روش های آسان ست پرده با مبل

ست پرده با مبل | وراتی گروه

یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد هنگام دکور کردن خانه ست کردن رنگ‌ها و انتخاب لوازمی است که با هم هماهنگی لازم را دارند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها که بیش از هر چیزی نظر افراد را به خود جلب می‌کند پرده و مبل است. این دو در اتاق نشیمن اصلی‌ترین اجزا محسوب می‌شوند که رنگشان تاثیر مستقیمی به روی ظاهر و دکوراسیون اتاق نشیمن خواهد داشت. بنابراین لازم است بیشتر درباره ست پرده با مبل بدانیم. در این مقاله به مواردی که می‌تواند به شما کمک کند این ترکیب را به زیباترین شکل با هم هماهنگ کنید اشاره می‌شود.

نحوه ست کردن مبلمان با پرده از نظر رنگ شناسی

ست کردن پرده قهوه ای با مبل | گروه پرده وراتی

یکی از اولین مواردی که می‌تواند به شما کمک کند ست پرده با مبل را به بهترین شکل ارائه دهید توجه به چرخه رنگ است. برخی تصور می‌کنند اینکه همیشه رنگ پرده و مبل یکی باشد کافیست. این در حالیست که اگر بتوانید از رنگ‌های مکمل در چرخه رنگ نیز کمک بگیرید می‌توانید ست زیباتری برای اتاق نشیمن خود بچینید. پس در اینجا لازم است کمی بیشتر درباره چرخه رنگ و نقش آن در دکوراسیون خانه بدانیم.

چرخه رنگ چیست؟

پیش از هر چیزی به توضیح کوتاهی درباره چرخه رنگ و کاربرد آن می‌پردازیم. چرخه رنگ که آن را با نام دایره رنگ نیز می‌شناسند به دایره‌ای گفته می‌شود که دور تا دور آن با رنگ‌ها بر اساس طیف و فرکانسی که دارند چیده شده‌اند. این چرخه رنگ‌های مختلفی دارد که هر کدام در دسته بندی رنگ‌های اصلی و رنگ‌های ثانویه تقسیم می‌شوند. سه رنگ قرمز، زرد و آبی رنگ‌های اصلی هستند و هر رنگی که مابین این رنگ‌ها در چرخه رنگ قرار بگیرد رنگ‌های ثانویه نام می‌گیرد، از جمله رنگ سبز و بنفش که از ترکیب رنگ‌های اصلی شکل می‌گیرند.

در چرخه رنگ، رنگ‌های کنار هم معمولا از یک طیف رنگی هستند و رنگ‌هایی که روبروی هم قرار می‌گیرند را رنگ‌های مکمل هم می‌نامند. دانستن این نکات در ادامه به شما کمک خواهد کرد ست پرده با مبل بهتری بچینید.

مطلب مرتبط  بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب رنگ پرده

چطور از چرخه رنگ برای ست پرده و مبل استفاده کنیم؟

قوانین هماهنگ سازی رنگ پرده با مبل | گروه پرده وراتی

حال که با چرخه رنگ و اصلاحات مرتبط با آن آشنا شدید روشی برای ست کردن پرده و مبل با کمک چرخه رنگ به شما ارائه خواهیم کرد.

طیف رنگی مورد نظرتان را انتخاب کنید

سه رنگی که در مبلمان می‌بینید را در نظر بگیرید. اگر مبلمان تک رنگ است و یا طرحی ندارد، رنگ اصلی آن را در نظر گرفته و به سایر اجزای داخل اتاق از جمله رنگ دیوارها یا فرش دقت کنید تا بتوانید تعداد رنگ‌های انتخابی را به سه رنگ برسانید. در اغلب مواقع، رنگ کوسن مبلمان می‌تواند کمک بزرگی در انتخاب رنگ باشد. چرا که معمولا رنگ کوسن با مبلمان متفاوت است و اگر مبلمان رنگی خنثی داشته باشد حتما در کوسن آن یک رنگ زنده و جذاب یا یک طرح رنگارنگ خواهید یافت.

باز هم باید در نظر داشته باشید آیا می‌خواهید پرده طرح دار باشد یا ساده. در صورتیکه کوسن مبلمان ساده است انتخاب پرده طرح دار می‌تواند ایده خوبی باشد اما در صورتیکه کوسن طرح دار است شاید بهتر باشد هنگام ست پرده با کوسن از رنگ غالب در طرح‌های کوسن کمک گرفته و پرده تک رنگ انتخاب کنید.

ست رنگ پرده با مبل را یکی در نظر بگیرید

در مواقعی که رنگ تمامی مبل‌ها یکسان است، می‌توانید رنگ اصلی بدنه مبل را بعنوان رنگ پرده در نظر بگیرید و بگذارید کوسن‌ها و سایر وسایل داخل اتاق درخشش بیشتری داشته باشند. هرچند این ایده برای تمامی سبک دکوراسیون‌ها ایده خوبی نخواهد بود ولی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به شما کمک کند دکوری همپارچه در اتاق نشیمن داشته باشید.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب پرده

ست کردن رنگ وسایل منزل | گروه پرده وراتی

از رنگ‌های مکمل کمک بگیرید

اگر تمایل ندارید همه چیز در خانه شما از یک طیف رنگی باشد، می‌توانید برای ست پرده و مبل از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. این بدین معناست که مثلا اگر مبلمان یا کوسن آن در رنگ خاصی نظیر آبی یا نارنجی بود، رنگ مقابل آن را در چرخه رنگ پیدا کرده و پرده را در آن رنگ انتخاب کنید تا چهره خانه شما از یکدست بودن و یکرنگی خارج شود. در غیر اینصورت می‌توانید از رنگ‌های کنار هم برای ست مبل و پرده استفاده کنید تا همه چیز یک طیف یکسان داشته باشد.

سبک دکوراسیون داخلی خانه را مشخص کنید

سبک‌های مختلف دکوراسیون گاها رنگ‌های خاصی نیز لازم دارند. بعنوان مثال، در دکوراسیون مینیمال معمولا از رنگ‌های ساده و ساکت استفاده می‌شود، نظیر کرم سفید یا خاکستری یا طیفی مابین این رنگ‌ها که محیط را آرام و دلنشین توصیف می‌کنند. بنابراین در دکوراسیون مینیمال قرار نیست یک پرده قرمز یا یک پرده سبز طرح‌دار انتخاب کنید. هرچند با در نظر گرفتن اینکه مبلمان نیز در همین اندازه ساکن و با رنگ‌های ملایم انتخاب می‌شوند، طبیعی است که ست پرده و مبل به راحتی و بدون دردسر انتخاب رنگی خاص انجام شود.

در سبک دکوراسیون سنتی در عین حال که از وسایلی با چوب تیره و پارچه‌های گرانقیمت از جمله مخمل و ابریشم استفاده می‌شود، طرح‌هایی نظیر چهارخانه و گل مرسوم است. بنابراین می‌توان از این طرح در رنگ‌های متنوع برای ست پرده و کوسن استفاده کرد. همچنین پرده مخمل یا پرده ابریشم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این نوع دکوراسیون باشند.

یکی دیگر از سبک‌های دکوراسیون خانگی که بسیار محبوب و پرطرفدار است دکوراسیون مدرن نام دارد. آنچه در سبک دکوراسیون مدرن به چشم می‌خورد خطوط باریک و سطوح صاف است. بنابراین طرح‌های شلوغ نقشی در این نوع دکوراسیون نخواهند داشت و همه چیز تا حد ممکن ساده و مینیمال انتخاب می‌شود. اما برخلاف دکوراسیون مینیمال که پالت رنگی آن ساده و بدون رنگ‌های چشمگیر بود، در دکوراسیون مدرن می‌توان از رنگ‌های پررنگ و درخشان استفاده کرد. این رنگ‌ها اغلب در تابلوهای نقاشی، پرده و مبلمان به کار گرفته می‌شوند و در کنار آن‌ها از رنگ‌های خنثی و ساده برای دیوارها و سایر وسایل استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط  ساخت اتاق رویایی با راهنمای خرید پرده تخت خواب

پرده مدرن حریر | گروه پرده وراتی

سبک دکوراسیون بوهمین نیز در دهه اخیر محبوبیت بالایی کسب کرده است. این سبک دکوراسیون شما را به دوره و فرهنگ دیگری وارد می‌کد. در سبک بوهمین، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع با هم ترکیب می‌شوند و از صنایع دستی و آثار هنری و تابلوهایی که بیشتر سبکی قدیمی دارند استفاده می‌گردد. رنگ چوب را می‌توان رنگ غالب در این سبک دکوراسیون دانست. برای اینکه ظاهر این دکوراسیون خودش را به خوبی نمایان کند معمولا از پرده‌های حریر استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید وقتی که رنگ پرده و مبلمان را با هم ست می‌کنید باید هماهنگی کافی بین جنس رومبلی و پرده نیز وجود داشته باشد تا این ترکیب رنگ و ست شدن به زیبایی هر چه تمام‌تر خودش را نشان دهد. انتخاب از بین انواع پرده پارچه‌ای را با توجه به سبک دکوراسیون خود انجام دهید تا بتوانید چیدمان بهتری داشته باشید.

سخن پایانی

ست پرده با مبل فقط با دانستن چند نکته کوتاه و بی دردسر امکان پذیر است. فقط کافیست پیش از اینکه بخواهید نسبت به خرید پرده و ست کردن آن با مبلمان اقدام کنید ابتدا به این فکر کنید که می‌خواهید از چه سبک دکوراسیونی در خانه خود استفاده کنید؟ دوست دارید چه رنگی در خانه بیش از هر چیزی به چشم بیاید و چه احساسی در خانه خود ایجاد کنید. سپس با دانستن این نکات و پیروی از قوانین چرخه رنگ، به راحتی می‌توانید ترکیب زیبا و چشم نواز را ایجاد کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *