اصول ست کردن پرده با فرش در دکوراسیون منزل

ست کردن پرده با فرش | گروه پرده وراتی

چیدمان اتاق نشیمن از جمله کارهایی است که اغلب با پیچیدگی و حساسیت‌های خاصی همراه است. این نقطه از خانه بیش از هر جای دیگری در دید است و مهم‌تر اینکه اجزای مختلفی دارد که هر یک با رنگی که دارند خودشان را نمایان می‌کنند. بنابراین برای زیباتر شدن دکوراسیون باید به اجزا و ترکیب رنگ‌های آن دقت بیشتری داشت. با دانستن اصول ست کردن پرده با فرش می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید و دکوراسیونی زیبا و جذاب برای اتاق نشیمن بسازید.

ست کردن پرده با فرش و مبلمان: چطور بین این اجزا هماهنگی ایجاد کنیم؟

سه آیتم اصلی در دکوراسیون اتاق نشیمن پرده فرش و مبلمان هستند که بخش زیادی از رنگ دکوراسیون را به خود اختصاص می‌دهند.

یکی از دغدغه‌های چیدمان اتاق نشیمن این است که چطور بین این سه آیتم اصلی هماهنگی و هارمونی ایجاد کنیم. برای اینکه بهتر بتوانید این سه آیتم را در کنار هم قرار دهید باید به چند نکته مهم توجه کنید:

به رنگ دیوار و کفپوش دقت کنید

یکی از اساسی‌ترین نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند ترکیب رنگ بهتر و دکوراسیون زیباتری در اتاق نشیمن ایجاد کنید توجه به رنگ دیوار و کفپوش است. اگرچه ممکن است تصور کنید دیوارها همیشه سفید هستند اما با اینحال وقتی به این دو توجه می‌کنید نکات بیشتری درباره انتخاب رنگ و نوع چیدمان خواهید دانست.

بعنوان مثال وقتی رنگ دیوارها و کف خانه هر دو روشن هستند از رنگ‌های تیره‌تر برای پرده مبلمان و فرش استفاده کنید. اگر دیوار تیره و کف روشن بود پرده را به نسبت فرش روشن‌تر در نظر بگیرید و اگر هر دو تیره بودند آیتم‌های نامبرده را روشن انتخاب کنید. با پیروی از این راهکار خیلی راحت می‌توانید ست پرده با فرش و مبلمان را با هارمونی و طیف دلنشین‌تری ایجاد کنید.

استفاده از رنگ های هم تضاد در دکوراسیون | گروه پرده وراتی

از رنگ‌های مختلفی استفاده کنید

بسیاری از افراد اینطور تصور می‌کنند که ست کردن پرده و فرش یعنی هردو در یک رنگ یا یک طرح انتخاب شوند. اما این درست نیست ست کردن همیشه به معنای استفاده از یک رنگ یکسان نیست بلکه توجه به رنگ‌های مختلفی که در یک فضا وجود دارد می‌تواند به ست کردن در دکوراسیون کمک کند.

مطلب مرتبط  15 ایده برای جلوه بیشتر پرده در فضای ناهار خوری

در نظر داشته باشید هنگامی که می‌خواهید پرده و فرش را با هم ست کنید فرش همیشه نقش و نگارهای بیشتری دارد. پس شاید بهتر باشد ابتدا فرش را خریداری کنید و سپس از رنگ‌های موجود در نقش‌های فرش برای انتخاب پرده کمک بگیرید.

همین مساله می‌تواند در انتخاب مبلمان نیز کمک کند. وقتی شما یکی از رنگ‌های فرش را برای پرده در نظر گرفتید حالا می‌توانید ست پرده و مبل را با توجه به این رنگ انتخاب کنید. حال این می‌تواند در یک طیف رنگ باشد یا انتخاب رنگی مکمل رنگ پرده برای کوسن مبل.

استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون | گروه پرده وراتی

بین رنگ‌ها تضاد ایجاد کنید

یکی از راه کارها برای اینکه رنگ‌ها در دکوراسیون اتاق نشیمن شما بیشتر نمایان شوند ایجاد تضاد بین آن‌هاست. بعد از اینکه رنگ اصلی را بیرون کشیدید و برای پرده انتخاب کردید حال می‌توانید به آن رنگ روی چرخه رنگ توجه کنید و ببینید در اطراف و روبروی آن چه رنگ‌هایی قرار می‌گیرند. رنگ‌های کنار رنگ اصلی از همان طیف هستند که تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شوند.

اگر تمایل دارید یک دکوراسیون مونوکروم داشته باشید یکی از رنگ‌های کنار رنگ اصلی را برای کوسن مبل انتخاب کنید تا ترکیب پرده و کوسن با یک تضاد چشم نواز همراه باشد و در عین حال چند رنگ نیز نباشد.

چطور هر یک از این آیتم‌ها را انتخاب کنیم؟

در اینجا به طور جداگانه به شما خواهیم گفت چطور سه آیتم اصلی یعنی فرش پرده و مبلمان را انتخاب کنید که بتوانید ست زیبایی در اتاق نشیمن بسازید.

1. انتخاب مبلمان

مبلمان عضو جدانشدنی اتاق نشیمن هستند که در کنار راحتی و آرامشی که در فضا ایجاد می‌کنند به زیبایی دکوراسیون نیز کمک خواهند کرد. با وجود اینکه مبلمان نیز در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارد معمولا توصیه می‌شود رنگ بدنه مبلمان را از رنگ خنثی انتخاب کنید تا نیاز به تمیزکردن مکرر آن نداشته باشید و بعدها به راحتی بتوانید آن را با هر دکوراسیونی ست کنید.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع انتخاب و خرید پرده دفتر کار 2024

رنگ متضاد و خاصی که می‌خواهید انتخاب کنید را به رنگ کوسن اختصاص دهید. هرچند در برخی مواقع در دکوراسیون‌ها مبلمان تکی با رنگی متفاوت از مبلمان دو یا سه نفره انتخاب می‌شوند که این گزینه نیز می‌تواند برای ایجاد هارمونی و رنگ در اتاق نشیمن ایده خوبی باشد.

می‌توانید از رنگ پرده برای رومبلی یا روکش کوسن کمک بگیرید یا انتخاب رنگ را به گشتن بین رنگ‌های مختلف در فرش اختصاص دهید. با این حال چیزی که باید در نظر بگیرید این است که باید هر یک از این کارها را در یک مرحله انجام دهید تا گیج نشوید و بتوانید رنگ دلخواه تان را پیدا کنید.

2. انتخاب پرده

پرده از جمله آیتم‌های دکوراسیون اتاق نشیمن است که با توجه به قرار گرفتن در راستای دیوار به چهره عمودی اتاق کمک می‌کند.

پرده از اولین چیزهایی است که با ورود به یک خانه متوجه آن می‌شوید. بنابراین انتخاب رنگ آن باید با دقت فراوانی انجام شود. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد برای انتخاب رنگ پرده باید توجه ویژه‌ای به رنگ دیوار شود. پس اگر دیوارها رنگ روشنی دارند می‌توانید از رنگ تیره‌تری برای پرده استفاده کنید. هرچند باید به سبک دکوراسیون خانه خود نیز توجه داشته باشید.

رنگ پرده تاثیر زیادی به روی رنگی که در فضای اتاق دیده می‌شود دارد. پس برای اینکه ست پرده با فرش هماهنگی بیشتری داشته باشد اگر دیوار رنگ روشنی دارد از یکی از رنگ‌های تیره موجود در نقش‌های فرش برای رنگ پرده استفاده کنید. در مقابل اگر دیوار رنگ تیره‌تری دارد یا رنگ آن طوری است که با رنگ فرش همخوانی بیشتری دارد شاید بهتر باشد رنگ پرده را یک رنگ خنثی یا ترجیحا سفید انتخاب کنید تا بیش از اندازه شلوغ به نظر نرسد.

مطلب مرتبط  روش های آسان ست پرده با مبل

اگر هم تمایلی به یکدست بودن رنگ پرده ندارید می‌توانید از پرده‌های طرح‌داری استفاده کنید که پایه رنگ آن‌ها سفید است و فقط نقش‌های روی آن رنگ متفاوتی دارد که در این صورت رنگ نقش‌ها را با رنگ اصلی که در فرش به کار رفته یکرنگ انتخاب کنید.

انتخاب پرده بر اساس کفپوش | گروه پرده وراتی

3. انتخاب فرش

اگر انتخاب فرش را به آخرین مرحله چیدمان و خرید لوازم خانه موکول می‌کنید شاید کمی کارتان دشوارتر باشد اما هنوز هم می‌توانید رنگ آن را به رنگ پرده هماهنگ کنید.

بعنوان مثال اگر پرده را در رنگ آبی انتخاب کردید و کوسن مبل را نیز هم رنگ آن در نظر گرفتید برای فرش می‌توانید از ترکیب رنگ‌های مکمل این دو استفاده کنید تا تضاد رنگی بیشتری بین اجزای موجود در اتاق بوجود بیاید.

اگر از دو یا سه رنگ بودن دکوراسیون اتاق نشیمن خوشتان نمی‌آید از طیف رنگی‌های یکسان در کنار رنگ‌های خنثی نظیر طوسی سفید و کرم کمک بگیرید تا بتوانید چیدمان زیباتری داشته باشید.

سخن پایانی:

چیدمان اتاق نشیمن و انتخاب رنگ و حسی که می‌خواهید در این فضا ایجاد شود شاید در ابتدا کار دشواری به نظر برسد اما وقتی اجزای مختلف آن را یک به یک بررسی کنید و رنگ‌های هر کدام را با توجه به دیگری و چرخه رنگ انتخاب کنید در نهایت متوجه خواهید شد ست کردن پرده با فرش و مبل آنقدر که تصور می‌کردید کار دشواری نیست.

با کمی جستجو و بررسی طیف رنگ‌ها و راهکارهای گفته شده به راحتی می‌توانید هر یک از این آیتم‌ها را در رنگی زیبا انتخاب کنید به طوری که در کنار هم هارمونی و هماهنگی خاصی نیز داشته باشند، پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی انتخاب پرده پذیرایی را که در همین راستا است را نیز مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *