چه پرده‌ای مناسب گیاهان خانگی است؟

پرده مناسب گیاهان خانگی | گروه پرده وراتی

آیا شما می‌دانید پرده مناسب گیاهان چیست و یا گیاه خانگی چه مزایایی دارد؟ نوری که از پنجره به داخل خانه می‌تابد یک فضای دلپذیر و چشم‌نواز را ایجاد می‌کند که در آن گیاهان سهم خود را نیز از این نور دریافت می‌کنند. زمانی که احساس ضعف یا افسردگی دارید، قدم زدن‌ در یک باغ پر از گل‌وگیاه تأثیر شگفت‌انگیزی روی روحیه شما دارد. دیدن گل‌وگیاه بلافاصله سبب تغییر مثبت در خلق‌وخوی شما می‌شود. طبیعت و گیاهان به کاهش استرس و خستگی ذهنی کمک می‌کنند و ذهن را به آرامش می‌رسانند. لمس یک گیاه و قرار گرفتن‌ در مجاورت یک گیاه، اثر آرام‌بخشی دارد که به تمرکز و بهبود خلق‌وخو کمک شایانی می‌کند.

از طرف دیگر گیاهان با جذب سموم، تولید اکسیژن و افزایش رطوبت به تصفیه‌ی هوای اطراف کمک می‌کنند. به همین دلیل استفاده از گیاهان در داخل خانه بسیار محبوب شده‌ است. تعداد فزاینده‌ای از مردم زمان و انرژی خود را برای ایجاد یک فضای سبز داخل خانه سرمایه‌گذاری می‌کنند، زیرا مانند آلودگی فضای باز، آلودگی در فضای خانه نیز وجود دارد. آلودگی هوای خانه توسط انتشارات سمی از مواد به‌کار رفته‌ در مصالح ساختمانی مصنوعی، ویروس‌ها و کپک‌های موجود در هوا و… ایجاد شده‌ و باعث کاهش گردش هوا داخل خانه می‌شود. گیاهان خانگی می‌توانند این سموم را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌ و کیفیت هوا را بهبود ببخشند.

با این همه مزایای که گیاهان خانگی دارند، از شما درخواست‌های کمی دارند. برای مثال باید نور مناسب را برای آن‌ها فراهم کنید. گیاهان برای رشد خوب به نور کافی نیاز دارند؛ اما اکثر گیاهان آپارتمانی نباید در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرند. اگر به دنبال اتاقی با نور مناسب و بدون تابش اشعه‌های مضر فرابنفش هستید تا گیاهان خانگی شما به‌خوبی رشد کنند، بهترین انتخاب پرده‌های رنگ روشن و نازک است. در این مقاله به معرفی 4 پرده مناسب گیاهان می‌پردازیم.

پرده مناسب گیاهان خانگی | پرده وراتی

چرا از گیاه در خانه استفاده کنیم؟

گیاهان خانگی نه تنها ظاهر کلی یک فضا را بهبود می‌بخشند، بلکه مطالعات نشان داده‌ که باعث تقویت خلق‌وخو، افزایش خلاقیت، کاهش استرس و حذف آلاینده‌های هوا شده‌ و شما را سالم‌تر و شادتر می‌کنند. به‌طورکلی وجود گیاهان در خانه نه تنها ظاهری دلنواز خلق کرده؛ بلکه به افراد نیز حس خوب می‌دهند. برای داشتن مزایای گیاهان خانگی باید نور ورودی آن‌ها را کنترل کنیم؛ بنابراین انتخاب پرده مناسب گیاهان یک روش عالی و مقرون‌به‌صرفه برای این کار است. در ادامه مزایای استفاده از گیاه در خانه را بیان کرده ایم:

مطلب مرتبط  چه رنگ پرده‌ای با مبل خاکستری و طوسی ست می‌شود؟ | پرده مناسب مبل خاکستری

1.تنفس راحت‌تر

وجود گیاه در خانه به افزایش سطح اکسیژن کمک می‌کند. برخی از گیاهان حتی در طول شب به آزاد‌سازی اکسیژن ادامه داده‌ و یک مکمل عالی برای اتاق‌خواب هستند.

2.بهبود رطوبت خانه

گیاه در خانه می‌تواند کیفیت هوا را بهبود ببخشد. گیاهان از طریق فتوسنتز، دی‌اکسیدکربن را جذب و اکسیژن آزاد کرده و از طریق تعرق و تبخیر، بخار را آزاد و سبب افزایش رطوبت می‌شوند. به‌طورکلی گیاهان تقریباً 97% از آب جذب شده‌ را آزاد می‌کنند؛ بنابراین نگهداری آن‌ها در اتاق به افزایش سطح رطوبت کمک می‌کند. وجود گیاه به‌خصوص برای مناطق خشک بسیار مفید است. زیرا می‌تواند سرفه‌های خشک، گلودرد، سرماخوردگی و خشکی پوست را کاهش دهد. این مزایای گیاهان تنها در صورت کنترل نور خورشید امکان‌پذیر است. با خرید پرده مناسب گیاهان به آن‌ها در انجام وظایفشان کمک کنید.

پرده مناسب گیاهان خانگی | پرده وراتی

3.تصفیه کننده هوا

گیاهان آپارتمانی و میکروارگانیسم‌های مرتبط با آن‌ها می‌توانند ترکیبات آلی موجود در هوای خانه را حذف کنند. آلودگی نه تنها در هوای بیرونی شهری وجود دارده، بلکه در محیط‌های داخلی نیز وجود دارد. سموم موجود در هوا و گازهای آلاینده می‌توانند از مصالح ساختمانی و حتی اشیا روزمره در خانه و محیط کار ساطع شوند. گیاهان قادر به جذب آلاینده‌های داخلی و تبدیل آن‌ها به انرژی هستند، که در نتیجه این عمل، هوای طبیعی تصفیه شده‌ را به‌عنوان یک محصول جانبی آزاد کنند. گیاهان این کار را با جذب آلاینده‌ها از طریق برگ‌ها و انتقال سموم به ریشه‌های خود انجام داده‌ و در آن جا آلاینده‌ها را به منبع غذایی تبدیل می‌کنند.

به‌طورکلی گیاهان قادر به حذف حدود 87 درصد از سموم یا ترکیبات آلی فرّار هستند. این ترکیبات شامل مواد مضری بوده که در اشیایی مانند فرش، دود سیگار، کیسه‌های مواد غذایی و… یافت می‌شوند. دقت داشته باشید که پرده مناسب گیاهان سبب کنترل نور شده‌ و در نتیجه گیاهان تصفیه هوا را با عملکرد بهتری انجام می‌دهند.

4.کاهش استرس و خستگی

گیاهان ما را شادتر می‌کنند. زمانی که احساس ناراحتی دارید کافی‌ست در پارکی پر از درخت قدم بزنید تا نتیجه‌ی این کار شگفت‌انگیز را ببینید. ما با طبیعت ارتباط برقرار می‌کنیم و سطح سلامت روان خود را بهبود می‌بخشیم. به همین دلیل صرف‌کردن زمان در کنار گیاهان سبب کاهش خستگی ذهنی، افزایش آرامش و بهبود شناخت می‌شود. با توجه به اینکه حدود 90 درصد از وقت خود را در داخل خانه سپری می‌کنیم، گیاهان در خانه همین اثرات مشابه را ایجاد می‌کنند. برای مثال لمس شاخ‌وبرگ واقعی گیاهان در خانه نیز می‌توانند یک اثر مشابه آرامش‌بخش در ناخودآگاه ایجاد کنند. با خرید پرده مناسب گیاهان ، به آن‌ها در کاهش استرس و خستگی خودمان کمک کنیم.

مطلب مرتبط  معرفی 12 ترکیب رنگی پرده مناسب دیوار خاکستری

5.افزایش تمرکز

گیاهان در خانه نه تنها سبب تسکین و کاهش استرس می‌شوند، بلکه اگر گیاه به محیط کاری نیز اضافه شود باعث افزایش عملکرد کاری و افزایش رفاه کارکنان می‌شود. هم‌چنین وجود گیاه در خانه همین اثرات مشابه را ایجاد می‌کند و سبب افزایش تمرکز می‌شود. به‌طورکلی گیاهان به بهبود سطح تمرکز تا 70 درصد کمک می‌کنند. به همین دلیل است که آن‌ها یک افزودنی ارزشمند در کلاس درس هستند. با پرده مناسب گیاهان ، به رشد و سلامت آن‌ها کمک کنید تا در عوض گیاهان مزایای شگفت‌انگیز خود را برای ما نمایان کنند.

پرده مناسب گیاهان خانگی | پرده وراتی

معرفی 4 پرده مناسب گیاهان خانگی

با مزایای بسیاری که گیاهان خانگی دارند، مراقبت از آن‌ها کار آسانی نیست. درحالی‌که همه‌ی گیاهان به نگهداری بالایی نیاز ندارند، مهم است که از گیاهان مراقبت کنید. برخی از گیاهان به نور مستقیم برای چند ساعت در روز نیاز دارند. درحالی‌که برخی به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارند. نور خورشید برای رشد سالم گیاهان مهم است؛ اما نکته‌ی مهم‌تر میزان نور طبیعی وارد شده‌ به خانه است. در این بخش به معرفی 4 پرده مناسب گیاهان خانگی می‌پردازیم.

  1. پرده شید

پرده شید برای خانه‌هایی که نور خورشید زیادی دریافت کرده و به اصلاح نورگیر بوده یک انتخاب عالی است و در زمره‌ی یک پرده مناسب گیاهان به حساب می‌آید. پرتوهای خورشید علی‌رغم مزایای که برای گیاهان داشته ممکن است به گیاه آسیب وارد کنند، زیرا همه گیاهان قادر به زنده ماندن در برابر پرتوهای مستقیم خورشید نیستند. برای مثال برگ‌های گیاهان می‌توانند در برابر آسیب نور زیاد، زرد شده‌ و بیفتند.

پرده شید یک پرده‌ی عالی برای کنترل نور آفتاب است؛ زیرا این پرده از پارچه‌های بافته‌ شده‌ با درجات مختلفی از شفافیت ساخته‌‌ شده‌ است. شفافیت کمتر، به معنای نور کمتر است. برای نور بیشتر بهتر است پرده شید دارای 10% شفافیت باشد. برای گیاهانی که به نور کمتر نیاز دارند، شفافیت می‌تواند بین 1 تا 3 % باشد. پرده شید به فیلتر کردن نور و جلوگیری از اشعه مضر UV کمک می‌کند و درعین‌حال به دلیل طرح‌های خاص خود زیبایی‌های بسیار زیادی نیز دارد.

  1. پرده کرکره‌ای

انواع پرده کرکره ای پرده مناسب گیاهان شناخته می‌شود. این پرده‌ها را می‌توان‌ در مواقع نیاز باز و بسته‌ کرد. از طرف دیگر پرده‌های کرکره‌ای قادر به کنترل نور ورودی هستند. تنظیم نور اتاق با مکانیسم پرده کرکره‌ای یک انتخاب عالی برای گیاهان خانگی است. شما می‌توانید از بین رنگ‌ها و بافت‌های مختلف پرده کرکره‌ای، دکوراسیونی خیره کننده برای خانه خود و خانه‌ای راحت برای گیاهان خود ایجاد کنید.

  1. پرده شید حریر

اگر به دنبال یک اتاق با نور خوب و بدون اشعه‌های مضر خورشید هستید، پرده شید حریر یک پرده مناسب گیاهان است. پرده شید حریر یک محیط زیبا را خلق می‌کند که در آن گیاهان سهم خود را از نور دریافت کرده و درعین‌حال از اشعه‌های خشن خورشید در امان می‌مانند. این نوع پرده حریر در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی وجود داشته که شما می‌توانید از بین چندین طرح و مدل، بهترین را برای دکوراسیون خانه‌ی خود انتخاب کنید.

  1. پرده حریر

درباره‌ی کاربرد پرده حریر می‌توان گفت: پرده مناسب گیاهان است. البته توجه داشته باشید که این پرده نیاز به آستری دارد تا بتواند در خانه‌های نورگیر از نور مستقیم آفتاب جلوگیری کند. پارچه‌های حریر شفاف با بافت دوست‌داشتنی، نور طبیعی به خانه را فیلتر کرده و گیاهان را از نور مستقیم خورشید محافظت می‌کنند.

مطلب مرتبط  راهنمای ست کردن پرده اداری در فضای کار

پرده مناسب گیاهان خانگی | پرده وراتی

کلام آخر

برای داشتن گیاهانی سالم و شاداب و درعین‌حال خانه‌ای شیک و زیبا می‌توانید از هر یک از پرده‌های ذکر شده‌ در بالا برای رشد مناسب گیاهان در خانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که گیاهان برای زنده ماندن و رشد خوب به نور کافی نیاز دارند. این وظیفه‌ی شما است که به نیاز گیاهان خود رسیدگی کنید. پرده مناسب گیاهان براساس سلیقه افراد متفاوت است؛ اما باید دارای ویژگی‌های خاص ذکر شده‌ در بالا باشد تا به محافظت از گیاهان شما بپردازد. در این مقاله به معرفی 4 پرده مناسب گیاهان پرداختیم و مزایای هر کدام را نیز بیان کردیم. همه ما به دنبال ایجاد یک فضای دلپذیر و زیبا هستیم که گیاهان قادر به خلق این زیبایی هستند. بنابراین بهتر است ما با ایجاد نور کافی اقدام به خرید پرده مناسب در فروشگاه پرده معتبر کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *