روانشناسی رنگ مناسب پرده و اهمیت آن در زندگی و خلق و خوی افراد

روانشناسی رنگ | گروه پرده وراتی

آیا تا به حال چیزی در مورد روانشناسی رنگ پرده‌ها و تأثیر آن بر خلق و خوی افراد شنیده‌اید؟ اگر به دنبال خرید پرده با رنگ مناسب برای خانه خود هستید، در ادامه این مطلب از وراتی با ما همراه باشید.

از مدت‌ها پیش روانشناسان و هنرمندان فعال در حوزه طراحی داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ‌ها تأثیر به‌سزایی در روحیه افراد و زندگی آن‌ها می‌گذارند. مطالعات بسیاری که در این زمینه صورت گرفته، این موضوع را ثابت کرده است. حال به این فکر کنید که ما با انتخاب رنگ پرده می‌توانیم تأثیر مثبتی را در فضای خانه یا محل کار خود بر روحیات افراد بگذاریم. از طرفی تقریباً همه می‌دانیم که پرده‌ها یکی از اجزای اصلی در دکوراسیون داخلی به شمار می‌روند. رنگ‌بندی متنوع و داشتن آگاهی نسبت به روانشناسی رنگ پرده به ما کمک می‌کند تا متناسب با وضعیت روحی و روانی خود و یا اطرافیان، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم.

روانشناسی رنگ چیست | گروه پرده وراتی

روانشناسی رنگ چیست؟

همه ما متناسب با روحیات خود به یک یا چندرنگ علاقه‌مند هستیم و از تماشای آن‌ها لذت می‌بریم. به احتمال زیاد وقتی وارد یک فروشگاه، مطب دکتر یا اتاق می‌شوید، با مشاهده برخی از رنگ‌ها احساس بسیار خوشایندی می‌کنید. تحقیقات صورت‌گرفته نشان داده‌اند که تأثیر رنگ‌ها بر روی زندگی ما بسیار قدرتمند است؛ به طوری که حتی واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن انسان نیز از هر کدام از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد.

روانشناسی رنگ که با نام Color Psychology در زبان انگلیسی شناخته می‌شود، به مطالعه رنگ‌ها و تأثیر آن بر رفتار انسان می‌پردازد. خصوصیاتی که در رنگ‌ها وجود دارد باعث می‌شود تا ذهن، رفتار و بدن انسان‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. حتی برخی از دردهای بدن را می‌توان با کمک تأثیر رنگ‌ها تسکین داد یا اینکه از طریق آن‌ها حس آرامش، نشاط، هیجان و حتی اضطراب را در وجود انسان‌ها تشدید کرد.

برای مثال مطالعات نشان داده‌اند که اگر فردی قبل از امتحان خود، رنگ قرمز را مشاهده کند، عملکرد خوبی در آزمون نخواهد داشت. شاید برایتان جالب باشد که حتی برای برخی از رنگ‌ها، معنای جهانی در نظر گرفته‌اند. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در روانشناسی رنگها می‌توان آن‌ها را در طیف گرم و سرد دسته‌بندی کرد.

رنگ‌های سرد به رنگ‌های طیف آبی گفته می‌شود که رنگ‌های سبز، بنفش و آبی در این طیف قرار دارند. این رنگ‌ها اغلب نمادی از آرامش هستند، اما در برخی مواقع می‌توانند حس بی‌تفاوتی یا غم را در وجود افراد ایجاد کنند. رنگ‌های طیف قرمز در گروه رنگ‌های گرم قرار دارند و شامل زرد، نارنجی و قرمز می‌شوند. بسته به شرایط این طیف رنگی می‌توانند نمادی از هیجان، گرما و یا احساس عصبانیت و خشم باشند.

همان‌طور که مشخص است هر کدام از رنگ‌ها، ویژگی‌هایی برای خود دارند و شما با شناخت دقیق روانشناسی رنگها می‌توانید در دکوراسیون داخلی و انتخاب پرده‌های اتاق، تأثیر مثبتی را بر خلق و خوی افراد داشته باشید.

تاریخچه روانشناسی رنگها

این روزها بازار روانشناسی رنگ ها به‌قدری داغ شده است که در حوزه‌های مختلفی مانند صنایع، طراحی، فروش، دکوراسیون داخلی و موارد دیگر برای تاثیرگذاری بیشتر روی افراد از آن استفاده می‌کنند. دانستن تاریخچه رنگ‌ها امروزه برای ما اهمیت پیدا کرده است. از گذشته، انسان رنگ‌های موجود در اطراف خود را احساس می‌کرد؛ اما مدت زیادی طول کشید تا تأثیر آن را در رفتار و عملکرد خود و هم‌نوعانش درک کند.

مطلب مرتبط  ساخت اتاق رویایی با راهنمای خرید پرده تخت خواب

انسان‌های اولیه تنها با دو رنگ سفید و سیاه آشنا بودند که در واقع همان رنگ زرد خورشید در روز و رنگ آبی تیره در شب‌هنگام بود. با گذشت زمان انسان توانست با رنگ‌های دیگر آشنا شود؛ به طوری که از مواد اولیه موجود در طبیعت، رنگ‌های دیگر را تولید کرد. بعد از آن رنگرزی به ‌عنوان یکی از شغل‌های مهم و اصلی انسان‌ها شناخته شد. تاریخ‌دانان معتقدند که حدود 3000 سال قبل از میلاد در کشور چین برای اولین بار شغل رنگرزی به وجود آمد و اولین سازندگان رنگ جهان، مصریان قدیم هستند.

قرمز، آبی و زرد جزء رنگ‌های اصلی هستند که با ترکیب‌کردن آن‌ها می‌توان رنگ‌های ثانویه را تولید کرد. شخصی به نام یوهانس اتین در کتاب هنر رنگ خود که در سال 1961 میلادی در کشور آلمان به چاپ رسیده است، جمله‌ای قابل‌ تأمل را در مورد رنگ‌ها و تأثیر آن بیان کرده است که تا آن زمان کسی به این موضوع توجه نمی‌کرد. این جمله در زیر آمده است:

«رنگ مواهب خود را به همه تقدیم می‌کند؛ ولی رموز نهان‌تر خود را فقط برای شیفتگان واقعی ظاهر می‌‌سازد و تنها کسانی که عاشق رنگ هستند می‌توانند زیبایی و کیفیت ذاتی آن را درک کنند.»

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی  | گروه پرده وراتی

نقش رنگ ها در دکوراسیون خانه

رنگ‌ها از عناصر اصلی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند و معمولاً اولین گزینه‌ای هستند که در هنگام انتخاب به آن‌ها توجه می‌کنیم. در دکوراسیون داخلی انتخاب رنگ‌ها تصادفی نیست و اغلب با در نظر گرفتن ویژگی‌های مکان مورد نظر آن را انتخاب می‌کنند.

شاید با خود فکر کنید که نقش رنگ ها در دکوراسیون خانه تنها به زیبایی ظاهری و یا تنظیم نور خانه مربوط می‌شود؛ اما در بخش‌های قبلی ما از تأثیر رنگها در زندگی و احساساتمان صحبت کردیم. شما با انتخاب هر کدام از رنگ‌ها می‌توانید احساساتی مانند غم، شور و شادی، آرامش، هیجان و موارد دیگر را در وجود خود یا دیگران برانگیخته کنید؛ بنابراین بر اساس آنچه که تا اینجا گفته شد، دانستن فلسفه رنگ ها و استفاده درست از آن‌ها به ‌عنوان یک هنر، شناخته شده و به‌کارگیری صحیح آن‌ها در دکوراسیون داخلی باعث مدیریت بهتر احساسات شما و دیگران می‌شود.

همچنین برای آشنایی با رنگ پرده متناسب با رنگ دیوار به این صفحه مراجعه کنید.

معرفی 9 رنگ پرده و تأثیر آن بر خلق و خوی افراد

پرده‌ها از نقاط قابل ‌توجه در هر اتاقی هستند که به شکل‌گیری فضای اطراف کمک می‌کنند. با انتخاب رنگ پرده و پارچه مناسب می‌توان احساسات بی‌نظیری را در وجود افراد ایجاد کرد. بهتر است برای داشتن بیشترین تأثیرپذیری، از تأثیر رنگ پرده در کنار در نظر گرفتن رنگ دیگر بخش‌های اتاق مورد نظر غافل نشوید.

اگر به‌تازگی خانه خریده‌اید یا به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی و حس و حال فضای اطراف خود هستید، با در نظر گرفتن اصول روانشناسی رنگ و خلق و خوی افراد، بهترین رنگ پرده را انتخاب کنید. ما در ادامه در مورد انواع رنگ‌های موجود پرده و تأثیر هر کدام بر روحیه افراد صحبت می‌کنیم.

1- پرده با رنگ قرمز

رنگ قرمز از جمله گرم‌ترین رنگ‌های موجود است که به دلیل اثرگذاری عمیق عاطفی بر احساسات انسان‌ها باعث افزایش ضربان قلب آن‌ها می‌شود. بیشتر انسان‌ها با تماشای رنگ قرمز، انرژی مضاعفی را در وجود خود احساس می‌کنند و دچار نشاط و هیجان می‌شوند. طولانی بودن طول‌موج رنگ قرمز باعث جلب ‌توجه افراد نسبت به آن می‌شود؛ به همین دلیل است که در چراغ‌های راهنمایی از این رنگ استفاده می‌کنند.

مطلب مرتبط  آشنایی با 4 مدل از انواع ارتفاع پرده

اگر دقت کرده باشید در اکثر رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری به دلیل تحریک اشتها از این رنگ استفاده می‌کنند. در مکان‌هایی که با هدف سرگرمی و افزایش هیجان ایجاد شده‌اند، رنگ قرمز بهترین گزینه محسوب می‌شود. همچنین در اداره‌ها و شرکت‌ها به منظور بالا بردن انرژی کارمندان و افزایش راندمان کاری آن‌ها، استفاده از پرده با رنگ قرمز مناسب است.

  • اثرات مثبت رنگ قرمز:

گرما، انرژی، تحریک، هیجان، قدرت، بقا

  • اثرات منفی رنگ قرمز:

افزایش فشارخون، اختلال، تجاوز، تأثیر منفی در دید

روانشناسی رنگ ها | گروه پرده وراتی

2- پرده با رنگ زرد

رنگ زرد با طول‌موج نسبتاً طولانی خود، تحریک‌کننده احساسات است و در طیف رنگ‌های گرم به ‌عنوان متعادل‌ترین آن‌ها شناخته می‌شود. اگر به دنبال القای حس صمیمیت در افراد هستید، از پرده با رنگ زرد استفاده نمایید. شما می‌توانید اتاق‌های پذیرایی مهمان‌های خود را با پرده‌های زردرنگ مزین کنید تا شور و حرارت و گرمی رابطه در وجود مهمان‌ها القا شود.

از طرفی با به‌کارگیری رنگ زرد می‌توانید حس پایداری و تعادل را در خانه خود ایجاد کنید. اگر به دنبال افزایش خلاقیت در وجود کودک خود و بهبود خلق و خوی او هستید از پرده‌های با تم زرد استفاده کنید.

  • اثرات مثبت رنگ زرد:

اعتماد ‌به نفس، دوستی، عزت‌نفس، خوش‌بینی، خلاقیت، قدرت احساسی

  • اثرات منفی رنگ زرد:

افسردگی، اضطراب، ترس، غیرمنطقی بودن، خودکشی، شکنندگی احساسی

3- پرده با رنگ نارنجی

رنگ نارنجی تشویق‌کننده خوبی برای افراد به فعالیت و تحرک است. با استفاده از این رنگ انرژی و پویایی را در فضای اطراف بالا می‌برید و باعث افزایش حس شادی در وجود اطرافیان می‌شوید. در بیشتر محیط‌های ورزشی برای بالا بردن انرژی افراد و پویایی آن‌ها از پرده‌هایی با رنگ‌بندی نارنجی استفاده می‌کنند.

اگر به دنبال افزایش اشتها و هضم بهتر غذا هستید، سالن‌های غذاخوری یا فضای آشپزخانه خود را با پرده‌هایی به این رنگ پوشش دهید. استفاده از پرده‌های نارنجی برای اتاق‌خواب یا اتاق استراحت کودکان انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود. بر اساس روانشناسی رنگ ها، با استفاده بیش از اندازه از رنگ نارنجی باعث القای احساس بیهودگی و کمبود ارزش‌های فکری در وجود دیگران می‌شوید.

  • اثرات مثبت رنگ نارنجی:

امنیت، اشتیاق، راحتی، گرما، سرگرمی و فراوانی

  • اثرات منفی رنگ نارنجی:

ناامیدی، سرخوردگی، عدم بلوغ، محرومیت

4- پرده با رنگ آبی

رنگ آبی القاکننده احساس آرامش و تعادل است و به ‌عنوان یکی از سردترین رنگ‌ها شناخته می‌شوند. اگر می‌خواهید استرس و نگرانی‌های خود و اطرافیان را کاهش دهید، به دنبال انتخاب پرده‌هایی با تم آبی باشید. افزایش هماهنگی درونی و تمرکز با به‌کارگیری رنگ آبی بیش از پیش حاصل می‌شود. در محیط‌های اداری که حفظ آرامش کارکنان و افزایش تمرکز آن‌ها اهمیت دارد، اغلب از پرده‌های با رنگ آبی استفاده می‌کنند.

همچنین رنگ‌بندی آبی برای اتاق‌خواب و استراحت انتخاب بسیار مناسبی است. اگر دقت کرده باشید از این رنگ بیشترد

 برای القای حس آرامش در وجود بیماران استفاده می‌کنند.

  • اثرات مثبت رنگ آبی:

آرامش، کارایی، خنکی، اعتماد، منطق

  • اثرات منفی رنگ آبی:

عدم حس دوستی، سردی، عدم احساس، بی‌اعتمادی

5- پرده با رنگ بنفش

کوتاه‌ترین طول‌موج به رنگ بنفش تعلق دارد و میان طیف رنگ‌های رنگین‌کمان، قوی‌ترین آن‌ها است. تماشای این رنگ انرژی‌بخش باعث افزایش عزت‌نفس، هوشیاری و انگیزه در وجود شما می‌شود. بنفش نماد معنویت و اصالت است و با برانگیخته کردن احساسات، ارتباطی صمیمی را بین شخص و محیط پیرامون ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط  چه رنگ پرده‌ای با دیوار سبز ست می‌شود؟ | پرده مناسب دیوار سبز

طبق مطالعات مربوط به روانشناسی رنگ، بنفش باعث تشویق حس مراقبه و تفکر عمیق می‌شود؛ به همین علت اغلب برای سالن‌های یوگا و مدیتیشن از آن استفاده می‌کنند. اگر به دنبال یک رنگ سلطنتی و زنانه برای اتاق خواب خود هستید، انتخاب پرده‌هایی با تم بنفش می‌تواند بهترین انتخاب ممکن برای شما باشد.

  • اثرات مثبت رنگ بنفش:

اعتبار، مهارت، آگاهی معنوی، کیفیت، حقیقت

  • اثرات منفی رنگ بنفش:

نادیده گرفتن، انحطاط، برون‌گرا و سرکوب

فلسفه رنگ ها | گروه پرده وراتی

6- پرده با رنگ سبز

رنگ سبز را نماد طبیعت و تازگی می‌دانند که تماشای آن باعث القای حس آرامش در وجود افراد می‌شود. سبز نماد تعادل است؛ یعنی هر چیز باید در سر جای خود قرار داشته باشد. به وجود آمدن حس اطمینان و آرامش با تماشای رنگ سبز باعث شده تا در فضاهای بیمارستانی، اتاق عمل و یا در اداره‌ها و شرکت‌ها از آن استفاده کنند.

اگر به دنبال فراهم کردن حس امنیت و آرامش هستید و از طرفی می‌خواهید فضای اطراف خود را بزرگ‌تر از آنچه که هست نمایش دهید، انتخاب پرده‌هایی با رنگ سبز می‌تواند بهترین گزینه باشد.

  • اثرات مثبت رنگ سبز:

تعادل، آرامش، صلح، اطمینان، هماهنگی، عشق جهانی

  • اثرات منفی رنگ سبز:

بدون انرژی، رکود، خستگی

7- پرده با رنگ صورتی

صورتی رنگی شادی‌بخش است که اغلب برای اتاق کودکان و دختربچه‌ها استفاده می‌شود. وجود پرده‌های صورتی در اتاق نشیمن و پذیرایی حس سرزندگی و شادابی را در وجود شما ایجاد می‌کند. به دلیل اینکه ته‌مایه‌ای از رنگ قرمز در صورتی وجود دارد، باعث تحت‌تأثیر قرار دادن ما می‌شود؛ البته نه به اندازه قدرت رنگ قرمز در تحریک کردن!

این رنگ اصل زنانگی را نشان می‌دهد و تسکین‌دهنده جسم و پرورش‌دهنده آن است؛ بر اساس روانشناسی رنگ، صورتی به ‌عنوان یک رنگ قدرتمند شناخته می‌شود.

  • اثرات مثبت رنگ صورتی:

القای حس زنانگی، بقا، عشق، گرما، آرامش، پرورش

  • اثرات منفی رنگ صورتی:

تخریب، ترس احساسی، ضعف فیزیکی، سست‌کننده

8- پرده با رنگ خاکستری

خاکستری از خواص روانشناسی مستقیمی برخوردار نیست و به ‌عنوان یک رنگ سرکوبگر شناخته می‌شود. این رنگ روی رنگ‌های دیگر اثر متفاوتی می‌گذارد و بیشتر نماد احساس بی‌تفاوتی است. در صورتی که علاقه داشته باشید، بهتر است از ترکیب رنگ خاکستری با رنگ‌های دیگر برای پرده اتاق استفاده کنید.

  • اثرات مثبت رنگ خاکستری:

احساس بی‌طرفی، خنثی بودن

  • اثرات منفی رنگ خاکستری:

افسردگی، رطوبت، کمبود انرژی، عدم‌اطمینان

9- پرده با رنگ سفید

بر اساس مطالعات، رنگ سفید را به ‌عنوان رنگی که بیان‌کننده خلوص است، می‌دانند. با ترکیب رنگ سفید در کنار رنگ‌های گرم می‌توان احساس خوبی را در وجود خود و دیگران القا کرد.

  • اثرات مثبت رنگ سفید:

خلوص، بهره‌وری، سادگی، وضوح، بهداشت

  • اثرات منفی رنگ سفید:

عدم دوستی، سردی، ناباروری

تاثیر رنگها در زندگی | گروه پرده وراتی

جمع‌بندی

ما در این مقاله تمام تلاش خود را به کار بستیم تا شما را با اصول روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خوی افراد در هنگام خرید پرده آشنا کنیم. انتخاب یک رنگ مناسب برای پرده‌های اتاق مورد نظر بسته به کاربری و سلیقه شما تأثیری مستقیمی بر روحیه و عملکردتان خواهد گذاشت. در کنار توجه به دیگر پارامترهای دکوراسیون داخلی، از انتخاب صحیح برای رنگ پرده‌های خود غافل نشوید. بهتر است در این راه، از کمک یک فرد متخصص استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *