آیا باید رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار انتخاب شود؟

آیا باید رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار انتخاب شود؟ | گروه پرده وراتی

یکی از مواردی که هنگام خرید پرده باید به آن توجه شود متناسب بودن رنگ و طرح آن با رنگ دیوار است. امروزه در بسیاری از خانه‌ها دیوارها به رنگ سفید رنگ آمیزی می‌شوند و در عین حال بسیاری از افراد نیز دوست دارند از پرده‌های حریر سفید برای پنجره استفاده کنند. این در حالیست که با انتخاب رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار و سایر وسایل داخل اتاق می‌توانید دکوراسیونی با جذابیت و انرژی بیشتری ایجاد کنید.

اگرچه استفاده از این دو رنگ مشابه در کنار یکدیگر ممنوعیتی ندارد و گاهی نیز روشنایی اتاق را بیشتر می‌کند، اما از سوی دیگر می‌تواند به همان اندازه موجب بی‌روح شدن فضای اتاق شود.

چطور رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید انتخاب درستی برای ست رنگ پرده و دیوار داشته باشید لازم است چند فاکتور اولیه و ساده را در نظر بگیرید.

المان‌های موجود در اتاق را بررسی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بتوانید رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار انتخاب کنید توجه به جزییات یک اتاق است. به رنگ فرش، مبلمان، حتی رنگ غالب در یک تابلوی نقاشی، توجه کنید. شما احتمالا از یک پالت رنگی خاص در دکوراسیون اتاقتان استفاده کرده‌اید.

حتی اگر با فکر قبلی نیز نباشد معمولا اشخاص بسیاری از اجسامی که می‌خرند را به طرز غریزی با توجه به رنگ آن انتخاب می‌کنند. بنابراین در اتاق شما نیز باید یک رنگ بر سایر رنگ‌ها غالب باشد. آن را بیابید و پالت رنگی مرتبط با آن را پیدا کنید تا بتوانید از آن برای انتخاب رنگ پرده ایده بگیرید.

رنگ دیوار را تکرار کنید

این ایده بسیار ساده و کاربردی است. رنگ دیوار و پرده را یکی انتخاب کنید. اگررنگ دیوار روشن باشد، انتخاب پرده رنگ روشن می‌تواند به بزرگتر شدن اتاق نیز کمک کند.

اما اگر تیره باشد موجب کوچک شدن فضای اتاق خواهد شد. اگر دیوار تک رنگ است می‌توانید از رنگ آن بعنوان رنگ پایه یک پرده طرح‌دار استفاده کنید. بعنوان مثال پرده‌‌ای طرح دار با رنگ پایه سفید را در کنار دیواری به رنگ سفید استفاده کنید.

مطلب مرتبط  پرده مناسب پنجره لوور چیست؟

معمولا توصیه می‌شود پرده را یک درجه روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ دیوار انتخاب کنید تا در فضای اتاق لطافت بیشتری احساس شود.

برای رنگ پرده رنگ دیوار را تکرار کنید | گروه پرده وراتی

از رنگ‌های خنثی کمک بگیرید

اگر دیوار رنگی چشمگیر دارد و نمی‌خواهید آن را با رنگ دیگری ترکیب کنید، پرده را به رنگ خنثی در نظر بگیرید. در این مواقع بهترین انتخاب رنگ سفید است، بخصوص اگر رنگ دیوار تیره باشد.

رنگ سفید در کنار رنگ‌های گرم و سرد به طور یکسان جذابیت خواهد داشت. برای افزودن جذابیت بصری، می‌توانید از نوار پرده با رنگی متضاد از پرده اما هماهنگ با رنگ دیوار، برای سجاف یا لبه جلویی پرده استفاده کنید.

از رنگ مکمل رنگ دیوار استفاده کنید.

یکی از شگردهای انتخاب رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار توجه به چرخه رنگ است. بخصوص اگر دیوار رنگی به جز رنگ‌های خنثی نظیر سفید، کرم، بژ یا خاکستری داشته باشد، در این صورت چرخه رنگ می‌تواند کمک بزرگی به ترکیب رنگ دیوار و پرده کند.

بعنوان مثال اگر دیوار به رنگ آبی روشن است، در چرخه رنگ باید رنگ مقابل آن را انتخاب کنید که تقریبا طیف رنگی نارنجی را در بر می‌گیرد.

اگر فکر می‌کنید تضاد این دو رنگ بیش از حد تو ذوق می‌زند، پرده را ترکیبی از رنگ مکمل دیوار و یک رنگ خنثی در نظر بگیرید تا هارمونی و ملایمت بیشتری در فضای اتاق ایجاد کند.

از رنگ  پرده مکمل رنگ دیوار استفاده کنید | گروه پرده وراتی

انواع رنگ‌های پرکاربرد دیوار

برخی از رنگ‌هایی که بیشتر در خانه‌ها کاربرد دارند شامل موارد زیر می‌شوند. در ادامه به شما خواهیم گفت بهترین رنگ‌ها برای هر یک از این دیوارها کدام هستند.

دیوارهای کاملا سفید

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، سفید یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها برای دیوار است که نه تنها روشنایی خاصی به فضای اتاق می‌بخشد بلکه به بزرگتر دیده شدن اتاق نیز کمک می‌کند.

خوشبختانه ست رنگ پرده و دیوار سفید دشواری خاصی ندارد. یکی از ایده‌های کلاسیک برای رنگ پرده‌ای که در کنار دیوار سفید قرار می‌گیرد، رنگی نسبتا تیره‌تر و مونوکروم است.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع انتخاب و خرید پرده اداری 2024

مونوکروم بودن آن را نیز می‌توانید با ایده گرفتن از رنگ‌های به کار گرفته شده در اتاق انتخاب کنید. رنگ تیره می‌تواند تضاد بیشتری در فضای اتاق ایجاد کند و جلوه بیشتری به پرده می‌بخشد و به نوعی موجب چشمگیر شدن آن می‌شود.

انواع پرده مدرن، پرده‌های حریر سفید و رنگی، پرده‌های مخمل و اسکرین‌ها همه از جمله پرده‌هایی هستند که می‌توانید در کنار دیوار سفید از آن‌ها استفاده کنید و دکوراسیونی مدرن برای اتاق بسازید.

از محبوب‌ترین رنگ‌هایی که در اغلب دکوراسیون‌ها در کنار دیوار سفید به کار گرفته می‌شوند پرده‌های آبی و سبز هستند که به دلیل ملایمتی که دارند آرامش بیشتری در فضای اتاق پخش می‌کنند.

بسیاری معتقدند رنگ سبز و آبی رنگ‌هایی هستند که یادآور زیباترین نقاط طبیعت یعنی دریا، آسمان و جنگل هستند و همین موجب احساس آرامش در افراد می‌شود. به همین جهت معمولا از این رنگ‌ها در اتاق خواب استفاده می‌شود تا افراد خواب راحت‌تری داشته باشند.

پرده متناسب با دیوارهای کاملا سفید  | گروه پرده وراتی

دیوارهایی به رنگ بژ

رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار بژ رنگ‌های ملایم آبی و خاکستری هستند. در صورتیکه لوازم خانگی از جمله مبلمان هم در رنگ بژ یا خنثی هستند، انتخاب کوسن‌های لاجوردی یا آبی روشن که همرنگ پرده باشند می‌تواند جذابیت بیشتری به فضای اتاق ببخشد.

پرده‌های حریر سفید که رویه مخملی در طیف رنگ قهوه‌ای دارند نیز می‌توانند یک دکوراسیون مونوکروم برای اتاق نشیمن ایجاد کنند و در عین حال فضایی لوکس به این محیط ببخشد. رنگ‌های طلایی و بلوطی نیز از جمله رنگ‌هایی هستند که درخشش زیبایی درکنار رنگ بژ خواهند داشت.

پرده متناسب با دیوارهایی به رنگ بژ | گروه پرده وراتی

دیوارهای رنگی

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، استفاده از رنگ‌های مکمل می‌تواند یک ایده خلاقانه برای ست رنگ پرده و دیوار باشد. اما علاوه بر اینها، رنگ سفید، بژ، خاکستری و هر رنگ خنثی دیگری را می‌تواند در کنار دیوارهای رنگی استفاده کنید.

دیوارهایی که طرح یا بافت خاصی دارند

نکته دیگری که در ست رنگ پرده و دیوار باید به آن اشاره شود دیوارهایی است که طرح یا بافت خاصی دارند. این دیوارها دیگر تک رنگ نیستند که بتوانید از همان قوانینی که گفته شد پیروی کنید. بعنوان مثال، اگر دیوارها به جای رنگ، کاغذدیواری داشت چطور پرده اتاق را انتخاب کنیم؟

مطلب مرتبط  معرفی 12 ترکیب رنگی پرده مناسب دیوار خاکستری

پیش از هر چیزی به این نکته توجه کنید که اگر دیوارها طرح دارند، پرده را باید بدون طرح و تک رنگ انتخاب کنید تا فضای اتاق شلوغ و درهم دیده نشود. برای انتخاب رنگ پرده از رنگ‌هایی که در طرح کاغذ دیواری وجود دارد استفاده کنید.

اگر این رنگ‌ها خنثی بودند، رنگ پرده را می‌تواند بر اساس رنگ‌های خنثی انتخاب کنید یا چند درجه روشن‌تر یا تیره‌تر از آن را در نظر بگیرید. اگر رنگارنگ بودند، یکی از رنگ‌ها را انتخاب کنید و کمی روشن‌تر از آن یا مکمل آن را برای پرده در نظر بگیرید.

پرده متناسب با دیوارهایی که طرح یا بافت خاصی دارند| گروه پرده وراتی

دیوارهای رنگ تیره

اگرچه رنگ تیره برای دیوار اتاق خیلی معمول و پرکاربرد نیست اما از جمله رنگ‌های خاصی است که در عین حال که ممکن است فضا را تاریک و دلگیر کند، می‌تواند زیبایی و ظرافت خاصی نیز به فضای اتاق ببخشد. برای انتخاب رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار تیره اولین انتخاب رنگ‌های روشن است.

تضادی که رنگ‌ روشن پرده در کنار دیوار تیره ایجاد می‌کند موجب می‌شود فضای اتاق از حالت کسل آور بودن خارج شود و بیننده احساس دلگیری و خفه‌گی در اتاق نکند.

طیف رنگ‌های خاکستری، سفید و کرم، طلایی، عاجی و رنگ‌های در همین پالت رنگی می‌توانند بهترین انتخاب برای ست رنگ پرده با دیوار باشند.

پرده مناسب دیوارهای رنگ تیره | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

هماهنگی رنگ پرده با دیوار و سایر لوازم اتاق از جمله مواردی است که باید هنگام انتخاب پرده به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که پرده و دیوار در کنار هم قرار می‌گیرند بیش از هر چیزی رنگ‌هایشان با هم تداخل پیدا می‌کند. به همین دلیل مهم است که رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه دیوار چه رنگی دارد می‌توانید از ایده‌های مختلفی برای ست رنگ پرده و دیوار کمک بگیرید و دکوراسیونی زیبا برای اتاقتان بسازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *