بایدها و نبایدها در انتخاب پرده آشپزخانه

انتخاب پرده آشپزخانه

آشپزخانه از گذشته تا امروز مرکزی ترین نقطه هر خانه ای به شمار می رود. فارغ از جنسیت، افراد زمان زیادی را در این محیط سپری می کنند. از این رو دقت به دکوراسیون این فضا اهمیت بسیار زیادی دارد. پرده یکی از تاثیرگذارترین المان ها در دکوراسیون داخلی محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم تا فاکتورهای مهمی که به شما در انتخاب پرده آشپزخانه کمک می کند را، ارائه کنیم.

وظایف اصلی پرده های آشپزخانه

پرده ها کاکردهای متنوعی را برای هر محیط دارند. در هنگام انتخاب هر پرده ای بهتر است با توقعات و وظایفی که از آن پرده داریم، به خوبی آشنا باشیم. از مهم ترین کاربردها و وظایف پرده در آشپزخانه های امروزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد حریم خصوصی

حریم خصوصی اولین مسئله ای است که در انتخاب پرده ها مورد توجه قرار میگیرد. در واقع این موضوع در گذشته تنها وظیفه پرده ها بوده است. اما همچنان این موضوع اهمیت زیادی دارد. پرده آشپزخانه هم از این قاعده مستثنی نیست. شما می توانید بسته به اولویت این موضوع برای خودتان به انتخاب پرده مناسب آشپزخانه بپردازید.

  • کنترل نور ورودی

نور در محیط آشپزخانه نوعی منبع انرژی به حساب می آید. همانقدر که حضور آن اهمیت دارد، گاهی لازم است که میزان آن را کم یا زیاد کرد. پرده نقش مهمی را در رابطه با این موضوع ایفا میکند.

  • موثر بر دکوراسیون داخلی فضا

  • کنترل دما

شما حتی برای کنترل دمای داخل آشپزخانه نیز تا حدی می توان روی پرده ها حساب کنید. بسته به جنسی که پرده ها ممکن است داشته باشند، در هدر رفت انرژی از داخل آشپزخانه در زمستان موثر هستند. همینطور در تابستان هم میزان گرمای محیط را تعدیل می کنند.

انواع پنجره ها در آشپزخانه

برای معرفی انواع پرده آشپزخانه ها ابتدا باید شما را با انواع پنجره های موجود در این محیط آشنا کنیم. پنجره های مختلفی در آشپزخانه ها استفاده می شود که معمول ترین آنها به شرح زیر است:

  • قدی مخصوصاً در آشپزخانه های دارای بالکن
  • باریک و عریض
  • بلند
  • مربعی
  • مستطیلی عمومی و افقی

شناخت انواع پرده آشپزخانه

متناسب با هر یک از این پنجره ها باید برای انتخاب پرده اقدام نمود. معمول ترین پرده هایی که می توانید برای پنجره آشپزخانه استفاده کنید، به شرح زیر هستند:

پرده های حصیری یا چوبی

این پرده ها جدای از زیبایی بصری، طول عمر بسیار زیادی هم دارند. البته باید در تأثیر آنها در دکوراسیون داخلی خانه خود نیز نهایت دقت را داشته باشید.

پرده های حصیری یا چوبی | گروه وراتی

پرده های کرکره ای

که این روزها استفاده از آنها بیشتر هم شده است.

پرده کرکره ای آشپزخانه | گروه وراتی

پرده های زبرا

که گزینه بسیار مطلوبی برای پنجره های بزرگ هستند تا بتوان نور را کاملاً کنترل کرد.

پرده های زبرا آشپزخونه | گروه وراتی

پرده های دو طرفه

که می توان از آنها برای پنجره های عریض تر استفاده نمود.

پرده های دو طرفه آشپزخونه | گروه وراتی

پرده های کلاسیک

که بیشتر شامل رنگ های سنگین تر و تیره تر می شوند . استفاده از آنها می تواند برای هر آشپزخانه ای امکان پذیر باشد.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب پرده

پرده های کلاسیک آشپزخونه | گروه وراتی

پرده های مدرن

انواع پرده مدرن این روزها طرفداران بیشتری پیدا کرده اند. زیرا تنوع و انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند. به علاوه این پرده ها بسیار به برآورده کردن خواسته های افراد نزدیک تر هستند.

پرده مدرن برای آشپزخانه

پرده های نیمه توری

هم می توانند انتخاب مناسبی هم برای کنترل نور و هم برای ایجاد حریم خصوصی باشند.

پرده های دو لایه

هم شرایطی مشابه با پرده های نیمه توری دارند. برای پنجره های بزرگ تر انتخاب بهتری خواهند بود.

پرده های دو لایه در آشپزخونه | گروه وراتی

ویژگی های پرده آشپزخانه

برای اینکه بهترین انتخاب را برای پرده آشپزخانه خود داشته باشید، نیاز است تا شما را با ویژگی های لازم برای آن آشنا کنیم. یک پرده در هر فضایی که استفاده می شود، باید یک سری شرایط عمومی داشته باشد.

زیبایی و متناسب بودن با محیط از جمله این ویژگی ها هستند. در کنار آن ویژگی هایی هم هستند که برای محیط ها به صورت اختصاصی تعریف می شوند. برای پرده های مورد استفاده در آشپزخانه ها نیز این شرایط وجود دارد.

در ادامه مجموعه کاملی از ویژگی های لازم برای این پرده ها را با هم مرور خواهیم کرد.

1. پارچه مناسب برای پرده آشپزخانه

یکی از ویژگی هایی که باید برای انتخاب این پرده به آن دقت کنید، جنس و شرایط پارچه است. انواع پرده پارچه ای که امروزه برای ساخت انواع پرده ها استفاده می‌گردند بسیار گسترده هستند. برای آشپزخانه نیز این تنوع به همین صورت وجود دارد.

اما کدام پارچه می تواند بهترین شرایط را فراهم ورد؟ بهتر است برای انتخاب پارچه مناسب برای این پرده به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • ضخامت پارچه

    پارچه های سنگین تر و ضخیم تر می توانند حریم خصوصی بهتری برای شما ایجاد نمایند. هم چنین پرده های دو لایه نیز این ویژگی را برای شما ایجاد خواهند کرد. اما در شرایطی که این موضوع برای شما اولویت بالایی نداشته باشد، پرده های نازک بهترین میزبان برای نور ورودی به آشپزخانه هستند.

  • تناسب دکوراسیون آشپزخانه

    هر پارچه ای برای دکوراسیون آشپزخانه شما مناسب نیست. بسته به اینکه آشپزخانه شما از چه سبکی از دکوراسیون پیروی می کند، پارچه های متفاوتی را باید در نظر داشته باشید.

  • قابل شستشو بودن

    یکی دیگر از ویژگی های پرده آشپزخانه که در انتخاب پارچه آن باید در نظر داشته باشید، قابل شستشو بودن آن است. زیرا معمولاً این پرده ها زود کثیف شده و بوی غذاها را به خود می گیرند. پارچه هایی اعم از پنبه یا کتان می توانند قابلیت شستشوی بهتری ایجاد کنند. پارچه های غیر قابل اشتعال را نیز باید در نظر داشته باشید. مخصوصاً اگر پرده آشپزخانه شما نزدیک به اجاق گاز قرار دارد.

2. رنگ پرده آشپزخانه

رنگ پرده آشپزخانه | گروه وراتی

یکی دیگر از ویژگی های پرده آشپزخانه که در هنگام انتخاب آن اهمیت زیادی پیدا می کند، رنگ مناسب برای آن است. انتخاب رنگ پرده نیاز به بررسی ها و ارزیابی بیشتری دارد. زیرا می تواند تأثیر بسزایی در دکوراسیون آشپزخانه شما داشته باشد. برای این منظور می توانید از نکات زی استفاده کنید:

  • رنگ وسایل در آشپزخانه: رنگ وسایل بزرگ موجود در آشپزخانه اعم از یخچال، اجاق گاز و … نیز می تواند از عوامل تأثیرگذار روی رنگ انتخاب شده برای پرده آشپزخانه باشد. همچنین شما می توانید رنگ پرده آشپزخانه را با وسایل برقی کوچکتر نیز متناسب کنید.
  • رنگ رومیزی: هماهنگی با رنگ رومیزی، اگر میز ناهارخوری شما در آشپزخانه قرار دارد، نیز می تواند یک فاکتور مهم برای این انتخاب باشد.
  • رنگ کف آشپزخانه: اگر رنگ کاشی های آشپزخانه شما خنثی است و نقش اصلی را در تعیین تم آشپزخانه ندارد، بهتر است برای پرده نیز از رنگ های خنثی استفاده کنید. در غیر این صورت رنگ پرده باید با رنگ کاشی ها هارمونی داشته باشد.
  • طیف رنگ های متنوع: هم چنین توصیه می کنیم که طیفی از رنگ های مختلف را در آشپزخانه خود تصور کنید و سپس رنگ اصلی پرده را انتخاب نمایید.
  • تم رنگی آشپزخانه: هر آشپزخانه ای قبل از انتخاب پرده دارای یک تم رنگی است. برای انتخاب رنگ پرده آشپزخانه حتماً باید به این تم رنگی دقت کنید. البته مجبور نیستید حتماً از خود آن رنگ استفاده کنید، اما باید رنگ انتخاب شده با این تم هماهنگی و هارمونی داشته باشند.

3. طرح پرده آشپزخانه

یکی دیگر از چالش های بسیار مهم انتخاب طرح مناسب برای پرده است. انتخاب طرح برای پرده هایی که قرار است در آشپزخانه قرار گیرند، بسیار سخت تر و چالش برانگیزتر از سایر پرده ها است. زیرا این طرح ها باید هم با سبک دکوراسیون محیط سازگاری داشته باشند و هم بتوان با آنها زیبایی این محیط را بیشتر کرد.

طرح های زیر از جمله پرطرفدارترین طرح های پرده آشپزخانه هستند:

  • طرح های یک پارچه و تک رنگ
  • راه راه افقی یا عمودی
  • گل کاری و استفاده از نمادهای طبیعی
  • شکل های هندسی

طرح های موجود در بازار بسیار متنوع هستند. این انتخاب بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد. از این رو بهتر است با یک نگاه ویژه، طرح مناسب برای آشپزخانه خود را برگزینید.

4. شرایط نگهداری

دقت به شرایط نگهداری نیز یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که در انتخاب پرده آشپزخانه باید به آن نیز دقت نمایید. موضوع شستشو که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم از مهم ترین فاکتورهای موثر در بحث شرایط نگهداری است.

ایستایی پرده همچنین از دیگر مواردی است که در شرایط نگهداری تاثیر دارد.

5. کنترل نور

همانطور که گفتیم، پرده ها وظایف مختلفی روی دوش خود دارند که یکی از آنها کنترل نور است. پرده های مدرن امروزی مانند انواع پرده زبرا حتی می توانند مقدار نور را نیز برای شما کنترل کرده و امکان کم و زیاد کردن آن را برای شما فراهم آورند. در زمان انتخاب پرده باید به این مهم نیز دقت کنید.

.کنترل نور آشپرخانه با پرده | گروه وراتی

6. حریم خصوصی

اشاره مختصری به حریم خصوصی انواع پرده آشپزخانه نمودیم. دقت کنید که علاوه بر نوع پارچه، رنگ و طرح آن نیز می تواند در این امر تأثیر داشته باشد.

7. اندازه

یکی دیگر از ویژگی های مهم برای این پرده ها اندازه است. اندازه در انتخاب این پرده حتی از دیگر پرده ها نیز مهم تر است. معمولاً در آشپزخانه های خانه های امروزی شاهد استفاده از پنجره های خیلی بزرگ و قدی نیستیم. از این رو انتخاب اندازه پرده باید با در نظر گرفتن خطراتی مانند امکان آتش سوزی و حتی برخورد با سینک آب در آن صورت پذیرد.

از طرف دیگر انتخاب یک اندازه خیلی کوچک نیز ممکن است باعث زشتی پرده انتخاب شده باشد. ما در مطلب راهنمای اندازه گیری پرده به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کرده ایم، که اگر قصد دارید این کار را خودتان انجام دهید می‌توانید به آن مراجعه کنید.

8. امکان نصب آسان

شرایط نصب نیز یکی از ویژگی های مهم برای انتخاب پرده ها است. این موضوع برای آشپزخانه اهمیت بیشتری دارد.

معمولاً در آشپزخانه ها خیلی از چوب پرده های شلوغ و پرده هایی با طرح های شلوغ استفاده نمی شود. از این رو پرده انتخاب شده برای این محیط باید شرایط نصب ساده ای داشته باشد. در غیر این صورت انتخاب ایده آلی نخواهد بود.

9. ماندگاری و طول عمر پرده

هم چنین در این انتخاب باید به میزان ماندگاری یک پرده نیز دقت کنید. وقتی قیمت یک پرده پایین و ارزان است و عمر مفید آن کوتاه، عملاً نباید برای خرید آن رغبتی داشته باشید.

در صورتی که در مقابل اگر هزینه و دقت کافی در انتخاب پرده آشپزخانه به خرج داده باشید، عمر مفید پرده شما افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

ماندگاری و طول عمر پرده | گروه وراتی

استانداردهای لازم برای انتخاب پرده آشپزخانه

رعایت استانداردهای زیر می تواند در نهایت منجر به انتخاب گزینه بهتری برای شما شود:

  • حتماً قد پرده را از بالا تا سقف ادامه دهید.
  • عرضه پرده های پلیسه و چین دار باید تا 3 برابر عرض کل پنجره آشپزخانه باشند.
  • برای هر طرف حاشیه پنجره حداقل 2.5 سانتی متر پرده در نظر بگیرید.

جمع بندی

ویژگی های پرده آشپزخانه را با هم مرور کردیم. با شناخت این ویژگی ها و مطالعه راهنمای خرید پرده بهتر می توانید برای این انتخاب اقدام کنید. در نظر داشته باشید که پرده ها از جمله مهم ترین اجزا در دکوراسیون داخلی هر قسمتی از خانه هستند. پرده ها قرار است در عین کاربردهای مختلفی اعم از کنترل نور، دما و … به زیبایی خانه شما نیز کمک کنند. از این رو همزمان با بررسی کیفیت و استانداردهای لازم برای پرده باید درباره تأثیر آنها در دکوراسیون آشپزخانه خود نیز دقت داشته باشید.

مطلب مرتبط  خرید آسوده و مطمئن پرده اداری در تهران 1403

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *