بررسی فاکتورهای تاثیر گذار در انتخاب پرده پذیرایی

راهنمای انتخاب پرده پذیرایی

بسیاری از دکوراتورها معتقدند پرده اتاق تاثیر بسزایی به روی دکوراسیون و چشم اندازی نهایی آن دارد. بنابراین بسیار مهم است که بدانید چطور آن را انتخاب کنید. بخصوص برای فضایی همانند اتاق پذیرایی که معمولا اولین جایی است که میهمانانتان با ورود به خانه به آن وارد می شوند. بنابراین خاص بودن این اتاق اهمیت زیادی دارد. در کنار مبلمان و فرشی که در این فضا می چینید، باید در انتخاب پرده پذیرایی نیز بسیار محتاط باشید چرا که همانطور که انتخاب درست آن می تواند تحولی زیبا و چشمگیر در این اتاق ایجاد کند، یک اشتباه کوچک نیز می تواند به طور کلی دکوراسیون این اتاق را بهم بریزد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با هم مروری بر فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب پرده پذیرایی داشته باشیم.

6 نکته که باید هنگام انتخاب پرده پذیرایی به آن توجه کنید

چه بخواهید پرده اتاق پذیرایی فقط جلوی نور اضافی را بگیرد چه تغییری در دکوراسیون اتاق پذیرایی شما داشته باشد، توجه به این نکات می تواند به انتخاب بهتر پرده پذیرایی به شما کمک کند.

1. رنگ پرده اتاق پذیرایی

اولین چیزی که هنگام دیدن پرده به چشم می خورد رنگ و جنس آن است که در انتخاب این دو نیز باید به نکاتی توجه کرد. بعنوان مثال، رنگ پرده باید با توجه به دکوراسیون اتاق پذیرایی انتخاب شود. در ابتدا چند ایده برای انتخاب رنگ پرده را مرور می کنیم:

رنگ پرده پذیرایی را مخالف رنگ دیوار انتخاب کنید

اگر تمایل دارید اتاق پذیرایی شما دکوراسیونی مدرن تر و خاص تر داشته باشد، باید فرآیند انتخاب رنگ پرده را متفاوت و حتی خلاف رنگ دیوارها در نظر داشته باشید. هرچند این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در این شرایط اینطور در نظر گرفته می شود که رنگ دیوارها کاملا سفید نیستند و رنگ دیگری در آن به کار رفته که در این صورت با کمک چرخه رنگ می توانید رنگ مقابل رنگ دیوار را برای رنگ پرده پذیرایی انتخاب کنید.

در این صورت اتاق پذیرایی شما نیز دکوراسیون رنگی تری خواهد داشت. در برخی مواقع برای ایجاد این دکوراسیون خاص، رنگ پرده و مبلمان یکسان انتخاب می شوند تا در اتاق پذیرایی به خوبی به چشم بیایند.

رنگ پرده پذیرایی را مخالف رنگ دیوار انتخاب کنید | گروه وراتی

رنگ پرده را با رنگ دیوارها یکسان انتخاب کنید

یکی از ساده ترین روش ها برای انتخاب پرده پذیرایی همرنگ بودن آن با رنگ دیوار است که اغلب از رنگ های خنثی هستند. این کار موجب می شود پرده ای که انتخاب می کنید مدت زمان طولانی تری قابل استفاده باشد چرا که حتی با تغییر دکوراسیون و تغییر رنگ مبلمان نیز نیازی به تغییر آن نخواهد بود.

همچنین یکسان بودن رنگ پرده و دیوارها فضای اتاق را بزرگتر و روشن تر نشان می دهد بخصوص اگر هردو رنگ روشنی باشند.

مطلب مرتبط  معرفی ۳ آلبوم و مجموعه پرده پارچه ای متفاوت و جذاب

از طرح  و نقش ها کمک بگیرید

اگر اتاق پذیرایی شما فضای بزرگی دارد و پنجره بزرگی نیز یکی از دیوارهای آن را احاطه کرده، از انتخاب پرده پذیرایی که طرح و نقش دارد نترسید. انتخاب یک طرح زیبا و متفاوت می تواند نقطه کانونی اتاق را به سمت پنجره سوق دهد و چشم اندازی زیبا هنگام ورود افراد به این اتاق ایجاد کند.

برای انتخاب رنگ و طرح نیز از سایر وسایل اتاق و همچنین رنگ دیوارها کمک بگیرید. برخی توصیه می کنند رنگ زمینه نزدیک به رنگ دیوارها باشد و طرح روی آن با توجه به رنگ مبلمان انتخاب شود.

پرده طرحدار اتاق پذیرایی | گروه وراتی

2. جنس پرده اتاق پذیرایی

حال که درباره انتخاب رنگ پرده پذیرایی ایده هایی گرفتیم نوبت به انتخاب جنس پرده می رسد. برای برخی از افراد این مرحله دشوارترین مرحله است چرا که دقیق نمی دانند کدام جنس پرده مناسبشان است. بنابراین در این مرحله به فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب جنس پرده پذیرایی به آن توجه کنید اشاره می کنیم:

  • اگر می خواهید نور بیشتری در اتاق پذیرایی بتابد و به طور کلی تمایلی به جلوگیری از ورود نور طبیعی ندارید پارچه های شفاف، حریر و نخی می توانند گزینه های خوبی برای شما باشند. این نوع پارچه ها اگر در رنگ تیره هم انتخاب شوند باز هم خیلی جلوی نور را نمی گیرند. به همین خاطر کاربرد پرده حریر برای شما بیشتر زمانی است که نیاز به بهره بردن بیشتر از نور دارید.
  • اگر می خواهید نور کمی در اتاق پذیرایی بتابد، پرده های لینن با توجه به بافت خاصی که دارند می توانند تا حدی جلوی نور را بگیرند اما به طور کامل آن را بلاک نمی کنند بنابراین به نسبت پرده های نخی، این پرده ها نور کمتری را به داخل نفوذ می دهند.
  • اگر می خواهید به طور کلی جلوی نور را بگیرید، پرده پذیرایی را از جنس مخمل انتخاب کنید. این نوع پرده نسبتا سنگین و مات است و کاملا جلوی نور را می گیرد. حتی اگر در روشن ترین رنگ هم انتخاب شود، این جنس پرده راهی برای ورود نور باقی نمی گذارد. اگر علاقمندید تا در مورد مزایا و معایب پرده مخمل بیشتر بدانید، میتوانید از مطلب دیگر ما با همین عنوان استفاده کنید.

جنس پرده اتاق پذیرایی | گروه وراتی

3. طول و عرض پرده و میزان چین خوردن آن

تا این مرحله احتمالا توانسته اید با توجه به دکوراسیون اتاق پذیرایی و سایر نکات، رنگ و جنس پرده پذیرایی را انتخاب کنید. اما اگر قرار باشد حالا نسبت به خرید آن اقدام کنید باید چند متر پرده بگیرید؟ اینجاست که به مرحله مهمی از انتخاب پرده می رسیم: طول و عرض پرده. برای این مرحله نیز چند نکته می تواند به شما کمک کند:

مطلب مرتبط  معرفی 6 نوع پارچه مناسب پرده اداری

برای اندازه گیری طول پرده کمی بالاتر از چهارچوب پنجره را در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر میل پرده نصب دارید هم بد نیست چند سانتیمتر بالاتر از میل پرده را در نظر بگیرید. پرده پذیرایی در سه حالت می تواند انتخاب شود:

  • فقط قاب پنجره را در بر بگیرد. در این صورت چند سانتیمتر بالاتر از پنجره و چند سانتیمتر پایین تر از آن را برای اندازه گیری طول پرده در نظر بگیرید. این مدل پرده کوتاه، ظاهری کلاسیک تر به فضای اتاق پذیرایی می بخشد. پس هنگام انتخاب چنین پرده ای به اینکه چقدر می خواهید دکوراسیون اتاق پذیراییان کلاسیک یا مدرن باشد دقت کنید.
  • کمی بالاتر از سطح کف قرار بگیرد. این مدل پرده تقریبا معمول ترین اندازه پرده پذیرایی است که اغلب آن را انتخاب می کنند. یعنی پرده ای که دقیقا از میل پرده تا روی زمین قرار می گیرد که کل چهارچوب پنجره را تا پایین در بر می گیرد. این مدل پرده معمولا برای پنجره های سرتاسری یا پنجره های رو به بالکن که درب داشتند استفاده می شد اما امروزه فرقی نمی کند پنجره چه اندازه باشد، بسیاری تمایل دارند پرده کل فضای عمودی پنجره را تا روی زمین در بر بگیرد.
  • بلندتر از سطح کف قرار بگیرد. این مدل پرده ظاهر مدرن تری دارد اما به شرطی که پنجره و دکوراسیون اتاق پذیرایی طوری باشد که روی زمین قرار گرفتن پرده هم نمایان شده و هم شلوغی و نامرتبی در فضای اتاق ایجاد نکند. در این صورت طول پرده باید از میل پرده تا چند سانتیمتر بیشتر از سطح اندازه گیری شود.

اندازه گیری عرض پرده بسیار ساده است، فقط کافیست به اندازه گیری پنجره برای پرده اتاق مورد نظر بپردازید و به این نکته توجه کنید که چقدر چین خوردگی برای آن پرده باب میل شماست. این نکته را نیز در نظر داشته باشید چین خوردن پرده حجم بیشتری به آن می‌دهد و ممکن است ظاهر اتاق را از حالت مینیمال خارج کند.

بنابراین همزمان که عرض چهارچوب پنجره را اندازه گیری می کنید با توجه به حجمی که می خواهید پرده داشته باشد از هر طرف به آن چند سانتیمتر اضافه کنید. این عدد بستگی به میزان حجم دلخواه شما دارد.

طول و عرض پرده و میزان چین خوردن آن | گروه وراتی

4. نحوه مراقبت و شستشوی پرده پذیرایی

به مرحله ای می رسیم که باید به فکر مراقبت و شستشوی پرده پذیرایی باشیم. در هر حال همانند هر وسیله دیگری نیز نیاز به شستشو خواهد داشت که با توجه به تیرگی یا روشنی رنگ آن ممکن است تعداد دفعات شستشوی پرد در طول سال متفاوت باشد.

مطلب مرتبط  نکات مهم در انتخاب پرده برای آشپزخانه

در حالیکه تصور می شود شستن پرده همانند هر پارچه دیگری با یک لباسشویی خانگی ممکن است، برخی پرده ها نیاز به خشکشویی خواهند داشت.

ممکن است گرانترین پرده خریداری شده را با شستن نادرست خراب کنید. بنابراین هنگام خرید پرده پذیرایی به این نکته اشاره کنید که جنس و نوع پرده ای که انتخاب کرده اید باید توسط خشکشویی شسته شود یا لباسشویی یا حتی شستن با دست.

باید به میزان چروک شدن پرده پس از شستشو نیز دقت داشته باشید. آیا شما قادر به اتو زدن یک پرده عریض و بزرگ هستید؟ پس این نکته مهم را هنگام انتخاب پرده پذیرایی در نظر داشته باشید.

5. انتخاب میل پرده

با در نظر داشتن این امر که پرده پذیرایی را با توجه به دکوراسیون خود انتخاب کرده‌اید، نوبت به نصب آن می رسد. اگر پذیرایی شما در حال حاضر میل پرده دارد باز هم باید به نحوه اتصاف پرده به میل پرده توجه کنید؛ چرا که میل پرده های متفاوت با گیره های مختلفی به پرده متصل می شوند که این مساله گاهی نیازمند آن است که پرده به شکل متفاوتی دوخته شود.

اگر میل پرده ندارید نیز با توجه به انواع میل پرده موجود در بازار، مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید و با توجه به آن نسبت به خرید یا حتی انتخاب نوع پارچه و سفارش دوخت آن اقدام کنید.

انتخاب میل پرده | گروه وراتی

6. انتخاب لوازم جانبی مرتبط با پرده پذیرایی

پرده ها نیز اکسسوری ها و لوازم جانبی دارند که می توانید جداگانه و با توجه به دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید. این موارد شامل والان، گیره پرده، جمع کننده پرده و … می‌شود.

شما می توانید هر دو یا یکی از آن ها را برای تزیین بیشتر پرده پذیرایی خود انتخاب کنید. والان و گیره ها نیز مدل های متنوعی دارند که می توانند شیک بودن و جذابیت بیشتری به فضای اتاق پذیرایی شما ببخشند. بسیاری از پرده های مدرن امروزی این لوازم جانبی را از جنس پرده و رنگ آن دارند که همراه با پرده ارائه می شوند.

انتخاب لوازم جانبی مرتبط با پرده پذیرایی | گروه وراتی

سخن پایانی

انتخاب پرده پذیرایی یکی از مراحل تغییر دکوراسیون خانه است و با توجه به اینکه پرده بخش وسیعی از فضای اتاق پذیرایی را به خود اختصاص می دهد، باید در انتخاب آن به نکاتی توجه کرد تا بتوان زیبایی بیشتری در فضای اتاق پذیرایی ایجاد کرد.

انتخاب رنگ مناسب پرده و جنس آن، سایز زدن طول و عرض، انتخاب لوازم جانبی و اکسسوری های زیبا و تصویری که می خواهید یک پرده در اتاق پذیرایی ایجاد کند همه از ویژگی های پرده پذیرایی هستند که می توانند هنگام خرید پرده به شما کمک کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *