روش های شستشو پرده توری و حریر

روش های شستشو پرده توری و حریر | گروه وراتی

پرده‌های توری و حریر در عین حال که بسیار پرطرفدار هستند از جمله پرده‌هایی هستند که ظرافت بالایی که دارند آن‌ها را نه تنها در برابر آلودگی بلکه آسیب دیدن نیز ضعیف می‌سازد. اگر در نگهداری و مراقبت از این مدل پرده کوشا نباشید خیلی زود ممکن است پاره شوند. بخشی از این مراقبت مربوط به نحوه شستشو پرده توری ، بخصوص از نوع پرده سفید، است.

در هر حال به مرور زمان پرده آلوده شده و نیاز به شستشو خواهد داشت. مواد شوینده، درجه دمای آب، و نحوه شستشو پرده حریر از جمله ترفندهایی است که باید در صورت داشتن چنین مدل پرده‌ای آن‌ها را یاد بگیرید.

شستشو پرده توری و حریر با دست

شستشو و نطافت پرده توری دست | گروه پرده وراتی

یک روش ساده و بی دردسر نظافت پرده توری، شستشوی آن با دست است که به شکل زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا پرده را از میله پرده جدا کنید و اگر گیره‌ای دارد آن‌ها را نیز از پرده جدا کنید تا حین شستشو پرده توری با آن برخورد نکرده و موجب نخ کش شدن آن نشود.
  2. یک تشت بزرگ یا وان حمام را از آب ولرم پر کنید و مقداری مواد شوینده به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که مواد شوینده نباید خیلی قوی باشند که موجب پوسیدگی پارچه شوند. بنابراین از پودر لباسشویی دستی استفاده کنید که هم برای پرده و هم برای دستانتان مضر نباشد.
  3. پس از اینکه محلول آب و مواد شوینده کمی کف کرد، پرده را داخل آن قرار دهید و چند بار زیر آب ببرید تا مطمئن شوید به طور یکسان همه جای آن به این محلول آغشته شده است. بگذارید 15 دقیقه پرده داخل تشت پر از آب باقی بماند.
  4. پرده توری را از تشت آب خارج کنید و زیر آب روان بگیرید تا مواد شوینده از آن خارج شوند. پرده توری را خیلی فشار ندهید و در هم نپیچید چرا که این کار ممکن است موجب پاره شده پرده شود.
  5. پس از شستشو آن را چند دقیقه در وان یا تشت خالی بگذارید تا آبگیری شود. سپس پرده را در جای خود آویزان کنید تا با هوای آزاد خشک شود. این کار می‌تواند به از هم باز شدن چروک‌های احتمالی که حین شستشو روی پرده ایجاد شده نیز کمک می‌کند.
  6. دقت داشته باشید حتما محدوده‌ای که پرده را آویزان می‌کنید عاری از گرد و غبار باشد، این محدوده شامل قاب پنجره‌ها، میله پرده و دیوارهای اطراف پنجره می‌شود. در صورتیکه گرد و غباری وجود داشته باشد پرده حریری که شسته‌اید و نمناک است خیلی سریع آن را جذب خود می‌کند.
مطلب مرتبط  بهترین بازار پرده در تهران کجاست

شستشو پرده حریر و توری در ماشین لباسشویی

شستشو پرده حریر و توری در ماشین لباسشویی | گروه وراتی

شستشوی پرده توری در لباسشویی نیز ممکن است اما باید نکاتی را در نظر بگیرید:

  1. برای شستشوی پرده حریر در ماشین لباسشویی ابتدا به درجه دمای ماشین لباسشویی دقت داشته باشید. بهتر است از دمای 30 درجه برای شستشوی پرده توری استفاده کنید که هم دمای بالا موجب کهنه شدن پرده نشده و هم آن را چروک نکند.
  2. نکته دیگری که وجود دارد شستشو با مواد شوینده ملایم است. هرگز برای شستشوی پرده سفید حریر در لباسشویی از مواد سفید کننده قوی نظیر وایتکس استفاده نکنید چرا که این ماده شوینده بسیار قوی است و در صورتیکه مدت زمان زیادی پرده حریر یا هر نوع پارچه ظریفی را در آب آغشته به آن قرار دهید موجب پوسیدگی جنس پرده می‌شود.
  3. با در نظر گرفتن این دو نکته، پرده توری را در ماشین لباسشویی انداخته و بشویید. پس از اینکه مرحله خشک کن لباسشویی به اتمام رسید، پرده را سریع از آن خارج کرده و آویزان کنید تا در هوای آزاد قرار بگیرد و هم چروک‌های آن باز شود هم بوی نم آن از بین برود.

از بین بردن لکه و شستشو پرده سفید حریر

از بین بردن لکه و شستشو پرده سفید | گروه وراتی

فرقی نمی‌کند از چه جنس پرده‌ای استفاده می‌کنید در هر حال پرده‌ها گاها در معرض آلودگی‌هایی نظیر لکه چربی یا سایر لکه‌ها قرار می‌گیرند. پرده‌های توری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است آلودکی روی آن‌ها نیز لکه ایجاد کند.

این مساله وقتی پرده سفید باشد بیشتر به چشم می‌آید. اما نگران نباشید راهکار شستشوی پرده سفید حریر در صورت داشتن لکه بسیار ساده است.

  1. پیش از اینکه مجبور به شستشوی کامل پرده حریر شوید، توصیه می‌کنیم در صورت ایجاد شده لکه، همان موقع نسبت به تمیز کردن و از بین بردن آن اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از سرکه استفاده کنید.
  2. در یک کاسه سرکه و آب ولرم را با هم ترکیب کنید و با یک مسواک تمیز روی لکه بکشید.
  3. اگر لکه چرب بود و به راحتی از بین نمی‌رفت مقدار چند قطره مایع ظرفشویی به این محلول اضافه کنید.
  4. اگر لکه در قسمت‌های مختلف پرده بود و با این روش نمی‌توانستید آن را از بین ببرید لازم است پرده را از جای خود جدا کرده و به روش دستی، این بار با محلول آب و سرکه، بشویید.
  5. پس از خیساندن پرده در تشت آب کمی آن را در آب حرکت دهید و اگر لکه‌ای دیدید با مسواک به آرامی روی آن بکشید. اما بهتر است این کار را بعد از اینکه 15 دقیقه پرده داخل تشت کاملا خیس شد انجام دهید.
  6. پرده را کاملا زیر آب روان بشویید و به آرامی آب مانده در آن را خارج کنید. سپس آن را سر جایش آویزان کنید تا با هوای آزاد خشک شود.
مطلب مرتبط  نحوه تمیز کردن و شستشوی پرده شید

سخن پایانی درباره شستشوی پرده توری و حریر

شستشوی پرده توری و حریر | گروه وراتی

پرده‌های حریر امروزه در طرح و رنگ‌های متنوعی موجود هستند و در بسیاری از خانه‌ها به چشم می‌خورند. اگر به درستی از پرده حریر مراقبت کنید، بعنوان مثال به طور هفتگی آن را گردگیری کنید، دیگر نیاز نیست خیلی زود به زود نسبت به شستشوی پرده حریر اقدام کنید.

هرچند به طور کلی نباید خیلی زیاد این نوع پرده را در معرض مواد شوینده قرار دهید چرا که ظرافت و حساسیت بالایی که این پرده دارد موجب شده با برخورد با مواد شوینده، بخصوص شوینده‌های قوی، خیلی زود آسیب ببیند.

به همین دلیل است که شستشوی پرده توری و پرده حریر نباید مانند بیشتر پرده ها از انواع پرده پارچه ای زود به زود انجام شود و هر بار شستشوی آن نیز باید با آب ولرم، مواد شوینده ملایم و بدون هیچ مواد شوینده شیمیایی انجام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *