7 مدل دوخت پرده پارچه ای

پرده پارچه ای | گروه پرده وراتی

پرده‌های پارچه‌ای از نظر جنس و رنگ‌بندی تنوع بسیاری دارند اما این تنوع این‌جا ختم نمی‌شود. بلکه مدل دوخت پرده پارچه‌ای نیز می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود. شناخت انواع مدل دوخت پرده پارچه ای به شما کمک می‌کند ظاهری شیک‌تر و متفاوت‌تر برای خانه‌ی خود ایجاد کنید. در نظر داشته‌ باشید که دوخت پرده به نوع چین آن، که در نقطه‌ی تلقی پرده با میله‌ پرده، به چشم می‌خورد، گفته‌ می‌شود. در ادامه انواع رایج مدل دوخت پرده پارچه ای را معرفی می‌کنیم.

7 مدل دوخت پرده پارچه ای

برخی از مطرح‌ترین و پرطرفدارترین مدل دوخت پرده پارچه ای شامل این 7 مورد می‌شود:

انواع پرده پارچه ای | گروه پرده وراتی

1.مدل چین موج دار (Ripple Fold)

این مدل دوخت پرده پارچه ای یکی از ساده‌ترین مدل‌ها است که با نام مدل S نیز شناخته‌ شده‌ است. در این مدل، دوخت پرده به همان شکل ساده صورت می‌گیرد. ولی گیره‌های پرده و نحوه‌ی نصب آن به میله‌ی پرده، طوری است که به پرده شکلی شبیه به موج‌های یکسان یا S می‌دهد. این مدل پرده حالتی چشم نواز و آرامش بخش به اتاق می‌بخشد. به‌همین جهت است که اغلب پرده‌های هتل‌ها به این شکل دوخته‌ می‌شوند تا آرامش میهمانان هتل در طول روز بیشتر شود. علاوه بر این‌ها، این مدل دوخت پرده پارچه ای با چین‌های موج دار، چون به پرده شکلی لایه‌ای می‌بخشد موجب می‌شود ضخامت بیشتری در پرده دیده‌ شود و می‌تواند انتخاب خوبی برای پرده‌های حریر و نازک باشد.

پرده چین موج دار | گروه پرده وراتی

2.مدل پلیسه‌ دوخته‌ ‌شده‌‌ (Tailored Pleat)

مدل پلیسه دوخته‌ شده‌‌، یکی از مدل‌های شیک و متفاوت از انواع مدل دوخت پرده پارچه ای است که در آن پلیسه‌ی پرده در بالاترین نقطه‌ی آن، یعنی جایی که گیره به پرده متصل شده‌‌ و پرده و میله پرده روی هم قرار می‌گیرند، ایجاد می‌شود. پلیسه‌های این مدل دوخت پرده پارچه ای، به شکل دوتایی یا سه تایی با فاصله یکسان ایجاد می‌شوند و بیشتر برای زمانی مناسب هستند که پارچه ضخیم‌تری برای پرده استفاده شود، در این صورت شکلی که پرده به خود می‌گیرد زیباتر و جذاب‌تر خواهد بود. پرده‌های سبک‌تر برای این‌که با این نوع دوخت زیبا به‌نظر برسند حتما نیاز به آستری پرده خواهند داشت. مدل دوخت پلیسه با نام پلیسه یورو (Euro) نیز شناخته‌ شده‌ است.

مطلب مرتبط  پرده حریر بیشتر در چه کاربردهایی مورد استفاده قرار میگیرد

مدل دوخت پرده پارچه ای | گروه پرده وراتی

3.مدل چین های انگشتی (Pinch Pleat)

چین انگشتی بسیار شبیه به مدل پلیسه است. با این تفاوت که این‌بار به جای این‌که پلیسه بخواهد در بالاترین نقطه از پرده قرار بگیرد، با کمی فاصله ایجاد می‌شود. شکلی که این مدل چین ایجاد می‌کند طوری است که به‌نظر می‌رسد قسمتی از پرده با دو انگشت گرفته‌ شده‌ است. این مدل دوخت پرده پارچه‌ ای نیز می‌تواند با دو تا پنج پلیسه باشد. پلیسه‌های این مدل در بالا به هم دوخته‌ نمی‌شوند. بلکه در بالا آزاد قرار گرفته‌ و دوخت آن‌ها برعکس مدل پلیسه معمولی است به همین جهت نام چین انگشتی را به خود اختصاص داده‌ است.

در این مدل دوخت پرده پارچه ای، هرچه تعداد پلیسه‌ها بیشتر باشد، اندازه و حجم پرده نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین در نظر داشته‌‌ باشید که با توجه به سایز پرده چه تعداد پلیسه می‌توانید در آن ایجاد کنید.

پرده مدل چین های انگشتی | گروه پرده وراتی

4.مدل دوخت چین‌های مدادی  (Pencil Pleat)

یکی از رایج‌ترین انواع مدل دوخت‌ پرده پارچه ای که تا به امروز احتمالا بسیار آن را دیده‌ و شناخته‌اید؛ مدلی است که با نام چین مدادی شناخته‌‌ شده‌‌‌ است. چین‌های مدادی، چین‌های باریک و ریزی هستند که به تعداد زیادی روی پرده دوخته‌‌ می‌شوند. این چین‌ها به‌طور یک اندازه و یک‌دست هستند و معمولا برای پرده‌های نازک‌تر انتخاب بهتری هستند.

برای چین‌های مدادی اغلب از نوار پرده استفاده می‌شود و گیره‌های اتصال پرده به میله‌ پرده با فاصله یکسان از هم قرار می‌گیرند، که آن را به تعداد چین‌های مدادی در نظر می‌گیرند. به‌عنوان مثال بعد از هر پنج چین، یک گیره نصب می‌کنند تا چینی که در پرده ایجاد می‌شود یکسان باشد. این مدل دوخت پرده پارچه ای و چین، در دکوراسیون‌های خانه‌های مسکونی بسیار دیده‌ می‌شود و معمولا سادگی آن طرفداران بسیاری دارد.

مطلب مرتبط  آشنایی کامل با پرده مخمل و مزایا و معایب آن

5.مدل پلیسه معکوس (Inverted Pleat)

یکی از انواع مدل که نیاز به مراقبت و دقت بیشتری در دوخت و نگهداری دارد، مدل پلیسه برعکس یا معکوس است. در این مدل دوخت پرده پارچه ای، به‌نظر می‌رسد پلیسه در پشت پرده قرار گرفته‌ باشد. به همین جهت آن‌چه از روبرو دیده‌ می‌شود شبیه به یک جعبه است. این مدل دوخت نیاز به اندازه‌گیری و حتی مشخص کردن جای دوخت دارد و نسبت به سایر مدل‌ها سخت‌تر است؛ چرا که باید بخشی از آن با دست دوخته‌ شود. بنابراین اگر چنین دوختی را برای پرده خانه انتخاب می‌کنید باید انتظار داشته باشید که هزینه‌ی بیشتری بابت دوخت آن پرداخت کنید. این مدل دوخت پرده پارچه ای و پلیسه، به پرده حجم بیشتری می‌دهد و قرار گرفتن‌ پلیسه‌ها در پشت، پرده را ضخیم‌تر نشان می‌دهد.

پرده پلیسه معکوس | گروه پرده وراتی

6.دوخت چین ساغری (Goblet)

این نوع دوخت متفاوت‌تر از انواع پلیسه‌هایی است که تا به الان دیده‌‌اید. دوخت چین ساغری مدلی از دوخت پرده است که در بالای پرده شکلی شبیه‌ به جام می‌گیرد. همانند مدل چین انگشتی، یک پلیسه با فاصله کمی از بالای پرده ایجاد می‌شود و به جای این‌که پلیسه‌ها همانند مدل انگشتی ثابت بمانند در این مدل از هم باز شده‌ و حجم می‌گیرند. این مدل دوخت بسیار جنبه‌ی تزیینی دارد ولی در اثر باز و بسته‌ کردن‌ پرده ممکن است مدل خود را از دست بدهد، بنابراین برای جاهایی مناسب است که خیلی پنجره را باز نکرده‌ یا پرده را کنار نمی‌زنید. با توجه به این نکته، مدل دوخت چین ساغری را می‌توان‌ مدلی ایده‌آل برای سالن‌های بزرگ رسمی و جاهایی که سقف بلندی دارند دانست.

مطلب مرتبط  بهترین پرده فروشی آنلاین | مزایا و ویژگی ها

مدل دوخت پرده پارچه ای چین ساغری | گروه پرده وراتی

7.مدل دوخت گیره‎ای (Grommet)

یکی از مدل‌های دوخت پرده که این روزها طرفداران بسیاری را به سمت خود کشانده مدل دوخت گیره‌ای است که آن را با نام پرده پانچی نیز می‌شناسند. این مدل دوخت حلقه‌هایی را در پرده ایجاد می‌کند که از طریق همان به میله پرده مخصوص خود آویخته‌ می‌شود. بنابراین نیاز به گیره جداگانه نیست. در حقیقت در دوخت گیره‌ای، میله پرده از داخل پرده عبور می‌کند و موجب می‌شود ظاهر میله پرده نیز مطرح‌تر باشد و در دکوراسیون نقش داشته باشد.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند کدام جنس پرده پارچه‌ای را برای خانه‌ی خود انتخاب کرده‌‌اید، برای این‌که پرده آماده‌ی آویزان‌ شدن‌‌ باشد باید انواع مدل دوخت پرده پارچه ای را بشناسید تا بتوانید انتخاب بهتری برای دکوراسیون خانه‌ی خود داشته‌ باشید. نوع پارچه، سبک دکوراسیون و قطعا سلیقه‌ی شخصی شما در این انتخاب دخیل هستند. مدل‌های دوخت پرده نه تنها می‌توانند ظاهر پرده را حجیم‌تر و پرچین‌تر نشان دهند، بلکه در برخی مواقع ایرادات احتمالی که در پرده وجود دارد را پوشش می‌دهند. فقط کافی‌ست با توجه به اینکه پرده را کجا استفاده می‌کنید، دوخت مناسبی برای آن در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *