آموزش نحوه شستشوی پرده های کرکره ای + راه های مراقبت از پرده کرکره ای

آموزش روش های مراقبت و شستشوی پرده کرکره ای | گروه پرده وراتی

مراقبت و نگهداری صحیح از هرنوع پرده ای می تواند موجب طولانی تر شدن عمر مفید آن پرده شود. در این میان برای بسیاری از افراد شستشوی پرده کرکره ای یک دغدغه است چرا که تصور می کنند این نوع پرده به نسبت سایر پرده ها، بخصوص پرده های پارچه ای، با روش دشوارتری تمیز شده و مراقبت از آن ها نیز با چالش همراه است.

این در حالیست که اگر راه های تمیز کردن پرده کرکره را بدانید متوجه خواهید شد تمیز کردن این مدل پرده بسیار ساده و بدون دردسر است.

پرده کرکره را ببندید | گروه پرده وراتی

آموزش قدم به قدم تمیز کردن پرده کرکره ای

در ابتدا لازم است بدانید پرده کرکره ای انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها با راهکارهای دیگری تمیز می شوند. اما به طور کلی برای تمیز کردن پرده کرکره می توانید این مراحل را طی کنید:

موادی که مورد نیازتان است را تهیه کنید

در اولین قدم برای شستشوی پرده کرکره ای نیاز است ابزار و مواد شوینده مورد نیازتان را تهیه کنید که شامل موارد زیر می شود:

  • جاروبرقی با برس نرم
  • پارچه میکروفایبر
  • مایع ظرفشویی
  • آب گرم
  • جوش شیرین

پرده کرکره را ببندید

تمیز کردن پرده کرکره ای با گردگیری آن آغاز می شود. در حالیکه پرده کرکره کاملا بسته است شروع به گردگیری کنید. با دستمال میکروفایبر روی پرده و لا به لای آن را دستمال بکشید.

سپس پرده کرکره را با سمت مخالف جمع کنید تا بتوانید سمت دیگر آن را نیز تمیز کنید. این کار برای پرده کرکره  های چوبی بسیار کارساز است چرا که هنگام بسته بودن کاملا روی هم قرار می گیرند و با دستمال کشیدن از بالا به پایین می توانید آن را کاملا تمیز کنید.

تمیز کردن پرده کرکره ای با دستمال مرطوب را آغاز کنید

در اغلب مواقع با گردگیری هفتگی، پرده کرکره ای تمیز می شود اما گاهی ممکن است حین گردگیری متوجه لکه یا آلودگی بیشتر که با دستمال خشک از بین نمی رود شوید.

در این صورت از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید. اگر لکه در اثر روی هم انباشه شده گرد و غبار باشد با نمناک کردن یک دستمال میکروفایبر تمیز می توانید آن را برطرف کنید.

اما لکه های ایجاد شده در اثر رطوبت یا چربی را نمی توان با این روش پاک کرد و نیاز به تمیز کردن پرده کرکره ای با روش بعد است.

راهنمای شستشوی پرده کرکره | گروه پرده وراتی

ترکیب آب گرم و جوش شیرین را امتحان کنید

معمولا پرده های کرکره وینیلی یا آلومینیومی برای آشپزخانه استفاده می شوند و این مکان جاییست که خیلی زود چربی و لکه روی پرده آن نمایان می شود.

مطلب مرتبط  شناخت کاربردهای پرده کرکره چوبی

بنابراین شستشوی پرده کرکره ای زمانیکه در آشپزخانه نصب باشد باید زودتر از سایر جاها انجام شود. هر نوع لکه ای روی این نوع پرده های کرکره ای را می‎توانید با ترکیب آب گرم و جوش شیرین برطرف کنید.

یک سطل که حاوی ترکیب آب گرم و جوش شیرین است تهیه کنید و در حالیکه دستمال را به این محلول آغشته می کنید روی لکه ایجاد شده بکشید تا از بین برود. برای لکه های روغنی بهتر است کمی مایع ظرفشویی یا مایع دستشویی نیز به این محلول اضافه کنید تا چربی را بهتر از بین ببرد.

اگر لکه به حدی بود که نمی توانستید آن را با دستمال کشیدن از بین ببرید لازم است پرده را از جای خود باز کرده و داخل این محلول قرار دهید تا خیس بخورد. برای این کار نیاز به تشت بزرگ یا وان حمام خواهید داشت.

اما معمولا شستشوی پرده کرکره ای نیازی به جدا کردن پرده از پنجره نخواهد داشت اگر به طور مرتب تمیز کردن پرده کرکره را در برنامه خود قرار دهید.

از مایع سفید کننده برای شستشوی پرده کرکره استفاده کنید

برخی پرده های کرکره ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید زرد شوند. اما نیازی نیست نگران این موضوع باشید چرا که این تغییر رنگ نیز راهکاری دارد. در این صورت نیز نیاز است پرده را از جای خود جدا کرده و در محلول آب سرد و سه پیمانه مایع سفیدکننده قرار دهید.

اما نباید بیش از 10 دقیقه پرده را در این محلول نگه دارید. پس از این مدت خیلی سریع آن را آب بکشید و خشک کنید و در جای خود آویزان کنید.

از مایع سفید کننده برای شستشوی پرده کرکره استفاده کنید | گروه پرده وراتی

روی پرده کرکره جارو بکشید

این مرحله را می توانید هم در ابتدای کار هم در انتهای کار انجام دهید فقط در نظر داشته باشید اگر پرده کرکره شما نمناک است نباید برس جاروبرقی را روی آن بکشید چرا که ممکن است موجب لک شدن مجدد پرده شود.

اما برای از بین بردن هر نوع گرد و غبار و آلودگی باقیمانده، پس از اینکه پرده را آویزان کردید و کاملا خشک بود، روی آن را جارو بکشید تا هیچ نوع خاک و آلودگی روی آن باقی نماند.

مطلب مرتبط  بهترین پرده فروشی آنلاین | مزایا و ویژگی ها

راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی

از آنجا که پرده کرکره چوبی را نباید در آب غوطه ور کرد، شستشوی پرده کرکره چوبی باید با دقت بیشتری انجام شود و نباید بگذارید لک و آلودگی بیش از حد روی آن باقی بماند بنابراین تمیز کردن و گردگیری هفتگی این نوع پرده کرکره را نباید فراموش کرد.

  • اگر لکه یا کدر شدن روی این مدل پرده مشاهده کردید با دستمال نمناک روی آن بکشید یا برای براق کردن پرده کرکره از تمیز کننده یا براق کننده چوب استفاده کنید.
  • اگر این مدل پرده را در آشپزخانه آویخته اید و لک چربی دارد از محلول آب و سرکه برای شستشوی پرده کرکره چوبی استفاده کنید.

راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی | گروه پرده وراتی

راهنمای شستشوی پرده کرکره فلزی

از آنجایی که اغلب پرده کرکره فلزی از جنس آلومینیوم ساخته شده است، شستشوی پرده کرکره فلزی یکی از ساده ترین کارهاست. سطح یکدست و صیقلی این کرکره کار را برای گردگیری و لکه زدایی راحت می سازد.

همانند سایر روش های گفته شده، پرده کرکره فلزی را نیز ابتدا کاملا گردگیری کنید. معمولا با دستمال نمناک بسیاری از لکه های روی این پرده کرکره از بین می رود اما در صورت ماندن این لکه ها از یک اسفنج و محلول آب و صابون استفاده کنید.

اسفنج آغشته به محلول را روی لکه ها بکشید و سپس با یک دستمال خشک آن را پاک کنید.

معمولا برای شستشوی پرده کرکره فلزی نیازی به جداکردن آن از ریل ندارید اما برای اینکه این پرده هر چند وقت یکبار یک ظاهر شاداب بگیرد لازم است آن را در یک تشت یا وان پر از آب قرار دهید و بگذارید کل روز بماند تا کاملا خیس شود سپس با یک اسفنج روی هر کرکره بکشید تا کاملا یکدست شود.

سپس آن را بشویید و سر جایش به حالت باز قرار دهید تا با هوای آزاد خشک شود. این کار را بهتر است ماهی یکبار انجام دهید تا رنگ و روی پرده کرکره فلزیتان را همانند روز اول کنید.

راهنمای شستشوی پرده کرکره فلزی | پرده گروه وراتی

راهنمای شستشوی پرده پنل یا پرده کرکره های عمودی

همانند سایر پرده کرکره ها باید تمیز کردن پرده پنل را نیز به صورت هفتگی با جاروبرقی کشیدن روی آن و گردگیری انجام دهید.

این نوع پرده کرکره به نسبت سایر پرده ها زودتر آلوده شده و این آلودگی را نیز نشان می دهد. بنابراین لازم است در کنار تمیزکردن پرده کرکره عمودی به صورت هفتگی، حداقل یکبار در ماه نیز کارهای زیر را انجام دهید:

  • پرده کرکره عمودی را از ریل خود جدا کنید و آن را در وان حمام یا یک تشت بزرگ در محلول آب و مایع دستشویی یا مایع ظرفشویی قرار دهید و بگذارید مدتی بماند تا به خوبی خیس شود.
  • شستشوی پرده کرکره ای عمودی در ماشین لباسشویی نیز ممکن است. هرچند بهتر است پیش از انجام این کار حتما از فروشنده نسبت به شرایط شستشوی این نوع پرده سوالاتی بپرسید. هرچند به طور کلی شستشو با دمای 30 درجه مشکلی پیش نخواهد آورد. اما همه پرده کرکره ها قابل شستشو نیستند پس حتما از این مساله مطلع شوید.
  • پرده کرکره عمودی را سرجایش آویزان کنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود. اگر دمای اتاق طوری نبود که زود خشک شود می توانید برای تسریع این مرحله از سشوار کمک بگیرید.
مطلب مرتبط  آشنایی با 3 روش شستشوی انواع پرده | نکات مراقبتی پرده برای افزایش طول عمر آن

راهنمای شستشوی پرده پنل یا پرده کرکره های عمودی | گروه پرده وراتی

نکاتی برای بالا بردن عمر مفید پرده کرکره ای

  • تمیز کردن پرده کرکره ای را به طور مرتب و هفتگی انجام دهید تا هیچ لکی روی آن باقی نماند.
  • حتما از دستمال تمیز و بدون پرز برای تمیز کردن پرده کرکره ای استفاده کنید تا خط و خش یا هیچ لکی روی آن ایجاد نشود.
  • از مواد شوینده قوی یا هر محلول شیمیایی دیگری برای شستشوی پرده کرکره ای استفاده نکنید چرا که به آن آسیب می زنید. در صورت استفاده از وایتکس به مدت زمانی که پرده در وایتکس قرار می گیرد توجه کنید. هر دقیقه اضافه می تواند آسیب بزند.
  • دقت داشته باشید تمام انواع پرده کرکره قابل شستشو در لباسشویی نیستند. حتما نسبت به قابل شستشو بودن پرده ای که تهیه می کنید اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

پرده کرکره از جمله پرده های محبوب و ساده ای هستند که کارایی بسیاری در خانه ها و بخصوص دفاتر اداری دارند. اما برخی مواقع دغدغه ی شستشوی پرده کرکره ای موجب می شود نسبت به خرید آن تردید داشته باشیم.

اما تمیزکردن انواع پرده کرکره ای به قدری ساده است که در اغلب مواقع نیازی به جداسازی آن از ریل و شستن کامل آن وجود ندارد. بلکه بیش از هر چیزی مهم است که به طور هفتگی این مدل پرده گردگیری شده و در صورت وجود هر گونه لکه، همان موقع با آب و صابون برطرف شود تا نیازی به شستشوی کامل آن در لباسشویی یا وان حمام وجود نداشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *