در مورد تاریخچه پرده و روندی که تا به امروز طی کرده چه میدانید؟

تاریخچه پرده از گذشته تا به امروز | شرکت تهران دیزاین سنتر

امروزه تصور دکور کردن خانه بدون پرده غیرممکن به نظر می رسد چرا که پرده نقش مهمی در خانه ایفا می کند، از زیبایی آن گرفته تا حفظ حریم خصوصی، پرده ویژگی های مثبت بسیاری را به خانه وارد کرده است. اما تا به حال به این فکر کردید پرده با این کاربرد از چه زمانی وجود داشته است؟ در هر حال هر چیزی یک پیشینه ای دارد و پرده نیز از این قاعده مستثنی نیست. با هم نگاهی به تاریخچه پرده در جهان و ایران می اندازیم.

تاریخچه پرده در جهان

استفاده از پرده به 3000 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. هرچند تاریخ دقیقی برای آن مشخص نیست اما با توجه به کنکاش های صورت گرفته چنین زمانی برای استفاده از پرده در مصر تخمین زده شده است. هرچند پرده در آن زمان هنوز به شکل امروزی به کار گرفته نمی شد بلکه از پوست حیوانات برای جدا کردن اتاق ها و به نوعی ایجاد یک فضای خصوصی در خانه استفاده می شد.

همچنین با توجه به ضخامتی که این پوست ها داشتند اغلب آن ها برای ایجاد گرما در خانه نیز مورد استفاده قرار میگرفتند. بنابراین می توان اینطور توصیف کرد که نیاز به ایجاد فضای خصوصی و گرما در محیط زندگی از اولین دلایل بوجود آمدن چیزی بعنوان پرده در تاریخ بوده است.

با وجود اینکه مدت های زیادی استفاده از پرده به همین روال سپری شده است، اما باز هم این مصریان بودند که تحولی در ساخت پرده ایجاد کردند و آن را بیشتر به چیزی که امروزه هست شبیه ساختند. آن ها جزو اولین افرادی بودند که به ریسندگی کتان پرداختند و بعدها به تولید پشم، پنبه و حتی ابریشم روی آوردند.

آن ها با پیشرفت در زمینه رنگ آمیزی پارچه توانستند نخ ها و پارچه هایی در رنگ های متنوع ایجاد کنند و سپس با بافت نخ های رنگی در کنار هم به ایجاد طرح پرداختند. این پروسه در ابتدا برای تولید پارچه برای لباس به کار می رفت ولی به مرور زمان نیاز به داشتن یک فضای ایمن و گرم در خانه موجب شد تا ایده تولید پرده با پارچه های مختلف نیز بوجود بیاید.

مطلب مرتبط  آموزش مرحله به مرحله نصب میله پرده

تاریخچه پرده در قرون وسطی و دوره رنسانس

تاریخچه پرده در قرون وسطی و دوره رنسانس | گروه پرده وراتی

مدرک چندانی از وجود پرده بعنوان یک پوشش برای پنجره ها در قرون وسطی به چشم نمی خورد، اما در آن زمان هم از پوست حیوانات برای ایجاد حریم خصوصی و به نوعی ایجاد دیوار استفاده می شد. در قرن 17 میلادی، پنجره های شیشه ای پدید آمدند و کم کم در هر خانه و فضای بسته ای مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده از شیشه برای پنجره ها موجب شد به مرور زمان پنجره ها بزرگ تر شده و نور بیشتری به داخل خانه بتابد و در کنار آن حریم خصوصی بیشتر در معرض دید قرار گرفته و سرما نیز به همان اندازه بیشتر وارد خانه شود. بنابراین، استفاده از پرده های بافته شده برای ایجاد تاریکی، حریم خصوصی و گرما در خانه ها به یک امر معمول تبدیل شد.

در قرن های 18 و 19 میلادی می توان اوج زیبایی و هنرنمایی را در بافت پرده مشاهده کرد. اغلب پرده ها از جنس ابریشم بافته می شدند و از آنجایی که قشر مرفه نیز با هزینه بیشتری این پرده ها را برای خانه خود تهیه می کردند، طرح ها و رنگ های متنوع اغلب به شکل گل یا رنگ های طلایی که تداعی کننده ثروت هستند به کار گرفته می شد.

تا اواخر قرن 19 میلادی هنوز تولید پارچه به انبوه نرسیده بود و با دست انجام می گرفت و همین موجب می شد همه نتوانند برای خانه خود یک پرده با بافت و طرح خاص تهیه کنند و بسیاری از افراد رده پایین پرده های ساده و تکرنگ را صرفا برای ایجاد حریم خصوصی و امنیت در فضای خانه خود استفاده می کردند.

مطلب مرتبط  مضرات نور خورشید و تاثیر آن بر سلامتی انسان

اما با روی کار آمدن صنعت دوخت پارچه و توسعه رنگ آمیزی نخ و پارچه، تولید پارچه و به موجب آن پرده به انبوه رسید و سرعت بیشتری گرفت. به همین دلیل است که در قرن بیستم دیگر در هر خانه ای پرده به چشم می خورد.

تاریخچه پرده در جنگ جهانی

جالب است که بدانید در زمان جنگ جهانی دوم، پارچه نیز همانند نفت و مواد غذایی جیره بندی شد. همین موجب شد در طول این زمان از پارچه های قدیمی و پارچه های ضخیمی که برای چتر نجات استفاده می شد برای تولید پرده استفاده می کردند و اگر چیزی برای تزیین آن وجود داشت به کار می گرفتند.

حتی در برخی منابع بوجود آمدن  پده بلک اوت را نیز دوران جنگ جهانی می دانند چرا که هنگام حملات هوایی شبانه در بسیاری از شهرهای بزرگ اروپا می بایست خاموشی کامل در سراسر منطقه برقرار می شد. رهبران متفقین معتقد بودند اگر هیچ نور مصنوعی از شهر درز نکند، بمب افکن ها دید کافی نداشته و در پیدا کردن و رسیدن به هدف خود به مشکل بر می خورند.

تاریخچه پرده در ایران

تاریخچه پرده در ایران | گروه پرده وراتی

در ایران نیز تاریخچه استفاده از پرده به سالیان دور به دوره  ساسانیان باز می گردد. در ابتدا همانند هر نیاز دیگری، پرده به وسیله ای برای حفظ حریم خصوصی، بخصوص جداسازی پادشاه از سایر افراد، تبدیل شد. به همین دلیل تا آن زمان، استفاده از چنین پوشش پارچه ای فقط توسط افراد سلطنتی ممکن بود.

به مرور زمان استفاده از پرده علاوه بر جداسازی حریم خصوصی، بعنوان یک وسیله تزیینی نیز مورد استقبال قرار گرفت که اغلب برای تزیین تخت پادشاهان مورد استفاده قرار می گرفت که هم آرامش بیشتری برایشان هنگام خواب بهمراه داشت هم زیبایی و جلال بیشتری به فضای اتاق آن ها می بخشید.

مطلب مرتبط  بهترین طرح پرده زبرا برای محیط های اداری

این نوع پرده ها اغلب از جنس ابریشم و حریر خالص تولید می شدند. اما همانند تاریخچه پرده در جهان ، استفاده از این وسیله در خانه عموم مردم رواج پیدا کرد و با گسترش تولید آن دیگر کسی نبود که نتواند یک پرده ساده برای فضای خانه خود تهیه کند.

پرده های مدرن و امروزی

امروزه پرده ها در انواع مختلفی موجود هستند از انواع پرده پارچه ای گرفته تا انواع پرده کرکره ای و پرده های بامبو، همگی جزو پرده هایی هستند که امروزه در خانه ها و محیط های اداری استفاده می شوند. در کنار این مدل های متنوع، دنیای هوشمند امروز موجب شده پرده ها نیز هوشمندتر شوند و پرده های اتوماتیک یا هوشمند به خانه ها راه پیدا کنند.

در هر حال از تاریخچه استفاده ساده و معمول از پرده گذر کرده ایم و به تاریخ جدیدی وارد شده ایم که در آن تکنولوژی حرف اول را می زند و این مساله به عضو جدانشدنی زندگی روزمره ما تبدیل گردیده است.

پرده های مدرن و امروزی | گروه وراتی

سخن پایانی

شاید برایتان عجیب باشد که ایده ی آویزان کردن یک لایه پوست در گذشته چه تاثیری به روی زندگی امروزی ما داشته است! طوری که تصور نمی کنیم زمان هایی وجود داشته که هنوز کسی از وجود پرده های متنوع و رنگارنگ امروزی خبر نداشته است. آیا شما هم این آرامش و راحتی را در خانه زمانیکه یک پرده زیبا و باکیفیت به پنجره نصب کرده اید بیشتر احساس می کنید؟ شاید با دانستن اینکه تاریخچه پرده چه مسیری را گذرانده تا به امروز برسد موجب شود در خرید پرده با دقت و وسواس بیشتری اقدام به خرید پرده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *