بررسی تفاوت پرده شید با ضد نور

بررسی تفاوت پرده شید با ضد نور | گروه پرده وراتی

از آن‌جایی که پرده‌ها در نوع پارچه، رنگ، مدل دوخت، کاربری و ویژگی‌های دیگر با یکدیگر متفاوت هستند، انتخاب مناسب‌ترین مدل که بتواند با خواسته شما مطابق باشد کار آسانی نیست. به‌همین علت بررسی تفاوت پرده شید با ضد نور یا سایر انواع با یکدیگر به شما کمک می‌کند بتوانید پوششی هماهنگ و متناسب با منزل خود را انتخاب کنید. در ادامه با مقایسه دو پرده پرکاربرد و رایج پرده شید با ضد نور، به شما در تصمیم‌گیری بهتر برای خرید پرده کمک می‌کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چرا انتخاب نوع پرده اهمیت دارد؟

اولین و مهم‌ترین کاربردی که تقریبا همه ما از پرده در نظر داریم، محافظت از محیط داخلی خانه و جلوگیری از دیدن حریم شخصی خانواده از فضای بیرون منزل است. اما پرده‌ها علاوه ‌بر این کاربری استفاده‌های دیگری نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به ایجاد یک تناسب و هارمونی زیبا در دکوراسیون داخلی اشاره کنیم.

از سوی دیگر تنظیم میزان ورود نور به داخل یکی دیگر از اهداف نصب پرده است و بعضی از نمونه‌ها نیز جلوی اتلاف انرژی را تا حد زیادی می‌گیرند. موضوعی که در هنگام خرید پرده بسیار اهمیت دارد، اولویت‌بندی خواسته‌ها و انتظارهایتان از نصب یک پرده است.

به‌عنوان مثال اگر در طبقات بالایی یک برج زندگی می‌کنید و هیچ ساختمان دیگری بر خانه شما اشراف یا دید ندارد، دیگر موضوع محافظت از حریم شخصی در هنگام خرید پرده مطرح نیست.

در این مورد شما باید بهترین گزینه پیش رو را با به معیارهای دیگری مانند تنظیم نور ورودی یا تکمیل دکوراسیون داخلی منزلتان انتخاب کنید.

انواع پرده ضد نور

انواع پرده ضد نور | گروه پرده وراتی

این نوع پرده با پارچه ضد نور تولید می شود و همان‌طور که از نام آن مشخص است، از ورود نور به داخل خانه جلوگیری می‌کنند. بنابراین با تاریک کردن فضا داخلی در طول روز می‌توانند برای کسانی که گاهی خانه تاریک را به روشنایی روز ترجیح می‌دهند، مناسب باشند.

این پرده‌ها انواع مختلفی دارند و برخلاف تصور برخی از مردم تنها به گروهی از پارچه‌ها به اسم بلک اوت محدود نمی‌شوند.

در توضیح تفاوت پرده شید با ضد نور باید بگوییم شیدها لزوما زیرمجموعه پرده‌های ضد نور نیستند. زیرا قابلیت این را دارند که مقدار نور ورودی را تنظیم کنند نه این‌که مانند ضد نور‌ها مانع از ورود آن شوند.

مطلب مرتبط  نحوه تمیز کردن و شستشوی پرده شید

به‌طور کلی انواع پرده ضد نور در دو دسته زیر جای می‌گیرند:

  • انواع پرده بلک اوت که در پارچه آن‌ها لایه نازکی از pvc یا فوم وجود دارد تا مانع از ورود نور شود.
  • هر نوع پارچه ضخیمی که بتواند جلوی ورود نور به داخل خانه را بگیرد.

این تصور نادرست در بین مردم وجود دارد که گمان می‌کنند همه ضد نورها به‌رنگ تیره یا مشکی بوده و رنگبندی آن‌ها بسیار محدود است.

اما باید گفت که تنوع و رنگبندی این نوع از پرده نیز مانند سایر پارچه‌ها است و شما می‌توانید پارچه ضد نور را در رنگ دلخواه خود تهیه کنید. فقط باید به بافت متراکم یا داشتن لایه فومی آن برای ویژگی نامبرده توجه داشته باشید.

مزایا و معایب پرده ضد نور

انتخاب و استفاده هر یک از انواع پرده مزایا و معایبی دارد که درباره پرده‌های ضد نور باید موارد زیر را نام ببریم:

مزایا پرده ضد نور

  • پرده‌های ضد نور از ورود کامل نور جلوگیری می‌کنند و کشیدن آن‌ها در طول روز محیط داخلی خانه را مانند شب تاریک می‌کند. این موضوع به‌ویژه برای افرادی که در شب به کار کردن مشغول هستند و روز را به استراحت می‌پردازند، مزیت بسیار بزرگی است.
  • همه پرده‌های ضد نور به‌ دلیل داشتن لایه‌ای از فوم یا ضخامت و تراکم بالا، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند و برای گرم کردن خانه در فصول سرد سال گزینه مناسبی هستند.
  • لایه pvc پرده‌های ضد نور در نوع بلک اوت تا حد زیادی ورود آلودگی صوتی محیط خارج به داخل منزل را کاهش می‌دهد.

مزایا و معایب پرده ضد نور | گروه پرده وراتی

معایب پرده ضد نور

بزرگترین نقطه منفی استفاده از پرده‌های ضد نور این است که با کشیدن آن ورود نور به‌طور کامل مسدود می‌شود. از طرفی کنار زدن آن‌ها نیز ممکن است با هدایت حجم زیادی از نور بدون محافظ به وسایل خانه مانند فرش یا مبل آسیب برساند و رنگ آن‌ها را تغییر دهد.

در مجموع می‌توانیم بگوییم که با نصب پرده‌های ضد نور تسلطی بر میزان و تنظیم نور به داخل خانه نخواهید داشت و همین موضوع یکی از اساسی‌ترین موارد تفاوت پرده شید با ضد نور است.

انواع پرده شید

برای درک بهتر تفاوت پرده شید با ضد نور باید با چیستی و مدل‌های مختلف این نوع پرده آشنا شویم. پرده‌هایی که به‌شکل عمودی روی پنجره‌ها نصب می‌شوند و با جمع شدن دور یک میله یا جمع شدن روی هم میزان ورود نور را تنظیم می‌کنند، شید هستند.

مطلب مرتبط  آشنایی با انواع پرده کرکره ای

معمولا روی پرده‌های شید دوخت‌های عمودی نیز وجود دارد تا هنگام جمع شدن در بالای پنجره، لایه‌های آن به‌طور منظم روی هم قرار گیرند.

شیدها با تنوع بسیار بالا در جنس پارچه، طرح‌، رنگبندی و مدل‌ دوخت برای انواع فضاها با سبک‌های معماری و دکوراسیون مختلف مناسب هستند و در بین مردم طرفداران زیادی دارند.

برای تنظیم نور و کنار زدن یا کشیدن پرده باید از دو قرقره استفاده کنید که کشیدن هر یک از آن‌ها، باعث بالا رفتن یا پایین آمدن پرده خواهد شد.

امروزه با پیشرفت فناوری و ورود آن به عرصه دکوراسیون نیز بعضی از نمونه‌های پرده شید به اهرم‌ها و قرقره‌های برقی یا ریموت‌دار متصل هستند که جایگزین نوع دستی آن شده‌اند.

 در بررسی تفاوت پرده شید با ضد نور باید به انواع شید از نظر شکل ظاهری و مدل دوخت هم اشاره کنیم که به ‌شرح زیر هستند:

پرده رومن

رومن یکی از مدل‌های بسیار محبوب از شید است که معمولا آن را از پارچه‌های کتانی یا ضخیم می‌دوزند. این نوع پرده که برای انواع سبک دکوراسیون به‌ویژه مدرن، ساحلی و انواع کلاسیک مناسب است، هنگام جمع شدن در بالای پنجره، چین‌های آن روی هم قرار می‌گیرند.

پارچه‌های ضخیم پرده قابل استفاده در مدل رومن می‌توانند فضای خانه را کاملا تاریک کنند.

پرده رومن شید | گروه پرده وراتی

پرده زبرا

پرده‌های زبرا نیز یکی از انواع شیدها هستند که با توجه به نام آن‌ها می‌توانیم به ویژگی ظاهری راه راه بودنشان پی ببریم. پرده‌های زبرا هنگام جمع شدن حول یک میله می‌چرخند و معمولا این میله درون یک مخزن محافظ قرار دارد.

این نوع پرده‌ها دو لایه هستند و با کشیدن کامل آن‌ها به‌سمت پایین به‌عنوان پرده‌های ضد نور نیز عمل می‌کنند.

پرده زبرا | گروه پرده وراتی

پرده بامبو یا حصیری

پرده‌های شید بامبو یا حصیری از نظر ساختار و ظاهر کاملا به مدل رومن شباهت دارند اما تفاوت آن‌ها در جنسشان است. این نوع پرده‌ها معمولا مقداری از نور آفتاب را از لای درزها و شکاف‌های خود عبور می‌دهند.

مطلب مرتبط  پرده زبرا (دابل رول) چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟

به‌همین سبب حتی اگر پرده بامبو یا حصیری را به‌طور کامل به ‌سمت پایین بکشید، نمی‌توانید فضای داخلی را مانند شب تاریک کنید.

پرده بامبو یا حصیری | گروه پرده وراتی

پرده شید بلک اوت

در معرفی پرده شید گفتیم که در جنس و سایر ویژگی‌های ظاهری تنوع بسیار زیادی دارند و به یک متریال خاص محدود نمی‌شوند.

گاهی برای دوخت پرده شید از پارچه‌های بلک اوت هم استفاده می‌کنند که علاوه ‌بر قابلیت تنظیم نور بتوانند با کشیدن کامل آن‌ها با سمت پایین از مزایای پرده‌های ضد نور نیز بهره‌ ببرند.

پرده بلک اوت | گروه پرده وراتی

مزایا و معایب پرده شید

استفاده از پرده‌های شید مزایای مختلف زیر را به ‌همراه دارد:

  • تنوع بالایی در طرح، رنگ، مدل و جنس دارند.
  • به ‌وسیله قرقره‌های برقی یا دستی قابل تنظیم هستند.
  • با کشیدن آن‌ها به‌صورت کامل یا نیمه می‌توانید میزان نور ورودی را کنترل کنید.

اما اگر بخواهیم نقاط منفی پرده شید را نام ببریم می‌توانیم خراب شدن قرقره‌ها در طول زمان و در اثر تابش نور مستقیم آفتاب را مثال بزنیم. همچنین بعضی از نمونه‌های شید شفاف و نازک کنترل بالایی در تنظیم نور ندارند و حتی کشیدن آن‌ها به‌طور کامل نیز مانع از عبور روشنایی روز نخواهد شد.

پرده ضد نور یا شید؟

با وجود انواع تفاوت پرده شید با ضد نور، این دو پرده شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. در واقع ضد نور بودن پرده یک ویژگی خاص است که انواع مدل‌های دوخت از جمله شید یا ساده می‌توانند از آن برخوردار باشند.

برخی از مردم پارچه بلک اوت را که یک نوع متریال ضد نور است، به مدل‌های مختلفی از جمله شید یا ساده می‌دوزند و این نوع پارچه نقطه مشترک بین دو نوع پرده ضد نور و شید است.

انتخاب بین این دو نوع پرده به اولویت‌بندی شما بستگی دارد، بنابراین مناسب بودن یکی از آن‌ها موضوعی نسبی است که برای همه مردم یکسان نیست.

سخن نهایی درباره تفاوت پرده شید با ضد نور

تفاوت پرده شید با ضد نور | گروه پرده وراتی

بررسی تفاوت انواع پرده شید با ضد نور ضمن آشنایی با انواع مدل‌های مختلف آن‌ها به شما در خرید مناسب‌ترین پرده برای خانه یا محل کارتان کمک می‌کند. ما در این مطلب علاوه ‎‌بر معرفی هر کدام از این دو پرده، به‌طور جداگانه، مزایا و معایب آن‌ها و نقاط مشترکشان را نیز نام بردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *