راهنمای انتخاب و کاربرد پرده توری

راهنمای انتخاب و کاربرد پرده توری | گروه وراتی

اگر به تصاویر و عکس‌های قدیمی نگاه کنید متوجه خواهید شد در بسیاری از دکوراسیون‌ها از پرده توری برای پنجره‌ها استفاده می‌شده است. آیا این بدین معناست که پرده توری قدیمی شده و دیگر امروزه به کار نمی‌رود؟ اینطور نیست، اگرچه امروزه مدل‌های جدیدتر و متنوع‌تری از پرده در بازار وجود دارد که با تبدیل شدن به ترند روز به محبوبیت بالایی می‌رسند، از جمله پرده‌های شید که با انواع مختلف خود توجه بازار را به خود جلب کرده است، اما هنوز هم انواع پرده توری در بسیاری از دکوراسیون‌ها به کار رفته و درخشش بسیار زیادی دارند.

اگر از جمله افرادی هستید که نسبت به انتخاب پرده توری و کاربرد آن تردید دارید، به شما توصیه می‌کنیم این راهنما را درباره خرید پرده توری مطالعه کنید.

انواع پرده توری

اگرچه پرده توری ممکن است فقط یک تصویر را در ذهنتان ایجاد کند اما پرده‌های مختلفی با نام پرده توری شناخته شده هستند که به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

پرده‌های حریر ساده

یکی از انواع پرده توری که امروزه بسیار به چشم می‌خورد پرده حریر است. این مدل پرده ظرافت خاصی داشته و تفاوت عمده آن با آنچه با نام تور خوانده می‌شود نوع بافت آن است. یعنی پرده حریر یک پرده یکدست است که همانند پرده‌های دانتل توری بافت و سوراخی ندارد.

معمولا پرده‌های حریر نوع ماشینی پرده توری هستند که طرح‌های روی آن‌ها شکلی متفاوت از آنچه در گذشته با دست بافته می‌شد دارد. این نوع پرده‌ها که معمولا در رنگ سفید یا کرم انتخاب می‌شوند برای استفاده در دکوراسیون مدرن یا بعنوان لایه اول پرده‌های دو لایه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند استفاده آن‌ها به تنهایی نیز منعی ندارد ولی اگر نور برایتان آزار دهند باشد لازم است زیر آن را با یک لایه آستر بپوشانید.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید پرده پانچی پذیرایی

پرده‌های حریر ساده یکی از انواع پرده توری| گروه وراتی

پرده‌های توری گیپور

اگر بخواهیم دقیق‌تر به انواع پرده توری بپردازیم لازم است کمی بیشتر با جنس گیپور آشنا شویم. گیپورها نوعی تور هستند که با شکلی زینتی و خاص به هم بافته شده‌اند. در حقیقت بیشتر از اینکه این نوع پرده بتواند نقش یک پوشاننده پنجره را ایفا کند، نقش تزیینی دارد. بافت پارچه گیپور به اواخر قرن 16 میلادی در ایتالیا باز می‌گردد.

در آن زمان گیپورها با طرح گل رز و سایر گل‌ها با دست بافته می‌شدند به همین دلیل معمولا از قیمت بالایی برخوردار بودند. اگرچه شاید گیپور را بیشتر در طراحی لباس دیده باشید، اما امروزه یکی از انواع پرده توری است که در نقش یک لایه تزیینی روی پرده دیگری استفاده می‌شود.

پرده‌های توری گیپور توری | گروه وراتی

پرده‌های دانتل

دانتل‌ها شباهت بسیاری به گیپور دارند. این نوع پرده معمولا با الیافی نظیر ابریشم، پنبه، پلی استر یا ریون به شکلی برجسته کار می‌شود. پرده دانتل اغلب شکلی سنتی داشته و سبک وزن است و آنچه آن را با پرده گیپور متفاوت می‌سازد حالت برجستگی است که دارد. در حالیکه پرده گیپور بیشتر شبیه به یک بافت است و برجستگی کمتری نسبت به دانتل در آن به چشم می‌خورد.

علاوه بر اینها، پرده دانتل به نسبت پرده گیپور بیشتر جلوی نور را می‌گیرد در حالیکه بهتر است گیپورها به روی یک پرده دیگر استفاده شوند، پرده‌های توری دانتل را می‌توان به طور تکی نیز استفاده کرد.

پرده‌های دانتل توری | گروه وراتی

برخی از ویژگی‌های پرده توری

پرده‌هایی که با نام پرده توری شناخته شده هستند در اشکال و طرح‌های متنوعی وجود دارند. همگی آن‌ها این ویژگی‌ها را دارند، هرچند ممکن است با توجه به نوع پرده توری، برخی از این ویژگی‌ها در برخی از آن‌ها کمتر دیده شود:

  • موجود در سایز مختلف

خبر خوش اینکه، انواع پرده توری در سایزهای مختلفی موجود هستند. بنابراین به راحتی می‌توان پرده مناسب با هر سایز پنجره‌ای را پیدا کند. فقط کافیست پرده توری را در ارتفاع و عرض مورد نظرتان سفارش دهید.

  • ایجاد حریم خصوصی

شاید اینطور تصور کنید که پرده توری چطور می‌تواند حریم خصوصی داخل خانه را حفظ کند. بخصوص اگر از نوع گیپور یا پرده‌های توری با حفره‌های باز باشد. به طور کلی، کم یا زیاد، هر نوع پرده تورری به اندازه کافی پنجره را می‌پوشاند که داخل خانه خیلی مشخص نباشد. بهترین آن پرده حریر است که فقط سایه‌ای از شما را نمایان می‌سازد و اگر هیچیک راضی کننده نبود، استفاده از آستری پرده می‌تواند راهکار خوبی برای کامل‌تر کردن این ویژگی باشد.

  • اجازه ورود نور طبیعی به خانه

اگر از نور طبیعی خورشید استقبال می‌کنید، سراغ پرده درستی آمده‌اید. پرده توری طوری طراحی شده که نور از آن عبور می‌کند. در برخی مواقع بافت و طرحی که روی پرده ایجاد شده است سایه‌ای زیبا در فضای داخل خانه می‌سازد که جذابیت بیشتری به دکوراسیون می‌بخشد. اگر هم مشکل شما با زیاد بودن نور است یا دوست دارید از وسایلتان در برابر آسیب‌های اشعه خورشید محافظت کنید، استفاده از پرده‌های شید بلک اوت می‌تواند راهکار مناسبی برایتان باشد.

  • ایجاد فضایی آرام در خانه

پرده‌های توری شکلی لطیف و سبک دارند. بخصوص اگر در جایی باشید که نسیم ملایمی بوزد، حرکت پرده توری در خانه اتمسفری آرام و ریلکس کننده ایجاد می‌کند.

  • موجود در رنگبندی متنوع

شاید اینطور تصور کنید که رنگ پرده توری همیشه سفید است. هرچند در اغلب مواقع این مدل پرده در رنگ روشن و بخصوص سفید به چشم می‌خورد اما امروزه این مدل پرده در رنگبندی متنوع‌تری عرضه می‌شود بنابراین می‌توانید رنگ دلخواهتان را سفارش داده و شکلی متفاوت به ظاهر خانه‌تان ببخشید.

مطلب مرتبط  بررسی کامل پرده کتان و کاربردهای آن

کاربرد پرده توری: این نوع پرده را در کدام قسمت خانه آویزان کنیم؟

پرده توری را بدون نگرانی می‌توانید در هر اتاقی نصب کنید. هرچند لازم است بدانید که پرده توری نیز دکوراسیون خاص خودش را می‌طلبد. بنابراین اگر از سبک دکوراسیون خاصی نظیر مینیمال استفاده می‌کنید دقت داشته باشید که پرده توری ساده در رنگی ملایم و بدون طرح را انتخاب کنید تا همه چیز با این سبک دکوراسیون هماهنگی داشته باشد. از جمله نقاطی از خانه که انواع پرده توری در آن بیشترین کاربرد را دارد اتاق خواب است. این اتاق با نصب پرده توری و یک شید برای تاریک کردن اتاق حین خواب، فضایی آرام و مناسب برای استراحت خواهد داشت.

کاربرد پرده توری: این نوع پرده را در کدام قسمت خانه آویزان کنیم؟ | گروه وراتی

مراقبت و نگهداری از پرده توری

همانند هر پرده دیگری، انواع پرده توری نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. در نظر داشته باشید که ظرافت و آسیب پذیری این نوع پرده به نسبت سایر پرده‌های پارچه‌ای کمتر است پس باید دقت زیادی حین باز و بسته کردن پنجره‌ها و تمیز کردن آن داشته باشید. پرده‌های توری نظیر دانتل و گیپور به اندازه پرده حریر آلودگی را نمایان نمی‌کنند بنابراین شستشوی پرده توری نیاز نیست خیلی زود به زود انجام شود بلکه اگر به طور هفتگی نسبت به گردگیری آن اقدام کنید در بیشتر مواقع شستشوی آن به طور سالانه کافیست.

مراقبت و نگهداری از پرده توری | گروه وراتی

سخن پایانی

شاید در ابتدا اینطور به نظرتان برسد که استفاده از نوع پرده در میان انواع پرده پارچه ای، دیگر قدیمی شده است، در حالیکه وقتی کاربرد پرده توری را در دکوراسیون‌های مختلف می‌بینید متوجه درخشش و زیبایی این مدل پرده خواهید شد. از بین انواع پرده توری مدلی را انتخاب کنید که با سبک دکوراسیون خانه شما همخوانی داشته باشد و از ورود نور طبیعی به خانه‌تان استقبال کنید.

مطلب مرتبط  بورس پرده اداری کجاست؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *