راهنمای انتخاب پرده اتاق خواب دخترانه

پرده اتاق دخترانه | گروه پرده وراتی

وقتی که یک اتاق خواب دخترانه را دکور می‌کنید، پرده اتاق یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که باید انتخاب کنید. پرده‌ها این پتانسیل را دارند که دکوراسیون یک اتاق را جمع و جور کرده و به اصطلاح مهر نهایی و تکمیلی دکوراسیون آن را بزند. بنابراین اگر می‌خواهید یک اتاق خواب زیبا برای فرزند دختر خود بسازید برخی فاکتورها را باید در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای پرده اتاق دختر داشته باشید.

فاکتورهایی که در انتخاب پرده اتاق دختر موثرند

برای انتخاب پرده اتاق خواب دخترانه به موارد زیر توجه کنید:

دکوراسیون اتاق

یکی از موثرترین مواردی که می‌تواند به شما در انتخاب پرده اتاق خواب دخترانه کمک کند سبک دکوراسیون داخلی آن اتاق است. اگر هنوز این سبک را انتخاب نکرده‌اید می‌توانید از بین گزینه‌های مختلف از جمله سبک سنتی یا مدرن و سایر سبک‌های دکوراسیون داخلی، انتخاب کنید.

هرچند این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید، اتاق خواب کودک شما یک گالری هنری مدرن نیست و باید با روحیات او سازگار باشد بنابراین هنگام انتخاب دکوراسیون، به رنگ‌ها توجه ویژه داشته باشید چرا که رنگ یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به روحیه و روان فرزند شما تاثیرگذار باشد.

    پرده اتاق دخترانه | گروه پرده وراتی

سن و سال

بدون شک اینکه اتاق را برای چه سن و سالی دکور می‌کنید نیز امر بسیار مهمی است. دختران کوچک‌تر ممکن است رنگ‌ها و طرح‌هایی را بپسندند که بیشتر با سن و سالشان سازگار است، همانند رنگ‌هایی از طیف صورتی و بنفش. اگر می‌خواهید طرح خاصی برای پرده انتخاب کنید طرح قلب، خال خال یا پروانه معمولا در سنین پایین‌تر طرفداران بیشتری دارد.

اما از سوی دیگر، در انتخاب پرده اتاق خواب دخترانه برای دخترانی که بزرگتر و نوجوان هستند بهتر است  از رنگ‌های ساده و تکرنگ و یا طرح‌های جدی‌تر همانند راه راه استفاده کنید چرا که این مدل‌ها موجب می‌شود آن‌ها احساس کنند به بلوغ رسیده و بزرگ شده‌اند. رنگ‌ها نیز در این دوره پررنگ‌تر از قبل می‌شود و به طور کلی دکوراسیون اتاق رنگ دیگری به خود می‌گیرد.

طرح و رنگ

اگرچه ممکن است برای برخی کلیشه‌ای به نظر برسد که رنگ صورتی را برای اتاق خواب دختر و رنگ آبی را برای اتاق خواب پسرانه انتخاب کنند اما با اینحال می‌توانید کمی از سلیقه و رنگی که فرزندتان را شادتر می‌کند کمک بگیرید.

اما به طور کلی شاید هنگام انتخاب پرده اتاق خواب دخترانه یکی از دشوارترین کارها انتخاب طرح و رنگ آن باشد. لازم است بدانید، رنگ پرده اتاق خواب باید همیشه سازگار با سایر وسایل داخل اتاق باشد، از جمله فرش و روتختی. هرچند این جمله بدین معنا نیست که همه قرار است یک رنگ باشند بلکه هارمونی که در کنار هم ایجاد می‌کنند اهمیت دارد.

طرح و رنگ پرده دخترانه | گروه پرده وراتی

به این نکات توجه کنید:

  • اگر می‌خواهید هنگام ورود به اتاق نظرها به پنجره جلب شود رنگی را برای پرده اتاق خواب دخترانه انتخاب کنید که در مقابل رنگ دیوار تیره‌تر باشد و به چشم بیاید. بعنوان مثال برای دیوار سفید می‌توانید پرده آبی یا صورتی تیره انتخاب کنید.
  • اگر تمایل دارید یک سبک مونوکرومیک را دنبال کنید، رنگ دیوار و پرده را از یک طیف رنگ انتخاب کنید و بگذارید یکی از دیگری چند درجه روشن‌تر باشد. اغلب مواقع دیوارها را به نسبت پرده روشن‌تر در نظر می‌گیرند.
  • از رنگ‌های مکمل کمک بگیرید. رنگ‌های مکمل برای دکوراسیون‌هایی که رنگ بیشتری در خود جای داده‌اند بسیار موثرند. بنابراین رنگ پرده را مکمل رنگ دیوار انتخاب کنید. بعنوان مثال اگر دیوار آبی روشن است می‌توانید پرده‌ای از طیف رنگی زرد انتخاب کنید.
  • اگر دیوارها کاغذ دیواری طرح دار دارند بهتر است پرده را ساده انتخاب کنید، در مقابل برای دیوارهای تک رنگ پرده طرح‌دار می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • به طور کلی بهتر است همیشه رنگ پرده را به نسبت رنگ دیوار تیره‌تر در نظر بگیرید.
مطلب مرتبط  15 ایده برای جلوه بیشتر پرده در فضای ناهار خوری

چند ایده برای انتخاب رنگ پرده اتاق خواب دخترانه

برای انتخاب رنگ پرده اتاق دخترانه می‌توانید از رنگ‌های زیر الهام بگیرید:

صورتی

رنگ صورتی محبوب‌ترین رنگ برای دخترهای نوجوان است. اغلب دختران عاشق این رنگ هستند و رنگ صورتی آرامش و شادابی خاصی به آن‌ها می‌بخشد.

اما همانطور که بزرگتر می‌شوند شاید رنگ صورتی به نظرشان کودکانه بیاید بنابراین بهتر است در چنین سنینی برای پرده اتاق دخترانه رنگ بنفش، نظیر رنگ‌ ارغوانی و بنفش روشن را انتخاب کنید و آن را با رنگ سفید یا خاکستری در دکوراسیون اتاق ترکیب کنید تا این حس برای فرزندتان ایجاد شود که دیگر کودک نیست و بزرگ شده است.

پرده صورتی برای اتاق دختر | گروه پرده وراتی

ترکیب خاکستری و زرد

این ترکیب رنگ یک ترکیب بیسیک است که هم برای پرده اتاق خواب دخترانه مناسب است هم پرده اتاق خواب پسرانه. بنابراین فرقی نمی‌کند فرزند شما دختر است یا پسر، این ترکیب رنگ می‌تواند نظر هر دوی آن‌ها را به خود جلب کند.

اما در نظر داشته باشید با توجه به خنثی بودن رنگ خاکستری و روشن بودن رنگ زرد، این دو را طوری در کنار هم قرار ندهید که اتاق را تیره کند. رنگ خاکستری را روشن و پاستلی در نظر بگیرید تا احساس خفگی در فضای اتاق ایجاد نکند. اگر نمی‌خواهید پرده اتاق دخترانه ترکیبی و طرح دار باشد یک رنگ را برای دیوار و دیگری را برای پرده در نظر بگیرید.

رنگ‌های خنثی

یک ترکیب رنگ خنثی و روشن هیچگاه از مد نمی‌افتد اما در نظر داشته باشید این ترکیب رنگ زمانی مناسب است که فرزند شما به سن بزرگتری رسیده باشد و بخواهد جدیت بیشتری را در حریم خصوصی خود احساس کند. در این صورت دیگر رنگ‌های صورتی و پاستلی جای خود را به رنگ‌هایی نظیر بژ یا چوبی می‌دهند. در این صورت می‌توانید با تغییر وسایل اتاق خواب فرزند خود به وسایل چوبی، پرده اتاق خواب دختر را در رنگ خنثی نظیر بژ یا کرم انتخاب کنید.

آبی و سفید

ترکیب رنگ آبی و سفید هم یکی از ترکیباتی است که برای پرده اتاق خواب دخترانه و پسرانه به یک اندازه زیبا می‌شود. به طور کلی رنگ آبی یک رنگ آرامش بخش برای هر اتاق خوابی است که به خوبی در کنار رنگ‌های خاکستری و سفید خودش را نشان می‌دهد.

برخی تصور می‌کنند آبی یک رنگ پسرانه است، این در حالیست که این رنگ زیبا هیچ جنسیتی ندارد و برای هردوی آن‌ها استفاده می‌شود. پس نگرانی بابت انتخاب رنگ آبی و ترکیب آن با سفید برای پرده اتاق خواب دختر نداشته باشید.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع انتخاب و خرید پرده دفتر کار 2024

پرده دخترانه آبی و سفید | گروه پرده وراتی

رنگ‌های پاستلی

رنگ‌های پاستلی از جمله محبوب‌ترین رنگ‌ها بین دختران سنین پایین تا نوجوان به شمار می‌رود. رنگ‌های پاستلی آبی، سبز، زرد و صورتی می‌توانند جذابیت بیشتری به اتاق دخترانه ببخشند و سبک مدرن‌تری را در آن ایجاد کنند.

اگر می‌خواهید از رنگ‌های پاستلی برای اتاق دختر نوجوان استفاده کنید از رنگ‌های طبیعی‌تر ایجاد کنید تا حس آرامش بیشتری برای او ایجاد کند. در این صورت نیازی نیست رنگ پاستلی را برای دیوارها استفاده کنید بلکه دیوار را می‌توانید خنثی یا سفید در نظر بگیرید تا رنگی که برای پرده اتاق خواب دخترانه در نظر می‌گیرید بیشتر به چشم بیاید و حس شادابی بیشتری به فضای اتاق ببخشد.

چند ایده برای انتخاب طرح پرده اتاق خواب دختر

اگر دوست دارید از پرده‌های طرح‌دار برای اتاق خواب دختر استفاده کنید می‌توانید از این طرح‌ها کمک بگیرید:

طرح خال دار

یکی از محبوب‌ترین الگوها برای پرده، طرح خال خال است که می‌توانید از آن برای سنین مختلف، استفاده کنید. اگر تمایل ندارید زود نسبت به تعویض پرده اتاق خواب دخترانه اقدام کنید، طرح خالدار می‌تواند سالیان طولانی بدون از مد افتادن یا خسته کننده بودن مورد استفاده قرار بگیرد.

طرح گل

دوست دارید یک ظاهر طبیعی و جذاب برای اتاق دخترتان ایجاد کنید؟ اگر فرزند شما از بودن در طبیعت لذت می‌برد، انتخاب طرح گل برای پرده اتاق خواب دخترانه می‌تواند این حس خوب را در او ایجاد کند و این اتاق برای او الهام بخش باشد.

طرح ستاره

ستاره‌ها رویای کودکانند. فرقی نمی‌کند فرزند شما دختر بچه باشد یا پسر بچه، تماشای ستارگان همیشه برای کودکان جذاب خواهد بود. با انتخاب طرح ستاره در کنار رنگ‌های شاد می‌توانید در تمام طول روز ستارگان را در دید کودکتان قرار دهید و او را هیجان زده کنید.

طرح ستاره تا سنین نوجوانی می‌تواند طرح زیبایی برای اتاق خواب دخترانه باشد اما یک طرح همیشگی نیست و شما باید زمانی که سن او بیشتر شد این طرح را تغییر دهید تا حس بزرگسالی را به او القا کنید.

طرح راه راه

خطوط افقی و عمودی همیشه از جمله طرح‌هایی هستند که جنسیت ندارند. این خطوط می‌توانند باریک یا ضخیم باشند و این تغییر در ضخامت خط می‌تواند به روی ظاهری که پرده از خود نمایان می‌سازد تاثیر بگذارد چرا که خطوط باید در رنگ‌های مختلفی باشند که دیده شوند و این مساله فضا را برای استفاده از رنگ‌های متنوع در پرده، آزاد می‌گذارد.

معمولا خطوط افقی به نسبت خطوط عمودی طرفداران بیشتری دارند، با اینحال با توجه به دکوراسیون اتاق، مدلی را انتخاب کنید که در فضای اتاق احساس آرامش و سکوت بیشتری ایجاد کند.

طرح راه راه پرده دخترانه | گروه پرده وراتی

طرح پروانه

پروانه‌ها از زیباترین و دوست داشتنی‌ترین موجودات روی زمین هستند که به لطف رنگ‌های جذاب و روشنی که دارند، نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز جذابند. پروانه‌ها بیشتر در اتاق دختربچه‌ها استفاده می‌شود و به طور کلی یک نماد زنانه محسوب می‌شوند.

هرچند این بدین معنا نیست که نمی‌توان از این طرح برای اتاق خواب پسرانه استفاده کرد، بلکه با تغییر رنگ آمیزی پرده، می‌توانید آن را برای اتاق پسر بچه‌ها نیز استفاده کنید.

مطلب مرتبط  چطور پرده دفتر کار خانگی خود را انتخاب کنیم؟

رنگین کمان

به طور کلی تماشای رنگین کمان حس خارق العاده‌ای به هر فردی می‌دهد. بخصوص رنگارنگ بودن این طرح نیز شادابی را در فضا پخش می‌کند. شما هم می‌توانید از رنگ‌های رنگین کمان و هم از خود طرح آن برای پرده اتاق خواب دخترانه در سنین پایین استفاده کنید.

اما لازم است بدانید این طرح نیز همانند بسیاری از طرح‌ها یک الگوی کودکانه در خود دارد که با بزرگتر شدن فرزندتان باید آن را با پرده دیگری تعویض کنید.

طرح حیوانات

این طرح نیز از جمله طرح‌هایی است که می‌توانید برای اتاق خواب دخترانه برای سنین کودکی انتخاب کنید. با این کار می‌توانید او را با دنیای حیات وحش آشنا کنید و موجب شوید علاقه بیشتری به حیوانات پیدا کند. به همین جهت است که از تصاویر بامزه و کارتونی حیوانات برای پرده اتاق خواب کودک استفاده می‌شود.

استایل و سبک پرده انتخابی

استایل و سبک پرده انتخابی | گروه پرده وراتی

در کنار طرح و رنگ، اینکه از چه مدل پرده‌ای بعنوان پرده اتاق خواب دخترانه استفاده کنید نیز مهم است. با توجه به انواع پرده مدرن و متنوعی که در بازار موجود است، گاهی انتخاب بهترین جنس پرده دشوار می‌شود.

اگرچه معمولا از پرده‌های حریر و نازک‌تر برای اتاق خواب کودکان استفاده می‌شود تا نور طبیعی به داخل اتاق وارد شده و حس بهتری در اتاق ایجاد کند اما اگر در جای پرسر و صدایی هستید یا جایی که شب چراغی روشن است و اتاق را روشن می‌کند، بهتر است پرده حریر را با یک لایه پرده بلک اوت ترکیب کنید تا آرامش بیشتری را هنگام شب برای فرزندتان ایجاد کنید.

به طور کلی پرده اتاق خواب نباید خیلی سنگین باشد چرا که باید بتواند حس راحتی و آرامش را در اتاق ایجاد کند. به همین دلیل معمولا از جنس مخمل برای این اتاق استفاده نمی‌شود چرا که حس لوکس بودن و فضایی جدی نظیر اتاق نشیمن را تداعی می‌کند. بهتر است پرده‌ای کتان و حریر را مد نظر قرار دهید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید قد پرده است. پرده‌هایی که تا روی زمین کشیده می‌شوند معمولا برای اتاق نشیمن و میهمان مناسب هستند اما برای اتاق خواب دخترانه بهتر است قدی را برای پرده در نظر بگیرید که نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند باشد بلکه حداقل 5 سانتیمتر بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد.

این موجب می‌شود تمیز کردن اتاق خواب نیز آسان‌تر باشد چرا که قرار گرفتن پرده روی زمین موجب می‌شود آلودگی بیشتری روی سطح آن قرار بگیرد و شستن پرده نیز با دشواری بیشتری انجام گیرد.

سخن پایانی

اغلب مواقع برای چیدن اتاق خواب فرزندمان از جنسیت او ایده می‌گیریم. همین موجب شده برای انتخاب پرده اتاق دختر به اینکه دختران در سنین مختلف اغلب چه رنگ‌ها و طرح‌هایی را می‌پسندند مورد توجه قرار بگیرد. این یعنی در انتخاب رنگ پرده ، طرح و جنس آن پیش از هر چیزی باید به سن فرزندتان توجه کنید و با توجه به اینکه در این سن چه حس و نیازهایی دارد دکوراسیون اتاق او را بچینید. هرچه او بزرگتر شود با سلایق او آشناتر شده و بهتر می‌توانید برای اتاق خواب او یک پرده زیبا و جذاب انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *