بررسی انواع پرده کلاسیک و ویژگی های آن

بررسی انواع پرده کلاسیک و ویژگی های آن | گروه پرده وراتی

در هر پروژه دکوراسیون داخلی، پرده‌ها آخرین و البته مهم‌ترین بخش هستند که انتخاب می‌شوند. انتخاب پرده همواره یکی از دغدغه‌های افراد برای منازل و محیط‌های کار بوده است و در این میان انواع پرده کلاسیک بسیار مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. پرده‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به سلیقه شخص می‌توان برای زیبایی دکوراسیون داخلی از آن‌ها بهره برد.

معمولا پرده‌های کلاسیک برای فضاهای بزرگ به‌کار می‌روند و نمایی بسیار زیبا به آن فضا خواهند بخشید. در ادامه این مطلب شما را با انواع پرده کلاسیک و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پرده کلاسیک چیست؟

انواع پرده کلاسیک یا همان پرده سلطنتی که یکی از انواع پرده پارچه ای است، به‌دلیل زیبایی و شکیل بودن معمولا توجه افراد را جلب می‌کنند. این پرده‌ها هیچ وقت از مد نمی‌افتند و همیشه زیبایی و شکوه خاص خود را دارند، البته ناگفته نماند که گاهی تغییرات جزئی و موقتی در آن‌ها اعمال می‌شود.

پرده‌های اتاق پذیرایی با این سبک به‌راحتی با سایر المان‌های طراحی هماهنگ می‌شوند.

پرده کلاسیک چیست؟ | گروه پرده وراتی

ویژگی‌ پرده کلاسیک

اما ویژگی پرده کلاسیک چیست؟ این نوع پرده چون طبق قوانین کلاسیک طراحی می‌شود، ویژگی‌های زیر را دارد:

  • قسمت اصلی پرده سنگین است و چین‌های عمودی دارد که به‌عنوان لایه رویی قرار خواهد گرفت.
  • در قسمت زیرین، پارچه‌ای شفاف، نازک و سبک وزن‌تر به‌کار می‌رود که نقش آستر را دارد.
  • والان‌های پرده که در قسمت بالا قرار می‌گیرند نیز نقش دکوری و تزئینی دارند.

توجه داشته باشید که پایین پرده‌های کلاسیک روی سطح زمین قرار گیرد تا زیبایی خود را بیشتر نشان دهد. حاشیه‌های تزئینی، روبان چین‌دار، مهره و قیطان‌ها نیز برای تزئین این پرده به‌کار می‌رود. پرده کلاسیک در دو طرف و کناره‌ها با وسایل تزئینی جمع شده و با پرده نازک دیگری تکمیل می‌شود.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید پرده پانچی پذیرایی

انواع پرده کلاسیک

پرده کلاسیک را می‌توان در انواع زیادی دسته‌بندی کرد، این پرده‌ها تنوع دوخت، طرح و مدل بسیار زیادی دارند. پرده‌های کلاسیک را می‌توان از لحاظ کاربرد در فضا، مدل و جنس بررسی کرد و در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند.

انواع پرده کلاسیک | گروه پرده وراتی

کاربرد پرده‌های کلاسیک در فضا

پرده‌های کلاسیک برای تمام فضای خانه مناسب نیستند و بیشتر برای اتاق پذیرایی و فضاهای بزرگ استفاده می‌شوند. فضای اتاق پذیرایی معمولا بزرگتر و رسمی‌تر است، به‌همین‌خاطر این سبک پرده مناسب‌تر به‌نظر می‌آید. البته در اتاق‌ خواب‌های بزرگ نیز می‌توان این پرده‌ها را نصب کرد.

انواع پرده کلاسیک از لحاظ جنس

نوع جنس در این پرده‌ها بسیار اهمیت دارد، در نتیجه می‌توان این پرده‌ها را از لحاظ نوع جنس نیز بررسی و تقسیم‌بندی کرد. این پرده‌ها دو تکه هستند و لایه آستر نازکی دارند. لایه رویی معمولا از جنس مخمل، کتان، ابریشم و ساتن است که پارچه‌های ضخیمی هستند.

انواع پرده کلاسیک از لحاظ مدل

پرده‌های کلاسیک مدل‌های مختلفی دارند و آن‌ها را طبق سلیقه خود می‌توانید انتخاب کنید، فقط یادتان باشد دکوراسیون و چیدمان خانه را نیز در نظر بگیرید. انواع پرده کلاسیک لحاظ مدل عبارت هستند از:

  • پرده سلطنتی
  • پرده آستری
  • پرده والان
  • پرده کلاسیک رومن

جنس پارچه پرده کلاسیک

جنس پارچه‌های پرده کلاسیک بستگی به نوع مدل آن دارد، گاهی حتی جمع شدن پرده نوع خاصی از جنس پارچه را می‌طلبد تا زیباتر و شکیل‌تر باشد.

معمولا لایه رویی پرده را از جنس سنگین انتخاب می‌کنند و آستری نازک‌تر است تا نور بیشتری را به داخل هدایت کند. جنس پارچه پرده کلاسیک اغلب از موارد زیر است:

  • مخمل
  • کتان
  • ابریشم
  • ساتن
  • پارچه طرح برجسته یا زربافت
  • مخمل کبریتی
  • ژاکارد
  • تافته
مطلب مرتبط  بهترین پرده مناسب زمستان که برای گرم نگه داشتن خانه موثر است را بشناسید!

این پرده با جنس کرباس طبیعی نیز خیلی جذاب خواهد بود، البته این جنس خیلی زود چروک می‌شود و در اثر نور آفتاب رنگ‌پریده و کثیف خواهد شد. برای این‌که طول عمر پرده‌هایتان بیشتر شود، از الیاف مصنوعی استفاده کنید که علاوه‌بر داشتن ظاهری زیبا، دوام بیشتری نیز دارند.

پارچه ژاکارد در برابر نور خورشید خیلی مقاوم است و به‌طرز شگفت‌آوری شیک خواهد بود، مخمل کبریتی نیز با داشتن بافت طبیعی و برجسته، ظاهر زیبایی به پرده‌ها می‌دهد.

آستری در انواع پرده کلاسیک باید سبک، نازک و لطیف باشد. بنابراین ارگانزا، کتان بسیار نازک و تور گزینه‌های بسیار مناسبی برای این بخش هستند. تمام این پارچه‌ها به‌خوبی نور را عبور می‌دهند و حس سرزنده بودن را القا می‌کنند.

جنس پارچه پرده کلاسیک | گروه پرده وراتی

انتخاب رنگ در پرده کلاسیک

انتخاب پرده محدود به پارچه و نوع آن نمی‌شود، بلکه رنگ آن نیز از لحاظ بصری می‌تواند فضا را بزرگتر کند و درک و احساس ما را از آن فضا تغییر دهد.

انتخاب رنگ پرده کلاسیک قوانین خاص خود را دارد. در واقع رنگ پرده می‌تواند در دکوراسیون منعکس شود اما نباید تکرار شود. پرده‌ها می‌توانند با رنگ دیوار یا مبلمان هماهنگ باشند.

برای دیوارهای شیری، گل‌های بژ و زرد نباید دقیقا همان رنگ پرده را انتخاب کنید، بلکه سایه‌ای از همان پالت رنگ می‌تواند گیرایی خاصی داشته باشد. اگر رنگ پرده با مواردی که گفته شد یکی باشد، در ترکیب با آن‌ها قرار می‌گیرد و به‌طور ‌کلی زیبایی دکوراسیون داخلی و پرده کلاسیک را از بین خواهد برد.

برای رنگ‌های گرم از پرده‌هایی با رنگ سرد استفاده نکنید و بالعکس. بهتر است هارمونی و هماهنگی را رعایت کنید. اغلب در دکوراسیون‌های کلاسیک می‌توانید ترکیبی از سایه‌های دیوارها و پرده‌ها با اثاثیه روشن پیدا کنید، مهم‌ترین اصل برقراری هماهنگی و همبستگی است.

مطلب مرتبط  پارچه لینن چیست و استفاده از آن در پرده چه مزایایی دارد؟

بیشتر نقوش به‌کار رفته روی پرده‌های کلاسیک تصاویری از گل‌ها هستند که ویژگی پرده کلاسیک به‌شمار می‌رود. چون شاخه‌های گلدوزی شده گیاهان روی پارچه‌های با تراکم بالا عالی خواهد بود. این تصاویر با رنگ پرده همخوانی زیبایی دارند و از یک پالت رنگی انتخاب شده‌اند.

انتخاب رنگ در پرده کلاسیک | گروه پرده وراتی

سخن نهایی

انواع پرده کلاسیک جزو پرده‌های شیکی قرار می‌گیرند که طراحی و الگوهای روی پارچه آن کلاسیک است. در این مطلب در کنار توضیح ویژگی پرده کلاسیک، انواع آن را نیز توضیح دادیم تا براساس نیاز خود تصمیم به انتخاب رنگ پرده و جنس آن مورد نظر خود بگیرید. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید انتخابی داشته باشید که هماهنگی آن با سایر وسایل محیط شما هماهنگی بیشتر باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *