پارچه ضد نور چیست و چه کاربرد و انواعی دارد

پارچه ضد نور چیست و چه کاربرد و انواعی دارد

گاهی ممکن است بخواهید در سکوت و تاریکی مطلق در اتاق خود به استراحت بپردازید. در چنین مواقعی باید به سراغ پرده‌هایی بروید که از پارچه ضد نور ساخته شده‌اند. این نوع پرده‌ها که با نام پرده بلک اوت شناخته شده هستند بیشتر در اتاق هتل‌ها، سینما خانگی و اتاق خواب‌ها به چشم می‌خورد و این روزها از جمله ترند های پرده در سال 2022 نیز هستند. برای آشنایی بیشتر با این نوع پرده لازم است کمی بیشتر درباره انواع پارچه ضد نور و کاربردهای آن بدانید.

پارچه ضد نور چیست؟

دانستن اینکه پارچه ضد نور چیست کار دشواری نخواهد بود چرا که همانطور که از نامش پیداست پارچه ضد نور پارچه‌ای است که می‌تواند به خوبی جلوی نور را بگیرد و اغلب برای پرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پارچه ضد نور که برای پرده‌های بلک اوت استفاده می‌شوند شامل دو نوع «پارچه ضدنور دولایه» و «پارچه ضد نور سه لایه» می‌شود. این بدین معناست که انواع پارچه ضد نور می‌توانند با کیفیت و میزان خاصی نور را فیلتر کنند و جلوی ورود آن را بگیرند. بنابراین باید بدانید هر یک از این دو نوع پارچه چه ویژگی‌هایی دارد که بتوانید انتخاب درستی برای خانه خود داشته باشید.

انواع پارچه ضد نور از دو لایه اصلی تشکیل شده‌اند، یک لایه فوم مشکی که خاصیت ضد نور بودن را به پارچه می‌بخشد و یک لایه سفید یا رنگ روشنتر که به روی لایه مشکی قرار می‌گیرد. پارچه ضد نوری که برای پرده بلک اوت استفاده می‌شود اغلب از جنس پلی استر یا نایلون ساخته شده است.

پارچه ضد نور دو لایه ساده‌ترین نوع پارچه ضد نور است که یک لایه مشکی از جنس فوم و یک لایه سبک‌تر روی آن دارد. پارچه ضد نور سه لایه از دو لایه فوم در رنگ روشن و یک لایه مشکی مابین آن‌ها تشکیل شده است و همانطور که انتظار می‌رود به نسبت پرده دولایه بهتر می‌تواند جلوی نور را بگیرد.

مطلب مرتبط  آشنایی با 7 مورد از انواع پرده هتلی

هرچند هیچیک از این دو نوع پارچه نمی‌توانند 100 درصد از ورود نور جلوگیری کنند و در بهترین حالت آن‌ها 99% خاصیت ضد نور بودن دارند.

پارچه ضد نور چیست؟ | گروه پرده وراتی

پارچه ضد نور ضد حریق

لازم به ذکر است که تمامی پارچه‌های ضد نور این خاصیت را ندارند و اگر به دنبال چنین جنسی می‌گردید حتما به فروشنده اطلاع دهید که ضد حریق بودن برایتان اهمیت دارد. هرچند این نوع پارچه ضد نور اغلب در هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مهدکودک‌ها به کار می‌روند.

پارچه‌های ضد حریق با مواد شیمیایی ترکیب می‌شوند تا بتوانند در برابر آتش مقاوم باشند. بنابراین پارچه‌های ضد نور ضد حریق ابتدا در دو یا سه لایه فوم و پلی استر ساخته می‌شوند و در نهایت با مواد شیمیایی خاص پرداخته شده تا خاصیت ضدحریق بودن را نیز جذب کنند.

پارچه ضد نور عایق دما

به طور معمول وظیفه اصلی انواع پارچه ضد نور، جلوگیری از ورود نور خورشید است. بنابراین پارچه‌های معمولی و ساده ضد نور از ورود گرما و اشعه‌های دیگر خورشید جلوگیری نمی‌کنند بلکه فقط نور را مسدود می‌سازند.

پارچه‌های ضد نور عایق دما اما به خوبی می‌توانند اشعه‌های گرمایشی خورشید را نیز مسدود کنند و در مقابل همانند یک عایق دما عمل کنند و از خروج گرمای داخل خانه به بیرون نیز جلوگیری کنند. بنابراین با استفاده از چنین پرده‌ای می‌توانید در تابستان خانه را خنک نگه داشته و در زمستان گرم کنید.

3 کاربرد پارچه ضد نور در خانه

همانطور که اشاره شد پارچه‌های ضدنور برای پرده‌های بلک اوت استفاده می‌شوند. کاربرد پارچه ضد نور نیز بیشتر به استفاده آن بعنوان پرده باز می‌گردد. با 3 کاربرد مهم این پارچه‌ها آشنا شوید:

مطلب مرتبط  آشنایی کامل با پرده مخمل و مزایا و معایب آن

3 کاربرد پارچه ضد نور در خانه | گروه پرده وراتی

جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل خانه

اولین و مهم‌ترین کاربرد پارچه ضد نور بعنوان پرده بلک اوت جهت ایجاد تاریکی مطلق در اتاق است. برخلاف پرده‌هایی که فقط یک لایه دارند و نور از آن‌ها عبور می‌کند، پرده‌هایی که از پارچه ضد نور تولید می‌شوند پرده‌هایی چند لایه هستند که می‌توانند تا 99% جلوی عبور نور را بگیرند و فضایی تاریک و آرام در اتاق ایجاد کنند.

این ویژگی موجب شده پرده‌های بلک اوت بتوانند به یک پرده ایده‌آل برای اتاق‌های ظهور عکس که نیاز به تاریکی زیاد دارند تبدیل شوند.

جلوگیری از ورود سر و صدا

چند لایه بودن پرده‌های بلک اوت موجب شده این مدل پرده علاوه بر جلوگیری از عبور نور بتواند تا حد زیادی سر و صدای بیرون خانه را نیز مسدود کند. همین موجب می‌شود وقتی در خانه هستید در آرامش کامل بتوانید به کارهایتان بپردازید.

بهینه سازی در مصرف انرژی

در طول روز مقدار زیادی از انرژی داخل خانه به دلیل درزهایی که پنجره‌ها دارند و هوایی که وارد می‌شود از بین می‌رود. این در حالیست که وقتی از پرده‌ای استفاده کنید که پارچه آن چند لایه و کاملا مستحکم است، می‌توانید تا حد زیادی از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید.

بخصوص اگر از پارچه‌های عایق گرما نیز استفاده کنید به خوبی می‌توانید دمای داخل خانه را نیز کنترل کنید و تا حد زیادی از هزینه‌های قبض‌های آخرماه خود کم کنید.

حتی استفاده از پرده‌های بلک اوت عایق گرما می‌تواند موجب شود از وسایل داخل خانه نیز بهتر مراقبت کنید چرا که این نوع پرده از ورود اشعه مضر خورشید که موجب رنگ پریدگی و آسیب دیدن وسایل می‌شود جلوگیری کند بنابراین هزینه کمتری بابت تعویض یا تعمیر وسایل خانه نظیر تعویض روکش مبل یا صندلی‌ها خواهید داشت.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره پرده پانچی | کاربرد | مزایا | معایب

رنگبندی پارچه‌های ضد نور

در توضیح پارچه ضد نور به یک لایه فوم مشکی اشاره کردیم که شاید اینطور در نظر گرفته شود که پرده‌های بلک اوت فقط در رنگ مشکی موجود هستند. اما این در حالیست که لایه مشکی فقط بعنوان لایه مسدود کننده نور عمل می‌کند و تاثیری به روی رنگ نهایی پرده ندارد بلکه این لایه رویی پرده است که در انواع پارچه‌های ضد نور متفاوت است.

بنابراین اگر می‌خواهید پرده ضد نور تهیه کنید نیازی نیست حتما آن را در رنگ تیره انتخاب کنید بلکه تنوع رنگ این نوع پرده به طوری است که بتوانید به راحتی آن را در رنگ دلخواهتان بیابید.

رنگبندی پارچه‌های ضد نور | گروه پرده وراتی

سخن نهایی

پرده‌ها از پارچه‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک بافت مخصوص به خود را دارد. در این میان پارچه ضد نور همانطور که از نامش مشخص است بعنوان یک لایه مسدود کننده نور مورد استفاده قرار می‌گیرد که انواع مختلفی دارد. انواع پارچه ضد نور برای تولید پرده بلک اوت مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر جلوگیری از نور می‌تواند از سر و صدا، هدر رفتن گرما و اشتعال نیز جلوگیری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *