پرده بلک اوت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پرده بلک اوت چیست | گروه پرده وراتی

امروزه پرده به یکی از اعضای جدا نشدنی خانه ها و حتی ادارات تبدیل شده است. همین موجب شده تا انواع پرده مدرن و کلاسیک برای دکوراسیون های مختلف بوجود بیاید و نام های مختلفی از انواع پرده ترند شوند. یکی از این مدل ها که کاربردهای بسیار زیادی دارد پرده بلک اوت است. در این مقاله به توضیح اینکه پرده بلک اوت چیست و چه کاربردهایی دارد خواهیم پرداخت.

پرده بلک اوت چیست؟

اگر از جمله افرادی هستید که دوست ندارید صبح با تابش نور خورشید به روی صورتتان از خواب بیدار شوید پرده های بلک اوت گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

بلک اوت به عنوان یکی از انواع پرده مدرن ، به پرده هایی گفته می شود که از دو لایه ضخیم تشکیل شده اند. لایه رویی از یک پارچه تزیینی تشکیل شده و لایه زیرین که همان نقش جلوگیری از ورود نور را دارد از پارچه ای که بافت محکم و بدون هیچ منفذی دارد ساخته شده است.

این نوع پرده ها طوری طراحی شده اند که کاملا جلوی نور را می گیرند. تنها راهی که برای ورود نور باقی می ماند از میان فواصل اطراف پنجره است که در صورت اندازه گیری صحیح پنجره پیش از خرید پرده بلک اوت و مشاوره با افراد خبره در زمینه نصب این مدل پرده، می توانید آن را برطرف کنید.

به طور کلی، پرده بلک اوت برای ایجاد بیشترین میزان تاریکی در خانه استفاده می شود بنابراین مناسب افرادی که دوست دارند خانه ای پرنور داشته باشند نیست.

پرده بلک اوت چیست؟ | گروه وراتی

مزایای کاربرد پرده بلک اوت چیست؟

بدون شک اولین و مهم ترین ویژگی پرده بلک اوت جلوگیری از ورود نور است به طوری که می توان آن را بهترین نوع پرده برای چنین منظوری دانست.

  • دو لایه بودن پرده های بلک اوت موجب شده این نوع پرده همانند یک عایق عمل کند و به گرم ماندن خانه در فصول سرد کمک کند.
  • معمولا 10 الی 25 درصد از انرژی و دمای موجود در خانه از طریق پنجره ها خارج می شود. یک کاربرد پرده بلک اوت می تواند جلوگیری از هدر رفتن این بخش از انرژی باشد.
  • ضخیم بودن پرده بلک اوت جلوی سر و صدای بیرون خانه را می گیرد بنابراین فضایی آرام تر در خانه خواهید داشت. این مدل پرده حدود 40 درصد صداهای بیرون اتاق را کمتر می کند.
  • همانند سایر پرده ها، این مدل پرده نیز در طرح ها و رنگ های متنوعی عرضه می شود.
  • از آنجایی که هیچ روزنه ای در میان این پرده وجود ندارد، این پرده بهتر از سایر مدل های پرده حریم خصوصی داخل خانه را حفظ می کند.
  • اگر هنوز مردد هستید بدانید مزیت نصب پرده بلک اوت چیست لازم است بگوییم با نصب پرده بلک اوت در خانه می توانید تا حد زیادی از وسایلی که در مسیر نور خورشید قرار می گیرند محافظت کنید. چرا که نور خورشید به مرور زمان موجب رنگ پریدگی اجسام می شود.
  • تماشای تلویزیون با وجود پرده بلک اوت لذتبخش تر است چرا که دیگر نگرانی بابت افتادن نور در صفحه تلویزیون یا ضد نور بودن آن وجود نخواهد داشت. این مساله در مورد شرکت ها و صفحه نمایش کامپیوترها نیز صدق می کند.

معایب پرده بلک اوت چیست؟

با وجود مزایایی که پرده بلک اوت دارد، این مدل پرده بدون عیب و ایراد نیست. دانستن معایب این نوع پرده می تواند در انتخاب پرده مناسب به شما کمک کند. برخی از معایب پرده بلک اوت شامل موارد زیر می شود:

  • پرده های بلک اوت وزن سنگینی دارند بنابراین هر نوع میله پرده ای قادر به نگهداری آن نیست. بنابراین برای نصب آن نیاز به نصب میله پرده مستحکم تری خواهید داشت.
  • با وجود رنگ بندی و طرح بندی متنوعی که این مدل پرده دارد، با این حال اغلب در رنگ های تیره عرضه می شود.
  • پرده بلک اوت خانه را خیلی تاریک می کند. بنابراین در طول روز نیاز است چراغ های خانه روشن باشد تا نور کافی در فضای خانه وجود داشته باشد.

انواع پرده بلک اوت

انواع پرده بلک اوت | گروه وراتی

  • پرده بلک اوت دو لایه

این مدل پرده از یک لایه ضخیم پلی استر تشکیل شده که به ایستادگی پرده کمک کرده و جلوی نور را نیز می گیرد. اگر یک سمت این نوع پرده یک چراغ قوه روشن کنید از سمت دیگر آن هیچ نوری نخواهید دید.

  • با لایه فوم
مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده شید رول اداری 1403

پرده هایی که با لایه فوم ساخته می شوند از جمله بهترین پرده ها از نوع بلک اوت محسوب می شوند که کیفیت و دوام بالایی دارند. این نوع پرده نرم و خوش فرم است اما به اندازه زیبایی که دارد جلوی ورود نور را نمی گیرد.

  • پرده بلک اوت با روکش حرارتی

اگرچه انواع پرده بلک اوت عایق حرارتی هستند اما پرده هایی که با روکش حرارتی طراحی می شوند به طور کلی به این منظور طراحی شده اند.

این مدل پرده ها کمک می کند فضای داخلی خانه در ماه های سرد سال گرم بماند. اما به اندازه ایجاد گرما، قابلیت جلوگیری از ورود نور را ندارد. این مدل پرده برای مناطقی که سرمای فصل زمستان در آن بسیار شدید است یک گزینه ایده‎آل است.

  • پرده بلک اوت با روکش حریم خصوصی

اگر به دنبال تاریکی کامل هستید و هیچ روزنه ای به داخل خانه تان نیاز ندارید، این مدل پرده بلک اوت بیشترین حریم خصوصی را برایتان ایجاد می کند.

این مدل از انواع پرده بلک اوت از ترکیب پلی استر و کتان تولید می شود که علاوه بر اینکه نرم بودن پرده را حفظ می کند نور را نیز به خوبی فیلتر می کند.

  • پرده شید بلک اوت

همانطور که از نامش پیداست این مدل پرده به شکل پرده شید به سایز پنجره و بدون هیچ طرح خاصی اندازه گیری شده و نصب می شود.

پرده شید به نسبت پرده های پارچه ای بلک اوت وزن سبک تری دارد و ممانعت بیشتری برای ورود نور دارد اما به اندازه سایر پرده های بلک اوت طرح و رنگ نداشته و عایق حرارتی مناسبی نیست.

پرده شید بلک اوت چیست؟

همانند انواع پرده شید، پرده شید بلک اوت نیز به اندازه پنجره طراحی می شود. بنابراین می تواند کاملا چهارچوب پنجره را بپوشاند. این پرده معمولا از جنسی طراحی می شود که می توان گفت تقریبا 100 درصد جلوی ورود نور را می گیرد.

در نظر داشته باشید که ممکن است انواع پرده شید دیگری نیز وجود داشته باشد که تا حد زیادی جلوی ورود نور را می گیرد اما هر نوع پرده ای که کمتر از 95 درصد از وارد شدن نور جلوگیری کند با عنوان پرده فیلتر کننده نور شناخته می شود.

بنابراین پرده شید بلک اوت به پرده ای گفته می شود که قرار نیست نوری را فیلتر کند بلکه قرار است به طور کلی جلوی ورود آن را بگیرد.

پرده شید بلک اوت چیست؟ | گروه وراتی

تفاوت پرده بلک اوت و پرده شید بلک اوت چیست؟

مهم ترین چیزی که پرده بلک اوت معمولی را از پرده شید بلک اوت متفاوت می سازد ایجاد یک نقطه چشمگیر در دکوراسیون خانه است که پرده های پارچه ای بلک اوت در طرح ها و رنگ های مختلف ایجاد می کنند.

علاوه بر اینها، پرده های بلک اوت به نسبت شیدهای بلک اوت عایق حرارتی بهتری هستند و بیشتر جلوی سر و صدا را می گیرند. از سوی دیگر، پرده شید بلک اوت فضای کمتری را اشغال می کند و فقط به اندازه پنجره طراحی می شود.

این مدل پرده در فضاهای گرم و مرطوب گزینه مناسب تری است. در قیاس با پرده های بلک اوت دولایه، پرده شید بلک اوت ارزانتر است، نصب آسانتری دارد و نگهداری و مراقبت از آن ساده تر است.

5 کاربرد پرده بلک اوت

همانطور که اشاره شد، مهم ترین کاربرد پرده بلک اوت ایجاد تاریکی و فیلتر کردن نور است. همین موجب شده بیشتر کاربرد پرده بلک اوت نیز به همین منظور باشد که شامل موارد زیر می شود:

پرده اتاق خواب

اغلب مواقع در خانه ها از انواع پرده بلک اوت بعنوان پرده اتاق خواب استفاده می شود تا با جلوگیری از ورود نور، خوابی آرامتر ایجاد شود.

این مساله جایی اهمیت ویژه پیدا می کند که اتاق خواب شما به سمت خیابان یا فضایی است که در طول شب روشنایی دارد.

علاوه بر این ها با توجه به اینکه این مدل پرده تا حد زیادی جلوی صدا را نیز می گیرد می توان گفت در شرایط توصیف شده که احتمالا سر و صدای تردد خودروها زیاد است نیز این پرده گزینه ایده آلی است.

یکی دیگر از مواردی که انواع پرده بلک اوت را برای اتاق خواب مناسب می سازد عایق حرارت بودن آن است که موجب می شود در فصل سرد، گرما از اتاق خارج نشده و در فصل گرم از ورود گرما و نور شدید خورشید به داخل اتاق جلوگیری می کند.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده اداری شید 2024

تعادل دما در اتاق خواب نیز از جمله مواردی است که یک خواب راحت را برای افراد به همراه خواهد داشت.

پرده بلک اوت را برای اتاق خواب | گروه وراتی

بیمارستان ها

یکی از کاربردهای پرده بلک اوت در بیمارستان ها و کلینیک های درمانی است. در اتاق های این مراکز بهداشتی لازم است در طول روز آرامش و فضای خصوصی بیشتری وجود داشته باشد.

بیماران لازم است از هر نوع سر و صدا و نوری دور باشند و این مدل پرده ها می توانند برایشان چنین فضایی را ایجاد کنند تا با آرامش به استراحت بپردازند.

اتاق تاریک عکاسی

نیازی به توضیح نیست که برای ظاهر کردن عکس  نیاز به فضای بسیار تاریک است. همین موجب می شود یک کاربرد پرده بلک اوت برای ایجاد این فضای تاریک در اتاق عکاسی باشد.

اگر در گذشته برای ظاهر کردن عکس نیاز بود به فضاهای تاریک همانند طبقات زیر همکف یا اتاق های بدون پنجره بروند، با وجود پرده بلک اوت دیگر می توان این فضای تاریک را به راحتی در خانه ایجاد کرد و هر اتاقی را به اتاق ظاهر کردن عکس تبدیل کرد.

سینمای خانگی

تا به حال هنگام تماشای تلویزیون در طول روز با مشکل تابیدن نور به تلویزیون مواجه شده اید؟ بدون شک این یکی از دغدغه هایی است که افرادی علاقه مند به تماشای فیلم و سریال با آن مواجه هستند که موجب می شود تجربه تماشای فیلم برایشان لذت بخش نباشد.

در چنین شرایطی راه حل، انتخاب پرده بلک اوت است چرا که این مدل پرده چه در طول روز چه در طول شب، در صورت بسته بودن، فضای کاملا تاریکی ایجاد می کند. فضایی که برای تماشای فیلم بسیار خوشایند است.

پرده بلک اوت بر ای سینمای خانگی | گروه وراتی

پرده اتاق کودک

کودکان در طول روز به خواب کامل و بدون استرسی نیاز دارند. این در حالیست که در اغلب مواقع آن ها با کوچکترین چیزی از خواب بیدار می شوند.

چه بخواهد کمترین نور ایجاد شده باشد چه یک صدای خفیف. انتخاب پرده بلک اوت به عنوان پرده اتاق کودک با تاریک کردن کامل فضا، برای آن ها خوابی راحت و کامل به همراه خواهد داشت.

فاکتورهایی که باید هنگام خرید پرده بلک اوت در نظر بگیرید

فاکتورهایی که باید هنگام خرید پرده بلک اوت در نظر بگیرید | گروه وراتی

چقدر فضا برای نصب پرده دارید؟

پرده بلک اوت فضای زیادی را اشغال می کند. علاوه بر خود پرده که سنگین و ضخیم است، میله پرده و نگهدارنده آن نیز باید مستحکم و بزرگ باشد و اغلب از اندازه پنجره بزرگتر در نظر گرفته می شود.

پس باید ببینید چقدر اطراف پنجره فضای کافی برای نصب چنین میله پرده ای دارید. جدا از این مساله، پس از نصب میله پرده نیز برای اینکه از دید خارج باشد می توانید از تزییناتی نظیر والان استفاده کنید. با در نظر داشتن این نکات، فضای کافی برای نصب این پرده را ارزیابی کنید.

اگر فضای کافی برای نصب پرده بلک اوت پارچه ای نداشتید و همچنان به دنبال پرده ای برای ایجاد این فضای تاریک در خانه هستید، پرده شید بلک اوت گزینه مناسبی برایتان خواهد بود چرا که نیاز به این فضای بزرگ ندارد و خیلی راحت تر و ارزانتر نصب می شود.

چقدر طرح و رنگ برایتان اهمیت دارد؟

به مرور زمان، پرده ها جذابیت خود را برای افراد خانه از دست می دهند و تمایل به تغییر دکوراسیون ایجاد می شود. اگر از جمله افرادی هستید که طرح و رنگ برایتان اهمیت ویژه ای دارد و می دانید تا چند سال آینده تمایلی به تعویض طرح و رنگ پرده ندارید،

پرده بلک اوت پارچه ای را انتخاب کنید تا به خوبی در دکوراسیون خانه شما بدرخشد. اما اگر فکر می کنید ممکن است سال بعد دلتان بخواهد رنگ دکوراسیون را تغییر بدهید و پرده را عوض کنید، شاید بهتر باشد از پرده شید از نوع بلک اوت برای جلوگیری از ورود نور استفاده کنید و برای دکوراسیون خود یک پرده پارچه ای معمولی و ساده تر انتخاب کنید تا بتوانید هر سال آن را تغییر دهید.

همچنین در نظر داشته باشید برای دکوراسیون های مینیمال و مدرن، پرده های ساده و شیدها گزینه مناسب تری هستند و دکوراسیون های کلاسیک و مجلل نیازمند یک پرده شیک و چشمگیر نظیر پرده های شید پارچه ای هستند.

چقدر طرح و رنگ برایتان اهمیت دارد؟ | گروه وراتی

چقدر ایجاد فضای خصوصی در خانه برایتان مهم است؟

پرده بلک اوت را برای اتاق خواب انتخاب می کنید یا اتاق پذیرایی؟ انتخاب پرده بلک اوت بسیار بستگی به جایی که قرار است نصب شود خواهد داشت.

مطلب مرتبط  پرده شید افقی یا سقفی چیست و چه مزایایی دارد؟

مثلا شاید برای اتاق پذیرایی نیازی به جلوگیری 100 درصد از نور خورشید وجود نداشته باشد اما برای اتاق خواب بخواهید بیشترین تاریکی را ایجاد کنید.

با توجه به انواع پرده بلک اوت نامبرده شده، محل نصب و میزان فضای خصوصی که می خواهید ایجاد شود به روی نوع پرده ای که انتخاب می کنید تاثیر خواهد گذاشت.

میزان گرمایی که در فضای اتاق لازم دارید

این نکته به منطقه مسکونی شما بستگی دارد. اگر در شهرهای خیلی سرد زندگی می کنید، احتمالا از بین انواع پرده بلک اوت، پرده های عایق حرارت گزینه بهتری برایتان باشند چرا که بهترین دما را در داخل خانه برایتان ایجاد خواهند کرد.

بنابراین پیش از انتخاب پرده بلک اوت به شرایط آب و هوایی منطقه مسکونی خود دقت کنید.

چقدر می خواهید برای نصب پرده هزینه کنید؟

علاوه بر خرید پرده، نصب آن نیز هزینه بر خواهد بود. بنابراین هنگام انتخاب پرده برای خانه به بودجه ای که دارید توجه کنید. در نظر داشته باشید پرده های شید بلک اوت در قیاس با مدل پارچه ای آن ارزان قیمت تر است و نصب کم هزینه تری نیز دارد.

بنابراین اگر بودجه شما محدود است و نمی خواهید هزینه زیادی بابت نصب پرده پرداخت کنید، پرده های شید بلک اوت می توانند گزینه بسیار مناسبی برایتان باشند.

آیا نیاز به پرده اتوماتیک دارید؟

ریموت شدن وسایل خانه امروزه به امری مهم و پرطرفدار تبدیل شده است به طوری که پرده های اتوماتیک در دسته بندی محبوب ترین پرده های مدرن امروزی قرار می گیرند.

تقریبا تمامی پرده های شید بلک اوت را می توانید به راحتی به پرده اتوماتیک تبدیل کنید. اما از سوی دیگر پرده های پارچه ای با توجه به وزن سنگینی که دارند دردسر بیشتری برای تبدیل شدن به یک پرده هوشمند اتوماتیک دارند.

بنابراین اگر ریموت بودن پرده برایتان اولویت دارد، پرده شید بلک اوت را انتخاب کنید.

آیا نیاز به پرده اتوماتیک دارید؟ | گروه وراتی

نحوه مراقبت از انواع پرده بلک اوت

اگر به فکر شستشوی پرده بلک اوت هستید لازم است ابتدا نوع پرده را با توجه به جنس و رنگی که دارد مشخص کنید تا بدانید کدام مراحل را باید طی کنید. اما در صورت مراقبت هفتگی و مداوم از این نوع پرده، احتمالا نیاز به شستشوی آن به سالی یکبار موکول شود.

  • ابتدا پرده را تکان دهید تا گرد و غبار آن خارج شود. 10 دقیقه صبر کنید تا این گرد و غبار روی زمین بنشیند سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید.
  • به طور هفتگی با استفاده از جاروبرقی و سری برسی شکل آن، پرده را از بالا تا پایین جاروبرقی کنید. این کار موجب می شود هر گرد و غبار باقیمانده لا به لای پرده از بین برود و از لک شدن پرده جلوگیری شود. در نظر داشته باشید بیشتر گرد و غبار بالای پرده می نشیند، پس تمیز کردن نقاط بالاتر پرده را در اولویت و تمرکز قرار دهید.
  • اگر جاروبرقی گزینه مناسبی برای شما نبود می توانید گرد و غبار روی پرده را با استفاده از سشوار از بین ببرید. هرچند همیشه جارو زدن گزینه بهتری خواهد بود.
  • در صورتی که دستگاه بخارشوی دارید پس از جاروبرقی کشیدن پرده یکبار از بالا تا پایین پرده را بخارشوی کنید. این کار همانند شستشوی پرده عمل خواهد کرد. فقط دقت داشته باشید که نباید بخارشوی را به پرده بچسبانید بلکه باید فاصله لازم را از آن حفظ کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا به پاسخ سوال پرده بلک اوت چیست بپردازیم و با معرفی انواع پرده بلک اوت به شما کمک کنیم گزینه های شیک و جذاب برای پوشش پنجره اتاق های خانه یا فضاهای اداری انتخاب کنید و در عین حال که با جلوگیری از هدر رفتن انرژی در هزینه هایتان صرفه جویی کنید بلکه خواب راحت و آرامی هم برای خودتان ایجاد کنید.

با تمامی مزایا و معایبی که پرده های بلک اوت دارند، باز هم خریدن یا نخریدن آن بستگی به شرایط شما خواهد داشت. بنابراین با دانستن نکات مهم درباره خرید پرده بلک اوت از هزینه نصب آن گرفته تا نحوه نگهداری و تمیز کردن آن، می توانید در خرید و انتخاب پرده موفق عمل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *