هر آنچه لازم است در مورد پرده لوردراپه (کرکره عمودی) و کاربرد آن بدانید

هر آنچه لازم است در مورد پرده لوردراپه (کرکره عمودی) و کاربرد آن بدانید

پرده‌های کرکره‌ای از جمله پوشش‌های پرکاربرد برای پنجره‌ها هستند که کاربردهای متعددی، بخصوص در محیط‌های اداری، دارند. اغلب این مدل پرده را به شکل افقی می‌شناسند. یعنی تیغه‌هایی که روی هم قرار گرفته و باز و بسته شدن پرده با بالا و پایین کشیدن این تیغه‌ها انجام می‌گیرد. اما نوع دیگری از پرده‌های کرکره‌ای وجود دارد که با نام پرده لوردراپه شناخته شده است. در این مقاله به توضیح اینکه پرده لوردراپه چیست و چه کاربردهایی دارد خواهیم پرداخت.

پرده لوردراپه چیست؟

پرده لوردراپه یا پرده کرکره عمودی از خانواده پرده‌های کرکره‌ای محسوب می‌شود که برخلاف این نوع پرده‌ها، به جای اینکه تیغه‌های آن به شکل افقی روی هم قرار بگیرند به شکل عمودی کنار هم قرار می‌گیرند و همین موجب شده برای باز و بسته کردن، پرده به کنار کشیده شود و شباهت بیشتری به پرده‌های پارچه‌ای داشته باشد.

مکانیزم کارکرد این پرده نیز همانند پرده‌های کرکره‌ای با یک اهرم است که کشیده شده و کرکره‌ها را به یک طرف جمع می‌کند. شاید برایتان این سوال بوجود بیاید که کدام مدل پرده کرکره‌ای را انتخاب کنید: پرده لوردراپه یا پرده کرکره افقی؟ با توضیح مختصری درباره اینکه فرق کاربرد پرده کرکره عمودی و افقی چیست این سوال را پاسخ می‌دهیم.

یک کاربرد پرده لوردراپه زمانی است که می‌خواهید یک پرده کرکره‌ای برای پنجره‌ای انتخاب کنید که نسبتا عریض است. با توجه به اینکه کرکره‌های افقی روی هم قرار می‌گیرند، هر چه عریض‌تر شوند سنگین‌تر شده و کنترل آن‌ها دشوارتر می‌شود.

بنابراین در چنین مواقعی بهترین انتخاب شما پرده کرکره عمودی خواهد بود. بهتر است پرده کرکره‌های افقی را برای پنجره‌های کوچیک‌تر و باریک‌تر انتخاب کنید و پنجره‌های بزرگ و جایی که باز و بسته شدن درب مطرح است، همانند درب بالکن یا پاسیو، از پرده کرکره عمودی استفاده کنید تا به راحتی کنار رفته و در دست و پا قرار نگیرد.

پرده لوردراپه چیست؟ | گروه پرده وراتی

مزایای پرده کرکره عمودی چیست؟

همانند هر نوع پرده دیگری، پرده کرکره عمودی یا لوردراپه نیز مزایا و معایبی دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند در انتخاب بهتر و کاربردی‌تر پرده به شما کمک کند. ابتدا نگاهی به مزایای این مدل پرده می‌اندازیم:

ایجاد حریم خصوصی و فیلتر کردن بهتر نور

پرده کرکره‌های عمودی به نسبت کرکره‌های افقی ضخیم‌تر هستند و جنس متفاوتی دارند که همین موجب شده هنگام بسته بودن بهتر بتواند جلوی ورود نور و اشعه UV خورشید را بگیرد.

مطلب مرتبط  پرده هازان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

هرچند این بدین معنا نیست که می‌تواند به اندازه پرده‌ بلک اوت در خانه تاریکی ایجاد کند بلکه با وجود بسته بودن، نور طبیعی کافی در داخل خانه خواهید داشت و این پرده می‌تواند شدت نور و گرمای آن را فیلتر کند. همچنین ضخامت این نوع پرده می‌تواند به گرمتر ماندن فضای داخلی خانه در فصل سرد کمک کند چرا که قادر است تا حد کافی جلوی هدر رفتن گرما را بگیرد.

علاوه بر این موارد، پرده کرکره عمودی به خوبی می‌تواند حریم خصوصی خانه شما را حفظ کند و هنگام بسته بودن هیچ شفافیتی ندارد که داخل خانه مشخص باشد. بنابراین اگر پنجره اتاق شما مستقیم به سمت خیابان یا یک ملک دیگر است، با انتخاب پرده لوردراپه می‌توانید اطمینان داشته باشید که فضای داخل اتاق شما توسط اشخاص دیگر دیده نمی‌شود.

استفاده آسان

به طور کلی یکی از مزایای مهم پرده‌های کرکره قابلیت تنظیم ورود نور به داخل خانه است که این کار به راحتی با اهرمی که در کنار پرده تعبیه شده انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با کشیدن یک بند به راحتی پرده لوردراپه را کاملا باز، کاملا بسته یا نیمه باز قرار دهید و میزان باز بودن کرکره‌ها را نیز تنظیم کنید.

علاوه بر اینها، می‌توانید پرده کرکره عمودی را به یک پرده اتوماتیک تبدیل کنید و با فشردن یک دکمه از راه دور تمام این کارها را انجام دهید.

ایجاد حریم خصوصی و فیلتر کردن بهتر نور | گروه پرده وراتی

ایجاد جذابیت بیشتر

یک کاربرد پرده لوردراپه که در زیبایی خانه نیز تاثیرگذار است ارتفاعی است که به پنجره می‌بخشد و به موجب آن سقف را بلندتر و در نهایت اتاق را کمی بزرگتر نشان می‌دهد.

از آنجایی که این پرده‌ها اغلب تا روی زمین کشیده می‌شوند می‌توانند ظاهر یک پنجره کوچک را نیز تغییر دهند و تصویری زیباتر در فضای یک اتاق ببخشند. معمولا پرده‎های لوردراپه به نسبت پرده‌های کرکره معمولی انتخاب بهتری برای خانه هستند.

موجود در رنگبندی و جنس‌های متنوع

رنگ و طرح چیزیست که بسیاری از مشتریان پرده به دنبال آن هستند. افراد با سلایق مختلف به راحتی می‌توانند پرده لوردراپه را در رنگ مورد نظرشان بیابند و حتی جنسی را انتخاب کنند که بیشتر با دکوراسیون خانه آن‌ها سازگار است.

مطلب مرتبط  بهترین طرح پرده زبرا برای محیط های اداری

همچنین سایز پنل‌های پرده کرکره‌ای نیز متفاوت است، می‌توانید آن را پهن یا باریک انتخاب کنید. بنابراین در انتخاب پرده مورد نظرتان هیچ سدی سر راهتان وجود ندارد و می‌توانید بدون دغدغه پرده کرکره عمودی مورد نظرتان را سفارش دهید.

موجود در رنگبندی و جنس‌های متنوع پرده لوردراپه | گروه پرده وراتی

تعویض آسان

نه تنها نصب پرده لوردراپه کار آسانی است بلکه اگر یکی از پنل‌های آن آسیب ببیند نیز به راحتی می‌توانید آن را تعویض یا تعمیر کنید. هرچند باید در نظر داشته باشید که این پنل‌ها از پایین به هم متصل هستند بنابراین نمی‌توانید یکی را از دیگری جدا کنید و بهتر است در صورت آسیب دیدن حتما از متخصص برای تعمیر آن کمک بگیرید.

با اینحال اگر یکی از پنل‌ها از میله جدا شود بدون دشواری می‌توانید آن را مجدد در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن آسان

یکی از مزیت‌هایی که پرده کرکره عمودی به نسبت پرده کرکره افقی دارد تمیز کردن آن است. با توجه به اینکه پنل‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، فضایی برای نشستن گرد و غبار ایجاد نمی‌شود. همچنین تمیز کردن آن با جاروکشیدن یا گردگیری هفتگی به راحتی ممکن است.

معمولا اگر پرده لوردراپه در جایی مثل اتاق خواب قرار بگیرد که تردد زیاد نیست و دیرتر آلوده می‌شود، شستن آن به سالی یکبار ختم می‌شود. در باقی مواقع با گردگیری و تمیزکاری هفتگی می‌توانید آن را تمیز کنید.

معایب پرده لوردراپه چیست؟

معایب پرده لوردراپه چیست؟ | گروه پرده وراتی

با مرور مزایای این نوع پرده، حالا نوبت به آن رسیده بدانیم معایب پرده لوردراپه چیست.

عدم مسدود کردن صدا

یکی از معایب پرده کرکره عمودی این است که این نوع پرده هیچ مقاومتی در برابر سروصدا ندارد. بنابراین اگر در منطقه پرترددی هستید این مدل پرده جلوی شلوغی و هیاهوی بیرون خانه را نمی‌گیرد.

قرار گرفتن روی زمین

اگرچه تمیز کردن پرده کرکره کار آسانی است اما برخلاف پرده‌های افقی، این پرده تا روی زمین قرار می‌گیرد بنابراین گرد و غباری که روی زمین است خیلی زود پایین این پرده را کثیف می‌کند.

مطلب مرتبط  مراحل گام به گام در نصب پرده کرکره ای

این مساله برای فضاهای پرتردد همانند پاسیو یا بالکن کمی دردسرساز خواهد بود و ممکن است نیاز به شستشوی پرده زودتر احساس شود.

نامناسب برای پنجره‌های کوچک

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، کاربرد پرده لوردراپه بیشتر برای پنجره‌های عریض و فضاهایی که درب آن باز و بسته می‌شود مناسب است. استفاده از این مدل پرده برای پنجره‌های کوچک ایده‌آل نیست چرا که هم زیبایی آن با کمتر شدن پنل‌ها از بین می‌رود هم کاربرد آنچنانی ندارد.

اگر پنجره باریک و بلندی دارید که می‌خواهید پرده کرکره برای آن تهیه کنید بهتر است به سراغ پرده‌ کرکره‌های افقی بروید.

راهنمای شستشوی پرده لوردراپه

راهنمای شستشوی پرده لوردراپه | گروه پرده وراتی

  • همیشه در نظر داشته باشید که پیش از جدا کردن پرده لوردراپه و شستشوی آن حتما آن را گردگیری کنید. بهتر است یک دستمال روی سری برس دار جاروبرقی بکشید و با کمک آن از بالا تا پایین پرده را جارو بکشید. این کار موجب می‌شود گرد و غبار روی پرده به روی پارچه بچسبد و هنگام شستشو، لکه‌ای ایجاد نکند.
  • همچنین اگر قسمتی از پرده کثیف است آن را می‌توانید با محلول شستشوی آب و مایع ظرفشویی و یک مسواک یا براش بدون نیاز به جدا کردن پرده، تمیز کنید.

برای شستشوی پرده کرکره عمودی مراحل زیر را طی کنید:

  • پرده را از جای خود جدا کنید.
  • یک تشت بزرگ یا وان حمام را پر از آب ولرم و مایع ظرفشویی یا لباسشویی کنید.
  • پرده را در آب قرار دهید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا کاملا خیس شود.
  • هر پنل پرده را با برس از بالا به پایین بکشید تا کاملا تمیز شود.
  • پرده را زیر آب ولرم بشویید تا مواد شوینده روی آن پاک شود.
  • پرده لوردراپه را سرجای خود نصب کنید تا خشک شود.

سخن پایانی

با دانستن اینکه پرده لوردراپه چیست و چه کاربردی دارد، متوجه شدیم این نوع پرده از انواع پرده کرکره ای است. حال انتخاب و خرید پرده ساده‌تر خواهد بود. با توجه به قیمت اقتصادی، شستشوی راحت و کاربردی بودن این پرده برای پنجره‌های بزرگ و درب‌ها، می‌توان به راحتی تشخیص داد از انواع پرده لوردراپه در کدام نقاط خانه می‌توان استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *