در طول روز از نور بهره مند شوید.

انواع پرده بلک اوت یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتاق خواب است، بخصوص افرادی که کوچک‌ترین روزنه نوری، مانع خواب آن‌ها در طول شب می‌شود. بنابراین با نصب این مدل پرده و بستن آن در طول شب می‌توانند خوابی آرام داشته باشند و هیچ نوری آن‌ها را از خواب بیدار نکند.

علاوه بر اینها، اگر دوست دارید صبح با نور خورشید بیدار شوید، پرده بلک اوت مانعتان خواهد بود. اما با هوشمندسازی این نوع پرده و تنظیم آن برای باز شدن در ساعت خاصی از روز، می‌توانید هم از تاریکی لذت ببرید هم صبح را با تابش نور خورشید آغاز کنید.

نصب پرده بلک اوت | گروه پرده وراتی

استفاده از انواع شید

انواع پرده شید با نصب شدن در قاب پنجره و گاها روی شیشه‌ها، می‌توانند از ورود نور جلوگیری کنند. شیدها نیز انواع مختلفی دارند، برخی فقط شدت نور و گرما را کاهش می‌دهند و برخی دیگر می‌توانند همانند پرده‌های بلک اوت، تاریکی بیشتری در اتاق ایجاد کنند.

این نوع شیدها را شیدهای بلک اوت می‌نامند که فرق آن‌ها با شیدهای ساده، میزان درصد نوریست که اجازه ورود از این نوع پرده را دارد. در نظر داشته باشید که در بهترین حالت بلک اوت‌ها می‌توانند تا 99 درصد از ورود نور جلوگیری کنند و تاریکی 100 درصد وجود نخواهد داشت.

استفاده از انواع شید | گروه پرده وراتی

کدام گزینه بهتری است؟ پرده بلک اوت یا شیدهای بلک اوت؟

در میان گزینه‌های معرفی شده برای تاریک کردن اتاق، معمولا استفاده از بلک اوت‌ها گزینه بهتری خواهد بود چرا که هم چشم انداز شما به بیرون خانه را نمی‌گیرد، هم تاریکی ایجاد می‌کند و هم در زمان دلخواه با باز گذاشتنشان می‌توانید از نور لذت ببرید و در عین حال هر زمان که خواستید برای حفظ حریم خصوصی خانه آن را ببندید.

مطلب مرتبط  معرفی انواع لوازم جانبی پرده

اما بلک اوت‌ها نیز در دو نوع شید و پرده وجود دارند. کدام گزینه بهتری است؟ با هم مروری به تفاوت‌های این دو خواهیم انداخت تا با توجه به شرایط و کاربردی که لازم دارید بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

  • شیدهای بلک اوت قادر به ایجاد تاریکی 100 درصد نیستند. این در حالیست که پرده بلک اوت می‌تواند بیشترین تاریکی را به نسبت شیدها ایجاد کند. بنابراین اگر اولویت شما تاریکی مطلق است پرده بلک اوت گزینه بهتری خواهد بود.
  • اگر تاریکی مطلق مد نظرتان نیست، به دکوراسیون مینیمال علاقه مندید و دوست دارید یک پرده ساده داشته باشید که فقط از شدت نور کم کند، از آسیب دیدن وسایل جلوگیری کند و در عین حال کمی نور برای گیاهان کنار پنجره داشته باشید، شیدهای بلک اوت می‌تواند گزینه بهتری باشد، بخصوص برای اتاق نشیمن یا پذیرایی.
  • شرایط آب و هوای جایی که زندگی می‌کنید چگونه است؟ آیا سرمای شدیدی دارید و می‌خواهید فضای داخلی خانه در فصول سرد گرمتر باشد؟ در چنین حالتی می‌توانید به روی پرده بلک اوت حساب کنید چرا که می‌تواند همانند عایق عمل کرده و از خارج شدن گرمای خانه در فصل زمستان و یا وارد شدن سرمای بیرون به داخل جلوگیری کند.
  • از سوی دیگر اگر آب و هوای متعادلی دارید و در عین حال بدتان نمی‌آید کمی از آفتاب نیز لذت ببرید، شیدهای بلک اوت در عین حال که از عبور نور و اشعه UV آن جلوگیری می‌کنند و جلوی شدت گرما را می‌گیرند، میزان کمی گرمای طبیعی نیز وارد خانه می‌کنند. همان یک درصد عبور نور و گرما می‌تواند تاثیر بسزایی در برخی خانه‌ها داشته باشد.
  • اگر سر و صدای بیرون خانه زیاد است و می‌خواهید آرامش بیشتری داشته باشید، پرده‌های بلک اوت نقش عایق صدا را نیز ایفا می‌کنند و می‌توانند از شدت سر و صدای بیرون خانه کم کنند.

جمع بندی

تاریک کردن اتاق فواید متعددی دارد و با روش‌های مختلفی ممکن است. از خواب راحت گرفته تا جلوگیری از آسیب دیدن وسایل، محدود کردن نور خورشید می‌تواند در هزینه‌هایتان صرفه جویی کند. با توجه به اینکه کدام ویژگی برایتان اهمیت بیشتری دارد و آیا تمایل به وجود تاریکی مطلق در خانه دارید یا خیر، می‌توانید از انواع پرده بلک اوت یا شید بلک اوت استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *