بهترین پرده مناسب زمستان که برای گرم نگه داشتن خانه موثر است را بشناسید!

پرده مناسب هوای سرد | گروه پرده وراتی

انتخاب بهترین پرده مناسب زمستان یکی از کارهای واجب، قبل از شروع این فصل است. جالب است بدانید که می‌توانید از پرده‌ها برای حفظ و ذخیره انرژی خانه در فصل‌های مختلف استفاده کنید. پرده‌ها علاوه بر جنبه زیبایی و کنترل نور ورودی به خانه، می‌توانند در جهت ذخیره انرژی هم به کار روند؛ البته باید به‌درستی از آن‌ها استفاده شود تا تأثیر خوبی داشته باشند.

به‌کاربردن پرده برای حفظ و ذخیره انرژی موضوعی است که از آن می‌توانید در فصول مختلف استفاده کنید، اما طبیعتاً این نیاز بیش‌تر در فصل‌های سرد سال احساس می‌شود. گرم‌کردن و گرم نگه‌داشتن محیط خانه یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی است که در خانه زندگی می‌کنند و باید برای رسیدن به این هدف، همه روش‌های ممکن را به کار بگیرید. از وسایل گرمایشی با مصرف انرژی پایین استفاده کنید و در مقابل گرمای تولید شده را به کمک پرده مناسب هوای سرد، حفظ کنید تا نیازی به بالابردن شعله بخاری یا زیاد کردن دمای شوفاژ نباشد.

پرده برای هوای سرد | گروه پرده وراتی

آیا استفاده از پرده برای ذخیره انرژی و گرما تأثیرگذار است؟

خانه محلی است که همه ما دوست داریم در آن با آرامش استراحت کنیم. برای این منظور در فضول گرم باید هوای داخل خانه دمای معتدلی داشته باشد و در فصل‌های سرد سال هم باید با استفاده از وسایل گرمایشی و برخی روش‌های دیگر، هوای خانه را گرم و مطبوع نگه‌دارید. احتمالاً شما هم به این نتیجه رسیده باشید که استفاده از وسایل گرمایشی به‌تنهایی نمی‌تواند کافی باشد و برخی مواقع باز هم در خانه احساس سرما می‌کنید.

دلیل این موضوع وجود محل‌هایی است که از طریق آن‌ها هوای سرد وارد خانه می‌شود. پنجره‌ها یکی از اصلی‌ترین قسمت‌هایی هستند که باعث اتلاف انرژی گرمایی می‌شوند و بسیاری از ما از این موضوع غافل هستیم. خوشبختانه روش بسیار ساده‌ای برای حل این مسئله وجود دارد که همان استفاده از پرده مناسب زمستان است.

پرده مناسب هوای سرد درصورتی‌که به‌درستی نصب شود، می‌تواند تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری کند و باعث گرم ماندن خانه شود. پرده‌های معمولی هم چنین قابلیتی دارند، اما باید توجه کنید که پرده‌هایی با جنس ضخیم تولید می‌شوند که این کار را به شکل بهینه‌تری انجام می‌دهند. جالب است بدانید که یک پرده مناسب در طول زمستان می‌تواند تا 40 درصد اتلاف انرژی را کاهش دهد.

چگونه از پرده برای عایق کردن پنجره‌ها استفاده کنیم؟

پرده برای عایق کردن پنجره | گروه پرده وراتی

پرده‌ها به‌واسطه پیشگیری از تبادل هوای خانه با هوای سرد مجاور پنجره‌ها می‌توانند از اتلاف انرژی و سردشدن خانه جلوگیری کنند. همه این اثرات مثبت را در صورتی مشاهده خواهید کرد که به‌درستی از پرده برای عایق کردن پنجره‌ها استفاده کنید. باتوجه‌به این موضوع اگر می‌خواهید به‌درستی از پرده‌های خانه خود برای عایق کردن استفاده کنید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا راهکارهای عملی‌کردن آن را بررسی کنیم.

  1. در فصل‌های سرد سال بهتر است به‌محض تاریک شدن هوا و غروب آفتاب، پرده‌ها را کاملاً بکشید تا میزان تبادل هوای گرم و سرد به حداقل برسد.
  2. بهترین پرده مناسب زمستان، پرده‌ای است که جنس ضخیمی داشته باشد. برای این منظور می‌توانید از پرده‌های ابریشمی سنگین، پرده جیر یا مخمل استفاده کنید.
  3. می‌توانید برای آستر پرده‌های خانه از پارچه‌های مخصوص که به‌عنوان آستر حرارتی شناخته می‌شوند، استفاده کنید.
  4. در زمان خرید توجه کنید که ابعاد پنجره به‌خوبی اندازه‌گیری شده باشد. پرده مناسب برای زمستان پرده‌ای است که تمام سطح پنجره را بپوشاند و اجازه خروج هوای گرم یا ورود هوای سرد را ندهد.
مطلب مرتبط  پرده پلیسه چیست و هر آنچه باید قبل از خرید آن بدانید

پرده حرارتی یا انرژی سویینگ چیست؟

همه ما می‌دانیم که اتلاف انرژی از طریق پنجره‌ها تا چه حد بالا است و به دنبال راهی برای پیشگیری از آن هستیم. طبیعتاً حذف پنجره‌ها نمی‌تواند گزینه خوبی باشد، چرا که یک ساختمان بدون پنجره اصلاً شبیه یک خانه نیست. همین موضوع باعث شد تا پرده‌های مخصوصی با نام پرده حرارتی یا انرژی سویینگ به وجود بیایند. استفاده از این پرده‌ها علاوه بر این که باعث زیباتر شدن خانه شما می‌شود، بلکه کمک می‌کند در فصل‌های سرد یا گرم سال بتوانید بخش بزرگی از انرژی مصرفی خود را کاهش دهید.

به نام این پرده‌ها دقت کنید! پرده حرارتی چه معنایی دارد؟ آیا فقط می‌توان از این نوع پرده برای فصل‌های سرد سال استفاده کرد؟

جالب است بدانید که این پرده‌ها در تمام طول سال برای شما کارآمد خواهند بود. این پرده‌ها در واقع از تبادل هوا میان دو نقطه با اختلاف دمایی زیاد، جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین در فصل زمستان اجازه اتلاف گرما و در زمستان اجازه ورود گرما به خانه را نمی‌دهند. باتوجه‌به این موضوعات استفاده از یک پرده حرارتی در خانه می‌تواند بسیار هوشمندانه تلقی شود.

پرده حرارتی از چه موادی ساخته می‌شود؟

پرده حرارتی | گروه پرده وراتی

احتمالاً تصور می‌کنید برای تولید این پرده‌ها از مواد مخصوصی استفاده شده است که می‌توانند برای جلوگیری از اتلاف انرژی کارآمد باشند، اما باید بگوییم که ساختار یک پرده حرارتی بسیار ساده‌تر است. پرده مناسب زمستان یا پرده حرارتی در واقع از 3 یا 4 لایه پارچه ضخیم ساخته می‌شود که ضخامت زیادی دارند.

این لایه‌ها کمک می‌کنند هوای سرد مجاور پنجره با هوای گرم درون خانه ترکیب نشود و از حرکت و جابه‌جایی آن جلوگیری می‌کنند. می‌توانید باتوجه‌به سلیقه و نظر شخصی خود از پارچه‌های طبیعی با جنس پنبه یا از پارچه‌ها مصنوعی با جنس‌هایی مانند میکروفایبر یا پلی‌استر برای این منظور استفاده کنید. در میان این لایه‌های پارچه‌ای عموماً از یک‌لایه با جنس خاص استفاده می‌شود که در واقع برای پیشگیری از ورود نور تعبیه شده است. 

مطلب مرتبط  نکات مهم در انتخاب پرده برای آشپزخانه

از نظر فنی می‌توان گفت که پرده‌های حرارتی به‌عنوان عایق‌هایی متحرکی عمل می‌کنند که روی پنجره خانه شما نصب می‌شوند و همانند انواع پرده های مدرن و کلاسیک جنبه زیبایی هم دارند. پنجره‌های دوجداره یا دیوارهای دوجداره هم می‌توانند به‌عنوان عایق به کار روند، اما باید بدانید که این پرده‌ها کارایی، زیبایی و البته روش استفاده بسیار آسان‌تری دارند، پس چرا با در اختیار داشتن چنین انتخاب خوبی به سراغ استفاده از روش‌های دیگر بروید!

پرده حرارتی چقدر برای ذخیره انرژی کارآمد است؟

ممکن است برخی افراد غیرحرفه‌ای برای میزان حفظ انرژی از طریق پرده مناسب زمستان اعداد دقیقی بیان کنند، اما باید توجه کنید که چنین کار غیرممکن است. باتوجه‌به تحقیقات و بازخورد بسیاری از کاربران پرده‌های حرارتی می‌توان گفت که این پرده می‌تواند تا حدود 25 تا 30 درصد از اتلاف انرژی خانه شما جلوگیری کند.

باید توجه کنید که این میزان ممکن است برای خانه شما متفاوت باشد. نوع پرده مورداستفاده، کیفیت دوخت و کیفیت پارچه‌های آن، ابعاد و اندازه پرده و موضوعات این‌چنینی می‌توانند روی میزان پیشگیری از اتلاف انرژی این پرده‌ها اثرگذار باشند. این میزان جلوگیری از اتلاف انرژی را به‌سختی می‌توانید از طریق روش‌های دیگر به دست بیاورید. جالب است بدانید که حتی پنجره‌های دوجداره هم نمی‌توانند تا این حد اثر مثبت داشته باشند. پرده‌های حرارتی به طور تخصصی طراحی شده‌اند تا از خروج هوای گرم خانه شما جلوگیری کنند درحالی‌که همانند یک پرده معمولی باعث زیبایی محیط خانه می‌شوند.

با مزایا و معایب پرده حرارتی آشنا شوید!

تا اینجا در مورد مواد سازنده پرده‌های حرارتی و این که آیا این پرده برای استفاده در زمستان مناسب است یا خیر، صحبت کردیم. در ادامه اما می‌خواهیم مزایا و معایب استفاده از این نوع پرده در خانه را بررسی کنیم. اگر هنوز هم برای استفاده از این پرده‌ها شک دارید، بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه کنید که به‌وضوح نشان می‌دهد، مزایای این نوع پرده‌ها بسیار ارزشمندتر از معایب آن خواهند بود.

  • مزایای استفاده از پرده حرارتی

پرده حرارتی مناسب هوای سرد | گروه پرده وراتی

مزایای پرده مناسب زمستان یا همان پرده حرارتی را در 5 بخش جدا بررسی می‌کنیم:

  • برای کسانی که مالک خانه نیستند، این نوع پرده‌ها می‌توانند بهترین و به‌صرفه‌ترین عایق برای پنجره‌ها باشند که نصب و استفاده آسان خواهند داشت.
  • این پرده‌ها در پیشگیری از اتلاف انرژی گرمایی بسیار اثرگذارتر از روش‌هایی مانند استفاده از پنجره‌های دوجداره خواهند بود. ازاین‌رو در انتها ماه، مبلغ قبض برق یا گاز کم‌تری پرداخت خواهید کرد.
  • زمانی که پرده حرارتی کاملاً بسته باشد، دیگر احساس ورود هوای سرد نخواهید کرد.
  • برای نصب این پرده نیازی به تماس با اشخاصی که پرده نصب می‌کنند ندارید و به‌راحتی خودتان هم می‌توانید آن‌ها را نصب کنید.
  • با انتخاب پارچه‌های زیبا می‌توانید از  انواع پرده در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید.
  • معایب استفاده از پرده حرارتی

شناخت معایب این پرده‌ها در کنار مزایای آن‌ها لازم است، پس در ادامه با ما همراه باشید.

  • هزینه نصب این پرده‌ها از آن چیزی که فکر می‌کنید، بیش‌تر است. برای خرید این پرده نیاز به بودجه بیش‌تری نسبت به بودجه خرید یک پرده معمولی خواهید داشت.
  • تمام‌پرده‌های حرارتی، از ورود نور طبیعی جلوگیری می‌کنند. البته این در حالی است که در طول روز هم کاملاً بسته باشند.
  • اگر درزهای اطراف پنجره بیش از حد باشند، استفاده از پرده حرارتی تأثیر چندانی نخواهد داشت.
  • طرح، رنگ و نوع پارچه‌های مورداستفاده برای این پرده‌ها ممکن است انتخاب را برای شما دشوار کند، چرا که عموماً بافت و رنگ‌های خاصی دارند که ممکن است با دکوراسیون خانه شما سازگار نباشند.
مطلب مرتبط  معرفی 2 پرده مناسب هوای گرم

سخن آخر

کاربرانی که به‌جای هزینه‌کردن برای خرید پنجره‌های دوجداره به سراغ استفاده از پرده مناسب زمستان یا همان پرده‌های حرارتی رفته‌اند، عموماً رضایت بالایی دارند. پیش از نهایی کردن خرید، بررسی کنید که پرده موردنظر شما به‌طورکلی همه جوانب پنجره را پوشش دهد. وجود یک شکاف می‌تواند باعث اتلاف انرژی و کاهش عملکرد پرده مناسب هوای سرد شود.

در کنار بررسی ابعاد و اندازه، حتماً به تعداد لایه‌های استفاده شده در این پرده‌ها و همچنین جنس آن‌ها توجه کنید. به‌علاوه اگر می‌خواهید خانه‌ای زیبا داشته باشید، از پرده‌‌هایی استفاده کنید که بیش‌ترین همخوانی با دکوراسیون خانه شما داشته باشند. در نهایت لازم است اشاره کنیم که ممکن است هزینه خرید پرده مناسب زمستان بالا باشد، اما باید بدانید که این هزینه و حتی بیش‌تر از آن در بحث صرفه‌جویی انرژی به کیف پول شما باز خواهد گشت. استفاده از این مناسب هوای سرد در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است در جهت کاهش مصرف انرژی است که به حفظ و نگهداری محیط‌زیست هم کمک می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *