آشنایی با 3 روش شستشوی انواع پرده | نکات مراقبتی پرده برای افزایش طول عمر آن

روش های شستشوی انواع پرده

پرده‌ها عضو جدانشدنی خانه هستند که با انواع مختلفی که دارند می‌توانند دکوراسیون خانه شما را متحول کرده و آرامش و امنیت بیشتری را برایتان در خانه ایجاد کنند. همانند هر وسیله دیگری در خانه، پرده نیز نه تنها نیاز به تمیزکردن بلکه نیاز به مراقبت دارد. با مراقبت صحیح از پرده می‌توانید تا سالیان سال بدون اینکه آسیبی ببیند از آن استفاده کنید. بنابراین لازم است بدانید با توجه به اینکه چه نوع پرده‌ای برای خانه خود تهیه کرده‌اید چگونه آن را شسته و نگهداری کنید. با شناخت روش های شستشوی پرده با ما همراه باشید.

هر چند وقت یکبار باید پرده را بشوییم؟

پیش از اینکه بخواهیم به سراغ روش های شستشوی انواع پرده برویم لازم است بدانیم پرده‌ها را باید هر چند وقت یکبار بشوییم؟ آیا لازم است هر هفته پرده را از قاب خود جدا کنیم و در لباسشویی بیندازیم؟ یا به طور کلی آیا پرده‌ای که خریداری کرده‌اید قابل شستشو در لباسشویی است؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است برایتان پیش بیاید. پس گام به گام همراه باشید تا پاسخ تمام آن‌ها را بیابید.

به طور کلی انواع پرده‌ پارچه ای را بهتر است هر سه تا شش ماه یکبار بشویید. هرچند اگر به طور مرتب و هفتگی آن‌ها را گردگیری کنید نیاز نیست زود به زود نسبت به شستشوی پرده اقدام کنید. با توجه به اینکه پرده در چه مکانی قرار گرفته، تحت بخار یا آلودگی‌های چربی قرار می‌گیرد یا خیر، تا چه اندازه محیط گرد و خاک دارد و موارد اینچنینی، می‌توانید مشخص کنید چه زمانی لازم است پرده را بشویید.

بعنوان مثال یک پرده ساده در اتاق پذیرایی یا اتاق خواب که هفتگی گردگیری و تمیز می‌شود شاید با شستشوی سالانه نیز همانند روز اولش تمیز شود اما پرده پاسیو یا بالکن، یا پرده آشپزخانه که در معرض آلودگی بیشتری هستند بهتر است هر سه ماه شستشو شوند تا همیشه تمیز بمانند.

مراقبت از پرده به طور هفتگی

  • پرده‌هایی که جنس سنگین‌تری دارند را با برس کوچک جاروبرقی جارو بکشید تا گرد و غبار آن گرفته شود. برای گردگیری پرده‌های سبک‌تر، نظیر پرده‌های حریر، بهتر است یک توری بر سر جارو قرار دهید تا هنگام جاروبرقی کشیدن پرده به داخل جارو کشیده نشود و آسیب نبیند.
  • پرده‌های نازک و سبک را تکان دهید تا گرد و غبارشان روی پرده نمانند و ایجاد لک نکنند.
  • از یک گردگیر دستی با دسته بلند استفاده کنید تا بتوانید گرد و غباری که بالای میله پرده قرار گرفته را نیز به طور هفتگی بزدایید. این گرد و غبار در صورت باقی ماندن در طول هفته، مجدد به روی پرده می‌نشینند و کارتان را دشوارتر می‌کنند.
  • اگر حیوان خانگی دارید پرده را زودتر از یک هفته تمیز کنید چرا که باید با برس مخصوص نسبت به پاک کردن موی حیوانات اقدام کنید.
مطلب مرتبط  نحوه تمیز کردن و شستشوی پرده شید

مراقبت از پرده به طور هفتگی | گروه پرده وراتی

روش های شستشوی پرده

در ادامه به 3 روش معمول شستشوی پرده (اغلب پرده‌های پارچه‌ای) اشاره می‌کنیم:

شستشوی پرده با ماشین لباسشویی

پیش از اینکه بخواهید نسبت به شستشوی پرده با ماشین لباسشویی اقدام کنید لازم است بدانید تمامی پرده‌ها قابل شستشو در لباسشویی نیستند، بعنوان مثال پرده‌ ابریشمی را نباید در لباسشویی بشویید. هنگام خرید پرده حتما نسبت به اینکه می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید از فروشنده سوال کنید. برخی از پرده‌ها نیز لیبل راهنمای شستشو دارند.

بنابراین پیش از شستشوی پرده حتما این لبیل را بررسی کنید تا مطمئن شوید قرار گرفتن پرده در لباسشویی به آن هیچ آسیبی نمی‌زند. سپس مراحل زیر را برای شستشوی پرده در لباسشویی طی کنید:

  • حتما هنگام قرار دادن پرده در لباسشویی، گیره‌ها و قلاب آن را باز کنید.
  • پرده‌های توری و حریر را در کیسه توری مخصوص شستشوی لباس قرار دهید. این کار موجب می‌شود حین شستشو آسیبی به این پرده‌ها که نازک و حساس هستند وارد نشود. برای شستشوی پرده‌هایی که از جنس کتان هستند نیاز به این کار نیست هرچند انجام این کار ضرری نیز نخواهد داشت.
  • لباسشویی را را روی درجه کم قرار دهید. معمولا شستشوی پرده با 30 درجه با مقدار کمی مواد شوینده ملایم انجام می‌شود.
  • وقتی که شستشوی پرده تمام شد بگذارید پرده در لباسشویی تا 95 درصد خشک شود اما بیش از اندازه آن را در مرحله خشک کن قرار ندهید چرا که ممکن است چروک شود.
  • پرده را در حالیکه هنوز کمی مرطوب است از لباسشویی خارج کنید و برای اینکه چروک نشود در جای خود آویزان کنید تا با سنگینی خود، صاف شود. می‌توانید برای خشک شدن پرده از آویختن آن در فضای آزاد نیز استفاده کنید این کار موجب می‌شود پرده بوی بهتری بگیرد.
  • در صورت نیاز پرده را اتو بکشید. دقت داشته باشید اتو کشیدن پرده‌های حریر و نازک بهتر است با یک لایه پارچه ما بین پرده و اتو انجام شود. حتی اتو بخار کردن این پرده‌ها نیز گاهی ممکن است آسیب زا باشد بنابراین حتما این مرحله را با دقت انجام دهید.
مطلب مرتبط  موتور پرده برقی چیست و چه کابردی دارد؟

شستشوی پرده با ماشین لباسشویی | گروه پرده وراتی

شستشوی پرده با دست

همانطور که به آن اشاره کردیم، امکان شستشوی تمامی پرده‌ها در لباسشویی وجود ندارد بنابراین لازم است برخی از پرده‌ها را با دست بشویید. پرده‌های بدون آستر پنبه‌ای، نایلونی، پلی استر، توری و ابریشم را می‌توانید با دست بشویید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  • وان حمام یا سینک را پر از آب ولرم کنید تا جایی که بتوانید پرده را کاملا در آن غوطه ور کنید.
  • مواد شوینده را به میزان کم به آب اضافه کنید و آن را کمی هم بزنید تا کف کند.
  • پرده را داخل آب فرو ببرید و به آرامی با دست آن را در آب تکان دهید. نیازی نیست که برای این کار فشار زیادی به پرده وارد کنید بلکه همین حرکات آرام برای از بین رفتن آلودگی روی پرده کافیست.
  • بگذارید چند دقیقه پرده در آب باقی بماند و سپس آب آن را خالی کرده و پرده را زیر آب ولرم بشویید.
  • کمی آن را فشار دهید تا آب و کف باقیمانده در پرده خارج شود سپس آب را ببندید و یکبار دیگر پرده را فشار دهید تا کاملا آب آن خارج شود.
  • اگر پرده هنوز خیلی خیس است آن را در هوای آزاد قرار دهید تا زودنر خشک شود و در حالیکه هنوز کمی مرطوب است سرجایش آویزان کنید تا کاملا خشک شود. برای خشک کردن پرده آن را نزدیک بخاری قرار ندهید.
  • پس از خشک شدن در صورت نیاز پرده را اتو بکشید و برای اتو کشیدن به مواردی که پیش‌تر گفته شد دقت کنید.

شستشوی پرده با دست | گروه پرده وراتی

تمیز کردن پرده با بخار شوی

گاهی ممکن است پرده اتاق شما بسیار بزرگ و سنگین باشد که نتوانید آن را داخل لباسشویی یا با دست بشویید. در این صورت، می‌توانید از بخارشوی استفاده کنید. اما دقت داشته باشید فقط پرده‌هایی که قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند امکان شستشو با بخار شوی را نیز دارند. بنابراین پیش از اینکه بخواهید نسبت به بخارشوی کردن پرده خود اقدام کنید مطمئن باشید پرده در اثر برخورد با این بخار آسیبی نمی‌بیند. بعنوان مثال، پرده مخمل را نباید بخارشوی کنید. این نوع پرده بهتر است توسط خشکشویی و افراد مبتحر شسته شود.

  • همانند روش‌های قبلی با چک کردن لیبل پرده نسبت به شستشوی آن مطمئن شوید.
  • پس از اینکه بخارشوی آماده شد، ابتدا لوله دستگاه را به روی قسمتی از پرده که در چهره خانه شما نمایان نیست بکشید تا مطمئن شوید موجب رنگ پریدگی پرده نمی‌شود. در صورتی که هیچ تغییری در رنگ پرده مشاهده نکردید ادامه دهید.
  • سری بخارشوی را به پرده نچسبانید بلکه بهتر است حداقل 10 سانتیمتر آن را با فاصله از پرده نگه دارید و از بالا به پایین پرده را بخارشوی کنید.
  • همین مراحل را در پشت پرده نیز انجام دهید تا هر دو طرف پرده به طور یکسان تمیز شود.
  • بخارشوی کردن ممکن است کمی پرده را مرطوب کند اما نگرانی بابت آن نداشته باشید بلکه بگذارید در هوای آزاد خشک شود. در صورت لزوم پنجره را باز کنید تا به خشک شدن سریع‌تر پرده کمک کند.
مطلب مرتبط  پرده اداری شیک از کجا بخریم؟

تمیز کردن پرده با بخار شوی | گروه پرده وراتی

راهکارهای مراقبت از پرده جهت افزایش عمر مفید آن

  • گردگیری و جاروبرقی هفتگی پرده را در برنامه خود قرار دهید چرا که این کار شما را از شستشوی مداوم پرده نجات می‌دهد.
  • یکی از راه‌های مراقبت از پرده این است که هربار که لکه‌ای روی آن نمایان شد همان موقع آن را با مواد شوینده یا هر ماده‌ای که برای تمیز کردن آن لازم است تمیز کنید تا لکه روی آن باقی نماند. در این صورت نیز نیاز به شستشوی مداوم پرده نخواهید داشت.
  • پنجره را همیشه تمیز نگه دارید. پنجره‌ها همیشه در معرض گرد و غبار بیرون خانه قرار دارند و می‌توانند این غبار را به پرده منتقل کنند. بنابراین با تمیز نگه داشتن پنجره‌ها از آلودگی پرده جلوگیری خواهید کرد.
  • حتما به نحوه مراقبت از پرده که خریداری می‌کنید دقت کنید. بعنوان مثال پرده‌های چوبی و بامبو را نباید خیلی خیس کنید یا پرده‌های مخمل را نباید در لباسشویی بشویید.

سخن پایانی

پرده‌ها حریم خصوصی خانه را حفظ می‌کنند در عین حال پوششی به روی پنجره، که محل ورود گرد و غبار بیرون به داخل خانه هستند، به شمار می‌روند و همین موجب می‌شود با قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، به مرور زمان کثیف شوند. اگر راه‌های تمیز کردن پرده و نگهداری از آن را بدانید نیاز به شستشوی مداوم آن‌ها نخواهید داشت و همین به طول عمر پرده نیز کمک می‌کند. بنابراین پیش از اینکه بخواهید روش های شستشوی پرده را امتحان کنید، حتما نسبت به گردگیری هفتگی و تمیزکردن پرده اقدام کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *