آموزش مرحله به مرحله نصب میله پرده

قاب پنجره را با دقت اندازه بگیرید | گروه پرده وراتی

آیا نصب میله پرده کار آسانی است؟ احتمالا این سئوالی است که هنگام خرید میله پرده جدید از خودتان می پرسید تا بدانید آیا می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا بهتر است از کسی برای نصب میله پرده کمک بگیرید.

در این مقاله به شما می گوییم مراحل نصب میله پرده چیست و چه ابزاری برای این کار نیاز دارید. شما نیز با توجه به توانایی های خود و ابزاری که در دست دارید می توانید تصمیم بگیرید نصب چوب پرده کار شماست یا خیر.

ابزار مورد نیاز برای نصب میله پرده

  • میله پرده و گیره های نصب پرده
  • متر فلزی
  • مداد
  • دریل و مته
  • پیچ گوشتی
  • بست دیواری
  • چسب پهن

مراحل نصب میله پرده

مراحل نصب میله پرده | گروه وراتی

اندازه گیری دقیق قاب پنجره

اولین مرحله در نصب میله پرده مشخص کردن اندازه دقیق آن است. هرچند این مرحله حتی پیش از انتخاب بین انواع میله پرده و خرید یکی از آن ها نیز مورد نیاز است چرا که باید بدانید می خواهید چوب پرده دقیقا چه سایزی باشد.

برای اینکار ابتدا باید عرض پنجره را دقیق اندازه گیری کنید و حدود 30 سانتیمتر به آن اضافه کنید تا اندازه درست میله پرده بدست بیاید. معمولا چوب پرده باید 15 سانتیمتر از هر طرف از پنجره بزرگتر باشد.

هرچند این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که آیا به اندازه 15 سانتیمتر از هر طرف پنجره فضای کافی دارید یا خیر؟ این مساله وقتی که بخواهید یک میله پرده تزیینی که در دوطرف آن به اندازه حداقل 5 سانتیمتر طرح تزیینی قرار می گیرد انتخاب کنید حتی اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

این فاصله اطراف پنجره موجب می شود زمان باز بودن پرده ها، پنجره کاملا دیده شود و زیبایی بیشتری به فضای اتاق ببخشد.

در نظر داشته باشید هرچه پرده ای که انتخاب می کنید سنگین تر و پرچین تر باشد، وقتی آن را به کنار می زنید فضای بیشتری را اشغال می کند و میله پرده هم باید سنگینی بیشتری را تحمل کند. همین مساله موجب می شود گاهی این اندازه از 15 سانتیمتر کمی بیشتر شود.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره پرده پانچی | کاربرد | مزایا | معایب

همچنین اگر علاقه مندید تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید، میتوانید مطلب دیگر ما با عنوان اندازه گیری پنجره برای پرده را مطالعه کنید.

مشخص کردن محل قرار گرفتن میله پرده

پس از مشخص کردن اندازه میله پرده نوبت به این مرحله می رسد که چقدر بالاتر از پنجره قرار بگیرد. در حقیقت محل نصب پرده باید در این مرحله مشخص شود.

با توجه به فضایی که بالای پنجره دارید و میله پرده ای که انتخاب کرده اید این اندازه ها دقیق تر مشخص می شود اما به طور معمول میله پرده 10 سانتیمتر بالاتر از پنجره قرار می گیرد.

با توجه به محل قرار گرفتن میله پرده، ارتفاع پرده انتخابی شما نیز مشخص می شود. بنابراین اگر قبل از نصب میله پرده، پرده را خریداری کرده یا از قبل داشتید، حتما ارتفاع آن را اندازه بزنید تا مطمئن شوید با محل قرارگیری میله پرده هماهنگی کافی دارد. در این مرحله محل قرار گرفتن میل پرده را از بالای پنجره اندازه زده و با یک مداد روی دیوار مشخص کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید اگر می خواهید فضای اتاق بزرگتر و سقف بلندتر دیده شود باید میله پرده را نزدیک تر به سقف نصب کنید.

مشخص کردن محل قرار گرفتن میله پرده | گروه وراتی

تراز کردن دو طرف میله پرده

در این مرحله نیاز به کمک خواهید داشت چرا که تراز کردن دو طرف میله پرده معمولا چشمی انجام می شود. بنابراین یکی باید میله پرده را نگه داشته و دیگری آن را از دور تراز کند. مشخص کنید که دقیقا در چه نقطه ای می خواهید سوراخ ایجاد شود؟ به اندازه دقیق آن توجه کنید چرا که نباید سوراخ کردن دیوار در جای نامناسب انجام شود.

پیش از سوراخ کردن، با یک مداد محل قرار گرفتن بست ها را مشخص کنید. برای اینکه به طور چشمی مشخص کنید که میله پرده صاف قرار گرفته، خط موازی پنجره را در نظر بگیرید و از خط سقف کمک نگیرید. با این کار نتیجه بهتری خواهید گرفت.

مطلب مرتبط  انتخاب پرده مناسب درب شیشه ای کشویی

دریل کردن دیوار

حال که مشخص شد بست ها قرار است کجا قرار بگیرند نوبت به مرحله سخت تر کار یعنی سوراخ کردن دیوار برای پیچ شدن چوب پرده می رسد.

در این مرحله لازم است توانایی کافی برای کار کردن با دریل را داشته باشید، اگر اولین باری است که دریل در دست می گیرید به شما توصیه می کنیم این کار را خودتان به تنهایی انجام ندهید و از یک متخصص کمک بگیرید تا نتیجه کار تمیزتر و مرتب تر از آب در بیاید. در هر حال، دریل کردن دیوارهای مختلف به خودی خود با چالش های خاص خودش همراه است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید، دو طرف دیوار (یعنی محل قرار گیری بست ها برای نگهداری میله پرده) باید با یک عمق یکسان سوراخ شوند. برای این کار، عمقی از مته دریل را که می خواهید دیوار را سوراخ کند با یک چسب مشخص کنید. با این کار هر بار می دانید تا اندازه ای که چسب مشخص کرده است می توانید به سوراخ کردن دیوار ادامه دهید.

در نظر داشته باشید که بهتر است سوراخ ها را خیلی کنار و خیلی وسط ایجاد نکنید. بهترین حالت این است که یا در راستای خط عمود پنجره قرار بگیرد یا نهایت 5 تا 10 سانتیمتر داخل تر.

دریل کردن دیوار برای نصب میله پرده | شرکت پخش رنگ تهران

نصب میله پرده  و بست ها به دیوار

بست ها را با پیچ به محلی که سوراخ کرده اید متصل کنید. پیچی را انتخاب کنید که مقاومت کافی برای نگهداری میله پرده و پرده داشته باشد. بخصوص وقتی میله پرده را از جنس فلزی و سنگین تر انتخاب می کنید و می خواهید پرده ضخیم تری را روی آن نصب کنید، پیچ ها و بست ها نقش مهمی برای نگهداری آن ها ایفا می کنند.

مطلب مرتبط  راهنمای ست پرده و مبلمان اداری 2024

پیچ های کوچک و کوتاه توصیه نمی شود بلکه پیچ باید به اندازه ای باشد که حداقل سه دور بچرخد تا در جای خود قرار بگیرد. میل پرده ها معمولا همراه با بست به دیوار نصب می شوند. هرچند با توجه به اینکه چه مدل میله پرده ای را انتخاب کرده اید، ممکن است مدل نصب آن ها متفاوت باشد. قبل از اینکه پرده را به میله پرده نصب کنید، کمی دورتر بایستید تا از نتیجه کار خود مطلع شوید و ببینید همه چیز درست و به موازات قرار گرفته است یا خیر.

این نکته را در نظر داشته باشید، اگر پنجره خیلی عریض باشد یا پرده ای که انتخاب کردید خیلی سنگین باشد، لازم است یک بست دیگر در وسط دو بست اول قرار دهید تا میله پرده را با استحکام بیشتری در جای خود نگه دارد.

نصب میله پرده  و بست ها به دیوار | شرکت پخش رنگ تهران

آیا برای نصب میله پرده نیاز به کمک داریم؟

مراحل نصب میله پرده شاید در تئوری کار آسانی به نظر برسد ولی در عمل نیاز به دقت و توانایی بالاتری دارد. اندازه گیری دقیق محل قرار گرفتن میله پرده، دریل کردن و ایجاد سوراخ به عمق مورد نظر و نصب صاف میله پرده همه از مواردی هستند که ممکن است برای یک فرد تازه کار چالش هایی را به همراه داشته باشد.

بنابراین اگر خودتان می خواهید نسبت به نصب میله پرده برای انواع چوب پرده اقدام کنید حتما این نکته را در نظر بگیرید که این کار یک کار دو نفره است و حتما نیاز به کمک دارید. اما اگر فکر می کنید چالش این کار برایتان بالاست کافیست با افرادی که در این زمینه خبره هستند تماس بگیرید چرا که آن ها با سرعت و دقت بالاتری می توانند این کار را پیش ببرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *