بررسی پرده مناسب برای انواع پنجره ها

بررسی پرده مناسب برای انواع پنجره ها | گروه پرده وراتی

پنجره‌ها نقش مهمی در تعدیل نور ورودی دارند. اما کارکرد پنجره‌ها تنها به ورود نور طبیعی محدود نمی‌شود. آن‌ها در زیبایی نمای داخلی و بیرونی خانه و همچنین تعدیل هوای داخل اتاق نیز نقش دارند. یک پرده مناسب می‌تواند عملکرد پنجره را مخصوصا در کنترل نور ورودی بهبود ببخشد. در این مقاله، به اهمیت انتخاب درست پرده پرداخته‌ایم. همچنین در مورد پرده مناسب انواع پنجره نیز توضیحات مفصلی ارائه کرده‌ایم.

پنجره‌ها نور طبیعی را وارد خانه می‌کنند. استفاده از نور طبیعی به شکل چشمگیری قبوض ماهانه برق را کاهش و زیبایی فضای داخلی خانه را افزایش می‌دهد.

همچنین به لحاظ بهداشتی نیز بسیار سودمند است. از طرفی، نور ورودی به خانه نباید بیش‌ از اندازه باشد و باید به ‌طور مساوی در تمام اتاق‌ها پخش شود. کنترل میزان نور ورودی به خانه باعث ماندگاری بیشتر مبلمان و تزیینات داخلی نیز می‌شود.

اهمیت انتخاب درست پرده پنجره

یکی از اجزای مهم دکوراسیون داخلی که نمی‌توان به ‌سادگی از آن چشم‌پوشی کرد، پرده پنجره است. پرده می‌تواند فضای داخلی خانه را به‌کلی تغییر دهد و به همین جهت باید در انتخاب آن نهایت دقت را به خرج داد.

پرده‌ها انواع مختلفی دارند؛ از طرح‌های ساده و یکپارچه تا منقوش و زینتی، از رنگ‌های یکدست تا نمونه‌های رنگارنگ، از پارچه‌های شفاف تا منسوجات مات و تیره. در یک‌کلام می‌توان گفت گزینه‌های پیش روی شما بی‌پایان هستند. با وجود این تنوع زیاد در طرح، رنگ، نوع پارچه و مدل پرده، انتخاب درست می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد.

پنجره‌ها یکی از مواردی هستند که باید در تعیین پرده مناسب مورد توجه قرار بگیرند. طول و عرض پنجره باید در انتخاب پرده مناسب انواع پنجره لحاظ شود.

اگر پنجره‌ای دارید که به کف اتاق رسیده‌ است، پرده فقط باید کف را لمس کند یا کمی بالاتر از آن باشد. اگر پرده روی زمین بیفتد، گردوغبار را جمع می‌کند و همچنین خطر لیز خوردن افراد نیز وجود دارد. برای پنجره‌هایی که به کف اتاق نمی‌رسند نیز بهتر است پرده کمی بالاتر باشد.

همچنین برای داشتن یک پرده کلاسیک و شیک، عرض پرده را بزرگ‌تر از پهنای پنجره انتخاب می‌کنند. توصیه کلی این است که پهنای پرده 2.5 برابر عرض پنجره باشد؛ اما این عدد با توجه به نوع پرده و همچنین دکوراسیون داخلی خانه می‌تواند تغییر کند. شکل پرده نیز باید با نوع پنجره متناسب باشد.

مطلب مرتبط  روانشناسی رنگ مناسب پرده و اهمیت آن در زندگی و خلق و خوی افراد

یک پرده مناسب، فضایی زیبا و دل‌نشین را برای شما فراهم می‌آورد. بدین منظور، توجه داشته باشید که پرده با دیگر اجزای خانه در تناسب کامل باشد. همچنین با انتخاب یک پرده مناسب، نور ورودی به خانه تعدیل شده و در سطح مناسبی قرار می‌گیرد.

بدین جهت، گاهی لازم است پرده‌ای را انتخاب نمایید که قابلیت باز شدن از وسط یا کناره‌ها را داشته باشد. همچنین میزان شفافیت، جنس و رنگ پارچه نیز در میزان نور ورودی به اتاق نقش دارد.

اهمیت انتخاب درست پرده پنجره | گروه پرده وراتی

بررسی انواع پنجره و پرده مناسب آن‌ها

همان‌گونه که قبلا ذکر شد، انتخاب پرده مناسب کار چندان آسانی نیست و باید در انتخاب خود عوامل مختلفی را لحاظ کنیم. نوع پنجره، از مهم‌ترین عوامل است. در انتخاب پرده، مدل پنجره، نحوه باز و بسته شدن و ابعاد آن باید بررسی شوند. افراد در هنگام خرید پرده باید آگاه باشند که چه نوع پرده‌ای با پنجره خانه آن‌ها متناسب است. این دو باید یکدیگر را کامل کنند.

تصور کنید پنجره خانه شما به سمت داخل خانه باز می‌شود. ممکن است شما بدون توجه به این موضوع، پرده‌ای را انتخاب و نصب نمایید که یک‌تکه بوده و امکان جمع‌کردن آن به طرفین وجود نداشته نباشد.

با این انتخاب، شما عملا باعث شده‌اید که دیگر پنجره باز نشود و در واقع یکی از کارکردهای مهم آن از بین برود. این مثال به ‌خوبی نشان می‌دهد که نوع پنجره چقدر در انتخاب پرده مناسب موثر است. در ادامه پرده مناسب انواع پنجره را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پنجره یو پی وی سی

امروزه استفاده از این نوع پنجره بسیار گسترش یافته است؛ به ‌طوری‌ که درصد بالایی از پنجره‌های امروزی از جنس upvc هستند. Upvc در واقع ماده‌ای غیر پلاستیکی است که وزن پایینی دارد و در عین ‌حال در برابر عوامل محیطی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

پرده مناسب پنجره یو پی وی سی

برای انتخاب پرده مناسب این نوع پنجره، کار نسبتا آسانی دارید و گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. یکی از انواع پرده‌های مناسب این پنجره، پرده‌های پلیسه‌ است.

مطلب مرتبط  چگونه بهترین پرده برای پذیرایی را انتخاب کنیم؟

این پرده هم‌زمان با گسترش upvc مورد استقبال بیشتری قرار گرفت. زمانی که پنجره شما از نوع بازشو باشد، استفاده از این پرده کاملا توصیه می‌شود؛ زیرا این قابلیت را دارد که روی پروفیل چارچوب نصب گردد.

پرده مناسب پنجره یو پی وی سی | گروه پرده وراتی

پنجره دوجداره

این پنجره‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند و فضای میانی آن‌ها معمولا با گاز آرگون پر شده است. این نوع پنجره نقش مهمی در تعدیل هوای داخلی خانه و کاهش مصرف انرژی دارد. ساختارهای دوجداره معمولا از جنس یو پی وی سی هستند؛ اما از قاب‌های دیگر مانند آلومینیوم نیز در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

امروزه برای انواع مختلف پنجره از پرده استفاده می‌کنند؛ حتی برای پنجره‌های دوجداره که به تنهایی زیبا هستند. پرده می‌تواند زیبایی این پنجره را دوچندان کند؛ اما چه نوع پرده‌ای؟ در ادامه پرده مناسب انواع پنجره دوجداره را بررسی کرده‌ایم.

پرده مناسب پنجره دوجداره

یکی از پرده‌های مناسب برای این پنجره، پرده کرکره فلزی است. این نوع پرده این قابلیت را دارد که در قسمت داخلی چارچوب نصب شود. همچنین پرده‌های شید رول نیز گزینه مناسبی به نظر می‌رسند.

این نوع پرده را می‌توان به قسمت بالایی پنجره متصل کرد و به ‌وسیله دست یا بند، حرکت داد. شاید بهترین گزینه، پرده پلیسه باشد. پرده پلیسه از جمله پرده‌های پارچه‌ای مدرن است که به دو نوع دستی و زنجیری تقسیم می‌شود.

برای پنجره‌های دوجداره توصیه می‌شود از نوع دستی استفاده کنید؛ زیرا پرده پلیسه زنجیری در قسمت بالا، به سقف متصل می‌شود و اصلا مناسب استفاده در داخل چهارچوب نیست.

پرده مناسب پنجره دوجداره | گروه پرده وراتی

پنجره مدور

این نوع پنجره برخلاف نمونه‌های معمولی و تخت، سطحی مدور دارد. پنجره مدور درصورتی‌که با دیگر اجزای دکوراسیون داخلی متناسب باشد، می‌تواند زیبایی دوچندانی به خانه شما هدیه کند.

پرده مناسب پنجره مدور | گروه پرده وراتی

پرده مناسب پنجره مدور

بسته به اینکه ابعاد پنجره چقدر است، می‌توانید از پرده‌های مختلفی استفاده نمایید. اگر پنجره مدور خانه شما کوچک است، استفاده از چوب‌پرده‌های خمیده که هم‌راستا با انحنای چارچوب باشند، راه‌حلی خوبی به نظر می‌آید.

پرده مناسب می‌تواند دوتکه باشد تا در دو طرف پنجره جمع شود. اما اگر پنجره ابعاد بزرگی دارد، جمع‌کردن پرده در دو طرف، یک فضای خالی بزرگ در وسط پدید می‌آورد.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب پرده

به همین دلیل بهتر است برای همه انواع پنجره مدور بزرگ، از پرده‌های والان‌دار یا چندتکه استفاده نمایید. با استفاده از پرده‌های چندتکه شما می‌توانید بخشی از پرده را در قسمت میانی جمع کنید.

پنجره‌هایی که به داخل باز می‌شوند

این پنجره‌ها به قسمت داخلی خانه باز می‌شوند که بخش بازشو می‌تواند شامل یک لنگه پنجره یا بیشتر باشد.

پرده مناسب برای انواع پنجره هایی که به داخل باز می‌شوند

طبیعتا پرده انتخابی باید قابلیت جمع شدن داشته باشد. به همین جهت باید از چوب‌پرده‌های بلندتری استفاده کنید. بسته به این‌که پنجره از کدام قسمت باز می‌شود، پرده را می‌توان از آن بخش، جمع کرد.

پرده مناسب برای انواع پنجره هایی که به داخل باز می‌شوند | گروه پرده وراتی

پنجره‌های قوسی

پنجره‌های قوسی در قسمت بالایی خود ساختاری منحنی و قوسی شکل دارند.

 پرده مناسب پنجره قوسی

پرده مورد استفاده نباید قسمت قوسی‌شکل پنجره را بپوشاند تا فرم پنجره کاملا نمایان باشد. پرده انتخابی باید قابلیت نصب در قسمت داخلی قوس را به ‌صورت ثابت داشته باشد. البته این پرده‌ها بیشتر جنبه تزیینی دارند و شاید مجبور شوید از چوب‌پرده‌های معمولی و صاف استفاده کنید.

اگر پنجره داخل فرورفتگی باشد، می‌توان پرده را نیز در آن قسمت نصب کرد. این موضوع به لحاظ زیبایی‌شناسی قابل‌قبول است اما باید توجه داشت که نصب پرده در این قسمت، مانع عبور نور می‌شود و فضای داخلی خانه را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در چنین شرایطی، با توجه به سلیقه خود می‌توانید پرده را در قسمت داخلی یا بیرونی نصب نمایید.

 پرده مناسب پنجره قوسی | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با پرده مناسب انواع پنجره ها آشنا کرده و از اهمیت پرده در دکوراسیون داخلی خانه با شما صحبت کنیم. شما می‌توانید با یک تحقیق ساده، پرده‌های مناسب خانه خود را انتخاب کنید؛ اما نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را فراموش نکنید تا انتخابی صحیح داشته باشید.

کارشناسان گروه پرده وراتی در این انتخاب همراه شما هستند و می‌توانند شما را در انتخاب رنگ، نوع پارچه و مدل پرده‌ای که دقیقا مکمل طراحی داخلی خانه شماست، راهنمایی کنند تا بدین ترتیب بتوانید در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی نمایید. در پایان، از وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتید، سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *