موتور پرده برقی چیست و چه کابردی دارد؟

موتور پرده برقی چیست و چه کابردی دارد؟ | وراتی

اشتباه نیست اگر بگوییم تکنولوژی دنیای ما را در بر گرفته است. دیگر همه چیز با یک تلفن همراه قابل کنترل است و همین موجب شده با پدیده‌ای با نام خانه هوشمند آشنا شویم. در خانه‌های هوشمند همه چیز از راه دور قابل کنترل است، از خاموش و روشن کردن چراغ‌ها تا باز و بسته کردن پرده اتاق، همه بدون اینکه نیاز باشد چیزی به جز تلفن همراه یا ریموت کنترل را لمس کنید انجام می‌شود. پرده‌های اتوماتیک از جمله محبوب‌ترین لوازم خانگی محسوب می‌شوند که برای نصب و راه اندازی به یک موتور نیاز دارند. در این مقاله به توضیح اینکه موتور پرده برقی چیست  و چه مزایایی دارد خواهیم پرداخت.

موتور پرده برقی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، موتور پرده برقی اساسی‌ترین تجهیزاتی است که برای اتوماتیک یا برقی کردن یک پرده مورد نیاز است. پرده‌ اتوماتیک یا با موتورهای باتری خورد یا موتورهای برقی کار می‌کند.

مشخص است که موتور پرده برقی با اتصال به برق کار می‌کند و همانند یک دست اتوماتیک پرده را به کنار کشیده یا جمع می‌کند. این موتورها به دستگاه‌های مختلفی از جمله تلفن هوشمند یا یک کنترل متصل می‌شوند تا کنترل پرده با استفاده از آن انجام شود.

در چه پرده هایی از موتور برقی میتونیم استفاده کنیم؟

شاید این سوال برایتان بوجود بیاید که پرده فعلی خانه شما قابلیت استفاده از موتور برقی را دارد؟ لازم است بدانید موتور برقی پرده تقریبا برای هر نوع پرده‌ای قابل استفاده است. از پرده‌های پارچه‌ای گرفته تا کرکره‌ها و شیدها.

هرچند باید هنگام انتخاب موتور برقی پرده به وزن پرده توجه داشته باشید چرا که موتور باید توانایی کشیدن آن را داشته باشد. پرده‌های سنگین وزن همانند پرده‌های مخمل نیاز به موتورهایی با قدرت بالاتری دارند. بنابراین هنگام اتوماتیک کردن پرده اتاق حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید.

در چه پرده هایی از موتور برقی میتونیم استفاده کنیم؟ | وراتی

مزایای استفاده از موتور پرده برقی

اصلی‌ترین کاربرد موتور پرده برقی در هوشمند سازی خانه است و چند مزایای دیگر که می‌توان در مقایسه با نوع دیگر، یعنی باتری خور، به آن اشاره کرد:

مطلب مرتبط  نکات مهم در انتخاب پرده برای آشپزخانه

راحتی و آسایش

یکی از اولین مزایای نصب پرده برقی ایجاد راحتی و آسایش در خانه است. موتور برقی به شما کمک می‌کند بدون اینکه نیاز باشد از جای خود بلند شوید میزان باز و بسته بودن پرده را کنترل کنید.

این مساله برای افراد کم توان و سالمندان که ممکن است به سختی راه بروند آسانترین راه است. علاوه بر اینها، در مواقعی که پرده در پشت مبلمانی قرار گرفته که باز و بسته کردن آن برای فرد مشکل می‌شود، برقی کردن پرده کمک می‌کند باز و بسته کردن پرده، کنترل میزان نوری که به داخل وارد می‌شود با سهولت بیشتری انجام شود.

افزایش امنیت خانه

شاید جالب باشد بدانید یک کاربرد موتور پرده برقی در فراری دادن دزدهاست. قابلیت برنامه ریزی و تنظیم ساعت باز و بسته شدن پرده می‌تواند موجب شود به نظر برسد فردی در خانه حضور دارد و همین مساله امکان دزدی از خانه در زمانی که در سفر هستید را کاهش می‌دهد.

بهینه سازی انرژی

در حقیقت شاید استفاده از یک وسیله برقی خیلی بهینه سازی در مصرف انرژی محسوب نشود. اما کاربرد موتور برقی پرده بهینه سازی انرژی را وارد مرحله دیگری می‌کند.

در اصل استفاده از برق فقط در زمانی که موتور شروع به کار می‌کند صورت می‌گیرد بنابراین در طول روز نیازی نیست نگرانی بابت مصرف برق داشته باشید. اما آنچه این وسیله را یک محصول بهینه می‌سازد قابلیت تنظیمات و مشخص کردن زمان خاص برای کار کردن است.

شما می‌توانید با توجه به شرایط آب و هوا، دما و نوری که در طول روز در منطقه سکونتتان وجود دارد طوری تنظیم کنید که پرده اتاق در طول روز باز بماند تا نور طبیعی وارد شود و نیاز به روشن ماندن تعداد زیادی از لامپ‎‌ها نباشد و هر زمان که نور کم شد، به طور خودکار بسته شود.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید پرده اتاق خواب کودک

این مساله درباره دما نیز صدق می‌کند. اگر احساس می‌کنید باز بودن پرده می‌تواند موجب سرد شدن خانه شود، با توجه به درجه دما مشخص کنید چه زمانی پرده بسته شود.

ایجاد یک خانه هوشمند

در یک خانه هوشمند همه چیز به طور خودکار و اتوماتیک کار می‌کند. حتی چایساز نیز با توجه به زمانبندی مشخصی شروع به کار خواهد کرد. برای تکمیل چنین خانه‌ای لازم است پرده‌ها نیز اتوماتیک شوند تا همه چیز در این خانه به هوش مصنوعی متصل باشد.

موتور برقی پرده این امکان را فراهم می‌کند که شما همه چیز را با توجه به نیازتان برنامه ریزی و کنترل کنید. همچنین امکان اتصال کنترل موتور به تلفن هوشمند از ویژگی‌های مهم موتور برقی پرده محسوب می‌شود.

عمرطولانی و کارکرد دائمی

همانطور که گفته شد به جز موتور برقی پرده می‌توانید از موتور باتری خور نیز استفاده کنید. این نوع موتور معمولا در جاهایی که پرده به برق نزدیک نیست کاربردی خواهد بود.

اما باتری عمر ثابتی دارد که تمام شده و نیاز به شارژ شدن یا تعویض خواهد داشت. این در حالیست که پرده برقی در تمام طول روز به برق متصل است مگر جریان برق قطع شود و از کار بیفتد. بنابراین کارایی موتور برقی پرده طولانی‌تر و نسبتا دائمی است.

قابلیت‌های موتور پرده برقی

موتورهای پرده برقی ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند که بدون شک به روی قیمت آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. برخی از این قابلیت‌ها کاربرد موتور پرده برقی را بیشتر از قبل خواهند کرد.

قابلیت‌های موتور پرده برقی | وراتی

تنظیم سرعت

یک قابلیت مهم موتور پرده برقی امکان تنظیم سرعت باز و بسته کردن پرده است. شما می‌توانید در تنظیمات اولیه این موتورها مشخص کنید پرده با چه سرعتی باز و یا بسته شود. این سرعت به روی میزان صدایی که ممکن است در اثر حرکت ایجاد شود موثر خواهد بود.

مطلب مرتبط  نکات کلیدی و مهم برای انتخاب بهترین پرده برای آشپزخانه

علاوه بر اینکه سرعت خیلی بالا برای پرده‌هایی که سنگین‌تر هستند مناسب نخواهد بود چرا که ممکن است به موتور آسیب زده یا موجب تکان خوردن میله پرده شود. بنابراین موتورهایی که قابلیت تنظیم سرعت دارند گزینه‌های بهتری خواهند بود.

 قابلیت تشخیص مانع

این ویژگی موجب می‌شود پرده هرجایی که با مانع مواجه شد از حرکت بایستد چرا که اگر مانع را تشخیص ندهد موتور دائما در حال کار کردن و مصرف برق باقی خواهد ماند و حرکت ممتد پرده ممکن است موجب خارج شدن آن از ریل یا آسیب دیدن موتور شود.

سنسور دمای موتور برای جلوگیری از داغ شدن موتور برقی

در هر حال موتور پرده برقی نیز یک وسیله‌ایست که در آن برق جریان دارد و همانند هر وسیله برقی دیگری حین کار کردن دمای بدنه آن افزایش می‌یابد.

از جمله ویژگی‌های مهم موتورهای امروزی سنسور دمای موتور است. این سنسور روی درجه خاصی تنظیم است که اگر دمای موتور به هر دلیلی به آن درجه برسد از کار می‎‌ایستد تا خنک شود. این کار از آسیب دیدن موتور پرده برقی جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح اینکه موتور پرده برقی چیست و چه مزایایی دارد پرداختیم و با کاربرد آن و ایجاد یک پرده اتوماتیک آشنا شدیم. پرده‌های اتوماتیک دنیای امروزی و مدرنی را وارد خانه‌ها می‌کنند. با افزایش سهولت کارهای خانگی، خستگی افراد خانه نیز کمتر خواهد شد. با توجه به اینکه چه میله پرده‌ای دارید، پرده اتاق از چه جنسی است و آیا پنجره به اندازه کافی به یک پریز برق نزدیک است یا خیر، موتور پرده برقی را برای ساختن یک پرده اتوماتیک و تکمیل خانه هوشمند خود تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر راجع به انواع لوازم جانبی پرده به این مقاله مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *