راهنمای انتخاب پرده

راهنمای انتخاب پرده

تنها یک نگاه به یک اتاق با طراحی و دکوراسیون حرفه ای کافی است، تا متوجه شوید که پرده های سفارشی در مقایسه با نمونه های آماده چقدر شیک تر به نظر می رسند. به همین خاطر فرآیند خرید پرده مناسب متاثر از عوامل گوناگونیست. ده ها نکته کوچک وجود دارد که باید به عنوان راهنمای خرید پرده، آن ها را در نظر بگیرید. وگرنه بدون توجه به آن ها در هنگام انتخاب پرده، تمام طراحی فضا زیر سوال می رود.

سوالات مهمی که باید در هنگام خرید پرده در نظر بگیرید عبارت هستند از:

  1. برای حفظ حریم خصوصی شرایط مناسبی را فراهم می کنند؟
  2. پرده ها به اندازه کافی بلند هستند که به روش صحیح آویزان شوند؟
  3. سبک طراحی و مدل نصب آن ها با معماری خانه شما مطابقت دارد؟

طراحان داخلی و متخصص حوزه دکوراسیون از طریق آموزش یا آزمون و خطا به افراد در پیدا کردن پاسخ این سوالات کمک می کنند و همیشه تمام نکات مهم در انتخاب پرده را در نظر می گیرند.

چنین چیزی به آن ها در زمان طراحی پرده های سفارشی برای مشتریانشان کمک می کند و باعث می شود که پرده هایی نهایی بسیار متفاوت تر از آنچه که هستند، به نظر برسند.

اما اگر شرایط استخدام یک طراح داخلی را ندارید، نگران نباشید. خوشبختانه این نکات مهم در انتخاب پرده بسیار ساده هستند و با رعایت جزئیات راهنمای خرید پرده ما می توانید بدون نیاز به چنین فردی، پرده های خود را متناسب با محیطتان انتخاب کنید.

پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این نکات بپردازیم.

راهنمای خرید پرده | گروه وراتی

دلایل اهمیت انتخاب پرده چیست؟

پرده نه تنها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون محیط است، بلکه دلایل زیادی وجود دارند که انتخاب آن را مهم نشان می دهند. اما یکی از نکات اصلی هنگام انتخاب پارچه پرده، هدفی است که برای استفاده از پنجره های خود در یک اتاق خاص نیاز دارید. به عنوان مثال:

  • برای اتاق خواب به پرده های تاریک نیاز دارید؟
  • به دنبال پرده ای هستید تا نور طبیعی از آن عبور کند؟
  • لازم است که حریم خصوصی خود را در برابر دید همسایگان و سایر افراد حفظ کنید؟

هنگامی که جواب این سوالات را مشخص کنید، می توانید انتخاب های خود را محدود و مشخص تر سازید. دلایل زیر انتخاب پرده مناسب را مهم نشان می دهند.

1. حفظ حریم خصوصی

بیشتر پرده های کتانی و پنبه ای پوشش مناسبی برای حفظ حریم خصوصی هستند، اما در عین حال، نور طبیعی را نیز از خود عبور می دهند.

هر چه پرده های کتانی مات تر باشند، حریم خصوصی بیشتری را فراهم می کنند و اجازه نمی دهند نور زیادی وارد فضای داخلی شود. اگر علاقه ای به استفاده از پرده های زیاد مات یا تیره ندارید، می توانید پرده های روشن تر با آستر را تهیه کنید.

2. کنترل دما و مقدار نور ورودی به محیط

بدون تردید دمای محیط روی کارآیی افراد حاضر در آن یا حتی وضعیت روحی آن ها تاثیر می گذارد. از طرفی انتخاب پرده صحیح می تواند در صرفه جویی هزینه ها و کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

اگر برایتان ورود نور به داخل مهم است باید پرده هایی را انتخاب کنید که نور را از خود عبور دهند. بعضی از پرده ها عایق های حرارتی بهتری هستند و دمای اطراف را بهینه نگه می دارند.

کنترل دما و مقدار نور ورودی به محیط با انتخاب پرده مناسب | گروه وراتی

3. راحتی نصب

هر راهنمای خرید پرده ای به شما خواهد گفت نصب پرده ها متفاوت است و راحتی این کار باید روی انتخاب شما تاثیر بگذارد. چون نه تنها در وقت و هزینه شما صرفه جویی می کند، بلکه گاهی جلوی خرابی ها و یا تغییر اندازه پنجره را می گیرد.

4. اثر روانی روی اطرافیان

محیط بی روح و خالی را تصور کنید که داخل آن قرار گرفتید. حالا جایی را در نظر بگیرید که یک پرده روشن در آن قرار دارد و حس خود را مجسم کنید. طرح و رنگ پرده و به طور کلی وجود آن تاثیر قابل توجهی روی افراد می گذارد.

به همین دلیل انتخاب نوع پرده برای اتاق خواب، اتاق نشیمن، محیط کار یا هر فضای دیگری باید متناسب با آن باشد.

5. تاثیر پرده روی معماری محیط

شاید چنین ویژگی پرده ها کمتر به چشم آید اما آن ها روی معماری محیط نیز می توانند تاثیر بگذارند. شاندن پرده ویژگی پودارد و به همین دلیل اگر بخشی از چارچوب یا دیوار پنجره خانه شما نقص و عیبی داشته باشد، آن را از دید سایر افراد مخفی نگه می دارد.

مطلب مرتبط  در خرید پرده کافی شاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

تاثیر پرده روی معماری محیط | گروه وراتی

بررسی نکات مهم در انتخاب پرده

به بخش مهم راهنمای خرید پرده رسیدیم که به بررسی نکاتی مربوط می شود که باید در نظر داشته باشید.

1. توجه به روش نصب و سبک آویزان شدن پرده ها

پرده ها معمولا متناسب با کاربردی که دارند، در سبک های متنوعی از روکش های مدرن تر گرفته تا جیب های میله ای، حلقه ها و مدل های چین دار نصب می شوند.

حلقه ها برای اضافه کردن ارتفاع چند سانتی متری به پرده های شما و نمایش نوع نصب ایده آل هستند. جیب های میله ای، گرومت ها و سر زبانه ها مدرن تر و مقرون به صرفه تر هستند، زیرا به حلقه های اضافی نیاز ندارند. در حالی که پرده به سبک چین دار، سنتی تر است.

اتصال پرده نیز در سبک های مختلف از سنتی گرفته تا مدرن انجام می شود. شما همچنین می توانید لوازم جانبی مانند زنگوله و بند انتهایی را به پرده های خود اضافه کنید تا به پنجره تان جذابیت بیشتری دهید.

2. توجه به طول و پهنای پرده

تنظیم ارتفاع و عرض پرده موضوعی است که شاید بسیاری از مردم ندانند چه استانداردی را باید برای آن رعایت کنند. در حالی که مهم ترین نکته آویزان کردن پرده ها این است که آن ها را درست بالای قاب پنجره آویزان کنید.

آویزان کردن آن ها درست زیر سقف باعث می شود که پنجره های شما بلندتر به نظر برسند.

همچنین نصب کردن پرده ای که چند سانتی متر پهن تر از قاب پنجره است، پنجره را بزرگ تر نشان خواهد داد و این امکان را فراهم می کند که پرده ها را به کنار پنجره جمع کنید تا نور بیشتری محیط داخلی شود.

نکته مهم دیگری که باید هنگام آویزان کردن پرده ها در نظر بگیرید این است که کجا باید به زمین برخورد کنند. به طور معمول آن ها باید دقیقا با زمین مماس شوند اما برخی ترجیح می دهند آن ها کمی روی زمین قرار داشته باشند تا ظاهری رومانتیک تر به خود بگیرند.

یکی از نکات مهم در انتخاب پرده این است که پرده ها نباید هرگز بالاتر از سطح زمین قرار گیرند.

توجه به طول و پهنای پرده | گروه وراتی

3. توجه به رنگ و طرح پرده ها

در حالی که پرده های با رنگ خنثی در جنس کتانی یا مخملی همیشه جاودانه ترین و کلاسیک ترین سبک پرده ها خواهند بود اما اگر در طرح مناسب انتخاب نشوند، تمام جذابیت خود را از دست می دهند.

به عنوان مثال یک طرح راه راه ملایم و یا طرح گل می تواند جذابیت بصری و حالات رومانتیک را به یک پرده اضافه کند.

شما همچنین می توانید به سمت یک الگوی جسورانه بروید. اما بر اساس اصول راهنمای خرید پرده، تنها در صورتی که می خواهید پرده های اتاق در کانون توجه قرار گیرند، این نوع طرح ها را انتخاب کنید.

4. توجه به جنس پرده

برخلاف باور بسیاری از افراد بر اساس نوع محیط می توان از انواع دیگری از پرده ها با جنسی جز از پارچه استفاده کرد.

به عنوان مثال شما می توانید انواع پرده شید را سفارش دهید که نصب راحتی دارند و اجازه می دهند نور ورودی به محیط را کنترل کنید.

یک انتخاب دیگر نصب کرکره یا پرده چوبی است که در بسیاری از محیط های اداری بیشتر دیده می شود و با استفاده از آن ها می توانید از حریم خصوصی خود به شکل قابل توجهی مراقبت کنید.

پرده های دیگری مانند پرده ونیزی، پرده رولی، پرده عمودی، مینی کرکره و یا شید خورشیدی نیز در بازار وجود دارند که زمان مشاوره با یک متخصص دکوراسیون و طراحی داخلی می توانید بهترین تصمیم را برای انتخاب آ ن ها بگیرید.

توجه به جنس پرده در راهنمای خرید | گروه وراتی

5. توجه به روش شست و شوی پرده ها

برای استفاده از راهنمای خرید پرده اول باید مشخص کنید که آیا می خواهید پرده های مخصوص شست و شوی در خشکشویی را بخرید یا پرده هایی که می توان آن ها را به راحتی در لباس شویی انداخت.

پرده هایی که می توان آن ها را در لباس شویی خانگی شست، در دراز مدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شوند.

اما در نظر داشته باشید که اگر خودتان اقدام به شست وشوی پرده هایی کنید که باید تخصصی توسط خشک شویی تمیز شوند، بافت و فرم پرده را خراب خواهید کرد.

مطلب مرتبط  بررسی پرده مناسب برای انواع پنجره ها

6. توجه به تناسب اجزای فرنیچر با پرده ها

مهم نیست که تک تک مبلمان و اثاثیه شما چقدر زیبا به نظر برسند، همه آن ها در مجموع باید مکمل یکدیگر باشند تا ارزش مالی و زیبایی خانه شما را افزایش دهند.

این امر به ویژه در مورد دیوارها و پنجره ها نیز صادق است. زیرا آن ها یکی از پررنگ ترین عناصر طراحی در خانه شما هستند.

زمانی که درک بهتری از روانشناسی رنگ داشته باشید، انتخاب پارچه های رنگی مناسب آسان تر می شود.

7. توجه به تناسب پرده با سبک دکوراسیون داخلی محیط

یکی از مهم ترین نکات راهنمای خرید پرده، تناسب پرده با تمام اجزای یک محیط است. فضایی را در نظر بگیرید که سبک و فرم پرده آن کاملا متفاوت با سبک دکوراسیون داخلی است. نتیجه چنین انتخاب های اشتباهی تنها از بین رفتن تلاش، هزینه و زمان شما است.

اگر دکوراسیون داخلی شما سبک مدرنی دارد، پرده های با چین ساده و بدون الحاقات بیشتر انتخاب بهتری هستند. از طرفی اگر سبک محیط خود را کلاسیک انتخاب کردید، پرده های با جزئیات بیشتر را به جای انواع با رنگ های تند توصیه می کنیم.

برخی افراد در اتاق خواب خود یا جای دیگر ممکن است به رعایت سبک بوهو علاقه داشته باشند. آن ها می توانند پرده های با آویزهای مکرومه را انتخاب کنند. رنگ این پرده می تواند خنثی و ملایم باشد اما آویزها رنگ های شادی داشته باشند.

اگر نور داخل اتاق خواب کم است و به سبک بوهو علاقه دارید، می توانید پرده های توری قدیمی را نصب کنید.

طرفداران سبک مدیترانه ای نیز می توانند پرده هایی را در محیط خود نصب کنند که پارچه ای و بلند و به رنگ های ملایم و روشن باشند. چون پرده در چنین محیطی باید آن را روشن تر و زیباتر نشان دهد.

رنگ انتخابی برای این پرده ها را سفید و گرم توصیه می کنیم.

توجه به تناسب پرده با سبک دکوراسیون داخلی محیط | گروه وراتی

8. توجه به روانشناسی رنگ ها زمان انتخاب پرده

به گفته درمانگران رنگ ها تاثیر روانی عمیقی بر ذهن انسان دارند. به عنوان مثال بعضی رنگ ها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند و حتی بر چشم های شما تاثیر بگذارند. در حالی که تعدادی دیگر اثر آرام بخش دارند و می توانند سطح انرژی افراد داخل محیط را افزایش دهند.

مثلا استفاده از پرده های خاکستری در اتاق خواب شما می‌توانند پس از یک روز طولانی و پر استرس، احساس ضعفتان را چند برابر کند و باعث ایجاد احساساتی مانند کسالت و خستگی شود. در مقابل پرده های آبی و بنفش می توانند به شما احساس آرامش و راحتی بیشتری بدهند.

انتخاب رنگ نقش کلیدی در تعیین خلق و خوی شما دارد. در ادامه این مطلب راهنمای خرید پرده، با توجه به روانشناسی رنگ ها پیشنهاداتی دادیم که به شما کمک می کند بهترین رنگ (ها) را برای پارچه های پرده خود انتخاب کنید.

قرمز

رنگ قرمز اغلب با عشق، اشتیاق و عاشقانه مرتبط است. همچنین این رنگ گرما را ساطع می کند، تاثیر عاطفی زیادی بر شما دارد و برای استفاده در اتاق نشیمن و اتاق خواب ایده آل است.

پارچه های سفارشی و آماده با رنگ قرمز پر جنب و جوش می توانند زندگی و انرژی را به یک اتاق کسل کننده بیاورند.

آبی

آبی رنگی تسکین دهنده بوده و برای کاهش فشار خون و سطح استرس موثر شناخته شده است. این رنگ اغلب با راحتی همراه است و آن را برای اتاق خواب و حمام ایده آل می کند. هنگامی که در اتاق خواب پرده های آبی استفاده می شوند، حس آرامش و خواب آلودگی را القا می کنند.

در حالی که فضاها با رنگ آبی روشن برای استراحت مناسب هستند، آبی های پاستلی می توانند کمی سرد و ناخوشایند به نظر برسند، به خصوص اگر اتاق کوچکی دارید. بنابراین آبی های گرم و روشن جلوه جذاب تری دارند و می توانند خلق و خوی شما را فورا بالا ببرند.

سبز

پرده های سبز برای اتاق خواب مناسب هستند. زیرا رنگ سبز حس آرامش را تراوش می کند، باعث خواب خوب می شود و اتاق را بزرگ تر نشان می دهد.

همچنین این رنگ اثر تسکین دهنده ای روی چشمان ما دارد و برای فضاهایی که روی استراحت و تندرستی تمرکز دارند، مناسب است.

رنگ سبز برای دفتر کار خانگی شما نیز مناسب بوده، زیرا نشان دهنده رشد و شکوفایی است و به کاهش اضطراب ناشی از کار کمک می کند.

مطلب مرتبط  برای خرید پرده های اداری به این نکات توجه کنید

نارنجی

رنگ نارنجی احساس راحتی و مثبت اندیشی را تقویت کرده و پذیرش تغییرات را آسان تر می کند. پرده های نارنجی برای ناهار خوری و اتاق نشیمن، جایی که خانواده و دوستان برای صرف غذا و گفتگو جمع می شوند، عالی هستند.

فضاهای دارای چنین رنگی یک محیط اجتماعی سالم ایجاد می کنند و باعث جوانسازی ذهن و بدن می شوند. رنگ نارنجی همچنین می تواند حس اشتها را تحریک کرده و به هضم غذا کمک کند. همه این عوامل این رنگ را به انتخاب خوبی برای پارچه پرده های آشپزخانه تبدیل می کند.

رنگ زرد

رنگ زرد مانند رنگ نارنجی حس مثبت، دوستی، شایستگی و شادی را تقویت می کند. آشپزخانه ها و اتاق های مهمان فضاهای مناسبی برای آویزان کردن پرده های زرد هستند، زیرا فورا حال و هوای شما را مثبت می کنند و به شما احساس انرژی بیشتری می دهند.

اگر می خواهید از رنگ زرد در اتاق خواب خود استفاده کنید، به سراغ رنگ زرد لیمویی یا هر طیف ملایم دیگری از زرد بروید.

رنگ صورتی

رنگ صورتی خاصیت آرامش بخشی دارد و اغلب با عشق، مهربانی و شفقت همراه است. در واقع رنگ صورتی به هدایت انرژی های عاطفی ما کمک می کند و احساسات خشم و رنجش را کاهش می دهد.

از آن جایی که رنگ صورتی روی روابط شخصی تاثیر مثبت دارد، پرده های صورتی برای اتاق خواب شما نیز انتخاب عالی هستند.

پارچه های صورتی روشن برای اتاق مطالعه و همچنین برای اتاق بچه ها ایده آل محسوب می شوند، چون احساس عشق، همدلی و بازیگوشی را تقویت می کنند.

رنگ بنفش

بنفش رنگی غنی و دراماتیک است که اغلب با تزریق حس سلطنت، اشتیاق، تجمل و هیجان همراه می شود. همچنین رنگ بنفش خلاقیت را تحریک کرده، به ایجاد یک محیط کاری دلپذیر کمک می کند و یک انتخابی عالی برای پرده اتاق های مطالعه و دفاتر خانگی است.

در حالی که پرده های بنفش تیره اتاق نشیمن را پر جنب و جوش جلوه می دهند، بنفش های روشن تر مانند رنگ یاسی و اسطوخودوسی اثر آرام بخشی بر اتاق خواب شما دارند.

سفید

رنگ سفید نشان دهنده خلوص، آرامش، معصومیت، وقار و شادی است. رنگ سفید به شما مثبت اندیشی، احساس شادی و رضایت می بخشد. پرده های سفید برای ایجاد فضایی آرام در اتاق خواب شما عالی هستند.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای حس قدرت و اطمینان را القا می کند. این رنگ اغلب با حس امنیت، پیچیدگی و انعطاف پذیری همراه است.

با این حال هنگام استفاده از پرده های قهوه ای برای اتاق، مطمئن شوید که دکوراسیون داخلی روشنی دارید تا فضا خسته کننده و تاریک به نظر نرسد.

چه زمانی باید رنگ ها را ترکیب کرد

اگر دیوارهایی به رنگ خنثی دارید و می خواهید حس شادی ایجاد کرده، رنگ پرده های خود را با هم ترکیب کنید.

از طیف های مختلف یک رنگ برای ظاهری ظریف یا از چند رنگ ثابت برای شادابی استفاده کنید. شما همچنین می توانید ترکیبی از سیاه و سفید را برای ظاهر فضایی (مانند دفاتر مدیریتی) انتخاب کنید که نیاز به بیان حس قدرت دارد.

رنگ سفید با صلح و ظرافت همراه است و سیاه قدرت و اقتدار را نشان می دهد. به طور کلی رنگ یک ابزار ارتباطی قوی است که از آن اغلب برای علامت دادن به کنش، تاثیر بر خلق و خو و حتی تاثیر بر واکنش های روانی استفاده می کنند.

در حالی که درک رنگ ها تا حدودی وابسته به اشخاص است، بعضی از تاثیرات جلوه های رنگی به طور جهانی شناخته شده اند.

چه زمانی باید رنگ ها را ترکیب کرد | گروه وراتی

سخن نهایی

پرده ها یکی از مهم ترین اجزای طراحی داخلی هستند و اگر متناسب با کاربرد و سبکی که در طراحی حاکم است انتخاب نشوند، از جذابیت فضا بسیار می‌کاهند.

به همین دلیل لازم است که بر اساس استاندارد های یک راهنمای خرید پرده عمل کرده و متناسب با سایر اجزا، طرح و رنگ پرده را انتخاب کنیم.

شاید یک فرد عادی نتواند تمام نکات بالا را برای انتخاب بهترین گزینه از میان انواع پرده های موجود در بازار در نظر بگیرد. در چنین شرایطی نظر یک کارشناس دکوراسیون داخلی می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. چرا که شخص کارشناس با در نظر گرفتن نکات فنی در طراحی داخلی و لحاظ کردن سلایق شما، انتخاب پرده را برای شما تسهیل می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *