تفاوت پرده شید ساده ، دبل شید و پرده زبرا، مزایا، معایب

تفاوت پرده شید ساده ، دبل شید و پرده زبرا، مزایا، معایب

شیدها پوشش‌های مینیمالی برای پنجره‌ها هستند که شهرت بالایی دارند و در بسیاری از خانه‌ها و همچنین دفاتر اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما شیدها با انواع مختلفی در بازار موجود هستند که هر یک مزایا و معایبی دارند بنابراین دانستن تفاوت پرده شید و دبل شید، و همچنین تفاوت پرده شید و زبرا، که پرطرفدارترین انواع شیدها هستند، می‌تواند به شما کمک کند گزینه بهتری را انتخاب کنید.

پرده زبرا چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم بین این سه نوع شید مقایسه‌ای انجام دهیم، ابتدا لازم است توضیحی مختصر درباره هر یک از آن‌ها داشته باشیم. یکی از انواع شناخته شده و محبوب این روزها پرده‌های زبرا هستند. اما پرده زبرا چیست؟

این نوع پرده‌ها را جایگزین مناسبی برای پرده‌های کرکره‌ای می‌دانند و به دلیل اینکه طوری طراحی شده که راه راه به نظر می‌رسد نام زبرا (یا گورخر) برای آن انتخاب شده است. اما این راه راه‌ها فقط برای زیبایی این نوع شید انتخاب نشده‌اند بلکه به طور یکی در میان نورگیر هستند، دقیقا همانند زمانیکه کرکره‌ها را باز یا بسته می‌کنید.

در حقیقت پرده زبرا هم اجازه ورود نور به داخل خانه را می‌دهد هم میزان آن را کنترل می‌کند. بنابراین شدت نور و گرما کاهش می‌یابد.

پرده زبرا چیست؟ | گروه پرده وراتی

پرده دبل شید چیست؟

پرده‌های دبل شید که با نام دبل رول نیز شناخته شده هستند، همانطور که از نامشان پیداست ترکیبی از دو نوع شید مختلف هستند. همانند پرده‌های زبرا، دبل شیدها نیز قدرت انتخاب بین وجود نور یا عدم وجود نور در خانه را در اختیارتان قرار می‌دهند.

این بدین معناست که یک لایه آن به طور کامل یک شید بلک اوت است که جلوی ورود نور را می‌گیرد و لایه دیگر آن یک شید شفاف یا طرح دار است که اجازه ورود نور را می‌دهد اما در اغلب مواقع می‌تواند از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل خانه جلوگیری کند.

مطلب مرتبط  7 نکته مهم برای خرید بهترین پرده برای اتاق خواب | 25 مدل جذاب

بنابراین هر بار که نیاز باشد می‌توانید با بستن لایه بلک اوت، فضای داخل خانه را کاملا تاریک کنید و هر زمان که لازم بود آن را باز کنید تا نور به داخل خانه بتابد.

پرده‌های دبل شید یک انتخاب مناسب برای اتاق خواب و اتاق نشیمن هستند چرا که هر زمان که بخواهید می‌توانید اتاق را برای خواب کاملا تاریک کنید و در طول روز از نور لذت ببرید. همین موجب شده که به پرده‌های دبل شید، پرده‌های شب و روز نیز گفته شود.

پرده دبل شید چیست؟ | گروه پرده وراتی

تفاوت پرده شید و زبرا

پرده شید و زبرا در ظاهر شبیه به هم به نظر می‌رسند چرا که در هر صورت هر دو از یک خانواده هستند اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. تفاوت پرده شید و زبرا چیست؟ پرده شید فقط می‌تواند یک لایه و یک شکل داشته باشد، یا جلوی نور را بگیرد یا اجازه ورود نور به خانه را بدهد.  این در حالیست که پرده زبرا هر دو کار را انجام می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت که نور را کنترل می‌کند.

اما باید در نظر داشته باشید وقتی پرده زبرا استفاده می‌کنید در هر حال نور را داخل خانه خود خواهید داشت و اگر بخواهید نور به طور کلی وارد نشود بهتر است از پرده شیدی استفاده کنید که از نوع بلک اوت است و با بسته بودن، کاملا جلوی نور را می‌گیرد. اما پرده زبرا مناسب افرادیست که دوست دارند از نور طبیعی لذت ببرند و در عین حال شدت آن را کنترل کنند.

پرده‌های زبرا برای آشپزخانه بسیار پرکاربرد هستند چرا که در طول روز هم نور طبیعی را وارد آشپزخانه می‌کند هم حریم خصوصی را حفظ می‌کند. برای فضاهایی که نمی‌خواهید در طول شب تاریکی کامل داشته باشند، پرده‌های زبرا گزینه خوبی هستند.

تفاوت پرده شید و زبرا | گروه پرده وراتی

تفاوت پرده شید و دبل شید

بدون شک اولین تفاوت پرده شید و دبل شید در تعداد لایه‌های آن‌ها است. پرده‌های شید معمولی فقط یک لایه دارند که می‌تواند برای جلوگیری از نور طراحی شده باشد یا شفاف باشد.

مطلب مرتبط  کتیبه پرده چیست و چه انواعی دارد؟

اما با پرده شید معمولی نمی‌توانید هر دو را یکجا داشته باشید. این در حالیست که پرده دبل شید این مشکل را حل کرده و این امکان را به کاربر می‌دهد تا کنترل نور و دما را یکجا داشته باشد. بنابراین از نظر کاربردی، پرده دبل شید نسبت به پرده شید معمولی برتری دارد.

تفاوت پرده شید و دبل شید | گروه پرده وراتی

مقایسه پرده زبرا و شید دبل

شاید اصلی‌ترین مقایسه بین پرده زبرا و شید دبل باشد چرا که هر دو نسبت به پرده شید معمولی مزیت‌هایی دارند اما باز هم وقتی نوبت به انتخاب شود، ممکن است انتخاب بین این دو دشوار باشد. آیا پرده زبرا مناسب خانه شماست یا پرده شید دبل؟ نگاهی به مزایا و معایب هر یک از این دو می‌اندازیم.

مقایسه پرده زبرا و شید دبل | گروه پرده وراتی

مزایای پرده زبرا

  • ایجاد حریم خصوصی: پرده‌های زبرا با توجه به الگوی افقی که ایجاد می‌کنند و طرح‌های متنوعی که دارد موجب می‌شوند در عین حال که نور وارد خانه می‌شود، فضای داخل خانه نیز از دید سایرین ایمن بماند.
  • مقاومت: پرده‌های زبرا یکی از مقاوم‌ترین انواع پرده‌ محسوب می‌شوند. استحکام و ضخامت این نوع پرده طوری است که برای استفاده طولانی مدت مناسب است.
  • نصب آسان: پرده شید زبرا بسیار سبک است و نصب آن به افراد خبره و متخصص نیاز نخواهد داشت.
  • تمیزکردن آسان: یکی از مزایای مهم پرده زبرا تمیزکردن آن است که به راحتی با یک دستمال نمناک یا با گردگیری هفتگی انجام می‌گیرد.
  • مقرون به صرفه: پرده‌های زبرا از جمله پرده‌های اقتصادی هستند که نگرانی بابت قیمت آن نخواهید داشت.

معایب پرده زبرا

  • برای پنجره‌های باریک مناسب نیست. این مدل پرده برای پنجره‌های قدیمی که ظاهر و طرح متفاوتی داشتند نیز قابل استفاده نخواهد بود و بیشتر برای پنجره‌های مدرن و مینیمال استفاده می‌شود.
  • با وجود استحکام بالا، این مدل پرده با ضربه دیدن خیلی زود آسیب می‌بیند.
مطلب مرتبط  مضرات نور خورشید و تاثیر آن بر سلامتی انسان

مزایای پرده شید دبل

  • دو لایه بودن این مدل شید موجب می‌شود به راحتی بتوانید از ورود نور جلوگیری کنید یا اجازه دهید نور فیلتر شده به داخل خانه بتابد.حتی لایه دوم و رویی این شید می‌تواند زبرا انتخاب شود.
  • پرده‌های شید دبل طوری طراحی شده‌اند که لایه شفاف آن قابلیت جلوگیری از اشعه مضر UV را داشته باشد بنابراین حتی با ورود نور به داخل خانه نیز گرما و میزان آسیب زا بودن آن کنترل می‌شود.
  • لایه بلک اوت زیرین این مدل پرده می‌تواند تا حدودی همانند عایق صدا عمل کند بنابراین با بسته بودن آن از سر و صدای بیرون خانه در امان خواهید ماند.
  • این مدل پرده شید در ضخامت، رنگبندی و بافت‌های مختلفی موجود است که می‌توانید متناسب با دکوراسیون خانه آن را انتخاب کنید.
  • به خوبی حریم خصوصی خانه را حفظ می‌کند.

معایب پرده شید دبل

  • نصب این مدل پرده به اندازه سایر پرده‌های شید آسان نیست.
  • دولابه بودن پرده، مراقبت و تمیزکردن این نوع شید را کمی دشوار می‌سازد.
  • برای پنجره‌های باریک مناسب نیست.

هر دو مدل شید قابلیت تبدیل شدن به یک پرده اتوماتیک را دارند و می‌توانند طوری انتخاب شوند که خطری برای کودک نداشته باشد. (از نظر ارتفاع و وجود اهرم باز و بسته کردن)

سخن پایانی

هر سه مدل پرده شید را با توجه به کارایی‌ها، مزایا و معایبی که دارند با یکدیگر مقایسه کردیم. با مشخص کردن تفاوت پرده شید و دبل شید از انواع پرده شید، و همچنین تفاوت پرده شید و زبرا و برآورد بودجه‌ای که دارید و کارایی که از پوشش پنجره انتظار دارید، به راحتی می‌توانید برای خانه خود بهترین شید را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *