ساخت اتاق رویایی با راهنمای خرید پرده تخت خواب

ساخت اتاق رویایی با راهنمای خرید پرده تخت خواب | گروه پرده وراتی

اتاق خواب هر خانه‌ای محل آرامش، آسایش و دیدن رویاهای شیرینی است که گاهی زندگیمان را براساس آن‌ها می‌سازیم. به‌همین دلیل اهمیت دادن به اجزا و وسایل آن ازجمله تخت خواب، فرش، پرده، تابلوها و حتی تور تخت خواب در همه جنبه‌های زندگی تاثیر دارد. نقشی که پرده‌ها در اتاق خواب برعهده دارند، تنها زیبایی، جلوگیری از نور زیاد در روز یا ایجاد حفاظت از حریم شخصی نیست. این پارچه‌های آویزان و نکات ریزی درباره آن‌ها حتی گاهی لذت خواب در تخت خواب راحت را دوچندان می‌کند. در این مطلب قصد داریم از جنبه دیگری به اهمیت پرده در اتاق خواب بنگریم و از آن سایبان زیبایی برای خواب‌هایتان بسازیم. پس تا انتهای راهنمای خرید پرده تخت خواب با ما همراه باشید.

تخت پرده‌دار چیست؟

اصطلاح‌های تخت پرده‌دار، سایبان‌دار حجله‌ای و مسقف همه یک معنی دارند و از آن‌ها برای نامیدن تخت خواب‌هایی استفاده می‌کنیم که زیر چادری از جنس حریر، تور یا غیره قرار گرفته‌اند.

به‌عبارت دیگر تخت‌هایی را که معمولا در فیلم‌ها و عکس‌هایی از اتاق خواب‌های سلطنتی و اشرافی می‌بینید که دور تا دور آن را پرده‌ای زیبا پوشانده است نوع حجله‌ای هستند. اما امروزه با خلاقیت‌ها و ایده‌های جدیدی که طراحان دکوراسیون اجرا می‌کنند می‌توانید حتی تخت خواب مدرن و ساده خود را نیز با نصب این پرده‌ها زیباتر کنید.

تاریخچه آویزان کردن تور و پرده از تخت چیست؟

تهیه مکانی گرم و نرم برای آسودن در آن هنگام خواب شبانه شاید تاریخی به درازای زندگی بشر روی زمین دارد. انسان‌ها ابتدا از برگ درختان، پوست حیوانات یا سایر مواد طبیعی برای ساخت جای خواب خود استفاده می‌کردند. اما به‌مرور زمان و با استفاده از پنبه پشم پارچه و سایر مواد در دسترس رخت خواب‌های بهتری برای خود ساختند.

مطلب مرتبط  معرفی 12 ترکیب رنگی پرده مناسب دیوار خاکستری

طبق آثاری که دوره‌های تاریخی بسیار گذشته در نقاط مختلفی از کره زمین به دست ما رسیده است تخت خواب یکی از وجوه تمایز طبقه اجتماعی انسان‌ها بود.

به‌طوری که مردم فقیر معمولا روی سطح زمین با وسایل ارزان و گاهی حتی کیسه‌های یونجه برای خود تخت خواب می‌ساختند. اما اشراف‌زادگان شب‌ها را در تخت‌های گرم و نرمی که دورتا دور آن را نیز پرده کشیده بودند به خواب می‌رفتند.

در مورد تاریخچه دقیق آویزان کردن تور و پرده از تخت اطلاع دقیقی در دست نداریم اما همان‌طور که اشاره کردیم بسیاری از افراد زمان اولین استفاده از آن را با شکل گرفتن تمدن‌ها و پادشاهی‌ها یکی می‌دانند.

تاریخچه آویزان کردن تور و پرده از تخت چیست؟ | گروه پرده وراتی

مزایای استفاده از پرده برای تخت چیست؟

در حال حاضر که مفاهیم اشراف‌زاده و مردم عادی معنی خاصی ندارند و هیچ یک از ما پادشاهانی نیستیم که در کاخ‌های طلایی زندگی می‌کنند پس مزیت نصب پرده دور تا دور تخت چیست؟ پاسخ این سوال را می‌توانید در موارد فهرست زیر مشاهده کنید:

  • اولین مزیت استفاده از تور تخت خواب ایجاد زیبایی بصری بیشتر و دکور اتاق خواب طبق سلیقه خودتان است.
  • خوابیدن در تخت‌های حجله‌‌ای حس آسایش و آرامش بیشتری دارد.
  • فضای اتاق‌های ساده و مدرن با تخت‌های سایبان‌دار احساس صمیمیت و رمانتیک بودن را در زوجین ایجاد می‌کند.
  • خوابیدن در این فضا تا حد زیادی تنش‌های ذهنی را کاهش می‌دهد.
  • نصب پرده تخت در اتاق‌هایی که سبک کلاسیک دارند حس تجمل را بیشتر نشان می‌دهد.
  • گاهی حتی نصب پرده دور تا دور تخت خواب می‌تواند حریم شخصی افراد را نیز بیشتر کند.

همان‌طور که در بالا به‌طور غیرمستقیم اشاره کردیم نصب پرده‌ تنها به تخت‌هایی از سبک‌های دکوراسیون کلاسیک اختصاص ندارد. شما می‌توانید از این سایه‌بان‌ها حتی در سبک‌های ساده‌ای مانند مدرن نیز استفاده کنید.

مطلب مرتبط  آشنایی با 4 مدل از انواع ارتفاع پرده

جنس مناسب پرده برای تخت خواب

جنس مناسب پرده برای تخت خواب | گروه پرده وراتی

معمولا جنس پرده تخت خواب با پرده‌هایی که برای پنجره اتاق استفاده می‌کنید تفاوت ندارد. می‌توانید با توجه به سبک دکوراسیون و سلیقه شخصی خود یکی از پارچه‌های زیر را به‌عنوان سایه‌بان جای خوابتان انتخاب کنید:

حریر

پارچه حریر در انواع مختلف و با ضخامت متفاوت از محبوب‌ترین متریال‌ها برای دوخت پرده تخت است. حریر می‌تواند حس سادگی، لطافت، پاکی و در عین حال حفاظت را به انسان القا کند از این رو در آرامش اتاق خواب تاثیر دارد.

از این پارچه می‌توانید برای دکور انواع تخت‌های ساده و کلاسیک استفاده کرده و مدل بستن آن را با چیدمان اتاقتان هماهنگ کنید.

توری

توری که در زبان فرانسوی به آن دانتل می‌گویند نوعی پارچه ظریف و مشبک است که انواع مختلفی مانند ساده و طرح‌دار دارد. توری تخت خواب علاوه‌بر داشتن حس آرامش و پاکی می‌تواند با طرح‌های ظریفش مکمل سایر اجزای دکور اتاق خواب باشد.

استفاده از پارچه توری در دوخت پرده تخت نیز محدود به سبک خاصی از دکوراسیون نیست اما بیشتر با دکورهای انگلیش هوم یا شابی شیک هماهنگی بیشتری دارد.

مخمل

در گذشته مخمل پارچه گران قیمتی بود که تنها طبقات بالای جامعه می‌توانستند از آن استفاده کنند. امروزه با وجود تنوع بسیار زیاد در فهرست قیمت‌گذاری انواع مخمل این پارچه هنوز جزو جنس‌های مجلل محسوب می‌شود.

دوخت پرده تخت خواب از جنس مخمل با توجه به سنگین بودن و سایر خصوصیات آن تنها برای سبک‌های دکوراسیون کلاسیک مناسب است. به‌طوری که در بیشتر موارد نصب آن روی تخت‌های مدرن تناقضی زننده ایجاد می‌کند.

سایر جنس‌ها

این روزها با تنوع بسیار بالایی که در صنعت نساجی وجود دارد گزینه‌های بیشتری در راهنمای خرید پرده تخت خواب پیش روی شما قرار دارند که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • لنین یا لینن
  • نخی
  • کتان
  • ساتن و غیره
مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید پرده مدرن ساده برای فضای اداری و تجاری

رنگ پرده تخت خواب

انتخاب رنگ پرده یا توری تخت خواب که برای این کار انتخاب کرده‌اید از هر جنس دیگری به معیارهای مختلف زیر بستگی دارد:

  • سبک دکوراسیون غالب در اتاق خواب
  • هماهنگی بین رنگ پرده با سایر اجزای اتاق
  • علایق شخصی

در توضیح مورد اول باید بگوییم که انتخاب سبک دکوراسیون تا حد زیادی گزینه‌های پیش روی شما را در انتخاب رنگ محدود می‌کند. به‌عبارت دیگر هر سبکی از دکوراسیون ویژگی‌های خاصی دارد که یکی از مهم‌ترین موارد آن اجازه استفاده از رنگ‌های خاصی است.

انتخاب رنگ پرده تخت خواب | گروه پرده وراتی

به‌عنوان مثال سبک‌های ساحلی بیشتر از رنگ‌های سفید، کرمی بسیار روشن و طیف‌های مختلف آبی استفاده می‌کنند و به‌کار بردن پرده‌هایی به رنگ قرمز در این سبک نقض قوانین آن است. همچنین علاقه شخصی در برگزیدن رنگ مورد نظرتان اهمیت بسیار زیادی دارد که هنگام لحاظ کردن آن باید توجه داشته باشید تا هارمونی رنگ‌های اتاق خوابتان بهم نریزد.

اما صرف نظر از علاقه شخصی رنگ‌های روشن مانند سفید، شیری یا کرمی روشن تقریبا در هر سبک دکوراسیونی وجود دارند و استفاده از آن‌ها حس پاکی لطافت و زیبایی بیشتری را به اتاق شما می‌بخشند. پس برای توری تخت خواب یا هر نوع تخت سایبان‌داری مناسب هستند.

سخن نهایی

برای تبدیل اتاق خواب معمولی خود به فضایی رویایی و رمانتیک یا حتی مجلل کافی است تخت خوابتان را با نصب پرده‌هایی گردا گرد آن به نوع سایبان‌دار یا حجله‌ای تبدیل کنید. ما در راهنمای خرید پرده تخت خواب پس از معرفی تاریخچه و مزایای آن به جنس‌های مناسب و انتخاب رنگ پرده برای این کار نیز پرداختیم. برای خرید انواع پرده مینیمال و ساده می‌توانید به فروشگاه پرده وراتی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *