5 نکته برای داشتن دکوراسیون مونوکروم

5 نکته برای داشتن دکوراسیون مونوکروم | گروه پرده وراتی

رنگ‌ها در دکوراسیون خانه نقش مهمی ایفا می‌کنند. اغلب مواقع افراد از چند رنگ در دکوراسیون استفاده می‌کنند که یکی ممکن است بر دیگری چیره باشد. استفاده از ترکیب رنگ‌های مکمل نیز بسیار محبوب است. اما یکی از انواع سبک‌های دکوراسیون که بسیار رنگ محور است دکوراسیون مونوکروم است که امروزه محبوبیت بسیاری کسب کرده است. در این سبک دکوراسیون معمولا فقط یک رنگ در دکوراسیون صحبت می‌کند. اما چطور چنین دکوراسیونی بسازیم؟

تاریخچه سبک دکوراسیون مونوکروم

پیش از هر چیزی شاید برایتان جالب باشد بدانید سبک دکوراسیون مونوکروم چطور به‌وجود آمده است و ایده استفاده از تنها یک رنگ در دکوراسیون چه بازتابی دارد.

پیش از این‌که مونوکروم یا تک رنگ بودن به دکوراسیون خانه وارد شود در سال 1915 در نقاشی‌های کازیمیر مالویچ (Kazimir Malevich) نقاش روس از این تکنیک استفاده شد. در حقیقت بسیاری از افراد او را خالق سبک مونوکروم می‌دانند. استفاده از تکنیک مونوکروم به مرور زمان به هر صنعتی وارد شد از دنیای مد گرفته تا دکوراسیون خانه ایده استفاده از یک رنگ در طیف‌های رنگی مختلف به یک ایده خارق العاده برای ایجاد یک فضای متفاوت یا استایل خاص تبدیل شد. امروزه سبک دکوراسیون مونوکروم در بسیاری از خانه‌ها به کار گرفته می‎‌شود.

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟

در سبک دکوراسیون مونوکروم فقط یک رنگ استفاده می‌شود اما طیف رنگ در اجزای مختلف اتاق متفاوت است که همین مساله هارمونی خاصی در فضای اتاق ایجاد خواهد کرد و در عین حال ساخت یک دکوراسیون تک رنگ را کمی دشوار می‌سازد. در کنار رنگ اصلی که در طیف‌های مختلف استفاده می‌شود از رنگ‌های خنثی نظیر سفید، کرم و بژ نیز استفاده می‌شود تا تیرگی و روشنی این سبک دکوراسیون متناسب شود. هرچند این استفاده بستگی به سلیقه فرد و میزان نوری که در خانه لازم دارد خواهد داشت.

اما شاید به این فکر کنید چرا دکوراسیون مونوکروم را انتخاب کنید؟ چرا که ممکن است وجود تنها یک رنگ در دکوراسیون آن را خسته کننده کند. اگر چه در تئوری ممکن است چنین به نظر برسد اما اگر تمامی نکات درباره ایجاد این دکوراسیون را به درستی رعایت کنید می‌توانید یک دکوراسیون جذاب و تماشایی در خانه خود داشته باشید.

چند ایده برای ساخت دکوراسیون مونوکروم

رنگ سبز در دکوراسیون مونوکروم

یکی از رنگ‌هایی که در سبک مونوکروم زیبایی و آرامش خاصی دارد رنگ سبز در دکوراسیون  است که می‌توان با ادغام کردن آن در کنار رنگ سفید جذابیت بیشتری به فضای اتاق وارد کرد. رنگ سبز نعنایی یکی از رنگ‌های مناسب برای اتاق خواب است.

رنگ سبز در دکوراسیون مونوکروم | گروه پرده وراتی

دکوراسیون رنگ بنفش مونوکروم

یکی دیگر از رنگ‌ها که هم مناسب دکوراسیون اتاق خواب است هم می‌توان آن را به زیبایی به سبک مونوکروم اضافه کرد رنگ‌های خانواده صورتی و بنفش است. این‌گونه رنگ‌ها طبیعتی پر از گل را تداعی می‌کنند و حس بودن در فصل بهار را در افراد ایجاد می‌کند به همین جهت استفاده از آن در دکوراسیون اتاق خواب می‌تواند آرامش ذهن برای فرد ایجاد کند. در این سبک می‌توان از پرده حریر رنگی استفاده کرد و نقش بیشتری به پرده در دکوراسیون اتاق محول کرد.

مطلب مرتبط  راهنمای ست پرده و مبلمان اداری 2024

دکوراسیون رنگ بنفش مونوکروم | گروه پرده وراتی

دکوراسیون رنگ آبی مونوکروم

آبی یکی دیگر از رنگ‌های آرامش‌بخش مناسب برای دکوراسیون خانه است. طیف‌های مختلف این رنگ هر کدام حس و حال متفاوتی در اتاق ایجاد می‌کنند از رنگ روشن آن گرفته که آسمان را به یاد می‌آورد تا رنگ تیره که به رنگ سلطنتی معروف است و تداعی کننده یک دکوراسیون لوکس و سلطنتی است. ترکیب این طیف رنگی می‌تواند یک دکوراسیون شیک و چشم‌گیر ایجاد کند. از رنگ تیره برای مبلمان و از رنگ‌های روشن برای دیوار و پرده کمک بگیرید.

دکوراسیون رنگ آبی مونوکروم | گروه پرده وراتی

دکوراسیون مونوکروم رنگ مشکی

وقتی صحبت از رنگ مشکی به میان می‌آید ممکن است تصور کنید این رنگ قرار است تیرگی و افسردگی را به خانه شما وارد کند. این در حالیست که از رنگ مشکی نیز می‌توان به زیبایی در دکوراسیون مونوکروم استفاده کرد و دکوراسیون خانه را به سبک دکوراسیون کلاسیک تبدیل کرد. برای این‌که تیرگی رنگ مشکی در این دکوراسیون چیره نشود بهتر است اقلامی همانند مبلمان را در تیره‌ترین رنگ انتخاب کنید و طیف روشن‌تر مشکی و حتی رنگ خاکستری را برای سایر اقلام از جمله دیوارها فرش و پرده استفاده کنید. اضافه کردن رنگ سفید به این دکوراسیون را فراموش نکنید.

دکوراسیون مونوکروم رنگ مشکی | گروه پرده وراتی

در دکوراسیون مونوکروم باید چه چیزهایی را رعایت کنیم؟

برای این‌که بتوانید به ساده‌ترین و زیباترین شکل ممکن رنگ‌های مونوکروم را در دکوراسیون کنار هم بچینید لازم است نکاتی را در نظر بگیرید.

به رنگ کف خانه توجه کنید

برای این‌که یک دکوراسیون مونوکروم بچینید در قدم اول باید به کف خانه نگاه کنید. چه بخواهد رنگ کفپوش، چوبی باشد چه یک فرش روی زمین انداخته باشید رنگ آن می‌تواند ایده اولیه برای انتخاب رنگ دکوراسیون مونوکروم باشد. مثلا رنگ کفپوش با توجه به قرار گرفتن در کنار دیوار مبلمان و فرش بهترین گزینه برای انتخاب رنگ اولیه این سبک دکوراسیون است. به‌عنوان مثال در اغلب مواقع کفپوش چوبی بخصوص در رنگ روشن از آن‌جایی که به طبیعت باز می‌گردد موجب می‌شود افراد از رنگ‌های طبیعی برای دکوراسیون استفاده کنند. این رنگ‌ها می‌تواند شامل سبز، آبی و یا قهوه‌ای شود. یا اگر در فرش خانه رنگی بر سایر رنگ‌ها غالب است می‌تواند ایده اولیه برای انتخاب رنگ باشد.

به رنگ کف خانه توجه کنید | گروه پرده وراتی

رنگ انتخاب شده را به چند لایه تقسیم کنید

هر رنگی را که در مرحله قبل به‌عنوان رنگ اصلی انتخاب کردید به چند رنگ تیره‌تر و روشن‌تر تقسیم کنید. در این‌جا می‌توانید از چرخه رنگ کمک بگیرید تا بتوانید درجات تیرگی و روشنی رنگ‌ها را به خوبی تشخیص دهید. این کار در عین این‌که پیچیده به نظر می‌رسد بسیار لذتبخش خواهد بود. با توجه به نوع قرارگیری وسایل کنار هم می‌توانید رنگ آن‌ها را انتخاب کنید. مثلا شاید بهتر باشد رنگ‌های تیره‌تر را برای اجسام ریزنقش‌تر دکوراسیون استفاده کنید تا بیشتر به چشم بیایند.

مطلب مرتبط  معرفی 4 روش نصب پرده مناسب مستاجری و اجاره کنندگان

معمولا توصیه می‌شود رنگ‌های روشن‌تر و به اصطلاح آرام‌تر را برای فضاهای وسیع‌تر نظیر دیوار یا پرده انتخاب کنید تا بتوانید فضای اتاق را روشن‌تر کنید. علاوه بر این‌ها استفاده از رنگ‌های روشن برای دیوارها و پرده موجب می‌شود فضای اتاق بزرگ‌تر نیز دیده شود. بنابراین تیره‌ها را برای اجسام و روشن‌ها را برای سطوح در نظر بگیرید.

رنگ انتخاب شده را به چند لایه تقسیم کنید | گروه پرده وراتی

از طرح‌های مختلف کمک بگیرید

دکوراسیون مونوکروم به این معنا نیست که همه چیز یک دست و در یک رنگ باشد شما می‌توانید از طرح‌ها و حتی بافت‌های مختلف نیز در این نوع دکوراسیون استفاده کنید. به‌عنوان مثال پرده اتاق را طرح دار انتخاب کنید یا یکی از مبلمان را در طرحی دو رنگ در نظر بگیرید. هرچند باید در نظر داشته باشید این کار کمی پیچیدگی ایجاد این دکوراسیون را بیشتر می‌کند چرا که باید طرح انتخابی شما نیز با ماهیت مونوکروم بودن دکوراسیون هماهنگ باشد. بنابراین بهتر است طرح را طوری انتخاب کنید که رنگ اصلی آن با رنگ دکوراسیون هماهنگ بوده و سایر رنگ‌های آن خنثی باشند.

از طرح‌های مختلف کمک بگیرید | گروه پرده وراتی

رنگ‌های خنثی را به دکوراسیون اضافه کنید

برای تکمیل دکوراسیون مونوکروم به رنگ‌های خنثی نیاز دارید. این رنگ‌ها به شما کمک می‌کنند میزان یک رنگی دکوراسیون را مشخص کنید و هر جا که احساس کردید زیاده روی در استفاده از رنگ می‌کنید رنگ خنثی را جایگزین کنید تا این تک بعدی بودن رنگ‌ها را از بین ببرد. قرار نیست هنگام ایجاد این سبک دکوراسیون همه چیز فقط از یک رنگ باشد شما می‌توانید مشخص کنید تا چه حد می‌خواهید این مونوکروم بودن به چشم بیاید. در برخی مواقع حتی رنگ‌ها فقط برای اشیاء داخل اتاق استفاده می‌شوند و رنگ‌های سطوح کف و دیوارها در رنگ خنثی انتخاب می‌شوند تا کمی تفاوت در رنگ‌بندی اتاق ایجاد شود. این بستگی به سلیقه شما دارد که بخواهید رنگ‌های خنثی را بیشتر به کار بگیرید یا رنگ اصلی.

به جزییات دقت بیشتری داشته باشید

اغلب مواقع در دکوراسیون به اجسام بزرگ همانند مبلمان و فرش توجه می‌شود در حالی‌که اشیاء کوچک دکوراسیون هم در فضای اتاق شما نقش دارند. بنابراین وقتی قرار است از سبک مونوکروم برای دکوراسیون استفاده کنید جزییات دکوراسیون را فراموش نکنید. به رنگ گلدان پایه صندلی و میزها کوسن مبلمان و حتی چراغ و قاب عکس توجه داشته باشید. اگر بخواهید خیلی دقیق باشید باید برای این اجسام هم یکی از لایه‌های رنگ اصلی را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط  چگونه بهترین پرده برای پذیرایی را انتخاب کنیم؟

انتخاب پرده در دکوراسیون مونوکروم

یکی از چالش‌های هر دکوراسیونی انتخاب پرده است. در دکوراسیون مونوکروم علاوه بر این‌که جنس و مدل پرده مطرح است رنگ آن نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. چطور پرده را برای دکوراسیون مونوکروم انتخاب کنیم؟

رنگ خنثی برای پرده انتخاب کنید

شاید ساده‌ترین کار انتخاب رنگ خنثی برای پرده باشد. در این صورت به راحتی می‌توانید هر نوع پرده‌ای را برای دکوراسیون خود انتخاب کنید. هرچند باید در نظر داشته باشید برای کدام اتاق می‌خواهید این انتخاب را انجام دهید. مثلا برای اتاق نشیمن بهتر است از پرده‌های حریر یا کتان استفاده کنید برای اتاق خواب می‌توانید از شیدها کمک بگیرید تا هم جلوی ورود نور را می‌گیرند هم به راحتی در رنگ‌های ساده و خنثی یافت می‌شوند.

رنگ خنثی برای پرده انتخاب کنید | گروه پرده وراتی

رنگ اصلی را برای پرده در نظر بگیرید

می‌توانید اصلی‌ترین رنگ را برای پرده در نظر بگیرید. چه بخواهد این رنگ روشن باید چه تیره بهتر است هماهنگی رنگ پرده و مبلمان را بیشتر کنید تا این دو در کنار هم به زیبایی دیده شوند. در این صورت می‌توانید از پرده مخمل استفاده کنید تا جلوه بیشتری نیز به دکوراسیون ببخشد.

رنگ اصلی را برای پرده در نظر بگیرید | گروه پرده وراتی

پرده را طرح دار انتخاب کنید

یک ایده خارق العاده برای انتخاب پرده در دکوراسیون مونوکروم استفاده از طرح برای پرده است. این طرح می‌تواند گل‌های ساده باشد یا طرح‌های هندسی یا هر طرح دیگری که با سبک دکوراسیون شما هماهنگی لازم را داشته باشد. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد بهتر است در انتخاب طرح دقت کنید تا رنگ متفاوتی به دکوراسیون خود اضافه نکنید. پرده‌های پارچه‌ای طرح دار می‌توانند گزینه‌های خوبی در چنین مواقعی باشند.

پرده اتاق را در طیف رنگی روشن‌تر استفاده کنید

انتخاب رنگ روشن‌تر برای پرده اتاق می‌تواند به روشن‌تر شدن فضای خانه کمک کند. بنابراین اگر رنگ اصلی شما در دکوراسیون مونوکروم یک رنگ تیره است طیفی روشن‌تر از آن را برای رنگ پرده انتخاب کنید تا تیرگی در دکوراسیون چیره نشود.

سخن پایانی:

مونوکروم یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون در بین بسیاری از مردم است. هرچند ممکن است چیدمان در این نوع دکوراسیون پیچیدگی خاصی داشته باشد اما با کمک رنگ‌های خنثی می‌توانید این دکوراسیون را با تعادل بیشتری ایجاد کنید و هم از زیبایی رنگ‌ها لذت ببرید هم احساس نکنید همه چیز کسل کننده و یک‌رنگ است. برای خرید انواع پرده مناسب دکوراسیون مونوکروم می‌توانید به فروشگاه پرده وراتی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *