برای انتخاب پرده ساده یا طرح دار به چه نکاتی توجه کنیم؟

پرده ساده یا طرح دار | گروه پرده وراتی

اگر نمی‌دانید که برای قسمت‌های مختلف خانه خود پرده ساده یا طرح دار را انتخاب کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

یکی از مشکلات اصلی در زمان طراحی دکوراسیون خانه، دوراهی‌هایی است که هنگام انتخاب جزئیات به وجود می‌آیند. برای مثال این سوال در ذهن بسیاری از افراد ایجاد می‌شود که پرده ساده یا طرحدار را انتخاب کنم و کدام یک برای من گزینه بهترین است؟ ما در این مقاله از سایت وراتی می‌خواهیم کامل‌ترین راهنمای انتخاب پرده را به شما ارائه دهیم تا دیگر در این مورد به مشکلی برنخورید و بتوانید با خیال راحت، زیباترین گزینه را برای خانه‌تان انتخاب کنید.

پرده‌های طرح چوب | گروه پرده وراتی

انتخاب پرده ساده یا طرح دار به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از اینکه به سراغ پاسخ سوال پرده ساده یا طرحدار برویم، لازم است بدانیم که انتخاب پرده به چه عواملی بستگی دارد؟ در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته‌ایم.

دکوراسیون منزل

به طور کلی اصلی‌ترین عامل در زمان انتخاب پرده، دکوراسیون اتاق یا منزل است؛ برای مثال اگر شما از دکوراسیون کلاسیک استفاده کرده‌اید، انتخاب یک پرده تور با طرح‌های سنتی نسبتا شلوغ می‌تواند فضا را زیباتر کند. اما اگر طرفدار دکوراسیون مینیمال هستید، پرده‌های ساده به شما پیشنهاد می‌شوند.

دیگر وسایل خانه

برای اینکه بتوانید از میان پرده طرحدار یا ساده یک گزینه را انتخاب کنید، باید دیگر وسایل موجود در خانه را هم در نظر داشته باشید. برای مثال اگر قصد خرید پرده برای پذیرایی را دارید، طرح مبل‌ها، دیوارها و میزها می‌توانند تاثیر زیادی در انتخاب طرح پرده داشته باشند. همچنین برای اتاق خواب هم مدل تخت خواب یا میز توالت بسیار اهمیت دارد؛ زیرا لازم است که طرح پرده با سایر قسمت‌ها هماهنگ شود و ناهمگونی ناراحت‌کننده‌ای را ایجاد نکند.

محل نصب پرده

یکی دیگر از عواملی که باید زمان خرید پرده در نظر داشته باشید، محلی است که می‌خواهید آن را نصب کنید. اگر ارتفاع پرده زیاد باشد، شاید انتخاب طرح‌های شلوغ چندان گزینه مناسبی به نظر نرسد و باعث کلافگی شما شود. همچنین اگر قصد دارید که پرده را در اتاق خواب نصب کنید، باید گزینه‌ای را انتخاب نمایید که آرامشتان را بر هم نزند و بتواند به شما در بهبود کیفیت خواب کمک کند.

مطلب مرتبط  چه نوع پرده‌ای مناسب تراس است؟

اندازه اتاق یا خانه

یکی دیگر از عوامل موثر بر روی انتخاب پرده ساده یا طرح دار، اندازه خانه یا اتاق است. اگر خانه کوچکی دارید که وسایل زیادی را در آن گذاشته‌اید، انتخاب پرده ساده برای شما بهتر است؛ زیرا بهتر می‌تواند نور را از خود عبور داده و در نتیجه از کوچک جلوه کردن فضای خانه جلوگیری می‌کند.

انتخاب پرده ساده

حال سوال اینجا است که بین پرده ساده یا طرحدار کدام یک برای شما گزینه بهتری است؟ پرده‌ها به دلیل اینکه سهم زیادی از دکوراسیون خانه را به خود اختصاص می‌دهند، تاثیر زیادی در حال و هوای خانه خواهند داشت. به همین دلیل اگر خانه شلوغی دارید و از تعداد زیادی وسایل تزیینی استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما به شما انتخاب پرده ساده است. برای مثال خانه‌هایی که سبک کلاسیک دارند، با انتخاب یک پرده ساده حالت رسمی‌تری پیدا می‌کنند و می‌توانند از این قسمت به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون خود استفاده نمایند.

استفاده از پرده ساده در پذیرایی باعث می‌شود که دکوراسیون خانه شما حالت راحت‌تری پیدا کرده و حس خوشایندتری را منتقل کند. همچنین اگر یک پرده ساده در یک اتاق خواب شلوغ داشته باشید، با نگاه کردن به آن می‌توانید ذهن خود را آرام کرده و به این ترتیب خواب راحت‌تری را تجربه کنید. از سوی دیگر برای آشپزخانه‌ای که دارای ویترین‌هایی پر از وسایل تزیینی و مجسمه است یا کابینت‌های طرح دار و شلوغی دارد، انتخاب یک پرده ساده می‌تواند کنتراست خوبی را در دکوراسیون ایجاد کند.

راهنمای خربد پرده | گروه پرده وراتی

انتخاب پرده طرح دار

اما چه زمانی میان پرده ساده یا طرح دار به سراغ گزینه دوم برویم؟ در این مورد ابتدا باید دقت کنید که قصد دارید پرده خود را در چه مکانی نصب نمایید؟ مثلا اگر آشپزخانه‌ای دارید که به طور دائمی کثیف می‌شود و همه جای آن را چربی گرفته است، خرید پرده طرح دار و نصب آن در آشپزخانه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ زیرا آلودگی‌ها در میان طرح‌های شلوغ چندان مشخص نیستند و تمیز کردن پرده هم راحت‌تر خواهد شد.

همچنین اگر دیوارهای پذیرایی را با استفاده از یک کاغذ دیواری ساده پوشانده‌اید یا اینکه رنگ بدون مدلی را بر روی آن زده‌اید، انتخاب یک پرده طرح دار می‌تواند دکوراسیون شما را از حالت یکنواختی خارج کند. به ویژه برای طرفداران سبک مینیمال و مدرن که معمولا به سراغ مبل‌های ساده، دکوراسیون خلوت و فرش‌های نه چندان شلوغ می‌روند، انتخاب پرده طرحدار می‌تواند تنوع خوبی را برای پذیرایی ایجاد کند. این موضوع در مورد انتخاب پرده برای اتاق خواب هم صدق می‌کند؛ یعنی برای سبک‌های ساده و یکنواخت، پرده‌های طرحدار می‌توانند گزینه خوبی به منظور ایجاد تفاوت باشند.

مطلب مرتبط  پرده رومن چیست؟ | هر آنچه باید قبل از خرید پرده رومن بدانید

انواع پرده ساده

برای اینکه بتوانید از میان پرده طرحدار یا ساده یک گزینه خوب را انتخاب کنید، باید انواع آن‌ها را بشناسید. پرده‌های ساده معمولا بر اساس جنس طبقه‌بندی می‌شوند و از این نظر می‌توان دسته‌بندی زیر را برای آن‌ها در نظر گرفت:

پرده حریر ساده

پرده‌های حریر به عنوان پرده مناسب پنجره عریض شناخته می‌شود و رایج‌ترین نوع پرده در خانه‌های ایرانی دانست که معمولا برای پنجره‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا که این مدل پرده‌ها به خوبی نور را از خود عبور می‌دهند، پیشنهاد بسیار خوبی برای خانه‌های کوچک هستند. به طور معمول، پرده‌های حریر ساده به دلیل حالت شیکی که به فضا می‌دهند، در مقایسه با نمونه‌های طرح دار کاربرد بیشتری دارند.

پرده پارچه‌ای

یکی دیگر از انواع پرده ساده که معمولا برای پذیرایی استفاده می‌شود، پرده پارچه‌ای است. این مدل از پرده‌ها را می‌توان در ترکیب با حریر مورد استفاده قرار داد و یک فضای کاملا شیک و مجلسی را به وجود آورد. پرده‌های پارچه‌ای ساده بهترین گزینه برای خانه‌هایی با سبک دکوراسیون کلاسیک و مجلل هستند.

پرده شید

یکی از بهترین انواع پرده ساده برای آشپزخانه یا اتاق خواب، پرده شید است که معمولا حالتی فلزی دارد و به صورت کرکره ای باز و بسته می‌شود. این مدل پرده ساده می‌تواند حالتی سنتی به خانه ببخشد؛ حتی اگر از چوب برای ساخت آن استفاده کنید، دکوراسیون شما حالتی کاملا طبیعی و سنتی به خود خواهد گرفت.

پرده بلک اوت

اگر ذهنتان در دوراهی پرده ساده یا طرح دار بیشتر به سمت گزینه اول متمایل است، خرید پرده بلک اوت را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این مدل پرده دارای یک نظم ظاهری خاص است که تراکم بالایی داشته و می‌تواند در برابر نور آفتاب به خوبی مقاومت کند؛ به همین دلیل پرده بلک اوت بیشتر برای اتاق خواب پیشنهاد می‌شود.

مطلب مرتبط  پرده مدرن اداری از کجا بخریم؟

انواع پرده طرح دار

آشنایی با انواع پرده طرحدار هم به شما کمک می‌کند تا بتوانید پاسخ درستی به سوال پرده ساده یا طرح دار بدهید. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم انواع پرده طرح دار را به شما معرفی کنیم.

پرده‌های حریر با طرح همرنگ

یکی از گزینه‌های مناسب برای افرادی که می‌خواهند پرده طرحدار انتخاب کنند، اما عنصر سادگی را همچنان حفظ نمایند، پرده حریر با طرح همرنگ است. این مدل پرده‌ها معمولا از دور، ساده به نظر می‌رسند؛ اما از نزدیک طرح زیبایی دارند که می‌تواند تنوع خوبی را ایجاد کند.

پرده‌های گل‌دار

از دیگر انواع پرده طرحدار که معمولا طرفداران زیادی دارد، می‌توان به پرده‌های گل‌دار اشاره کرد. به ‌صورت کلی پرده‌هایی که گل‌های ریز دارند، شلوغ به نظر می‌رسند و برای استفاده در فضاهای کوچک توصیه نمی‌شوند. اما می‌توانید از پرده‌هایی با گل‌های درشت در پذیرایی یا اتاق خواب استفاده کنید.

پرده‌های خط‌دار

معمولا کسانی که در دوراهی پرده ساده یا طرح دار تمایل بیشتری به حفظ سادگی دارند، الگوهای خط‌دار را انتخاب می‌کنند؛ زیرا این الگوها چندان شلوغ نیستند و می‌توانند ضمن زیباتر کردن فضا، از شلوغی آن هم جلوگیری کنند.

پرده‌های طرح چوب

اگر طرفدار طبیعت هستید و در عین ‌حال می‌خواهید همخوانی خوبی را در فضا ایجاد کنید، استفاده از پرده‌هایی با طرح چوب به شما توصیه می‌شود. برای مثال، اگر از پارکت استفاده کرده یا می‌خواهید آشپزخانه‌تان را زیباتر کنید، پرده‌های طرح چوب برای شما مناسب‌تر هستند.

خرید پرده شید | گروه پرده وراتی

نتیجه

در این مقاله تلاش کردیم یک راهنمای جامع خرید پرده و برای انتخاب پرده ساده یا طرح دار به شما ارائه دهیم. به طور کلی انتخاب میان این دو گزینه بستگی به متراژ و دکوراسیون ساختمان دارد؛ اما می‌توانید موارد دیگری را هم در نظر داشته باشید که در جدول زیر درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

جنبه مقایسه پرده ساده پرده طرحدار
متراژ خانه خانه‌های کوچک یا آپارتمان‌ها خانه‌های بزرگ و ویلایی
سبک دکوراسیون دکوراسیون‌های مجلل و کلاسیک سبک مدرن و مینیمال
ارتفاع سقف مناسب برای سقف‌های بلند مناسب سقف‌های کوتاه
ابعاد پنجره پنجره‌های بزرگ پنجره‌های کوچک
محل مناسب نصب پذیرایی اتاق خواب و آشپزخانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *