چه نوع پرده‌ای مناسب تراس است؟

پرده مناسب تراس | گروه پرده وراتی

به‌عنوان پرده مناسب تراس و بالکن می‌توان به سراغ گزینه‌های زیادی رفت که در بازار، بسته به سبک طراحی، جنس پارچه و همین‌طور سایر مشخصه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر درب بالکن شما شیشه‌ای است و می‌خواهید علاوه بر کنترل نشت نور، زیبایی آن را تا حد ممکن حفظ کنید؛ می‌توانید به سراغ انواع پرده‌های مخصوص تراس بروید که بسته به ارتفاع و عرض از یکدیگر تخصیص داده می‌شوند.

پرده‌های ثابت پشت‌دری و شیشه‌ای به صورت‌های مختلف نصب می‌شوند و کیفیت دوخت آن‌ها و جنس پارچه‌ای که دارند میزان دوام در مقابل نور خوشید را معین می‌کند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چه نوع پرده‌ای مناسب تراس است؟

پرده مناسب تراس | گروه پرده وراتی

چه نوع پرده‌ای مناسب تراس است؟

در حال حاضر در تمامی ساختمان‌های آپارتمانی و حتی واحدهای ویلایی واز سبک‌های مختلف طراحی بالکن و تراس استفاده شده است. در واقع بالکن‌ها یک راه دسترسی به فضای بیرون هستند که البته در هر خانه، استفاده از آن تقریباً مشترک خواهد بودقطعاً بالکن نیاز به رفت‌وآمد دارد. برخی اوقات از شیشه‌های بزرگی برای بستن بالکن استفاده می‌شود که میتوان برای ان ها پرده مناسب درب شیشه ای را خریداری کرد. درصورتی‌که در فصول گرم سال این شیشه‌ها به حال خودشان رها شوند علاوه بر این که گرمای زیادی وارد خانه می‌شود نور خورشید هم می‌تواند آزاردهنده باشد.

در پاسخ به این سوال که چه نوع پرده‌ای مناسب تراس و بالکن خواهد بود می‌توان به گزینه‌های مختلف از جمله پرده‌های پشت درب با فرم ثابت، حریر، کرکره‌ای، رومن و مدل‌های زبرا واشاره کرد. هزینه دوخت و قیمت پارچه مناسب پرده تراس متفاوت است و بودجه شما به طبع تا حد زیادی تعیین‌کننده این مسئله خواهد بود. بهتر است که پرده مناسب تراس به‌صورت اکستنشن باشد یعنی بتوان در صورت نیاز به‌راحتی درب یا پنجره‌های مرتفع را باز و بسته و حتی از آن‌ها عبور کرد.

معرفی 5 نوع پرده مناسب تراس:

اگرچه از هر نوع پارچه یا سبک پرده‌ای می‌توان در تراس استفاده کرد اما معمولاً برخی گزینه‌ها، انتخاب منطقی‌تری محسوب می‌شوند؛ بخصوص این که همیشه خروجی‌های بالکن یا همان تراس، بزرگ و مرتفع هستند؛ در نتیجه باید پرده بتواند علاوه بر ظاهر جذاب تا حد نیاز جلوی نشت حرارت و برودت یا کنترل نور را بگیرد. ضمن این که حریم خصوصی را نیز به‌خوبی حفظ کند.

مطلب مرتبط  برای انتخاب پرده ساده یا طرح دار به چه نکاتی توجه کنیم؟

در ادامه چند دسته‌بندی پرده مناسب بالکن را به شما معرفی خواهیم کرد.

پرده پشت‌دری ثابت

پرده پشت‌دری ثابت می‌تواند علاوه بر شیک‌بودن طرح داخلی شما و همچنین ارائه یک راه‌حل عملی در خانه شما باشد. پرده‌های پشت درب از قدیم در خانه‌های ایرانی حضور داشتند. این پرده‌ها به مدل‌های ساعت شنی هم معروف هستند و با امکان نصب آن روی هر درب و ورودی بالکن به‌راحتی می‌توانید تردد داشته باشید.

علاوه‌برآن، مدل پرده‌های پشت دربی که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند صرفاً کلاسیک نیست بلکه از نمونه‌های بسیار کاربردی و طرح‌های ترند جدید نیز می‌توان استفاده کرد. موضوع مهمی که در مورد انتخاب پرده مناسب تراس باید بدانید این است که مدل پشت‌دری ثابت به‌صورت مستقیم روی فریم پنجره نصب می‌شود و می‌تواند به‌خوبی جلوی ورود نور و گرمای زیاد را بگیرد. حریم شخصی نیز در جریان استفاده از پرده پشت‌دری به‌خوبی حفظ می‌گردد.

پرده زبرا

اگر می‌خواهید روشنایی کامل داشته باشید، میله را به طور کامل بالا ببرید تا کل پنجره نمایان شود باتوجه‌ به طیف گسترده‌ای از کنترل‌های فیلتر نور و عملکرد ساده پرده زبرا مناسب شما است. آنها تقریباً برای هر اتاق، اتاق نشیمن در خانه یا کلبه شما، برای رستوران‌ها یا سایر فضاهای تجاری ایده‌آل هستند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که به‌عنوان پرده مناسب تراس این محصولات دارای ترکیبی از شکل‌های مختلف هستند. در نگاه اول پرده زبرا مانند یک شید غلتکی به نظر می‌رسند. بااین‌حال بلافاصله متوجه خواهید شد که دارای نوارهایی از مواد جامد و شفاف متناوب هستند. این نوارها توانایی خاصی برای فیلترکردن نور دارند.

شما می‌توانید پرده‌های زبرا را در هر ارتفاعی به‌صورت سفارشی‌سازی شده نصب کنید.

پرده حریر

پرده حریر مخصوص بالکن، گزینه‌ای ارزان‌قیمت و محبوب است که در عین زیبایی، فرم خود را در درازمدت حفظ می‌کند. پارچه حریر حتی در تولید انواع منسوجات نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و تابش نور روی آن باعث می‌شود که جذابیت زیادی به خود بگیرد. علاوه بر تمامی ویژگی‌های ذکر شده این پرده آن‌طور که بایدوشاید در مقابل نفوذ و نشت نور و حرارت یا سرما مقاومت ندارد اما به‌هرحال جزو گزینه‌های بسیار جذاب و زیبایی است که می‌توان روی آن حساب کرد.

مطلب مرتبط  پرده زبرا (دابل رول) چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟

گزارش‌ها و شواهد تاریخی استفاده گسترده از پرده‌های ابریشمی مجلل مانند این پرده حریر را برای تجهیز خانواده‌های ثروتمند اسپانیای قرون‌وسطی نشان می‌دهد. حتی از این پرده به‌عنوان پارچه خنک برای دوخت‌ودوز نیز استفاده می‌شود.

پرده‌کرکره‌ای

به‌عنوان یک گزینه عالی و پرده مناسب تراس، مدل‌های کرکره‌ای یکی از خاص‌ترین‌ها هستند که از ترکیب فلز، چوب و وینیل ساخته شده و به شکل اسلت‌های افقی در کنار هم قرار می‌گیرند. به‌راحتی می‌توانید این پرده‌ها را در اندازه‌های مختلف تهیه کنید. مسئله مهم در مورد اجرای پرده‌کرکره‌ای روی تراس‌ها این است که شما کنترل کاملی روی حریم شخصی خواهید داشت. البته این پرده‌ها قابل بستن و تغییر حالت نبوده و صرفاً باید با استفاده از طناب یا سیستم انتقالی که روی آن به کار گرفته می‌شود باز و بسته شوند.

شما می‌توانید پرده‌کرکره‌ای تراس را در حالت‌های باز، نیمه‌باز یا بسته تنظیم کنید که به جهت کنترل نشت نور فوق‌العاده است.

پرده رومن

پرده رومن نیز یکی دیگر از گزینه‌های بسیار جذاب برای استفاده روی تراس‌ها یا درب‌های ورودی بالکن است. این پرده‌ها سبک بوده و وزن کم آن‌ها باعث شده که به‌راحتی تغییر حالت دهند. حتی امکان اجرای پرده رومن به‌صورت برقی نیز وجود دارد. مکانیزم جمع‌شدن آن برعکس مدل‌های کرکره‌ای خواهد بود.

این پرده بنا به ضخامت‌ها و سطوح کیفی در بازار عرضه شده و نیازی به آستر هم نخواهد داشت. از پرده‌های رومن می‌توان به‌راحتی در اتاق‌ها، فضاهای فرهنگی، خانه‌ها، مجموعه‌های تجاری، کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها یا حتی تراس در خانه‌های آپارتمانی استفاده کرد.

در خرید پرده مناسب تراس به چه نکاتی توجه کنیم؟

بنا به دلایل مختلف، گاهی فروشندگان اطلاعات لازم در مورد جنس پارچه مورداستفاده در پرده‌ها را به مشتریان نمی‌دهند و ازاین‌رو، صرفاً به شیوه بازاریابی و سودجویی، آن را با قیمت ارزان به خریداران پیشنهاد می‌کنند.

بسته به این که قصد خرید پرده برای چه موقعیتی را دارید، طرح‌ها، مدل‌ها، سبک‌ها، بافت‌ها و رنگ‌های مختلفی از پارچه‌ها یا متریال‌های مشابه وجود دارد که در ساخت انواع پرده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. درصورتی‌که موضوع خرید پرده مناسب تراس برای شما جدی است، باید به کیفیت بافت پارچه و مقاومت در مقابل سرما و گرما، رنگ و سایر المان‌ها از جمله قیمت پرده بالکن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده آشپزخانه مدرن | مدلهای 2024

1.مقاومت

به‌هرحال پرده‌ای که روی تراس نصب می‌شود با نور و حرارت یا سرمای بیشتری برخورد خواهد داشت. درصورتی‌که پارچه آن مقاومت لازم را نداشته باشد در اثر این تغییرات، خیلی زود حالت اولیه خود را ازدست‌داده و ترکیب رنگ آن به هم می‌ریزد. قطعاً شما هم دوست ندارید که پس از مدتی، متوجه زرد یا تیره‌شدن پرده خود شوید.

2. رنگ

رنگ پرده باید یکنواختی موضوعی با فضای داخلی خانه داشته باشد؛ بنابراین، قبل از انتخاب بهترین رنگ برای پرده‌های خود، باید طراحی دیوارها، فرش‌ها و دیگر سبک‌های داخلی را در نظر بگیرید. حال، چگونه از وجود تعادل مناسب اطمینان خواهید داشت؟

برای این کار می‌توانید از یک قانون ساده پیروی کنید یعنی اگر تصمیم گرفته‌اید که دیوارها و فرش‌ها را با رنگ‌های زنده‌تر برجسته کنید می‌توانید رنگ پرده‌ها را ساده نگه دارید. در اینجا رنگ پرده ساده به معنای خنثی نگه‌داشتن رنگ‌ها اما دلپذیربودن است.

3.جنس

پارچه یک نکته مهم برای پرده است؛ زیرا به خانه اجازه تنفس می‌دهد. شناخت انواع پرده و انتخاب پارچه باکیفیت خوب مهم است تا مطمئن شوید که پرده‌های شما می‌توانند سال‌ها مورداستفاده قرار گیرند و همچنین از نظر طراحی جذاب باشند. علاوه بر این، برخی از پرده‌ها جنسی دارند که اجازه جریان آزاد هوا را می‌دهند، گردوغبار را دورنگه می‌دارند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند بسیار خفه‌کننده باشند و گردوغبار و آلرژی را در خانه افزایش دهند. پس در هنگام خرید پرده مناسب تراس به دلیل بزرگ‌بودن ابعاد به این مسئله دقت کنید.

پرده مناسب تراس | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی جذاب‌ترین و بهترین پرده‌های مناسب تراس پرداختیم. درصورتی‌که می‌خواهید دیزاین بخش مهمی از خانه خود را تغییر دهید انواع پرده‌های تراس در دسته‌بندی‌های رومن، حریر، شید، زبرا، ثابت و مدل‌های ساعت شنی و البته کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند.

موضوع مهمی که باید در مورد خرید پرده مناسب تراس به یاد داشته باشید، کیفیت پارچه و ابعاد است. کیفیت پرده پارچه‌ای به این دلیل که به‌هرحال قرار است در معرض برخورد مداوم نور و حرارت قرار بگیرد و اگر کیفیت لازم را نداشته باشد خیلی زود حالت اولیه خود را ازدست‌داده یا ازهم‌گسیختگی روی بافت پارچه ایجاد می‌شود. همین‌طور مسئله ارتفاع و عرض نیز شیک‌بودن پرده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که بسیار مهم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *