بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب رنگ پرده

بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب رنگ پرده | گروه وراتی

پرده یکی از اصلی ترین عناصری است که در منزل تمام ایرانیان به چشم می خورد. درست است که انتخاب رنگ پرده و طرحی مناسب برای آن جلوه ای زیباتر به دکوراسیون منازل می دهد، اما کاربرد آن فراتر از دلایل زیبایی شناختی است.

یکی از دلایل استفاده از پرده جلوگیری از اتلاف انرژی است. با نصب پرده ای مناسب در برابر پنجره ها و نمای شیشه ای ساختمان ها از گرم شدن بیش از حد فضا در فصل های گرم جلوگیری می کنید. علاوه بر این، پرده در زمستان می تواند مانع از خروج هوای گرم از درزهای شیشه شود.

یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از پرده در فرهنگ ایرانی محرمیت است. از دیر باز پرده ها این نقش را داشته اند که جلوی دید افراد به داخل حریم منازل را بگیرند.

این دو دلیل مهم کافی است تا به انتخاب پرده توجه ویژه نشان دهید. پرده ای مناسب است که علاوه بر ایفای دو نقش کلیدی خود تناسب خوبی با فضای داخلی ساختمان ها نیز داشته باشد. اما یکی از عامل هایی که باعث تناسب پرده با فضا می شود، رنگ آن است.

شما هم نیاز به مطالعه یک راهنمای انتخاب رنگ پرده دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. چون قصد داریم تمام نکاتی را که انتخاب آن نیاز دارید، برای شما توضیح دهیم.

چرا انتخاب رنگ پرده اهمیت دارد؟

دنیای بدون رنگ برای هیچ کسی قابل تحمل نیست. همان طور که انسان ها با عواطف و احساسات مختلف خود از خشک بودن خارج می شوند، دنیای پیرامون ما نیز با رنگ های مختلف روح می گیرد.

اگر قرار بود تمام فضاهایی که در آن ها قرار می گیرید با یک رنگ ثابت باشند، هیچ تفاوتی میان آن ها نبود. رنگ ها باعث ایجاد فضاهای متنوع می شوند که هرکدام کاربری مخصوص به خود را با حس و حال هایی متفاوت خواهند داشت.

در یک فضا عناصر رنگی متفاوتی استفاده می شوند که یکی از مهم ترین آن ها پرده است. از آن جایی که پرده ها می توانند حجم زیادی از دیوارهای داخلی یک بنا را پوشش دهند، اهمیت آن ها افزایش پیدا می کند.

اگر شما توجه کافی به رنگ های به کار رفته در دیگر مبلمان فضا نشان دهید اما از پرده غافل شوید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. پرده اولین چیزی است که هر بیننده ای که وارد فضا می شود در نگاه اول به آن توجه می کند.

رنگ پرده قصه گوی سبک و تاثیرات روانی آن است. با انتخابی مناسب می توانید داستانی مناسب برای فضای خود تعریف کنید.

چرا انتخاب رنگ پرده اهمیت دارد؟ | گروه وراتی | گروه وراتی

چه فاکتورهایی در انتخاب رنگ پرده نقش دارند؟

شاید فکر کنید مهم ترین فاکتور در انتخاب رنگ پرده سلیقه شما است اما تنها با دوست داشتن رنگی خاص نمی توانید به فضایی دلخواه برسید.

پرده تنها المان رنگی موجود در ساختمان شما نیست. به همین علت قبل از انتخاب رنگ باید به سبک دکوراسیون، طرح و الگوی پرده و همچنین تاثیر روانی آن بر افراد ساکن در فضا توجه کنید.

1. نقش سبک دکوراسیون در رنگ پرده

شیرازه زیبایی و هماهنگی هر دکوراسیونی پایبند ماندن به سبک آن است. در معماری داخلی سبک های متفاوتی نظیر کلاسیک، مدرن، بوهو، مدیترانه ای، نئوکلاسیک، پست مدرن و غیره وجود دارد. انتخاب سبک کاملا به سلیقه شما، نوع و متراژ فضاهای ساختمانتان بستگی دارد.

مطلب مرتبط  بررسی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب پرده هتلی

در هر سبک مبلمان و المان های متفاوت و مخصوصی استفاده می شود. به عنوان مثال در سبک مدرن از رنگ های خنثی استفاده می شود و رنگ پرده نیز از این قائده مستثنی نیست.

پس برای ایجاد هماهنگی میان پرده و دیگر مبلمان به کار رفته در فضا، باید قبل از هر چیزی به سبک آن توجه کنید. بدون رعایت سبک با خرید گران ترین و زیباترین پرده ها هم نمی توانید زیبایی را به معماری داخلی ساختمان خود ببخشید.

نقش سبک دکوراسیون در رنگ پرده | گروه وراتی

2. ارتباط طرح و الگوی پرده با رنگ آن

طرح ها و الگوهای مختلفی برای پرده وجود دارد که هرکدام با توجه به سبک و سلیقه افرادی که ساکن آن فضا هستند، انتخاب شده اند

هر کدام از این طرح ها با رنگ های خاصی به تناسب می رسند و زیبایی خودشان را نشان می دهند. برای مثال پرده های یالان دار و کلاسیک با رنگ های گرم و تیره به بالاترین حد زیبایی خود می رسند. انتخاب رنگ سفید برای این نوع از پرده هیچ گاه جلوه زیبایی به آن نمی دهد.

در مقابل یک پرده ساده مدرن ممکن است با همان رنگ های تیره و گرم جلوه زیبایی نداشته باشد. هر طرحی با پالت رنگ خاصی هماهنگی دارد. یکی از اصول انتخاب رنگ پرده توجه به هماهنگی آن با طرح و الگوی پرده است.

ارتباط طرح و الگوی پرده با رنگ آن | گروه وراتی

3. ارتباط رنگ پرده با روانشناسی محیطی

یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب رنگ برای هر فضایی توجه به کاربری آن و افرادی است که از آن فضا استفاده می کنند.

روانشناسان اثبات کرده اند که رنگ های مختلف تاثیرات روانی متفاوتی بر روی افراد می گذارند. به همین علت، اهمیت دارد با شناخت کاربری و افراد ساکن در آن رنگ پرده را طوری انتخاب کنید که بهترین تاثیر روانی را روی ذهن افراد بگذارد.

برای آگاهی از اهمیت روانشناسی رنگ در انتخاب پرده در ادامه به بررسی تاثیرات روانی چند رنگ پراستفاده می پردازیم.

  • رنگ سفید

سفید تمیزترین، پاک ترین و همه پسند ترین رنگ موجود در پالت رنگی معماری داخلی فضاها است. از آن جایی که کمتر کسی پیدا می شود که به سفید و تنالیته های آن علاقه نداشته باشد، استفاده از این رنگ را برای افرادی که ریسک پذیر نیستند، پیشنهاد می کنیم.

علاوه بر این که فضاهای سفید در ذهن افراد تمیزتر و پاک تر به نظر می رسند، باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضاها نیز می شوند.

  • رنگ سبز

سبز یکی از آرامش بخش ترین رنگ هایی است که در طبیعت نیز آن را فراوان می بینیم. در فضاهایی مانند بیمارستان ها و به ویژه اتاق های عمل، اتاق های خواب و استراحت از رنگ سبز استفاده می شود تا راحتی و آرامش را به افراد تزریق کنند.

علاوه بر این رنگ سبز این ویژگی را دارد که محیط را کمی بزرگ تر از چیزی که هست، نشان دهد.

  • رنگ قرمز

قرمز هیجان آورترین و شاداب کننده ترین رنگ پالت رنگی است. استفاده از این رنگ در فضاهای مختلف تاثیرات متفاوتی نیز دارد. در سالن های غذاخوری این رنگ باعث افزایش اشتها، در محیط های کاری بالا رفتن بازدهی و در محیط های مسکونی باعث شادابی و هیجان می شود.

  • رنگ زرد

بی شک زرد نقش دوستانه ترین رنگ را در خانواده رنگ ها ایفا می کند. این رنگ با ایجاد صمیمیت و گرمی خود انتخاب مناسبی برای پرده پذیرایی است. علاوه بر این استفاده از رنگ زرد در محیط های اداری باعث ایجاد ارتباط موثر میان کارکنان می شود.

  • رنگ آبی

آبی رنگ سردی است که به شما احساس آرامش خواهد داد. این رنگ انتخاب مناسبی برای اتاق های مشاوره است، زیرا اضطراب مراجعه کنندگان را از بین می برد. انتخاب این رنگ برای محیط های کاری و مسکونی آرامش و راحتی را به ارمغان می آورد.

  • رنگ مشکی

با این که در فرهنگ ما رنگ سیاه نشانی از عزا و ناامیدی است اما این رنگ نقش های دیگری نیز دارد. سیاه نشان دهنده وقار و رسمی بودن یک فضا است. فضایی که از رنگ سیاه در آن استفاده شده است، شیکی و کلاس ساکنان آن را نشان می دهد.

مطلب مرتبط  چه پرده‌هایی در سال 2023 ترند هستند؟ | معرفی پرده ترند 2023

اما رنگ سیاه یک ویژگی دیگری نیز دارد و آن هم کم کردن فعالیت افراد است. اگر فضایی که در آن از این رنگ استفاده می کنید مخالف بی تحرکی است، مشکی انتخاب مناسبی برای شما نیست.

  • رنگ نارنجی

نارنجی مخالف آرامش و سکون است. پس اگر می خواهید فضایی مملو از هیجان داشته باشید، استفاده از این رنگ را فراموش نکنید.

این رنگ انتخاب مناسبی برای سالن های غذاخوری است، چون به هضم غذا در بدن کمک می کند. نارنجی انرژی افراد را بالا می برد پس نمی تواند انتخاب مناسبی برای اتاق خواب یا استراحت باشد.

  • رنگ بنفش

بنفش رنگی شاداب اما در عین حال آرام است. این رنگ هیجانات و احساسات شما را برانگیخته می کند و می تواند در شکل گیری ارتباطات موثرتر و بهتر نقش داشته باشد. این رنگ می تواند گزینه مناسبی برای رنگ پرده اتاق خواب و استراحت باشد.

  • رنگ قهوه ای

این رنگ رسمی و همزمان گرمی بخش است. قهوه ای در کنار رنگ های روشن تر می تواند باعث راحتی و دنجی فضا نیز شود. با توجه به روانشناسی رنگ در انتخاب پرده قهوه ای می تواند انتخاب خوبی برای اتاق های پذیرایی و کاری باشد.

4. نکته ای که قبل از خرید پرده باید به آن توجه کنید: پالت رنگی فضای داخلی

یکی از بهترین رنگ راهکارها برای رسیدن به فضایی منسجم انتخاب مبلمان آن از یک تنالیته است. کمتر فضایی را پیدا می کنید که با انتخاب رنگ هایی خارج از تنالیته به جلوه ای زیبا رسیده باشد. اجازه دهید با یک مثال هماهنگی رنگ ها را در فضا نشانتان دهیم.

کانسپت طراحی این فضا آرامش و راحتی است. با انتخاب دو رنگ سفید و آبی و تنالیته رنگی بین این دو فضایی آرام و دنج را مشاهده می کنید.

غیر از گلدان و چوب که برای بخشیدن گرمی به فضا استفاده شده اند، شما رنگی به جز سفید، آبی و تنالیته هایشان نمی بینید.

این کار باعث ایجاد هماهنگی و یک دستی میان تک تک المان های فضا شده است که می توانید آن را به خوبی مشاهده کنید. پس قبل از انتخاب رنگ پرده توجه به پالت رنگی فضا را فراموش نکنید.

مطلب مرتبط  نکات مهم در انتخاب پرده برای آشپزخانه

نکته ای که قبل از خرید پرده باید به آن توجه کنید: پالت رنگی فضای داخلی | گروه وراتی

برای انتخاب رنگ پرده چه تکنیک ها و اصولی وجود دارد؟

اصل انتخاب رنگ پرده بر اساس هماهنگی با پالت رنگی فضا است. اما رنگ های هم تنالیته و یا مکمل بسیاری وجود دارند که می توان از آن ها استفاده کرد. اما از کجا باید متوجه شد کدام رنگ مناسب پرده فضای شما است؟

انتخاب پرده بر اساس رنگ مبلمان

یکی دیگر از اصول انتخاب رنگ پرده ایجاد هماهنگی میان آن و مبلمان فضا است. از بهترین راهکارهای انتخاب پرده این است که اختلاف یک یا دو درجه پررنگ تر یا کم رنگ تر نسبت به مبلمان استفاده شده در محیط، رعایت شود.

یکی راهکار دیگر هم این است که رنگی متضاد با مبلمان انتخاب کنید. کنار هم قرار دادن دو رنگ سرد و گرم در کنار هم می تواند در بعضی فضاها مناسب و زیبا باشد.

اانتخاب پرده بر اساس رنگ مبلمان | گروه وراتی

انتخاب پرده بر اساس کاربری اتاق

یکی از اصلی ترین اصول تعیین رنگ پرده توجه به کاربری اتاق است. کاربری های متفاوت نیازهای متفاوتی نیز دارند. یک سری از آن ها نیاز به آرامش و بعضی دیگر به سکون، هیجان، صمیمیت، پاکی و شیک بودن نیاز دارند.

با توجه به روانشناسی رنگ ها و نیازی که کاربری های متفاوت دارند، می توانید رنگ مناسبی برای پرده خود انتخاب کنید.

انتخاب پرده بر اساس رنگ دیوارها

یکی از تکنیک های انتخاب رنگ برای پرده هماهنگی آن با دیوارها است. در این تکنیک باید دقت کنید انتخاب همزمان پرده و کاغذ دیواری طرح دار چندان انتخاب هوشمندانه ای نیست. شما می توانید رنگ پرده را هماهنگ با طرح های کاغذ دیواری اتاق انتخاب کنید.

انتخاب پرده بر اساس رنگ فرش

فرش یکی از المان های اصیل ایرانی است که در فرهنگ ما از قدیم رنگ پرده را با آن هماهنگ می کردند. فرش ها نقش  ها و رنگ های متفاوتی دارند. برای انتخاب رنگ پرده بر اساس فرش می توانید آن را با رنگ زمینه فرش یا نقوش آن انتخاب کنید.

انتخاب پرده بر اساس رنگ فرش | گروه وراتی

سخن نهایی

پرده یکی از حذف نشدنی ترین المان های دکوراسیون منازل ایرانی است. افرادی هستند که فکر می کنند رو آوردن به سبک های مینیمال و مدرن، به معنای حذف یک سری المان ها از دکوراسیون مانند پرده است. اما پرده یک عنصر کاملا عملکردی است که می تواند در کنترل ورود و خروج نور و گرما به فضا تاثیر زیادی داشته باشد.

چیزی که در دکوراسیون و معماری داخلی اهمیت دارد، انتخاب عناصر هماهنگ با یکدیگر است. شما نمی توانید یک پرده را با رنگی دلخواه و بدون توجه به سبک دکوراسیون و پالت رنگی آن انتخاب کنید و به جلوه ای زیبا برسید.

اهمیت نقش روانشناسی رنگ در انتخاب پرده را دست کم نگیرید. تاثیرات روانی رنگ ها به اثبات رسیده است. پس رنگ پرده ای را انتخاب کنید که حتی اگر بار روانی مثبتی ندارد باعث ایجاد بار منفی نشود. با خرید پرده با رنگی مناسب همان جلوه ای را به فضای خود دهید که سزاوار آن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *