روش های تمیز کردن و شستشوی پرده حصیری یا بامبو

بهترین روش های شستشوی پرده حصیری | گروه پرده وراتی

پرده های حصیری و بامبو یک گزینه ایده آل برای افرادیست که دوست دارند یک پوشش طبیعی و سازگار با محیط زیست برای پنجره خانه خود داشته باشند. این نوع پرده ها که در انواع پرده شید و انواع پرده کرکره موجود هستند با چوب طبیعی، اغلب گیاه بامبو، تولید می شوند و یک پرده با سبکی متفاوت برای خانه ها محسوب می شوند. همانند هر پرده دیگری، پرده حصیری یا بامبو نیز نیاز به تمیز شدن دارد. اما از آنجایی که جنس این پرده با سایر پرده ها از جمله پرده های پارچه ای متفاوت است، روش تمیزکردن آن نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین لازم است راهکار شستشوی پرده حصیری (بامبو) را بدانید.

روش تمیز کردن پرده حصیری یا بامبو چیست؟

تمیز کردن پرده حصیری یا بامبو کار دشواری نیست بخصوص اگر آن را به طور دوره ای تمیز و گردگیری کنید. به طور معمول انواع پرده شید حصیری خیلی آلوده نمی شوند چرا که به دلیل جنس طبیعی و چوبی که دارند اغلب فقط کمی گرد و غبار روی بدنه آن ها می نشیند که با گردگیری هفتگی می توان آن را از بین برد.

هرچند اگر پرده حصیری یا بامبو در جایی نصب باشد که پرتردد است و گرد و غبار بیشتری دارد و در صورت تمیز نشدن مکرر آن، احتمالا نیاز به شستشوی پرده حصیری خواهید داشت.

شستشوی پرده حصیری معمولا برای پرده هایی که در فضای آزاد نصب می شوند کاربرد دارد. با اینحال لازم است پیش از اینکه اقدام به شستشوی پرده حصیری کنید حتما دستورالعمل تمیزکردن و شستشوی پرده را که توسط تولید کننده ارائه می شود بخوانید چرا که تمامی پرده های حصیری و چوبی قابل شستشو نیستند و در برخی مواقع هنگام تمیز کردن آن ها نباید از مواد شوینده یا حتی آب استفاده کنید. با دانستن این نکته بهتر است حین خرید پرده حصیری اطلاعات کافی درباره نحوه تمیز کردن آن را بپرسید.

مطلب مرتبط  نحوه تمیز کردن و شستشوی پرده شید

برای تمیز کردن پرده حصیری لوازم زیر را لازم دارید:

  • یک گردگیر دستی برای اینکه به طور مکرر روی پرده بکشید تا گرد و غبار آن زدوده شود.
  • جاروبرقی با برس نرم که حین تمیزکردن عمیق تر پرده، آلودگی های آن گرفته شود.
  • یک اسفنج تمیز برای از بین بردن لکه هایی که ممکن است روی پرده حصیری بوجود بیایند.
  • یک سطل حاوی محلول آب گرم و صابون مایع یا هر مواد شوینده ای که برای استفاده روی چوب مناسب باشد.
  • حوله و سشوار برای خشک کردن پرده حصیری پس از تمیز کردن.

برای تمیز کردن پرده حصیری لوازم زیر را لازم دارید: | گروه پرده وراتی

پرده حصیری را از بالا به پایین تمیز کنید

پس  از جمع آوری لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن پرده حصیری، مرحله گردگیری را با گردگیر دستی آغاز کنید. گردگیری باید از بالا به پایین انجام شود و بهتر است پیش از گردگیری پرده، ابتدا میله پرده را گردگیری کنید چرا که این نقطه معمولا طی تمیز کردن پرده حصیری فراموش می شود و غبار و خاکی که بالای پرده قرار گرفته خیلی زود مجدد پرده و اجسام اطراف آن را آلوده می کند.

در مرحله بعد برای اطمینان از اینکه هیچ غباری باقی نمانده با برس نرم و کوچک جاروبرقی، یکبار مجدد از بالا به پایین پرده حصیری را جارو بکشید.

از اسفنج مرطوب استفاده کنید

یک اسفنج تمیز بردارید و آن را به آب آغشته کنید. دقت داشته باشید که نباید اسفنج به قدری خیس شود که آب از آن خارج شود بلکه فقط کمی مرطوب بودن آن کافیست. همانند مرحله قبل، تمیز کردن پرده حصیری با اسفنج مرطوب را نیز از بالاترین نقطه آن آغاز کنید. اصلا نگذارید آب به داخل پرده نفوذ کند و اگر اسفنج بیش از اندازه آغشته به آب بود، آب اضافی آن را بگیرید و سریعا پرده را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

در مرحله بعد با یک حوله تمیز کل پرده را مجدد تمیز کنید تا هر نوع رطوبت باقی مانده روی پرده حصیری پاک شود. برای اینکه این مرحله زودتر انجام شود می توانید از سشوار نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید نباید هیچ رطوبت و آبی روی پرده حصیری باقی بماند چرا که به مرور زمان موجب ایجاد شدن لکه یا تغییر رنگ آن خواهد شد.

مطلب مرتبط  آشنایی با 3 روش شستشوی انواع پرده | نکات مراقبتی پرده برای افزایش طول عمر آن

راهنمای شستشوی پرده حصیری با بامبو

راهنمای شستشوی پرده حصیری با بامبو | گروه پرده وراتی

در اغلب مواقع نیازی به شستشوی پرده حصیری یا حتی دیگر انواع پرده کرکره به شکل عمیق تر نخواهید داشت و با گردگیری و مراحل توصیه شده برای تمیز کردن پرده حصیری می توانید آن را تا مدت طولانی تمیز و بدون لک و آلودگی نگه دارید.

اما اگر به هر دلیلی این پرده ها طوری آلوده شدند که با طی کردن مراحل گفته شده نتوانستید لکه ها یا غبار ایجاد شده روی آن را تمیز کنید، لازم است نسبت به شستشوی پرده حصیری اقدام کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

پرده حصیری را از ریل خود جدا کنید

برای شستشوی پرده حصیری لازم است آن را از پنجره جدا کنید بنابراین پس از طی کردن مرحله گردگیری، آن را ریل نصب شده روی دیوار جدا کنید.

یک تشت آب را پر کنید

در صورت داشتن وان، بهتر است وان را با آب گرم پر کنید و کمی به آن صابون مایع یا مواد شوینده ضعیف و بدون مواد شیمیایی اضافه کنید. پس از اینکه این ترکیب آماده شد، پرده حصیری را در آب فرو ببرید. در نظر داشته باشید ریلی که در بالای پرده قرار گرفته باید خشک بماند.

پس کل پرده را در آب غوطه ور نکنید. بگذارید چند دقیقه پرده در این ترکیب بماند.

لکه های روی پرده را از بین ببرید

اگر در جای خاصی از پرده لکه ای وجود دارد در حالیکه پرده داخل آب است با یک اسفنج روی آن بکشید تا جرم و آلودگی مانده روی پرده از بین برود. تا جای ممکن تمامی نقاط پرده را با اسفنج تمیز کنید تا به طور یکسان تمیز و شفاف شود.

مطلب مرتبط  فرآیند ساخت پرده های حصیری از گذشته تا امروز به چه صورت بوده است؟

پرده حصیری را زیر آب بشویید

پس از اینکه تمامی نقاط پرده حصیری را با اسفنج به خوبی تمیز کردید، آب تشت یا وان را خالی کنید و پرده را زیر آب قرار دهید تا محلول باقی مانده روی بدنه پرده شسته شود.

پرده را روی حوله قرار دهید

شستشوی پرده حصیری زیر آب نباید خیلی طول بکشد و یک شستشوی سطحی کافیست. بلافاصله پرده را روی یک حوله بزرگ قرار دهید و سریع آن را خشک کنید. حوله می تواند آب باقی مانده روی بدنه پرده را جذب کند.

بنابراین پس از اینکه با حوله این آب اضافی را گرفتید آن را سر جایش آویزان کنید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

برای تمیز کردن پرده حصیری لوازم زیر را لازم دارید: | گروه پرده وراتی

از سشوار استفاده کنید

همانطور که گفته شد نباید بگذارید بدنه پرده حصیری بامبو مدت طولانی خیس بماند. بنابراین پس از اینکه کمی آن را در هوای آزاد قرار دادید با کمک سشوار آن را کاملا خشک کنید تا هیچ لک و تغییر رنگی روی بدنه آن شکل نگیرد.

سخن پایانی

با داشتن برنامه منظم برای تمیز کردن پرده حصیری معمولا در سال بیش از یک بار نیاز به شستن این پرده نخواهید داشت. هرچند با توجه به جنس چوبی که پرده های حصیری دارند قبل از شستشوی آن ها باید مطمئن شوید قابل شستشو هستند و آسیب نمی بینند.

بنابراین پرسیدن درباره نحوه شستشوی پرده حصیری از جمله مواردی است که باید حین خرید این پرده در نظر بگیرید و از فروشنده بپرسید. گردگیری منظم و هفتگی را در برنامه خود قرار دهید تا پرده بامبو یا حصیری شما، همیشه همانند روز اول سالم و بدون لک و آلودگی باقی بماند. همچنین اگر دوست دارید در مورد ویژگی های این دسته از پرده ها بیشتر بدانید، میتوانید مطلب دیگر ما با عنوان پرده بامبو چیست را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *