با انتخاب درست پرده فضای اتاق را بزرگتر کنید!

با انتخاب درست پرده فضای اتاق را بزرگتر کنید! | گروه پرده وراتی

کوچک بودن فضای یک اتاق چیزی نیست که بتوانید به این سادگی‌ها آن را برطرف کنید. در بهترین حالت اگر خودتان صاحب خانه باشید برای بزرگ تر نشان دادن فضا باید هزینه هنگفتی بابت بازسازی اتاق متحمل شوید. اما همیشه راه‌های مقرون به صرفه‌تری نیز وجود خواهد داشت. یکی از این روش‌ها، انتخاب پرده مناسب برای چنین فضایی است. شاید برایتان این سوال بوجود بیاید که آیا بزرگ نشان دادن محیط با پرده ممکن است؟

در ادامه به شما خواهیم گفت چطور می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید.

خطای دید چیست؟

وقتی قرار باشد یک محیطی را با تغییر یکی از وسایل آن بزرگتر نشان دهید در حقیقت در آن فضا یک خطای دید ایجاد می‌کنید چرا که در واقعیت آن اتاق بزرگتر نشده بلکه این چیزیست که شما می‎بینید.

بنابراین پیش از اینکه بخواهیم به نکات مهم درباره بزرگ نشان دادن محیط با پرده بپردازیم لازم است توضیح کوتاهی درباره اینکه خطای دید چیست و چطور رخ می‌دهد داشته باشیم.

اگر بخواهیم به طور خلاصه به مفهوم خطای دید بپردازیم لازم است ابتدا به میدان دید چشم انسان اشاره کنیم. چشم انسان یک میدان دید 120 درجه را مشاهده میکند که در این میدان دید اشیاء، اشکال افقی و عمودی و رنگ‌های متفاوتی وجود دارد که اگر با زیرکی خاصی کنار هم چیده شوند چشم قادر به تفکیک آن‌ها نیست.

بنابراین همیشه مقدار کمی خطای دید در میدان دید یک فرد وجود دارد که اگر بتوان خطای دید بیشتری در این میدان قرار داد به راحتی می‌توانید فضای یک اتاق را آنطور که دوست دارید دیده شود بسازید. یعنی بزرگتر!

چطور پرده به بزرگ تر نشان دادن فضا کمک می‌کند؟

چطور پرده به بزرگ تر نشان دادن فضا کمک می‌کند؟ | گروه پرده وراتی

بخشی از دیوارهای یک اتاق را پنجره‌ها در بر می‌گیرند که اغلب با پرده پوشانده می‌شوند. در حقیقت اهمیت پرده در یک اتاق چه برای زیبایی چه برای جلوگیری از ورود نور بسیار بالاست چرا که پرده بخش بزرگی از خانه را در بر می‌گیرد و اولین المان در دکوراسیون خانه محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط  پرده رومن شید چیست؟ از انتخاب تا شستشو

عمودی بودن آن نیز موجب می‌شود یکی از اولین چیزهایی باشد که هر فردی با ورود به خانه آن را مشاهده می‌کند. یعنی پرده به قدری جلب توجه می‌کند که سریع در میدان دید میهمانان شما قرار بگیرد. بنابراین بهترین انتخاب برای زمانیست که می‌خواهید یک اتاق را بزرگتر نشان دهد.

راهکارهایی برای بزرگ تر نشان دادن محیط  با پرده

با توجه به نکات زیر می‌توانید پرده‌ای برای خانه انتخاب کنید که به بزرگ تر نشان دادن فضا کمک کند.

  • به سراغ رنگ‌های روشن بروید

یکی از اولین نکاتی که باید برای برزگ تر نشان دادن فضا در نظر بگیرید انتخاب رنگ‌های روشن است. به طور کلی رنگ‌های روشن، چه روی دیوار و چه برای پرده،  نور را در محیط پخش می‌کنند و موجب می‌شوند فضای اتاق روشن‌تر و بزرگتر دیده شوند.

رنگ‌های سفید، کرم، بژ و نقره‌ای روشن بهترین گزینه‌های انتخابی برای بزرگ نشان دادن محیط با پرده به شمار می‌روند. رنگ‌های پاستلی نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای پرده اتاق خواب باشند.

  • تا جای ممکن پرده را در بالاترین نقطه نصب کنید

به بلند بودن پرده اشاره شد، لازم است به این نکته نیز توجه کرد که هر چه پرده بالاتر و نزدیک‌تر به سقف نصب شود تاثیر بیشتری به بلندتر دیده شدن دیوارها خواهد داشت.

در چنین مواقعی شاید لازم باشد برخی از قوانین را کنار بگذارید و بدون توجه به قاب پنجره، چه به صورت عرضی چه طولی، پرده را بزرگتر در نظر گرفت.

برای یزرگ نشان دادن محیط تا جای ممکن پرده را در بالاترین نقطه نصب کنید. | گروه پرده وراتی

  • به بافت و جنس پرده توجه کنید

وقتی قرار باشد با کمک پرده اتاق، خطای دید ایجاد کنید، بافت و جنس پرده نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در نظر داشته باشید برای بزرگ تر نشان دادن فضا نیاز به نور طبیعی خواهید داشت بنابراین اگر قرار است همیشه پرده‌ها را ببندید، بهتر به سراغ پرده‌هایی بروید که امکان ورود نور به خانه را می‌دهند. پرده حریر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مطلب مرتبط  راهنمای ست کردن پرده اداری در فضای کار

در نظر داشته باشید که همیشه می‌توانید به کمک انواع شید جلوی گرما و تابش نور خورشید را بگیرید بنابراین حتما لازم نیست که یک پرده ضخیم برای خانه انتخاب کنید.

بنابراین اگر پرده‌ها را در اغلب مواقع کنار می‌زنید به سراغ پرده‌های ضخیم‌تر اما سبک همانند لینن بروید. این نوع پرده نیز امکان عبور نور را می‌دهد هرچند شفافیت آن به اندازه پرده‌های حریر و توری نیست.

  • از پرده‌های بلند استفاده کنید

هرچه پرده بلندتری برای پنجره انتخاب کنید تصویر ایجاد شده سقف را بلندتر و خانه را دلبازتر نشان می‌دهد. بنابراین اگر اتاق کوچکی دارید از انتخاب پرده‌هایی که فقط قاب پنجره را می‌پوشانند یا کمی بلندتر از پنجره هستند بپرهیزید چرا که با این کار کمکی به بزرگ تر نشان دادن فضا نخواهید کرد. پرده‌های بلند همچنین به لوکس‌تر نشان دادن دکوراسیون اتاق نیز کمک می کند.

  • یک میله پرده با ظاهری چشمگیر انتخاب کنید

اگر پرده را به حدی بالا نصب نکردید که به سقف نزدیک باشد، نوبت به هنرنمایی میله پرده می‌رسد. میل پرده‌ها انواع مختلفی دارند که نوع دکوراتیو آن در اینجا مد نظر است.

معمولا توصیه می‌شود از میله پرده‌های دکوراتیو چوبی در رنگ روشن استفاده شود تا سریع نظر را به سمت خود جلب کند و این بدین معناست که فرد سریع به بالاترین نقطه نگاه می‌کند و همین موجب می‌شود پرده را بلندتر دیده و در نهایت فضای اتاق در نظرش بزرگ‌تر مجسم شود.

  • از طرح‌های عمودی کمک بگیرید

جالب است که بدانید هیچ طرحی به اندازه خطوط عمودی و به طور کلی هر طرحی که جلوه عمودی داشته باشد، خطای دید ایجاد نمی‌کند.

مطلب مرتبط  انواع پرده مناسب پنجره UPVC

یکی از روش‌های بزرگ نشان دادن محیط با پرده انتخاب پرده بلند با راه راه‌های عمودی است. بلندی پرده به خودی خود تاثیر به روی بزرگتر دیده شدن اتاق دارد، وقتی از نقش‌های عمودی نیز در کنار آن استفاده شود تاثیر آن دوچندان خواهد شد.

در نظر داشته باشید که این راه راه‌های عمودی حتما نباید چشمگیر و قابل رویت باشند. حتی اگر این خطوط تفاوت رنگی اندکی نیز با یکدیگر داشته باشند نیز خطای دید ایجاد کرده و تاثیرشان را خواهند گذاشت.

یک نکته مهم که باید در نظر بگیرید این است که اگر راه راه‌ها بزرگ و در تضاد رنگی باشند تاثیر برعکسی به روی بزرگنمایی اتاق خواهند داشت و حتی ممکن است آن را کوچک‌تر و شلوغ‌تر نیز نشان دهند.

استفاده از طرح عمودی پرده برای بزرگ تر شدن محیط | گروه پرده وراتی

  • از نورپردازی محیط غافل نشوید

آنچه زیبایی یک پرده را دوچندان می‌کند، نور کافی برای اتاق است. چه این نور بخواهد طبیعی باشد چه مصنوعی، هرگز نباید از نورپردازی غافل شوید.

باید نورها را طوری انتخاب کنید که به اندازه کافی پرده را روشن کند به طوری که وقتی به آن نگاه می‌کنید به نظر برسد فضای وسیع‌تری را در بر گرفته است.

سخن پایانی

نگران کوچک بودن اتاق‌ها نباشید. شما به راحتی می‌توانید برای بزرگ تر نشان دادن فضا از پرده‌ها کمک بگیرید. برای بزرگ نشان دادن محیط با پرده فقط کافیست برخی نکات را درباره انتخاب رنگ پرده، طرح، جنس و نوع آویختن آن بدانید به طوری که بتوانید به خوبی خطای دید ایجاد کنید و به موجب آن فضای اتاق را بزرگتر از آنچه که هست نشان دهید. در نظر داشته باشید بزرگتر نشان دادن اتاق برای روحیه افرادی که در آن فضا زندگی می‌کنند نیز بسیار اهمیت دارد چرا که محیط‌های دلبازتر حس بهتری در افراد ایجاد می‎کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *