فرآیند ساخت پرده های حصیری از گذشته تا امروز به چه صورت بوده است؟

تاریخچه فرآیند ساخت پرده حصیری از گذشته تا امروز | گروه پرده وراتی

بامبو از گذشته تا به امروز یکی از پرکاربردترین گیاهان در ساخت اجسام و لوازم مختلف بوده است که قدمت آن به شرق آسیا می رسد. امروزه پرده های حصیری یا بامبو از جمله پرده هایی هستند که بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند چرا که هم سازگار با محیط زیست هستند هم می توانند فضایی متفاوت و دلنشین برای خانه ایجاد کنند. نگاهی به تاریخچه این نوع پرده و فرآیند ساخت پرده حصیری (بامبو) خواهیم داشت.

نقش بامبو در ساخت پرده های حصیری

نقش بامبو در ساخت پرده های حصیری | گروه پرده وراتی

بامبو از جمله گیاهانی است که بیشتر در شرق آسیا یافت می شود. گیاهی با ساقه های بلند و بادوام که از دید مردمان گذشته یک گیاه انرژی بخش محسوب می شده است. همین موجب شده بود که از ساقه این گیاه برای ساخت لوازم مختلف خانگی استفاده شود.

یکی از قدیمی ترین مثال هایی که می توان درباره استفاده از بامبو در زندگی روزمره داشت ساخت دیوارهای حصیری با بامبو بوده است. اگرچه در ابتدا این دیوارها فقط برای ایجاد یک فضای خانگی امن و جلوگیری از نور ساخته می شد، چیزی که امروزه آن را پارتیشن می خوانیم، اما به مرور زمان دیوارها جای خود را به پرده ها دادند و همچنان بامبو توانست در حفظ این حریم خصوصی و ایجاد خانه ای آرام و امن کارساز باشد.

در چین گیاه بامبو بعنوان گیاه زندگی شناخته می شود چرا که آن ها بر این باورند استفاده از بامبو در محیط خانه برایشان زندگی خوشی بهمراه خواهد داشت و آن ها را از اتفاقات بد دور می‎کند. در هند نیز استفاده از بامبو زیاد به چشم می خورد چرا که آن ها بامبو را نماد دوستی می دانند.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده برقی 2024 | معرفی، کاربرد و مزایا

امروزه پرده حصیری یا بامبو نه تنها در شرق همچنان مورد استفاده قرار می گیرد بلکه راه خود را به زندگی مردمان غرب نیز باز کرده و به یک پرده محبوب و دوست داشتنی برای ساخت یک دکوراسیون جذاب و آرامشبخش تبدیل شده است. در ادامه بیشتر با فرآیند تولید پرده حصیری (بامبو) آشنا خواهیم شد.

شیوه تولید پرده حصیری (بامبو)

شیوه تولید پرده حصیری (بامبو) | گروه پرده وراتی

 

پرده حصیری یا بامبو به شکلی سنتی و دستساز تولید می شده است و امروزه نیز هنوز در برخی از نقاط شرق آسیا این مدل پرده توسط محلی ها به شکل دستساز ساخته می شوند. هرچند با توجه به پیشرفت تکنولوژی جهت سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت پرده حصیری از دستگاه های پیشرفته تری نیز استفاده می شود.

در روش سنتی ساخت پرده حصیری یا بامبو مراحل زیر طی می شود:

  • مواد اولیه پرده حصیری چوب های بامبو هستند که برای تولید پرده حصیری جمع آوری می شوند.
  • در ابتدا بامبوها به اندازه و عرضی که باید داشته باشند بریده می شوند. این عرض به نوع پرده حصیری یا پرده کرکره چوبی که قرار است ساخته شود بستگی دارد.
  • پس از اندازه زدن و بریدن بامبوها آن را تمیز کرده و تیزی کناره های آن را می گیرند و آن را به مدت 2 روز در هوای آزاد قرار می دهند تا خشک شود.
  • پس از خشک شدن زیر نور خورشید، بامبوهای بریده شده داخل یک تانکر که حاوی مواد نگهدارنده است به مدت 3 الی 4 روز قرار می گیرند.
  • در مرحله بعد، پس از خارج کردن بامبوها از مواد نگهدارنده، مجدد آن را در هوای آزاد قرار می دهند تا خشک شود.
  • پس از خشک شدن زیر نور خورشید رنگ بامبوها طلایی می شود. یعنی این رشته های بامبو حالا آماده بافته شدن یا ساخت پرده حصیری هستند. نوبت به مرحله بافت پرده حصیری می رسد.
  • در فرآیند ساخت پرده حصیری از رشته های ضخیم کتان استفاده می شود که به ارتفاع پرده بریده می شوند.
  • در دو طرف رشته کتان، دو سنگ بسته می شود تا رشته را در جای خود تراز کرده و مستحکم نگه دارد. این کار موجب می شود پرده حصیری با استحکام و قدرت بیشتری بافته شود.
  • رشته ها به روی یک استند آویزان می شوند و آماده بافته شدن با رشته های بامبو هستند. تعداد این رشته ها به عرض پرده بستگی دارد.
  • کار با ضخیم ترین بامبو آغاز می شود تا سنگینی بیشتری ایجاد کرده و پرده را صاف نگه دارد.
  • بامبوهای باریک تر به همین طریق در ادامه به هم بافته می شوند تا به ارتفاع مورد نظر برسند.
  • در نهایت بامبوها از دو طرف بریده می شوند تا هم تراز شوند و رشته ها نیز در گوشه پرده دوخته می شوند.
مطلب مرتبط  بررسی تفاوت پرده شید با ضد نور

فرآیند ساخت پرده حصیری در کارگاه

شیوه تولید پرده حصیری در کارگاه ها نیز به همین روال است با این تفاوت که برش دادن بامبوها و بافت آن همه با دستگاه های خاص انجام می شود که سرعت و دقت کار را بالاتر می برد. رشته های بامبو به عرض دلخواه مشتری بریده شده و قبل از بافته شدن در صورت نیاز رنگ می شوند. سپس با کمک یک دستگاه دیگر این رشته ها به هم بافته شده و به پرده حصیری تبدیل می شوند.

فرآیند ساخت پرده حصیری در کارگاه | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

فرآیند ساخت پرده حصیری در گذشته با چالش هایی همراه بوده است و گاها مدت زیادی تولید آن به طور می انجامید. هرچند امروزه هنوز این مراحل در شیوه تولید پرده حصیری به شکل سنتی طی می شود اما با روی کار آمدن شرکت ها و کارگاه های مختلف، ساخت این نوع پرده با سرعت بیشتری انجام می گیرد و همین موجب شده انواع پرده حصیری یا بامبو امروزه از جمله پرده های ترند و پرطرفدار بازار باشد و به راحتی در دسترس قرار بگیرد. مزایای پرده حصیری به نسبت معایب آن بیشتر است و می تواند گزینه مناسبی برای بسیاری از دکوراسیون ها باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *