پرده بامبو چیست و هر آنچه لازم است در مورد کاربرد و مزایای پرده حصیری بدانید

پرده بامبو چیست و هر آنچه لازم است در مورد کاربرد و مزایای پرده حصیری بدانید

وقتی صحبت از انتخاب پرده برای خانه بوجود می آید اغلب به فکر انواع پرده های پارچه ای می افتند چرا که به نسبت سایر پرده ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما در کنار آن ها پرده های متفاوت تری نیز وجود دارد که می تواند دکوراسیون خانه را متحول کند. پرده بامبو (پرده حصیری) از جمله این پرده ها است که اگرچه شاید کمتر دیده شود اما بسیار پرکاربرد است. در این مقاله به کاربرد پرده بامبو و مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد.

پرده بامبو (پرده حصیری) چیست؟

بامبو را همه می شناسیم. گیاهی که با ساقه های بلندش و چوبی که از آن تولید می شود محبوبیت بالایی دارد. بامبو قرن ها در آسیا برای ساخت اجسام و وسایل مختلف به کار گرفته می شد و حتی در بسیاری از کشورهای شرقی آن را گیاه خوش شانسی می دانند که استفاده از آن در فضای خانه موجب حس خوب و جذب انرژی مثبت می شود.

بامبو در سال های اخیر در کشورهای مختلف با کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار گرفته است که یکی از آن ها ساخت پرده یا کرکره های چوبی بوده است که اغلب با نام پرده بامبو یا پرده حصیری شناخته شده هستند. پرده حصیری از چوب گیاه بامبو بافته می شود و با وزن سبک و جنس مقاومی که دارد روز به روز محبوبیت بیشتری کسب می کند.

اما حتما به این فکر می کنید که کاربرد پرده بامبو یا پرده حصیری چیست چه مزیتی دارد و چرا باید چنین پرده ای را برای خانه یا محیط کار خود انتخاب کنید. با برخی از ویژگی ها و مزایای پرده بامبو (پرده حصیری) آشنا شوید.

مزایای پرده بامبو (پرده حصیری)

مزایای پرده بامبو (پرده حصیری) | گروه پرده وراتی

با دانستن مزایای پرده بامبو بهتر می توانید نسبت به خرید این نوع پرده تصمیم گیری کنید:

تطبیق پذیری با دکوراسیون های مختلف

شاید یکی از نگرانی هایی که ممکن است بابت خرید پرده بامبو داشته باشید این است که آیا با سبک دکوراسیون خانگی شما هماهنگ است یا خیر. اگر چنین دغدغه ای دارید لازم است بدانید یکی از مزایای پرده بامبو این است که سادگی و جذابیت آن به راحتی آن را در هر دکوراسیونی جا می دهد و به نوعی می توان گفت این نوع پرده کاملا با محیط ها و دکورهای مختلف تطبیق پذیر است.

پرده بامبو در رنگ های مختلف چوب از روشن گرفته تا تیره موجود است بنابراین می توانید به راحتی رنگی که با وسایل خانه شما، کفپوش یا هر وسیله چوبی دیگر در خانه هماهنگ باشد را پیدا کنید.

علاوه بر اینها، پرده بامبو به دلیل ظاهر طبیعی که دارد به نوعی به خانه شما شخصیت خاصی می بخشد. شاید نتوانید آن را در یک دکوراسیون لوکس جا دهید اما بافت بامبو و طرح حصیری آن برای دکوراسیون مدرن، دکوراسیون بوهو، مینیمال و دکوراسیون هایی که در آن طبیعت نقش اصلی را ایفا می کنند مناسب می سازد.

پرده بامبو حس صمیمیت و گرما به خانه می‎بخشد بنابراین اگر خانه کوچکی دارید با استفاده از این نوع پرده می توانید آن را برای دوستان و میهمانان خود صمیمانه و دوستانه کنید.

مطلب مرتبط  پرده زبرا (دابل رول) چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟

مقرون به صرفه

حال که درباره تولید اجسام مختلف با چوب بامبو صحبت کردیم لازم است نگاهی نیز به قیمت آن بیندازیم. همانطور که اشاره شد از آنجایی که بامبوها رشد سریعی دارند چوب آن ها به راحتی در دسترس است و مراحل تولید پرده حصیری نیز چون نیازی به مواد ثانویه ندارد سریع انجام می گیرد.

همین موجب شده پرده حصیری از جمله پرده های مقرون به صرفه باشد که برای خرید آن نیاز به بودجه بالایی نخواهید داشت. بنابراین هر کسی با هر سطح درآمدی می تواند پرده حصیری را برای خانه خود انتخاب کند.

حفظ حریم خصوصی

دلیل اصلی پوشاندن پنجره ها با پرده حفظ حریم خصوصی است و اگر پرده ای که انتخاب می کنید نتواند این نیاز را برطرف کند احتمالا نیاز به یک لایه دیگر پرده خواهید داشت که این مساله بودجه بیشتری نیز لازم دارد. اما از آنجایی که پرده حصیری اغلب به صورت پرده شید یا پرده کرکره موجود است به راحتی می تواند فضای خانه را از دید دیگران دور نگه دارد و حریم خصوصی خانه را حفظ کند.

علاوه بر اینها، پرده حصیری در عین حال که حریم خصوصی خانه را حفظ می کند نور خورشید را صد در صد مسدود نمی کند و این یعنی شما می توانید از نور طبیعی در خانه بهره مند شوید و در عین حال محیطی امن و خصوصی در خانه داشته باشید. اگر دوست دارید خانه شما در برخی ساعات روز کاملا تاریک باشد می توانید پرده حصیری را زیر پرده بلک اوت نصب کنید تا در صورت لزوم پرده بلک اوت را ببندید تا از ورود نور به طور کامل جلوگیری کنید و خانه کاملا تاریک شود.

سازگار با محیط زیست

یکی از مزایای پرده بامبو (پرده حصیری) که آن را نزد علاقه مندان به محیط زیست محبوب ساخته است سازگاری آن با محیط زیست است. امروزه، محیط زیست برای افراد زیادی به یک دغدغه مهم تبدیل شده است و همه در تلاشند تا در زندگی روزمره خود از وسایلی استفاده کنند که پایدار و سازگار با محیط زیست باشند.

بنابراین انتخاب یک پرده که طبیعت را به خانه بیاورد و در ساخت آن از هیچ ماده مضری برای محیط زیست استفاده نشده باشد می تواند یک قدم شما را به چنین هدفی نزدیک تر کند.

جالب است که بدانید سرعت رشد بامبوها بسیار سریع تر از برداشت آن است بنابراین استفاده از چوب آن در ساخت اجسام مختلف آسیبی به طبیعت و محیط زیست نخواهد رساند. به همین دلیل است که بسیاری از وسایل سازگار با محیط زیست با چوب بامبو تولید می شوند و بسیار ارزشمند هستند.

پرده بامبو (پرده حصیری) | گروه پرده وراتی

نگهداری آسان

تمیزکردن و شستشوی پرده ها یکی از چالش هایی است که معمولا وجود دارد اما یکی از مزایای پرده بامبو نگهداری آسان و مقاوم بودن در برابر آلودگی است. در اغلب مواقع گردگیری هفتگی آن برای تمیز شدن این نوع پرده کافیست چرا که با توجه به جنس چوبی که دارد فقط گرد و غبار روی بدنه آن می نشیند و جذب آن نمی شود که آلودگی عمیق تری ایجاد کند.

مطلب مرتبط  آشنایی با پرده هتلی با آستر و رویی

اما اگر در جایی زندگی می کنید که گرد و غبار بیشتری وجود دارد شاید بهتر باشد در هفته بیش از یک بار آن را گردگیری کنید تا غبار زیادی روی آن ننشیند.

اگر گردگیری با دستمال برایتان ممکن نیست می توانید آن را با سری برس دار جاروبرقی تمیز کنید و اگر حساسیت بیشتری نسبت به تمیز شدن این نوع پرده دارید و می خواهید عمیق تر آن را تمیز کنید از محلول آب، سرکه و صابون استفاده کنید. می توانید پرده بامبو را در این محلول خیس کنید اما نباید بگذارید این پرده خیلی خیس و مرطوب شود و بهتر است برای خشک شدن، آن را در فضای آزاد قرار دهید.

همچنین می توانید دستمال یا اسفنج را به این محلول آغشته کرده و روی آن بکشید تا خیلی مرطوب نشود و آسیبی نبیند. به طور کلی هر راهکاری را برای تمیز کردن پرده بامبو به کار بگیرید به نسبت شستن بسیاری از پرده ها آسان تر و سریع تر است.

مقاومت و دوام بالا

بامبو در طبیعت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و نور خورشید قرار می گیرد بنابراین پرده بامبو نیز می تواند مقاومت بالایی در برابر نور نشان داده و به طور کلی دوام بالا و عمر نسبتا طولانی داشته باشد. همین ویژگی موجب شده کاربرد پرده بامبو فقط به فضای داخلی خانه ختم نشود و بتوان از آن در فضای باز نیز بدون نگرانی از آسیب دیدن استفاده کرد.

در نظر داشته باشید با وجود مقاومت بالای بامبو در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، اگر می خواهید از آن برای فضای باز استفاده کنید مطمئن شوید از مواد مقاوم تری تولید شده است بنابراین حین خرید پرده حصیری حتما به اینکه می خواهید پرده را در فضای باز مورد استفاده کنید اشاره کنید.

استفاده از پرده های شید حصیری برای پاسیو یک روش عالی برای لذت بردن از نور خوشید و در عین حال جلوگیری از رنگ پریدگی وسایل پاسیو به شمار می رود.

وزن سبک

وقتی پرده وزن سبکی داشته باشد نه تنها نصب آن برای هر فردی ممکن است بلکه نیاز به میله پرده مقاوم تر و گرانقیمت تر برای نگهداری آن نخواهید داشت.

بنابراین سبک بودن وزن این پرده یکی از مزایای پرده بامبو محسوب می شود که نه تنها در اقتصادی بودن خرید آن به شما کمک می کند بلکه به راحتی می توانید بدون نیاز به کمک فرد دیگر، آن را از میله پرده جدا کرده و مجدد نصب کنید.

مراحل نصب پرده حصیری (پرده بامبو)

همانطور که به آن اشاره شد، نصب پرده حصیری چه در فضای داخلی خانه چه فضای باز، کار آسانی است و نیاز به ابزار و تخصص خاصی نیست. پیش از هر چیزی لازم است بدانید پرده بامبو را در چه سایزی تهیه کنید.

پرده های حصیری یا بامبو در دو حالت نصب می شوند. همانند نصب پرده های شید می توانید آن ها را داخل قاب پنجره یا بیرون آن نصب کنید. اگر قرار است روی این پرده، یک پرده پارچه ای نصب کنید تا ظاهر خانه را متفاوت تر کنید، باید پرده شید حصیری را به اندازه قاب پنجره بخرید تا دقیقا روی پنجره ها قرار بگیرد. و اگر بخواهید آن را به تنهایی نصب کنید می توانید خارج قاب آن را قرار دهید که در این صورت طول و عرض آن به دلخواه شما متغیر خواهد بود.

مطلب مرتبط  انواع پارچه پرده

مراحل نصب پرده حصیری (پرده بامبو) | گروه پرده وراتی

مرحله اول: محل نصب پرده را مشخص کنید

همانند مراحل نصب پرده های شید برای نصب پرده حصیری نیز باید ابتدا محل نصب پرده را مشخص کنید. پرده های بامبو نیز همراه با پیچ و ابزار لازم برای نصب ارائه می شوند. پس آن ها را کنار بگذارید.

ابتدا پرده را در جایی که قرار است نصب شود قرار دهید و محل پیچ ها را مشخص کنید. این کار برای این است که پرده در جای درستی قرار بگیرد، بخصوص اگر بیرون قاب پنجره است از دو طرف پنجره به یک اندازه فاصله داشته باشد.

مرحله دوم: محل پیچ ها را مشخص کنید

همانطور که اشاره شد پیچ ها و براکت همراه با پرده بامبو ارائه می شوند. بنابراین در جایی که محل نصب پرده را مشخص کردید براکت ها را قرار دهید و محلی که باید برای پیچ شدن پرده سوراخ شود را با یک مداد علامت بزنید.

مرحله سوم: محل پیچ ها را سوراخ کنید

در این مرحله به یک دریل نیاز خواهید داشت. محل مشخص شده برای پیچ ها را به کمک دریل سوراخ کنید. در نظر داشته باشید که مته دریل خیلی پهن نباشد و به اندازه ای باشد که سوراخ ایجاد شده پیچ ها را محکم در خود جای دهد.

مرحله چهارم: براکت را در جای خود پیچ کنید

براکت ها باید در دوطرف پرده قرار بگیرند تا پرده شید را در خود نگه دارند. بنابراین در جاهایی که محل پیچ شدن مشخص شده است باید براکت ها یا نگهدارنده پرده نصب شود. پس آن را در جای خود مستحکم کنید تا به راحتی بتوانید پرده حصیری را نصب کنید.

مرحله پنجم: پرده حصیری را در جای خود نصب کنید

در این مرحله فقط کافیست پرده را به درستی در جای مشخص شده چفت کنید تا محکم بایستد و بتوانید به راحتی آن را باز و بسته کنید.

مراحل نصب پرده حصیری بسیار ساده و بدون دردسر است و اغلب نیازی به کمک نخواهید داشت فقط با کمی حوصله و دقت می توانید به راحتی پرده حصیری اتاق را خودتان نصب کنید.

پرده حصیری (پرده بامبو) | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

اگر علاقه مند به طبیعت و استفاده از لوازم سازگار با محیط زیست هستید و به دنبال ایجاد یک تحول در دکوراسیون خانه خود هستید، با دانستن مزایای پرده بامبو، که با نام پرده حصیری نیز شناخته شده است، می توانید نسبت به انتخاب این نوع پرده برای خانه خود تصمیم گیری کنید. لازم است بدانید پرده های بامبو پرده های نسبتا بادوامی هستند، قیمت اقتصادی داشته و برای افرادی که ممکن است به پرزهای پارچه های مختلف حساسیت داشته باشند مناسب است چرا که کاملا ضد آلرژی است. بنابراین اگر تردیدی نسبت به خرید پرده داشتید باید بدانید این مدل پرده یکی از بهینه ترین انتخاب هایی است که می توانید داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *