پرده رومن چیست؟ | هر آنچه باید قبل از خرید پرده رومن بدانید

پرده رومن چیست؟ | هر آنچه باید قبل از خرید پرده رومن بدانید | گروه پرده وراتی

چه به خانه جدیدی نقل مکان کرده باشید و چه تصمیم گرفته باشید که دکوراسیون داخلی خود را کمی تغییر دهید، پرده‌های رومی یا همان پرده رومن بهترین راه برای زیباسازی خانه شما هستند. در واقع کاربرد پرده رومن بسیار بیشتر از یک پوشش زیبا و کارآمد برای پنجره است. از این‌ رو پرده‌های رومن در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. در ادامه ضمن این‌که به سوال پرده رومی چیست؟ پاسخ می‌دهیم به بررسی تاریخچه، مزایا و معایب این پرده نیز می‌پردازیم.

پرده رومی چیست؟

پرده‌ رومی با پارچه‌هایی تولید شده است که موجب می‌شود افراد بتوانند، میزان نور ورودی را کنترل کنند. همچنین امکان ایجاد حریم خصوصی را نیز برای ساکنین فراهم ‌می‌کند. از طرفی پرده‌های رومن یا رومی علاوه بر ظرافت در دوخت محکم و بادوام هستند و برای طراحی دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است که کاربرد پرده رومن به علت شیوه دوخت و حالت قرارگیری در سال‌های اخیر افزایش ‌یافته است.

تاریخچه به وجود آمدن پرده رومی چیست؟

پرده‌های رومی که از کتان یا کنف بودند، اولین بار در روم باستان جایی که ثروتمندان پرده‌هایی از ابریشم داشتند دوخته شدند؛ به همین دلیل به آن‌ها پرده رومی می‌گویند. در آن روزها پرده‌های رومی به ‌عنوان پارچه‌ای برای پوشاندن پنجره‌ها، زمانی که مردم به حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دادند استفاده می‌شدند. این پرده‌ها همچنین برای جلوگیری از عبور نور نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا افراد بتوانند در طول روز یا شب در آرامش بخوابند.

اولین شواهد استفاده از پرده رومی در پمپئی ایتالیا یافت شد. و با توجه به بقایای پیدا شده باستان شناسان دریافتند که اتاق‌های آن زمان دارای پرده‌های دو لایه بودند؛ یک ‌لایه بیرونی از پارچه کتان که توسط یک‌ لایه داخلی از تخته‌های چوبی نازک پوشیده شده و توسط حلقه‌های فلزی به هم متصل شده بود. استفاده از این سبک پرده‌های رومی تا قرون‌وسطی در سراسر اروپا متداول بود تا زمانی که با سایر پرده‌ها جایگزین شد.

مطلب مرتبط  پرده هازان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

پرده رومن مناسب چه دکوراسیونی است؟

پرده رومی یک انتخاب عالی برای هر پنجره‌ای به ‌حساب می‌آید. همچنین این نوع پرده‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، الگوها و طرح‌ها موجود هستند. پرده‌های رومن با بافت و جنس متفاوت مانند: پنبه‌ای، کتان و ابریشم به بازار عرضه شده و چه برای فضای داخلی مدرن و چه برای طراحی کلاسیک ایده‌آل، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. این پرده‌ها در مدل کلاسیک با ملیله دوخته‌شده به پارچه ابریشمی و مخملی برای دکوراسیون هر خانه‌ای مناسب هستند و برای فضای داخلی مدرن نیز اغلب در طرح‌های ساده خریداری می‌شوند.

پرده رومن مناسب چه دکوراسیونی است؟ | گروه پرده وراتی

پرده رومن مناسب چه محیطی است؟

استفاده از پرده رومی ظرافت و استایل خاصی را به خانه شما اضافه می‌کند. آن‌ها را می‌توان برای هر اتاقی از خانه استفاده کرد؛ اما اغلب افراد از پرده رومن به صورت ‌ویژه در اتاق‌خواب و اتاق نشیمن بهره می‌برند. علاوه بر این کاربرد پرده رومن در برابر گرما و سروصدا نیز جالب‌ توجه بوده و از همین رو این نوع پرده برای بخش‌های مختلف مانند پنجره‌های دفاتر و آپارتمان‌ها نیز مناسب است.

مزایای پرده رومی چیست؟

اگر به پرده جدیدی برای پنجره خود نیاز دارید پرده رومی انتخابی خوبی خواهد بود؛ این پرده ساده و در عین‌ حال کارآمد است. از طرفی دلایل زیادی مانند تطبیق‌پذیری، بهره‌وری انرژی و موارد دیگر برای انتخاب این پرده نسبت به پرده‌های معمولی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تطبیق‌پذیری

پرده‌های رومی بیش از دو هزار سال است که در خانه‌ها و سایر محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پرده‌ها در بخش‌های مختلف خانه قابل‌ نصب هستند و تا سال‌ها می‌توانید از جذابیت آن‌ها بهره‌مند شوید. بنابراین اگر می‌خواهید با بودجه مناسب دکوراسیون خانه خود را متحول کنید از پرده رومی استفاده نمایید.

مطلب مرتبط  آشنایی با 8 مورد از انواع پرده پارچه ای

کارایی بالا

این روزها عایق کردن خانه بیش از هر زمان دیگری مهم است؛ زیرا افراد به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه قبض برق و ذخیره انرژی هستند. یکی از روش‌های عایق کردن خانه، نصب پرده‌های رومی است که از یک آستر مخصوص برای جذب گرما در داخل آن‌ها استفاده‌ شده است.

سهولت استفاده

پرده رومی به دلیل سادگی و سهولت استفاده مورد توجه افراد قرار گرفته است. بیشتر پرده‌های رومی دارای زنجیرها و یا طناب‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند آن‌ها را به سمت بالا یا پایین جابه‌جا کنید. همچنین نسخه‌های مدرن این پرده‌ها دارای موتوری هستند که امکان حرکت پرده را به صورت اتوماتیک ممکن می‌کند.

تنوع طراحی

هنگامی‌که قصد انتخاب پرده‌های رومی را برای خانه خود می‌کنید سبک‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارند. از طرفی انواع مختلفی از پرده رومی در بازار عرضه شده است که می‌توانید از بین آن‌ها پرده مورد نظر خود را پیدا کنید.

تنوع طراحی در پرده رومن | گروه پرده وراتی

معایب پرده رومی چیست؟

پرده‌های رومی زینت‌بخش هر فضایی هستند؛ اما بسته به سبک خانه پرده‌های دیگری هم وجود دارند که برای شما از کارایی بیشتری برخوردارند. در نتیجه به بررسی معایب پرده رومن می‌پردازیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری انواع پرده را با هم مقایسه کنید.

محدودیت جابه‌جایی

یکی از بزرگ‌ترین معایب پرده‌های رومی این است که فقط می‌توانند در قسمت بالا یا پایین پنجره قرار گیرند. این بدان معناست که اگر آن‌ها پایین باشند شما دید زیادی به بیرون نخواهید داشت و اگر بالا باشند از بیرون خانه شما کاملاً در معرض دید قرار دارد.

نامناسب برای برخی از بخش‌های خانه

وقتی صحبت از بخش‌هایی مانند: حمام می‌شود که می‌توانند رطوبت زیادی داشته باشند پرده‌های رومن بهترین گزینه برای نصب نیستند؛ چراکه رطوبت موجود می‌تواند باعث رشد کپک بر روی پرده‌ها شود و برای جلوگیری از این امر باید روزانه به تمیز کردن پرده پرداخت. همچنین این پرده برای آشپزخانه نیز گزینه مناسبی نیست زیرا در صورت کثیف شدن تمیز کردن آن کار سختی است.

مطلب مرتبط  برای انتخاب پرده ساده یا طرح دار به چه نکاتی توجه کنیم؟

معرفی انواع پرده رومن

بر اساس ظاهر و شیوه کاربرد پرده رومن انواع مختلفی از آن به بازار عرضه شده است. از این ‌رو افراد با سلیقه متفاوت می‌توانند پرده مدنظر خود را انتخاب و خریداری کنند. در بخش زیر به معرفی دو نوع از پرده رومن یعنی شید رومن و رومن معمولی می‌پردازیم تا با تفاوت آن‌ها آشنا شوید و بهتر تصمیم بگیرید.

شید رومن

در میان انواع پرده رومن، مکانیزم جابه‌جایی شید رومن به صورتی است که پرده از پایین به سمت بالا جمع می‌شود و برای پوشش کامل پنجره انتخاب منحصربه‌فردی به حساب می‌آید؛ اما متأسفانه امکان تغییر فاصله چین‌ها در پرده رومن شید وجود ندارد و اگر چنین مؤلفه‌ای برای شما حائز اهمیت است، خرید پرده رومن معمولی توصیه می‌شود.

رومن معمولی

رومن معمولی قدیمی‌تر از پرده رومن است که فرق زیادی با مدل شید رومن ندارد. در واقع پرده‌های رومی معمولی دارای لبه باریکی هستند و فاصله چین‌های ایجادشده در پرده قابل ‌تغییر است. علاوه بر این مکانیزم حرکتی این مدل به علت شیوه دوخت به صورتی است که در نهایت هنگام بستن چین‌های پرده به ‌صورت پله‌پله روی‌هم جمع می‌شوند؛ اما در حالت باز چین‌ها دیده نمی‌شوند.

انواع پرده رومن | گروه پرده وراتی

جمع‌بندی

پرده‌های رومی امروزه برای بسیاری از خانه‌ها انتخاب مناسبی هستند. آن‌ها معمولاً ماندگاری بالایی دارند و در انواع سبک‌ها رنگ‌ها و طرح‌ها به بازار عرضه می‌شوند. همچنین پرده‌های رومی سال‌هاست که وجود دارند. از طرفی کاربرد پرده رومن به دلیل سهولت نصب و مقرون‌به‌صرفه بودن افزایش زیادی پیدا کرده است. برای خرید پرده رومن با کارشناسان وراتی در ارتباط باشید، تا دکوراسیون فوق العاده‌ایی پدیدار شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *