اصول انتخاب پرده پنجره شاه نشین

اصول انتخاب پرده پنجره شاه نشین | گروه پرده وراتی

شاه نشین برای بسیاری از افراد نامی آشناست که بیش از هر چیزی خانه‌های سنتی و قدیمی را تداعی می‌کند. پنجره شاه نشین همانطور که از نامش پیداست، اغلب برای اتاق‌هایی مورد استفاده قرار می‌گرفت که افراد مهم در آن اوقاتشان را سپری می‌کردند. به همین جهت از نظر زیبایی و جذابیت، این پنجره‌ها بسیار منحصر به فرد بودند و معمولا با حکاکی و نقاشی‌های خاصی تزیین می‌شدند. با گذر زمان و مدرن شدن همه چیز پنجره شاه نشین هم در خانه‌ها و ویلاهای امروزی چهره‌ای متفاوت به خود گرفته است و بیشتر سبکی کلاسیک و ساده دارد. به همین جهت است که انتخاب پرده پنجره شاه نشین اهمیت بالایی دارد چرا که به جای تمامی تزییناتی که در گذشته پنجره شاه نشین را خاص می‌ساختند استفاده می‌شوند.َ

انواع مدل‌های پرده پنجره شاه نشین

پنجره شاه نشین معمولا فضای بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد و به قدری بزرگ است که نور طبیعی بسیار زیادی به داخل خانه یا ویلا می‌تابد. به همین جهت بسیار مهم است که چه مدل پرده‌ای برای این پنجره انتخاب شود. برخی از این مدل‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

انتخاب پرده پارچه‌ای یکسره به‌عنوان پرده پنجره شاه نشین

یکی از اولین انتخاب‌ها به‌عنوان پرده پنجره شاه نشین پرده‌های پارچه‌ای ساده و یکسره است. این مدل پرده کاملا جلوی پنجره را می‌پوشاند و معمولا برای مواقعی استفاده می‌شود که قرار نیست پنجره را زیاد باز و بسته کنید چرا که با وجود یکسره بودن پرده این کار دشوار خواهد بود.

اغلب مواقع برای زیباتر ساختن این نوع پرده آن را به صورت دولایه انتخاب می‌کنند. یعنی پرده زیری که یک پرده حریر یا پارچه‌ای ساده است به صورت یکدست و سرتاسری دوخته می‌شود و دو پرده طرح دار یا رنگی نیز به‌عنوان گوشواره‌های آن در دو کنار پنجره نصب می‌شوند تا جنبه تزیینی داشته باشند.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع انتخاب و خرید پرده دفتر کار 2024

انتخاب پرده پارچه‌ای یکسره به‌عنوان پرده پنجره شاه نشین | گروه پرده وراتی

انتخاب پرده دو تکه به‌عنوان پرده پنجره شاه نشین

یک گزینه مطرح دیگر به‌عنوان پرده پنجره شاه نشین انتخاب دو تکه پرده است. برخلاف مدل قبلی که در آن پرده به صورت یکسره روی پنجره را پوشانده بود این‌بار پرده به دو قسمت تقسیم می‌شود تا در صورت لزوم برای ورود نور به راحتی بتوان آن را کنار زد. در این صورت انتخاب رنگ پرده طرح و مدل آن بسیار مساله مهمی خواهد بود چرا که معمولا هنگام استفاده از پرده دو تکه دیگر از دو گوشواره کناره استفاده نمی‌شود و تمرکز زیبایی به همان لایه اول باز می‌گردد.

انتخاب پرده دو تکه به‌عنوان پرده پنجره شاه نشین | گروه پرده وراتی

پرده‌های کرکره یا شید

پرده‌ شید و کرکره گزینه‌هایی کلاسیک و مینیمال برای هر خانه‌ای هستند. شاید انتخاب این نوع پرده برای پنجره‌هایی که خیلی بزرگ هستند کمی دشوار باشد. با این‌حال موجب شده که پرده‌های کرکره یا شید را نتوان به‌عنوان پرده پنجره شاه نشین انتخاب کرد. اما در این انتخاب باید دقت بیشتری به خرج داد چرا که شیدها و کرکره‌ها پرده‌هایی با عرض کم هستند و به سمت بالا باز می‌شوند بنابراین نمی‌توان یک پرده یکسره از این نوع برای پنجره شاه نشین انتخاب کرد، بلکه اغلب به تعداد پنجره‌ای که در شاه نشین قرار دارد شید انتخاب می‌شود.

از کرکره‌ها و شیدها به صورت ترکیبی در کنار پرده‌های پارچه‌ای نیز استفاده می‌شود تا جذابیت بیشتری به فضای اتاق بخشیده شود.

پرده سولار یا خورشیدی (ضد نور)

پرده‌های سولار هم در دسته بندی پرده‌های شید قرار می‌گیرند. بدین معناست که از نظر نصب و نوع باز شدن رو به بالا شبیه به هم هستند. پرده‌های سولار ویژگی متفاوتی دارند و آن هم قابلیت جلوگیری از ورود اشعه UV خورشید به داخل خانه است. اگر پنجره شاه نشین به سمتی است که نور و گرمای شدید خورشید را به داخل خانه وارد می‌کند استفاده از پرده سولار انتخاب مناسبی خواهد بود. پرده سولار هم جلوی نور را می‌گیرد هم مانع ورود اشعه‌های مضر خورشید که موجب ایجاد گرما و رنگ پریدگی وسایل می‌شوند به داخل خانه می‌شود.

مطلب مرتبط  چطور پرده دفتر کار خانگی خود را انتخاب کنیم؟

نکته دیگری که درباره پرده سولار وجود دارد این است که اغلب نمی‌توان آن را همانند شیدها جدا جدا نصب کرد و بهتر است این پرده به صورت سرتاسری و یکسره به کار گرفته شود.

پرده سولار یا خورشیدی (ضد نور) | گروه پرده وراتی

انتخاب پرده برای پنجره شاه نشین

علاوه بر مدل پرده باید موارد دیگری را نیز هنگام انتخاب پرده پنجره شاه نشین در نظر بگیرید تا بتوانید دکوراسیونی زیبا و چشم نواز ایجاد کنید. برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

هماهنگی جنس پرده با سبک دکوراسیون

امروزه سبک دکوراسیون در خانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمامی اجزای یک اتاق باید از نظر بافت جنس و مدل از یک سبک خاص پیروی کنند. به همین جهت مهم است هنگام انتخاب پرده پنجره شاه نشین به سبک دکوراسیون دقت کنید. اگر از دکوراسیون مینیمال استفاده می‌کنید می‌توانید از شیدها، شید سولار یا پرده‌های ساده تک رنگ استفاده کنید. دکوراسیون سنتی یک پرده پرنقش و متفاوت نیاز دارد و دکوراسیون مدرن هم معمولا یک پرده یکسره با دوگوشواره دارد.

ست کردن رنگ پرده با دیوار

یکی از راهکارهایی که می‌تواند انتخاب پرده پنجره شاه نشین را برایتان ساده‌تر کند به‌خصوص هنگام انتخاب رنگ توجه به رنگ دیوار است. معمولا پرده و دیوار در کنار هم قرار می‌گیرند و ترکیب رنگ آن‌ها بخشی از زیبایی بصری یک خانه هستند. این دو رنگ می‌توانند در تضاد هم بوده همرنگ باشند یا مکمل یکدیگر انتخاب شوند. بنابراین با توجه به سبک دکوراسیون و این‌که سایر وسایل اتاق چه رنگی هستند، رنگ پرده پنجره را انتخاب کنید.

ست کردن رنگ پرده با دیوار | گروه پرده وراتی

ست کردن رنگ پرده با مبلمان

برای ست کردن پرده با مبل باید بدانید که اگر لوازم خانه همانند مبلمان را از قبل انتخاب کرده‌اید از رنگ آن‌ها برای انتخاب رنگ پرده پنجره شاه نشین کمک بگیرید. معمولا رنگ کوسن و پرده را یکی انتخاب می‌کنند تا هارمونی بیشتری در فضای اتاق برقرار باشد. علاوه بر این‌ها رنگ فرش و مبلمان نیز می‌توانند به شما ایده بدهند که چه رنگی را برای پرده انتخاب کنید.

مطلب مرتبط  7 ایده پوشاندن پنجره بدون پرده

سخن پایانی

پرده پنجره شاه نشین باید جلوه و زیبایی خاصی داشته باشد چرا که این نوع پرده مناسب پنجره های بزرگی هستند. بنابراین مدل و رنگ پرده‌ای که برای آن انتخاب می‌کنید بیش از سایر پنجره‌ها به چشم می‌آید. همین بزرگ بودن پنجره موجب شده مدل‌های مختلفی برای آویختن پرده در نظر گرفته شود که هم باز و بسته کردن پرده را راحت‌تر کند هم زیبایی آن را به نمایش بگذارد و در نهایت انتخاب رنگ و مدل پرده به سبک دکوراسیون خانه شما و این‌که پنجره در کدام جهت اتاق قرار گرفته باشد بستگی خواهد داشت.

در این مقاله به پرده پنجره شاه نشین پرداختیم و نکاتی که باید راجع به آن را بدانید در این مقاله آوردیم، در آخر اگر قصد خرید پرده کرکره‌ای، شید، بلک اوت و … را به عنوان تیکه دوم پرده پنجره شاه نشین را دارید می‌توانید به فروشگاه پرده وراتی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *