با انواع میله پرده آشنا شوید

با انواع میله پرده آشنا شوید | گروه وراتی

بسیاری از افراد وقتی که تصمیم به تعویض یا خرید پرده برای تغییر دکوراسیون خانه خود می گیرند، توجهی به میله پرده ندارند. این در حالی است که میله پرده نیز نقش مهمی را ایفا می کند چرا که در وهله اول باید استحکام کافی برای نگه داشتن پرده خریداری شده را داشته باشد و در کنار آن می تواند به زیباتر شدن دکوراسیون خانه نیز کمک کند. بنابراین با شناخت انواع میله پرده می توانید تغییر کاربردی تر و زیباتری در دکوراسیون خانه خود داشته باشید.

معرفی انواع میله پرده

برای ساده تر شدن انتخاب بین انواع میله پرده ابتدا آن ها را در دو دسته میله پرده مخفی و میله پرده تزیینی تقسیم بندی کنیم.

میله پرده مخفی چیست؟

میله پرده مخفی، همانطور که از نامش پیداست زیر پرده پنهان می شود. این مدل میله پرده ها که در جنس پلاستیکی و فلزی موجود هستند فقط به شکل ریلی پرده را در خود جا می دهند این بدین معناست که پرده پانچی و پرده هایی که با حلقه آویزان می شوند را نمی توان با این چوب پرده آویزان کرد.

از آنجایی که این نوع میله پرده دیده نمی شود معمولا تلاشی برای تزیین آن یا ارائه در مدل های مختلف وجود ندارد چرا که تنها کاربرد آن نگه داشتن پرده است و تاثیری در زیبایی فضای خانه ندارد.

بنابراین اگر می خواهید در نمای خانه تان پرده چشمگیرتر باشد و چیزی در زیبایی پرده دخیل نباشد، انتخاب میل پرده مخفی می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

انواع میله پرده مخفی

میله پرده های مخفی در انواع مختلفی موجود هستند، از نظر جنس این میله پرده ها به دسته بندی زیر تقسیم می شوند:

میله پرده مخفی پلاستیکی / فلزی

اگر بخواهیم از لحاظ جنس این چوب پرده ها را دسته بندی کنیم همانطور که پیش تر گفتیم میله پرده مخفی در دو نوع پلاستیکی و فلزی موجود است. اگر بخواهید بین این دو انتخاب کنید در نظر داشته باشید که چهارچوب پنجره شما چه شکلی دارد.

اگر خمیدگی در ناحیه پنجره و محل نصب پرده دیده می شود میله پرده پلاستیکی می تواند گزینه بهتری برایتان باشد چرا که قابلیت خم شدن نیز دارد. علاوه بر اینها، میله پرده پلاستیکی را می توانید به راحتی ببرید و کوچک تر کنید.

از سوی دیگر، میله پرده فلزی مقاومت بیشتری داشته و می تواند پرده های سنگین تری را نگه دارد. هرچند در این مورد باید به گیره پرده نیز توجه داشته باشید.

میله پرده مخفی پلاستیکی / فلزی | گروه وراتی

میله پرده تزیینی چیست؟

برخلاف میله پرده های مخفی، این مدل میله پرده قابل رویت است یا حداقل بخشی از آن از زیر پرده دیده می شود به همین دلیل است که آن را تزیینی خطاب می کنند چرا که قابل رویت بودن آن موجب می شود تاثیری در دکوراسیون و فضای خانه داشته باشد.

مطلب مرتبط  تفاوت پرده شید ساده ، دبل شید و پرده زبرا، مزایا، معایب

میله پرده های تزیینی اغلب فلزی یا چوبی هستند و بیشتر جذابیتشان را مدیون گلدسته یا تزیینات انتهای میله پرده هستند که از ساده ترین شکل تا دکوراتیوترین حالت متفاوت هستند.

این مدل میله پرده برای آویختن طیف وسیع تری از پرده ها، بخصوص پرده های مدرن و امروزی که با حلقه آویزان می شوند، استفاده می شود.

انواع چوب پرده تزیینی

این مدل میله پرده همانطور که مشخص است از تنوع بسیاری برخوردار است چرا که نقش تزیینی داشته و قرار است در دکوراسیون خانه دیده شود. بنابراین آن ها را از نظر جنس و کاربرد به انواع زیر دسته بندی می کنیم:

انواع چوب پرده تزیینی | گروه وراتی

جنس میله پرده تزیینی

این نوع چوب پرده در انواع فلزی، چوبی، آکریلیک و فولاد ضد زنگ تولید می شوند. انتخاب بین این جنس ها بستگی به نوع دکوراسیون خانه دارد. برخلاف میله پرده های مخفی، نوع تزیینی آن در رنگ های متنوعی عرضه می شود.

محبوب ترین آن میله پرده های مسی هستند که هم مقاومت بالایی دارند هم رنگ و جذابیت آن ها چشمگیر است. انواع چوبی آن نیز معمولا از چوب کاج، بلوط، راش یا ماهون تهیه می شوند که رنگ طبیعی هر یک متفاوت و به خودی خود دلنشین است.

معمولا برای دکوراسیون هایی که در آن از وسایل چوبی استفاده شده یا ساکنین آن دوست دارند حس و حال طبیعت را به خانه خود وارد کنند این نوع چوب پرده تزیینی بسیار کاربرد خواهد داشت.

انواع چوب پرده از نظر کاربردی (میله پرده مخفی و تزیینی)

فرقی نمی کند کدام مدل میله پرده را انتخاب می کنید معمولا هر دو نوع در مدل های زیر موجود هستند اما برخی از انواع میله پرده ممکن است فقط در نوع مخفی و یا فقط از نوع تزیینی موجود باشند.

میله پرده سیمی

معمولا اگر ریل میله پرده خیلی بلند باشه یا پرده ای که انتخاب می شود خیلی سنگین باشد از میله پرده مخفی سیمی استفاده می شود. این مدل میله پرده در دو انتهای ریل خود دو سیم دارد که کمک می کند فشار به روی مکانیسم ریل ها هنگام باز و بسته شدن پرده کم شود.

بنابراین اگر پرده اتاق را قبل از میله پرده انتخاب کرده اید می توانید میله پرده سیمی را سفارش دهید و انتخاب کنید در دو انتها سیم باشد یا فقط یک طرف آن. این مدل میله پرده برای میله پرده های تزیینی نیز وجود دارد.

میله پرده دوتایی

اگر می خواهید دو لایه پرده نصب کنید استفاده از چوب پرده دوتایی گزینه خوبی برایتان خواهد بود چرا که بدون نیاز به نصب دو میله پرده مجزا، با نصب یک میله پرده می توانید هر دو لایه پرده را یکی روی میله پرده زیرین و یکی روی میله رویی نصب کنید.

مطلب مرتبط  چه زمان از پنجره بدون پرده استفاده کنیم؟

در چنین مواقعی معمولا پرده رویی تزیینی است و باز و بسته نمی شود به همین جهت برخی از میله پرده های دوتایی فقط در دو گوشه خود دو میله دارند و فقط پرده زیرین قابلیت حرکت دارد. انتخاب این نوع چوب پرده به نوع پرده و دکوراسیونی که انتخاب می کنید بستگی دارد.

میله پرده سقفی

میل پرده های مخفی بهترین گزینه برای مواقعی هستند که می خواهید پرده اتاق کاملا از سقف تا روی کف کشیده شود. این نوع میله پرده به راحتی به سقف نصب می شود و با گیره هایی که در ریل آن قرار می گیرند، پرده اتاق را نگه می دارد.

این مدل آویختن پرده برای مواقعی که می خواهید سقف خانه بلندتر دیده شود یا یک پنجره بزرگ و بلند دارید مناسب است. در این حالت هیچ اثری از چوب پرده به چشم نمی خورد و فقط پرده دیده می شود.

میله پرده سقفی | گروه وراتی

میله پرده قابل تنظیم

میله پرده های قابل تنظیم معولا از نوع فلزی انتخاب می شوند تا هنگام کوچک و بزرگ کردنشان آسیب نبینند. این نوع چوب پرده ها این قابلیت را دارند تا در سایز مشخصی تنظیم شوند.

بنابراین اگر مستاجر هستید و ممکن است سال بعد نیاز باشد به یک خانه دیگر نقل مکان کنید که پنجره بزرگتر یا کوچک تر داشته باشد می توانید از همین میله پرده استفاده کنید و سایز آن را با سایز پنجره جدید تنظیم کنید.

این مدل میله پرده ها در دو طرف به داخل جمع شده یا بیرون می آیند تا به سایز مورد نظر شما برسند.

میله پرده و ریل اختصاصی والان

این مدل میله پرده برای پرده هایی که والان روی آن ها نصب می شود یک ریل جداگانه دارد. این نوع چوب پرده معمولا به شکل یک ست ارائه می شود و باید هنگام خرید آن به استحکام آن توجه بیشتری شود چون نگه داشتن والان مقاومت بیشتری را می طلبد.

این مدل میله پرده می تواند با سایر مدل ها ترکیب شود. مثلا قابل تنظیم باشد یا جنس آن پلاستیکی یا فلزی باشد.

نکاتی که باید هنگام خرید میله پرده در نظر بگیرید

با شناخت انواع میله پرده انتخاب بین آن ها کمی دشوار می شود. بنابراین باید نکاتی را برای خرید میله پرده در نظر بگیرید:

  • کاربردی که لازم دارید: مثلا می خواهید پرده برقی نصب کنید یا یک پرده سبک و ساده را انتخاب کرده اید؟ می خواهید میله پرده به سقف نصب شود یا کمی از پنجره فاصله داشته باشد؟ سبک دکوراسیون داخلی خانه تان چگونه است؟ با دانستن این نکته می توانید یک قدم به انتخاب میله پرده مناسب نزدیک تر شوید.
  • نوع پرده و گیره پرده ای که انتخاب کرده اید: به طور کلی آیا می خواهید پرده مرکز توجه قرار بگیرد یا به کمی تزیینات برای جذاب تر دیده شدن آن نیاز دارید؟ پرده شما پانچی است یا قرار است با یک حلقه به میله پرده آویخته شود؟ در این صورت می دانید که میله پرده مخفی مناسب کار شما نیست چرا که ریلی است و قابلیت آویختن حلقه را ندارد پس باید به سراغ انواع چوب پرده تزیینی بروید.
مطلب مرتبط  کتیبه پرده چیست و چه انواعی دارد؟

مورد حائز اهمیت دیگری که د اینجا وجود دارد، داشتن یا نداشتن کتیبه پرده است. در صورتی که این ساختار وجود داشته باشد فرآیند انتخاب میله مورد نظرتان کمی گوناگون خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب دیگر ما با عنوان کتیبه پرده چیست را مطالعه کنید.

نوع پرده و گیره پرده ای که انتخاب کرده اید | گروه وراتی

  • سایز اتاق و پنجره آن چقدر است: مثلا اگر پنجره خیلی کوچک باشد خیلی قدرت مانور برای تزیینات آن نخواهید داشت. یا اگر قرار باشد دو لایه پرده روی هم نصب کنید می دانید که بهتر است میله پرده دوتایی تهیه کنید. همچنین اگر مطمئن نباشید که قرار است چند سال در خانه فعلی زندگی کنید شاید میله پرده قابل تنظیم برایتان مناسب تر باشد چرا که مجبور نخواهید بود در خانه بعدی مجدد میله پرده بخرید.
  • سبک و استایل دکوراسیون داخلی خانه چگونه است: بدون شک این گزینه نقش مهمی چه در انتخاب میله پرده و چه انتخاب پرده خواهد داشت. مثلا در دکوراسیون های مجلل تر معمولا میله پرده نیز با شکوه و زرق و برق بیشتری انتخاب می شود. پس دیده شدن گلدسته و تزیینات انتهایی پرده اهمیت پیدا می کند. پس در این صورت می دانید میله پرده مخفی به اندازه کافی برایتان مناسب نخواهد بود.
  • جنس پرده چیست: جنس پرده به روی وزن آن تاثیر دارد. بنابراین اینکه پرده سنگین انتخاب می کنید یا یک پرده حریر ساده و سبک می تواند در انتخاب میله پرده به شما کمک کند.

جمع بندی نهایی

اگر تا به امروز به انتخاب میله پرده توجه خاصی نداشتید، توصیه ما به شما این است که از این پس خرید میله پرده مناسب دکوراسیون و پرده اتاق را نادیده نگیرید. با وجود انواع میله پرده با کاربردها، رنگ ها و طرح های متنوع می توانید نه تنها دکوراسیون داخلی خانه خود را زیباتر کنید بلکه از نظر کاربردی نیز می توانید استفاده بهینه تری از یک میله پرده داشته باشید.

پس از انتخاب میل پرده مورد نظرتان از میان انواع میله پرده نوبت به نصب میله پرده میرسد که ما در مطلب بعدی به صورت گام به گام در رابطه با آن صحبت کرده ایم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *