انتخاب پرده برای دیوار آبی رنگ

پرده مناسب دیوار آبی | گروه پرده وراتی

دیوارها بخش زیادی از یک اتاق را در بر می‌گیرند و به همین دلیل است که رنگی که برای آن‌ها انتخاب می‌شود حال و هوای اتاق را مشخص می‌کند. در اغلب مواقع از رنگ‌های روشن و خنثی نظیر سفید، کرم برای دیوارهای اتاق‌های اصلی همانند پذیرایی و نشیمن انتخاب می‌شود. اما در برخی مواقع رنگ‌های متفاوت‌تری را انتخاب می‌کنند تا شخصیت متفاوتی به یک اتاق ببخشند. یکی از محبوب‌ترین این رنگ‌ها رنگ آبی است. آبی به دلیل آرامشی که ایجاد می‌کند معمولا در اتاق خواب استفاده می‌شود اما اگر بخواهید کمی دکوراسیون خانه را خلاقانه‌تر بچینید می‌توانید از آبی برای دیوارهای اتاق نشیمن نیز استفاده کنید. به شرطی که بدانید بهترین پرده برای دیوار آبی رنگ کدام است.

بررسی رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ آبی در دکوراسیون | گروه پرده وراتی

«آرامش» احتمالا اولین صفتی است که با فکر کردن به رنگ آبی به ذهن خطور می‌کند. از نظر علمی رنگ‌ها در افراد حس و حال متفاوتی ایجاد می‌کنند و چشم با دیدن رنگ آبی حس آرامش را تجربه می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از طراحان دکوراسیون معتقدند رنگ آبی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دیوار اتاق خواب است چرا که خوابی آرام را برای فرد رقم می‌زند و وقتی صبح فرد با باز کردن چشمانش رنگ آبی را به عنوان اولین رنگ روزش می‌بیند و خلق و خوی آرام‌تری نیز خواهد داشت.

همانند هر رنگ دیگری آبی نیز طیف‌های گوناگونی دارد از آبی روشن یا آبی آسمانی گرفته تا آبی تیره‌تر که آن را آبی سلطنتی می‌نامند هر طیف رنگ علاوه بر حس آرامش صفت دیگری را نیز یدک می‌کشد. به عنوان مثال: آبی پاستلی که روشن‌ترین طیف رنگ آبی را در بر می‌گیرد معمولا مناسب اتاق خواب، حمام و گاهی بیمارستان‌ها است. از سوی دیگر برای سالن اصلی خانه معمولا این رنگ استفاده نمی‌شود چرا که اتاق نشیمن یا پذیرایی جایی است که باید جدیت و شخصیت خاص‌تری داشته باشد. به همین جهت معمولا از آبی تیره‌تر کمک گرفته می‌شود چرا که آبی تیره یا سلطنتی همانطور که از نامش پیداست قرار است فضای اتاق را لوکس‌تر و اصطلاحا سلطنتی کند.

مطلب مرتبط  برای خرید پرده های اداری به این نکات توجه کنید

همین موجب می‌شود برای هر فضایی در دکوراسیون خانه استفاده از یک طیف خاص از رنگ آبی توصیه شود. بنابراین انتخاب پرده برای دیوار آبی رنگ با توجه به شدت تیرگی و روشنی رنگ دیوار متفاوت خواهد بود.

انتخاب پرده مناسب برای ست با دیوار آبی

انتخاب پرده مناسب برای ست با دیوار آبی | گروه پرده وراتی

پیش از این‌که بخواهیم بدانیم چه نوع یا جنس پرده‌ای برای استفاده کنار دیوار آبی رنگ مناسب است لازم است به رنگ‌هایی که می‌توانید در کنار آبی به کار بگیرید اشاره کنیم:

پرده سفید برای دیوار آبی رنگ:

یکی از کلاسیک‌ترین روش‌ها برای انتخاب پرده برای دیوار آبی رنگ استفاده از پرده ساده سفید است. این رنگ پرده یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها به شمار می‌رود که بدون هیچ نگرانی می‌توانید در کنار هر رنگ دیواری از آن استفاده کنید. پرده سفید در کنار دیوار به رنگ آبی روشن ملایمت و حس آرامش اتاق را بیشتر می‌کند و استفاده از این رنگ پرده در کنار دیوار آبی تیره‌تر موجب می‌شود همه چیز در فضای اتاق بیشتر نمایان شوند.

استفاده از پرده به رنگ خثی در کنار دیوار آبی:

علاوه بر رنگ سفید که در کنار هر رنگی جذابیت خاص خودش را دارد رنگ‌های خنثی نظیر خاکستری، کرم و قهوه‌ای نیز می‌توانند در کنار اکثر رنگ‌ها استفاده شوند. یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌عنوان رنگ پرده برای دیوار آبی رنگ استفاده از رنگ خاکستری است. این رنگ اگرچه به تنهایی جذابیت و ویژگی خاصی ندارد اما وقتی کنار رنگ آبی استفاده می‌شود شخصیت جدی و خاص به خود می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های این رنگ به عنوان پرده این است که برخلاف رنگ سفید آلودگی را نمایان نمی‌کند. بنابراین اگر امکان شستشوی مداوم پرده را ندارید رنگ خاکستری را می‌توانید به عنوان پرده در کنار دیوار آبی رنگ انتخاب کنید.

پرده رنگ خنثی | گروه پرده وراتی

استفاده از رنگ‌های مکمل در کنار دیوار آبی رنگ:

یکی از شگردهای ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون توجه به رنگ‌های مکمل است. یعنی رنگ‌هایی که در چرخه رنگ روبروی هم قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها اغلب در تضاد با یکدیگر هستند و همین جذابیت قرار گرفتنشان در کنار هم را بیشتر خواهد کرد. از جمله رنگ‌های مکمل رنگ آبی که می‌توانید به عنوان رنگ پرده برای دیوار آبی رنگ انتخاب کنید رنگ نارنجی و زرد است. این دو رنگ برخلاف رنگ آبی که رنگی ملایم و سرد است رنگ‌های گرم و پرانرژی هستند که قرار گرفتن این دو در کنار هم از ملایمت آبی و شدت گرمای نارنجی می‌کاهد و تعادلی دلنشین در فضای اتاق ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط  معرفی 13 رنگ پرده مناسب دیوار بژ

استفاده از طیف رنگی یکسان با دیوار آبی:

اگر دوست دارید دکوراسیون مونوکروم داشته باشید می‌توانید رنگ پرده را یک یا دو درجه تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ دیوار انتخاب کنید. معمولا توصیه می‌شود رنگی روشن‌تر انتخاب کنید تا روشنایی اتاق بیشتر شود. اما باز انتخاب این رنگ به سلیقه شما بستگی دارد. دکوراسیون مونوکروم دیگر هیچ تضادی در خود ندارد و چشم فقط یک رنگ را در طیف‌های مختلف می‌بیند.

انتخاب پرده طرح‌دار هماهنگ با دیوار آبی

پرده مناسب دیوار آبی | گروه پرده وراتی

پرده طرح‌دار می‌تواند فضای یک اتاق را از سادگی خارج کند. به‌خصوص اگر دیوارها تک رنگ هستند و هیچ نقش دیگری در وسایل اتاق از جمله مبلمان یا فرش وجود نداشته باشد پرده طرح‌دار می‌تواند تغییر چشمگیری در دکوراسیون ایفا کند. برای این‌که پرده طرح دار را در کنار دیوار آبی استفاده کنید چند گزینه خواهید داشت. اگر همچنان به دکوراسیون مونوکروم علاقه داشتید طرحی انتخاب کنید که رنگ‌بندی آن نیز آبی باشد. می‌توانید طرحی انتخاب کنید که پس زمینه آن سفید و طرح‌های آن رنگی مکمل رنگ آبی همانند نارنجی باشد.

طرحی که انتخاب می‌کنید نیز می‌تواند در سبک دکوراسیون خانه تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال طرح‌های کلاسیک چهارخانه و ساده معمولا برای دکوراسیون مدرن استفاده می‌شوند. اگر بخواهید دیوارهای خانه بلندتر یا فضای اتاق بزرگ‌تر دیده شود از طرح راه راه برای پرده استفاده کنید. برای پرده اتاق خواب یا آشپزخانه نیز می‌توانید طرح‌های متنوع‌تر همانند طرح گل را انتخاب کنید.

چه جنس پرده‌ای برای دیوار آبی مناسب است؟

انتخاب جنس و مدل پرده برای دیوار آبی رنگ بستگی به سبک دکوراسیون اتاق خواهد داشت. با این حال می‌توانید از این نکات هنگام انتخاب جنس پرده برای دیوار آبی رنگ استفاده کنید:

  • از پرده حریر رنگ روشن کنار دیوار آبی تیره استفاده کنید تا هم کنتراست رنگی ایجاد شود هم با استفاده از نور طبیعی به روشنایی اتاق کمک کنید.
  • پرده‌های طرح‌دار را می‌توانید از جنس کتان انتخاب کنید اما به کیفیت آن توجه داشته باشید که در اثر قرار گرفتن در معرض نور دچار رنگ پریدگی نشود.
  • اگر به دکوراسیون لوکس و سلطنتی علاقه مند هستید از پرده مخمل برای اتاق نشیمن استفاده کنید. معمولا بهتر است رنگ پرده مخمل تیره‌تر از رنگ دیوار باشد تا جلوه بیشتری داشته باشد.
  • اگر می‌خواهید جلوی ورود نور به اتاق را بگیرید می‌توانید همزمان که از پرده حریر برای لطافت بخشیدن به فضای اتاق استفاده می‌کنید از پرده شید ساده سفید نیز زیر آن استفاده کنید تا در صورت لزوم شید را ببندید تا نور وارد نشود. اگر بخواهید کمی خلاقیت به خرج دهید انتخاب شید در رنگی غیر از سفید نیز می‌تواند چشمگیر باشد.
مطلب مرتبط  معرفی 12 ترکیب رنگی پرده مناسب دیوار خاکستری

سخن پایانی

رنگ آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در دکوراسیون است. رنگی که در کنار حس خوب و آرامشی که به افراد القا می‌کند یک شخصیت جدی سلطنتی و منحصر به فرد دارد. بسیاری از افراد از این طیف رنگ برای دیوارها استفاده می‌کنند تا این ویژگی‌ها را بیشتر در کل خانه پخش کنند.

برای این‌که بتوانید این دکوراسیون را به بهترین شکل تکمیل کنید باید رنگ جنس و طرح پرده برای دیوار آبی رنگ را نیز با دقت انتخاب کنید همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راهنمای انتخاب رنگ پرده را نیز مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *