چه پارچه ای برای آستری پرده مناسب است؟

چه پارچه ای برای آستری پرده مناسب است؟ | گروه پرده وراتی

یکی از نکاتی که هنگام خرید پرده پارچه‌ای باید به آن توجه شود انتخاب آستری پرده است. اگرچه آستری‌ها نیزی به شکل پارچه‌ای هستند اما وجود آن‌ها برای بالا بردن عمر پرده و کاربردی‌تر شدن آن‌ها لازم است. اگر هنوز مردد هستید که آیا آستری نیاز دارید یا نه ما در این مقاله شما را با ویژگی آستری پارچه و انواع آن آشنا می‌کنیم تا انتخابی آسان‌تر داشته باشید.

آستری پرده چیست و چه کاربردی دارد؟

آستری پرده به پارچه‌ای گفته می‌شود که در پشت پرده متصل می‌شود و همانطور که از نامش پیداست نقش آستری را ایفا می‌کند. این پارچه می‌تواند ساده یا طرح دارد باشد. هرچند در اغلب مواقع برای اینکه تداخلی با طرح پرده اصلی ایجاد نشود، پارچه آستری پرده ساده و تک رنگ انتخاب می‌شود. رنگ آستری نیز می‌تواند متنوع باشد و حتما قرار نیست آستری را سفید انتخاب کنید.

آستری پرده چیست و چه کاربردی دارد؟ | گروه پرده وراتی

مزایای استفاده از آستری پرده

شاید به این فکر کنید که خرید یک لایه اضافه برای پرده چه مزیتی خواهد داشت. ما شما را با 8 کاربرد و مزیت آستری پارچه آشنا می‌کنیم:

  • عمر مفید پرده را بالاتر می‌برد

یکی ویژگی آستر پرده که خرید آن را ضروری می‌کند بالا بردن عمر پرده رویی است. بخصوص اگر پرده‌ای که انتخاب می‌کنید گرانقیمت و لوکس باشد، لایه آستر موجب می‌شود کیفیت پرده تا مدت طولانی همانند روز اولش باقی بماند و در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب، یا باز و بسته کردن پنجره، پوسیده نشود.

آستر همانند یک لایه محافظ عمل می‌کند که قیمتی نسبتا ارزانتر از پرده دارد و اگر هم آسیب ببیند یا خراب شود با توجه به قرار گرفتن زیر پرده، نقص‌های آن نمایان نمیشود.

  • حریم خصوصی بیشتری ایجاد می‌کند

برای مواقعی که از پرده‌های شفاف نظیر پرده حریر یا توری استفاده می‌کنید، نگرانی درباره حریم خصوصی بیشتر می‌شود. اگرچه در بسیاری از مواقع ممکن است استفاده از شید این مشکل را برطرف کند، اما آستر پرده می‌تواند این حریم خصوصی را بیشتر حفظ کرده و در عین حال مقرون به صرفه‌تر نیز باشد.

  • فرم بهتری به پرده اتاق می‌بخشد

یکی از مزیت‌های استفاده از آستری پرده تغییری است که این لایه به روی پرده رویی ایجاد می‌کند. بخصوص اگر جنس پرده نازک باشد، لایه آستری به ایستادگی بهتر و فرم گرفتن آن کمک خواهد کرد. بسیاری از طراحان داخلی لایه آستری پرده را یک لایه مهم در دکوراسیون می‌دانند

  • از رنگ پریدگی پرده جلوگیری می‌کند

پارچه آستری پرده نقش یک لایه محافظ را ایفا می‌کند. این لایه در پرده‌های بلک اوت همیشه وجود دارد و همین موجب می‌شود پرده رویی هیچگاه تغییر رنگ ندهد. همانطور که می‌دانید نور آفتاب موجب رنگ پریدگی می‌شود و لایه آستری همانند یک محافظ جلوی این مشکل را می‌گیرد.

  • رنگ پرده رویی را بیشتر نمایان می‌کند

آستری که زیر پرده استفاده می‌شود یک سایه زیر آن ایجاد می‌کند. بنابراین اگر پرده نازک باشد، پارچه آستری پرده می‌تواند آن را یکدست‌تر نمایان کند و موجب شود طرحی که روی آن نقش بسته است با جذابیت بیشتری نمایان شود. در چنین مواقعی انتخاب رنگ پرده آستری نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

  • ایرادات برخی از پرده‌های پارچه‌ای را می‌پوشاند

برخی مواقع ممکن است پرده‌ها در اثر باز و بسته شدن پنجره یا کشیده شدن روی زمین آسیب ببینند. ایراداتی نظیر لکه و مشکلات جزیی روی پرده نیز با کمک گرفتن از آستر پرده برطرف خواهد شد چرا که آستر، یک لایه یکدست پشت پرده ایجاد می‌کند که به روی نمای کلی پرده تاثیرگذار است و ایرادات آن را می‌پوشاند.

  • همانند عایق عمل می‌کند

ضخامتی اندکی که یک لایه آستر پرده ایجاد می‌کند می‌تواند به روی گرم شدن فضای اتاق تاثیرگذار باشد. بخصوص در مناطق سرد و زمانیکه پرده اصلی جنس نازکی دارد و گرمای زیادی در فضای اتاق ایجاد نمی‌کند.

  • بیش از پیش جلوی ورود نور را می‌گیرد

آستری پرده معمولا یک لایه ضخیم است که نور از آن عبور نمی‌کند. بنابراین برای مواقعی که از پرده‌های حریر یا نازک استفاده می‌کنید، این لایه می‌تواند جلوی شدت ورود نور خورشید را بگیرد ولی در عین حال که نور طبیعی در خانه وجود دارد شدت آن کمتر شده است.

مطلب مرتبط  مدل های مختلف پرده پشت دری

انواع پارچه آستری پرده

انواع پارچه آستری پرده | گروه پرده وراتی

پارچه‌های مختلفی بعنوان آستری پرده کاربرد دارند. برخی از این پارچه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

پارچه آستری پرده کتان

پارچه کتان معروف‌ترین نوع پارچه آستری پرده است که در رنگ‌های متنوع عرضه می‌شود. هرچند بیشترین مواقع رنگ‌های سفید و کرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. آستری‌ پرده از جنس کتان به خوبی جلوی نور خورشید را گرفته و ظاهری لوکس‌تر به پرده رویی می‌بخشد.

پارچه پلی استر

یکی دیگر از انواع پارچه آستری پرده که بسیار کاربردی است پارچه پلی استر است. پلی استر از الیاف مصنوعی ساخته شده و مقاومت بالایی دارد و مهم‌تر از همه اینکه به راحتی چروک نمی‌شود. آستری‌هایی که از جنس پلی استر هستند نسبتا قیمت ارزانتری دارند و با توجه به وزن سبکی که دارند بسیار کاربردی هستند.

پارچه پلی کتان

پارچه آستری پرده پلی کتان ترکیبی از پلی استر و کتان است و ویژگی‌های هر دو را در خود جای داده است. آستری پلی کتان اغلب برای پرده‌های سبک وزن نظیر پرده‌های حریر استفاده می‌شوند. از جمله ویژگی‌های این نوع پارچه مقاوم بودن در برابر حرارت است.

پارچه پلی کتان ساتن

این نوع پارچه آستری پرده ترکیبی از سه نوع پارچه است. پلی کتان ساتن همانطور که از نامش پیداست ویژگی‌های پلی استر و کتان را در بدنه خود جای داده و در نهایت ظاهری براق همانند ساتن دارد.

اگر پرده خانه شما وزنی نسبتا سنگین داشت، بعنوان مثال پرده مخمل، این نوع پارچه آستری پرده می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. چرا که لوکس بودن ظاهر پرده را نیز حفظ می‌کند. از این نوع پارچه آستری پرده اغلب برای پرده‌های اتاق نشیمن استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط  پرده زبرا (دابل رول) چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟

انواع دوخت آستری پرده

انواع دوخت آستری پرده | گروه پرده وراتی

به طور کلی پارچه آستری پرده به دو شکل مختلف به پرده متصل می‌شود:

آسترکشی پرده به صورت متصل

در این روش، آستر به پرده دوخته می‌شود. یعنی باز و بسته کردن پرده و آستری آن به طور همزمان انجام می‌گیرد. آسترکشی به صورت متصل زمانیست که آستر از لبه بالایی پرده به پرده دوخته شده و هر دو روی یک ریل قرار می‌گیرند. در برخی مواقع، برای اینکه پرده حالت بهتری به خود بگیرد، آستری پرده از کنارها نیز به پرده دوخته می‌شود و همه چیز یکدست می‌شود.

آسترکشی پرده به صورت جدا

در این روش بر خلاف روش قبلی، آستر و پرده کاملا از هم جدا قرار می‌گیرند و به طور مجزا عمل می‌کنند. برای این کار لازم است آستری پرده و پرده به روی دو ریل جداگانه قرار بگیرند. بنابراین می‌توانید پرده و آستری آن را به طور مجزا باز و بسته کنید. شستشوی پرده و آستری آن در این نوع نصب نیز به طور جدا انجام می‌گیرد.

سخن پایانی

آسترکشی پرده نه تنها به روی ظاهر انواع پرده پارچه ای تاثیرگذار خواهد بود بلکه با توجه به اینکه یک لایه محافظ بین پرده و نور خورشید ایجاد می‌کند می‌تواند عمر پرده را بالاتر ببرد. بنابراین اگر قصد خرید پرده گرانقیمت دارید، داشتن آستری پرده می‌تواند به شما در محافظت از آن و نگهداری بهتر آن کمک کند.  از بین انواع پارچه آستری پرده می‌توانید مناسب‌ترین را با توجه به نوع پرده و بودجه‌ای که در نظر دارید انتخاب کرده و چهره زیباتری برای خانه خود ایجاد کنید.

مطلب مرتبط  بررسی کامل پرده کتان و کاربردهای آن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *