پرده رومن شید چیست؟ از انتخاب تا شستشو

پرده رومن شید چیست ؟ احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده‌‌ است. وقتی نوبت به انتخاب پرده می‌شود، گزینه‌های مختلفی پیش رو قرار می‌گیرد. از انواع پرده پارچه‌ای گرفته‌، که بسیار مرسوم و پرکاربرد هستند، تا انواع پرده کرکره یا انواع شید که ظاهر متفاوتی به فضای اتاق می‌بخشند. همه و همه گزینه‌هایی هستند که وقتی در بینشان بچرخید و جستجو کنید با نام‌ها و مدل‌های مختلفی از هر یک مواجه می‌شوید. یکی از این نام‌ها که شاید برای همه آشنا نباشد پرده رومن شید است. رومن یکی از انواع پرده کرکره‌ای پارچه ای محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این پرده کسب کنید.

پرده رومن شید چیست؟

پرده رومن شید چیست؟

در جواب سوال پرده رومن شید چیست ، باید بگوییم پرده رومن شید نوعی پرده کرکره‌ای است که جنس آن پارچه‌ای بوده و طوری طراحی می‌شود که هنگام جمع شدن حالتی پلیسه به خود می‌گیرد. سایر قسمت‌های آن با پرده کرکره‌ای‌ها یکی است یعنی برای باز و بسته‌ شدن نیاز به یک اهرم دارد و طریقه نصب و کاربرد آن با پرده کرکره یکی است. در حقیقت تنها تفاوت‌های این مدل پرده با سایر پرده‌های کرکره در جنس و نوع جمع شدن پرده است. هرچند همین تفاوت، تغییر چشمگیری در ظاهر این پرده ایجاد کرده است.

اگر علاقمندید تا در مورد پرده های کرکره ای بیشتر بدانید، ما در مطلب دیگرمان با عنوان انواع پرده کرکره ای به شرح این نوع پرده ها پرداخته ایم.

ویژگی های پرده رومن شید

برای دانستن این‌که پرده رومن شید چیست باید بدانید این مدل پرده اغلب گزینه مناسبی برای افرادیست که تمایل دارند از پرده‌های کرکره‌ای استفاده کنند، اما در عین حال می‌خواهند پرده‌ی خانه‌شان پارچه‌ای باشد که قابلیت انتخاب رنگ و طرح متنوع را نیز داشته باشند. چون این نوع پرده ها نوعی پرده شید نیز محسوب میشوند، برای کسب اطلاع در مورد اینکه پرده شید چیست ، میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید. برخی از مزایای استفاده از پرده رومن شامل موارد زیر می‌شود:

مطلب مرتبط  چه پرده‌هایی در سال 2023 ترند هستند؟ | معرفی پرده ترند 2023

1. ظاهر متفاوت و متنوع

فرمی که پرده رومن هنگام جمع شدن رو به بالا به خود می‌گیرد، نسبت به سایر پرده‌ها متفاوت است. همین موجب می‌شود استفاده از این پرده شکل خاص‌تری به پنجره و فضای اتاق ببخشد. علاوه بر این‌ها، با توجه به این‌که پرده رومن شید از جنس پارچه طراحی می‌شود، تنوع جنس، رنگ و طرح بیشتری دارد. بنابراین دستتان برای انتخاب پرده مورد نظرتان که با سایر وسایل و دکوراسیون خانه شما هماهنگ باشد باز خواهد بود.

2. کنترل نور

مهم‌ترین ویژگی هر پرده‌ای کنترل نور است چرا که اولین هدف استفاده از پرده در خانه همین است. در ادامه‌ی پاسخ سوال پرده رومن شید چیست ؟ باید بدانید پرده رومن نیز از این قاعده مستثنی نیست و به خوبی قادر است شدت نور را کنترل کند. هم‌چنین این نوع پرده به راحتی قابلیت بلک اوت شدن را نیز دارد که نگرانی افرادی که دوست دارند به طور کامل جلوی ورود نور را بگیرند از بین می‌برد. برای این کار فقط کافیست یک آستری بلک اوت برای این پرده در نظر گرفته شود تا در صورت بسته بودن دیگر هیچ روزنه نوری باقی نماند. اما در خصوص اینکه پرده بلک اوت چیست میتوانید به مطلب دیگرمان مراجعه کنید.

پرده رومن شید چیست؟ از انتخاب تا شستشو | گروه پرده وراتی

3. ایجاد حریم خصوصی

از آنجایی که پرده رومن از جنس پارچه است، هنگام بسته بودن به خوبی می‌تواند حریم خصوصی داخل خانه را حفظ کند. چرا که دیگر هیچ چیز از بیرون خانه قابل رویت نیست.

4. صرفه جویی در مصرف انرژی

این پرده در صورت داشتن آستری می‌تواند نقش یک عایق را ایفا کند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. همچنین این پرده در صورت بسته بودن می‌تواند از خارج شدن گرما در فصل زمستان و وارد شدن آن در فصل تابستان تا حد زیادی جلوگیری کند. بنابراین فضای خانه همیشه متعادل و مطبوع می‌ماند.

5. قیمت مقرون به صرفه

بدون شک قیمت یک فاکتور مهم در خرید هر کالایی است. وقتی انواع پرده را با هم مقایسه می‌کنید قیمت‌های متنوعی خواهید یافت. در این میان پرده رومن در دسته‌ی پرده‌هایی با قیمت اقتصادی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در ساخت این نوع پرده‌ها حداقل 25% پارچه کمتری نسبت به سایر پرده‌های پارچه‌ای به کار رفته، طبیعی‌ست که قیمت آن نیز در همین اندازه ارزان‌تر باشد.

مطلب مرتبط  اصول ست کردن پرده با فرش در دکوراسیون منزل

6. مناسب برای پنجره‌های کوچک

انتخاب پرده برای پنجره‌های کوچک گاهی با چالش‌هایی همراه است. چرا که اغلب پیدا کردن پرده‌ی باریک، و ظاهری که آن روی پنجره ایجاد می‌کند دشوار است. اما پرده کرکره‌ای رومن شید این مشکل را برطرف کرده است. چرا که دقیقا اندازه پنجره طراحی شده و نیازی به فضای بیشتر در اطراف پنجره ندارد تا خود را نمایان کند.

پرده رومن شید مناسب برای پنجره های کوچک

چه پارچه ای برای پرده رومن شید مناسب است؟

پارچه‌ای که برای پرده رومن انتخاب می‌شود باید از جنسی باشد که موقع باز و بسته شدن‌ به راحتی فرم مورد نظر را به خود بگیرد و به اصطلاح پلیسه یا جمع شود. بنابراین انواع پارچه که وزن سبک‌تری دارند از جمله پارچه کتان سبک، پلی استر، لینن، ژاکارد و ابریشم مناسب استفاده بعنوان پرده رومن شید هستند. همه‌ی این پارچه‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و طرح‌ها موجود هستند که به راحتی می‌توانند‌ پرده رومن را برای هر نوع دکوراسیونی آماده سازند.

پرده رومن شید چیست؟ از انتخاب تا شستشو | گروه پرده وراتی

نگهداری و شستشوی پرده رومن شید

آیا می‌دانید پرده رومن شید چیست و چطور باید آن را شستشو کرد؟ همانند هر مدل پرده‌ی دیگری، شستشوی پرده رومن شید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در هر حال با قرار گرفتن‌ جلوی پنجره، گرد و غباری روی پرده‌ها می‌نشیند که به مرور زمان در صورت نشستن آن باعث آسیب دیدن و کهنه شدن پرده می‌شوند. اگرچه پرده رومن شید از جنس پارچه است اما با توجه به مدل خاصی که دارد، نگهداری و شستشوی پرده رومن شید کمی متفاوت است.

ساده‌ترین روش برای بالا بردن‌ طول عمر پرده رومن شید و نگهداری از آن استفاده از جاروبرقی برای از بین بردن‌ گرد و غبار است. این کار را به طور هفتگی انجام دهید:

  • پرده را کاملا باز کنید.
  • سری جاروبرقی را با یک پارچه تمیز بپوشانید تا به راحتی بتوانید جاروبرقی را روی پرده بکشید.
  • جاروبرقی را از بالا به پایین روی پرده بکشید تا گرد و غبار روی آن از بین برود.
  • اگر جایی از پرده لکه‌ای وجود داشت ابتدا سعی کنید با یک برس تمیز و شوینده آن را تمیز کنید.
  • سایر مراحل شستشوی پرده رومن شیدهمانند شستشوی پرده های شید است. فقط کافیست پرده را از جای خود جدا کنید و در یک تشت آب یا وان حمام بیندازید تا به خوبی خیس بخورد. سپس به روی آن برس بکشید تا آلودگی آن از بین برود.
  • پس از شستشوی پرده رومن شید آن را به صورت باز در هوای آزاد قرار دهید تا از این طریق خشک شود.
مطلب مرتبط  پرده مناسب در دکوراسیون داخلی خانه ویلایی کدام است؟

مراقبت و شستشوی پرده رومن شید

سخن پایانی

پرده‌های رومن شید برای تمامی فضاهای خانه کاربرد دارند از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق مطالعه و آشپزخانه. بنابراین منعی درباره استفاده از این نوع پرده وجود ندارد. فقط کافیست رنگ و طرح آن را انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید از جذابیت این نوع پرده کرکره در خانه خود بهره‌مند شوید.
نکته‌ای که باید در نظر داشته‌ باشید این است که اگر فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید باید اهرم یا بند باز و بسته‌ کننده‌ی پرده را پنهان کنید تا حین بازی با آن آسیبی به فرزند یا حیوان خانگی شما وارد نشود. در سایر موارد پرده رومن انتخابی مقرون به صرفه و ایده‌آل برای خانه شما خواهد بود که تمیز کردن و نگهداری از آن بسیار ساده و بی دردسر است.

اگر تا انتهای این مقاله همراه ما بوده‌اید، تا کنون متوجه شده‌اید که پرده رومن شید چیست! و چه کاربردهایی دارد. اگر قصد خرید پرده رومن شید را دارید، برای دریافت مشاوره تخصصی و استعلام قیمت میتوانید از طریق شماره تماس های مجموعه با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *