آشنایی با 4 مدل از انواع ارتفاع پرده

آشنایی با 4 مدل از انواع ارتفاع پرده | گروه پرده وراتی

پنجره‌ها نقاط کلیدی هر خانه هستند چرا که می‌توانند دریچه‌ای به دنیای بیرون خانه محسوب شوند و نور طبیعی را به داخل خانه وارد کنند. همین موجب شده در طراحی خانه‌ها با توجه به نوع پلن ساختمان، پنجره‌ها در سایزها و مدل‌های مختلفی در نظر گرفته شوند. همین مساله انتخاب پرده را نیز با چالش‌های متفاوتی همراه می‌کند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها انتخاب قد پرده است. همیشه قرار نیست پرده‌های بلند برای پنجره انتخاب کنید، هرچند هم که زیاد این مدل پرده را دیده باشید باز هم گاهی لازم است با شناخت انواع ارتفاع پرده، قد پرده را متفاوت انتخاب کنید. برای این کار نیز معیارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع ارتفاع پرده

پرده‌ها در ارتفاع‌های مختلفی موجود هستند که هرکدام ویژگی و خصوصیت خاصی به فضای اتاق بخشیده و مناسب سبک دکوراسیون خاصی خواهند بود.

پرده بلند تا روی زمین

این نوع ارتفاع به خودی خود به دو مدل مختلف تقسیم می‌شود که از نظر میزان بلندی به مدل بلند ساده (کمتر روی زمین قرار می‌گیرد) و مدل بلند ریزشی (که بیشتر روی زمین قرار می‌گیرد) دسته بندی می‌شوند.

قرار گرفتن قسمتی از پرده روی زمین چهره‌ای لوکس به اتاق می‌بخشد به همین جهت مهم است که چه جنس پرده‌ای برای این ارتفاع انتخاب کنید.

در حالت ساده معمولا نهایت 5 سانتیمتر از انتهای پرده روی زمین قرار می‌گیرد و در مدل ریزشی این ممکن است به 15 سانتیمتر هم برسد که معمولا برای دکوراسیون‌های سنتی و رسمی به کار برده می‌شود.

پرده بلند تا روی زمین | گروه پرده وراتی

پرده مماس با کف زمین (استاندارد)

یکی از مرسوم‌ترین انواع ارتفاع پرده مدلی است که در آن بلندای پرده مماس تا کف زمین قرار می‌گیرد، نه بلندتر به حدی که روی زمین بیفتد نه کوتاه‌تر. به همین دلیل این قد پرده را با نام استاندارد نیز می‌شناسند.

این ارتفاع پرده بسیار کلاسیک است و ظاهری منظم به فضای اتاق می‌بخشد و به نظر می‌رسد پرده کاملا سایز و متناسب با ابعاد پنجره در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از تاثیرات پرده بلند استاندارد، بزرگتر جلوه دادن پنجره و فضای اتاق است.

ارتفاع پرده مماس با کف زمین (استاندارد) | گروه پرده وراتی

پرده تا زیر پنجره (پیشبندی)

این اندازه پرده معمولا جزو دسته بندی پرده‌های کوتاه قرار می‌گیرد چرا که اغلب برای پنجره‌هایی که ارتفاع کمی دارند استفاده می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، ارتفاع این مدل پرده نهایت 10 سانتیمتر پایین‌تر از قاب پنجره است.

مطلب مرتبط  آموزش نصب پرده برقی در منزل

بنابراین کاملا این قاب را می‌پوشاند اما در عین حال کوچک بودن پنجره را نیز نشان می‌دهد. این ارتفاع پرده برای فضاهایی که دکوراسیون رسمی، لوکس دارند مناسب نیست و به طور کلی اغلب برای فضاهایی نظیر آشپزخانه و اتاق خواب که غیررسمی هستند استفاده می‌شود.

علاوه بر اینها، در خانه‌هایی که حیوان خانگی عضوی از خانواده است، انتخاب قد پرده کوتاه گزینه مناسبی است چرا که در اندازه‌ای هستند که موی حیوان خانگی به آن نچسبد.

پرده تا زیر پنجره (پیشبندی) | گروه پرده وراتی

پرده اندازه پنجره (آستانه)

یکی دیگر از انواع ارتفاع پرده که شاید خیلی آن را در دکوراسیون‌های اتاق‌های اصلی نبینید، پرده‌های کوتاه که دقیقا اندازه قاب پنجره در نظر گرفته می‌شوند است.

پرده کوتاه اندازه پنجره از نظر ارتفاع و عرض، کاملا سایز پنجره هستند و همین موجب می‌شود تاثیر چندانی در بزرگنمایی اتاق نداشته باشند.

معمولا برای آشپزخانه از این ارتفاع پرده استفاده می‌شود تا از کثیف شدن پرده جلوگیری شود. اگر فقط قصد پوشاندن شیشه‌ها و جلوگیری از ورود نور را داشته باشید می‌توانید در چنین شرایطی از انواع شید استفاده کنید چرا که شید‌ها دقیقا به همین اندازه ارائه می‌شوند.

ارتفاع پرده اندازه پنجره (آستانه) | گروه پرده وراتی

انتخاب ارتفاع پرده بر اساس مدل پنجره

با انواع ارتفاع پرده آشنا شدیم، در اینجا نوبت به انتخاب قد پرده با توجه به مدل پنجره می‌رسد. پنجره‌ها با توجه به سایز و نوع باز شدنشان با یکدیگر متفاوت هستند که می‌توانند کشویی، باز شدن به داخل و باز شدن به سمت بالا باشد. بنابراین پرده‌ای که انتخاب می‌شود در راحت باز و بسته شدن این پنجره‌ها تاثیر بسزایی دارد.

برای پنجره‌هایی که به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند تقریبا هر نوع پرده‌ای مناسب است چرا که پرده در مسیر باز و بسته شدن پنجره قرار نمی‌گیرد.

برای انتخاب ارتفاع پرده برای پنجره‌هایی که باز شدن آن‌ها به داخل است باید دقت بیشتری انجام داد. بخصوص محل نصب میله پرده نیز در چنین حالتی اهمیت پیدا می‌کند چرا که هر چه بالاتر باشد پنجره دشوارتر باز خواهد شد.

مطلب مرتبط  مراحل گام به گام در نصب پرده کرکره ای

اگر عادت به باز کردن پنجره دارید، قبل از انتخاب پرده و ارتفاع آن در نظر بگیرید باز شدن پنجره به چه شکل و در کدام قسمت است. اگر عرض پنجره زیاد بود بهترین گزینه برای شما انتخاب پرده‌های دو تکه است تا به راحتی بتوانید از وسط به کنار بزنید.

اگر عرض پنجره کم بود بهتر است ارتفاع را خیلی بلند در نظر نگیرید تا راحت بتوانید پرده را کنار بزنید یا از روی پنجره رد کنید.

در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی علاوه بر ارتفاع پرده، استحکام میله پرده و حتی گیره‌هایی که برای پرده انتخاب می‌کنید نیز اهمیت پیدا می‌کنند چرا که هر دو در حرکت دادن پرده تاثیر دارند.

برای اینکه سهولت باز و بسته کردن پنجره و پرده‌ها بیشتر شود می‌توانید از موتور برقی پرده برای اتوماتیک کردن پرده‌ها استفاده کنید تا باز و بسته شدن بدون دردسر باشد.

علاوه بر اینها، پرده کرکره‌ عمودی یا پانل‌ها نیز برای مواقعی که پنجره را زیاد باز و بسته می‌کنید گزینه مناسبی خواهند بود.

تاثیر ارتفاع پرده در دکوراسیون

همانند رنگ پرده، انتخاب قد پرده نیز بسیار  به سبک دکوراسیون اتاق وابسته است. بنابراین پیش از اینکه بخواهید پرده را انتخاب کنید همیشه مهم است که درباره سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی اطلاعات کسب کنید.

دکوراسیون مدرن

یکی از انواع دکوراسیون که بسیار در خانه و حتی محیط‌های اداری به چشم می‌خورد، دکوراسیون مدرن است. در این دکوراسیون همانطور که از نامش پیداست سعی می‌شود همه چیز طبق ترندهای روز استفاده شود.

انتخاب قد پرده برای چنین دکوراسیونی سخت نیست چرا که بهترین گزینه پرده با ارتفاع استاندارد یا مماس با زمین است. کوتاهتر شدن پرده دکوراسیون را غیررسمی‌تر می‌سازد و بلندتر شدن آن چهره‌ای لوکس به فضای اتاق می‌بخشد و اگر سایر لوازم اتاق بر اساس دکوراسیون مدرن چیده شده باشد هماهنگی لازم را با هم نخواهند داشت.

دکوراسیون مدرن | گروه پرده وراتی

دکوراسیون کلاسیک

نظم و رنگ‌های پایه از جمله مواردی هستند که در دکوراسیون کلاسیک به چشم می‌خورند. بنابراین در بین انواع ارتفاع پرده برای چنین دکوراسیونی باید به حفظ این نظم دقت شود.

بنابراین پرده خیلی بلند که تا روی زمین کشیده شود برای چنین سبکی مناسب نیست و بهتر است قد پرده دقیقا مماس با زمین باشد پس ارتفاع استاندارد برای این نوع دکوراسیون هم انتخاب بسیار مناسبی است.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب پرده

برای اتاق کودک در چنین دکوراسیونی بهتر است از ارتفاع متوسط استفاده شود یعنی پرده‌هایی که تا زیر قاب پنجره قرار می‌گیرند برای اتاق کودک بهترین انتخاب خواهند بود.

دکوراسیون لوکس

در این سبک دکوراسیون همه چیز با زرق و برق بیشتری به نمایش در می‌آید، لوکس بودن نه تنها در رنگ بلکه در نوع نمایش اشیاء نیز دیده می‌شود. از جمله پرده که هر چه بلندای آن بیشتر باشد بیشتر به چشم می‌آید.

هرچند نباید فراموش کنید هنگام انتخاب پرده برای دکوراسیون لوکس باید به جنس پرده دقت فراوانی شود و از جنس‌های لوکس و سنگین همانند مخمل برای این نوع دکوراسیون استفاده شود تا بلند بودن آن و قرار گرفتن دنباله آن روی زمین بتواند تصویر ایده‌آلی از یک دکوراسیون لوکس و چشم نواز ایجاد کند.

دکوراسیون سنتی

در این سبک دکوراسیون که رنگ‌ها و نقش‌های سنتی بیش از هر چیزی خودشان را نمایان می‌کنند، پرده نقش مهمی ایفا می‌کند. پرده‌های بلند تا روی زمین بهترین انتخاب برای این نوع دکوراسیون هستند.

هرچند نباید این بلندا به قدری شود که بیش از دو سه سانتیمتر روی زمین قرار بگیرد چرا که دیگر چهره دکوراسیون را متفاوت خواهد کرد. پرده‌هایی که ارتفاع استاندارد دارند نیز می‌توانند در این سبک دکوراسیون نقش ایفا کنند. برای آشپزخانه و اتاق خواب نیز می‌توان از پرده‌های کوتاه استفاده کرد.

دکوراسیون سنتی | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

انتخاب قد پرده تاثیر بسیاری در سبک دکوراسیون خواهد داشت اما علاوه بر آن پرده باید به اندازه‌ای بلند یا کوتاه باشد که برای باز و بسته کردن پنجره‌ها نیز با مشکل برنخورید، که اغلب این مساله را با دو تکه کردن پرده‌ها برای پنجره‌های بزرگ برطرف می‌کنند که با کنار رفتن بتوان پنجره را به راحتی باز کرد.

انواع ارتفاع پرده برای اتاق‌های مختلف خانه نیز متفاوت خواهد بود. بعنوان مثال پرده آشپزخانه معمولا کوتاه در نظر گرفته می‌شود تا در دست و پا نباشد و آلوده نشود، پرده اتاق نشیمن اغلب بلند است تا جلوه شیک‌تری به خانه ببخشد و اتاق خواب نیز معمولا متوسط است تا راحتی بیشتری در آن احساس شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *